Propunere la miezul nopţii

E tîrziu şi ploaia a unit lumea, ca pe vremea supercontinentului Ur, din care au ieşit apoi peticele de pămînt pe care stăm azi. Cerul adună nori la Bucureşti şi la Capetown, acolo unde olandezii sărbătoresc relaxaţi  o calificare anunţată. Doar la Milano e neoişnuit de cald, iar tinerii în costume stau în picioare pe trotuar, cu pahare de vin roşu, discutînd despre prieteni, job şi despre squadra azzurra, campioana mondială care tocmai a părăsit competiţia.

joi, 24 iunie 2010, 11:22

E tîrziu şi ploaia a unit lumea, ca pe vremea supercontinentului Ur, din care au ieşit apoi peticele de pămînt pe care stăm azi. Cerul adună nori la Bucureşti şi la Capetown, acolo unde olandezii sărbătoresc relaxaţi  o calificare anunţată. Doar la Milano e neoişnuit de cald, iar tinerii în costume stau în picioare pe trotuar, cu pahare de vin roşu, discutînd despre prieteni, job şi despre squadra azzurra, campioana mondială care tocmai a părăsit competiţia.

În bucuria olandezilor şi în tristeţea italienilor întrevezi liniştea celor mari. Au calmul popoarelor care nu se agaţă de o competiţie, fie ea şi adunînd miliarde de telespectatori.  Nici un Mondial nu-i scoate din viaţa care merge înainte. Îi observi, îi ştii şi te gîndeşti, în acest miez de noapte, dacă nu ne putem propune totuşi o nebunie: să organizăm o Olimpiadă sau un Campionat Mondial de Fotbal. Nu acum, desigur, e un plan pe 20 de ani înainte, o idee tîmpită, fragilă şi ridicolă în plină criză.

De ce am face asta? Pentru că sportul ne dă ocazia să vedem că putem întreprinde ceva împreună. Sîntem divizaţi în bugetari şi privaţi, în antipedelişti şi ultrabăsescieni, între tineri obosiţi şi bătrîni neîmpliniţi, ca să nu mai aducem aici vorba de rapidişti, de stelişti sau de dinamovişti, de concurenţa dintre orădeni şi arădeni, dintre vegetarieni şi carnivori sau dintre cei care merg pe Maradona şi scepticii convinşi că nemţii se vor scoate cumva pînă în finală cînd, nu-i aşa, totul se joacă în 90 de minute plus prelungiri.

E patetic evident, dar pe cerul umbrit al Mondialului, cînd stadioanele sud-africane se decupează ca Domul din Milano pe fundalul înserat, văzînd atîta bucurie cuibărită în jurul ovalului luminat îndrăznim să ne promitem o iluzie.

Hai să încercăm şi să aducem, peste cîteva decenii, o mare competiţie sportivă la noi acasă. Putem vorbi serios despre România!

Mondial de Fotbal. Nu acum, desigur, e un plan pe 20 de ani înainte, o idee tîmpită, fragilă şi ridicolă în plină criză.

Comentarii (35)Adaugă comentariu

Johnny Bravo  •  24 iunie 2010, 23:36

Poate peste 2000 de ani. Si atunci doar daca suntem unici candidati!

jan  •  24 iunie 2010, 23:49

sper pe viitor sa mai vedem fotbal de calitate in campionatul romaniei si la nationala ca pe vremea lui dobrin si hagi .

Radonu  •  25 iunie 2010, 0:00

Să încercăm, să aducem… Care noi? Ar fi necesar să fim mai mult decât o populaţie care sălăşuieşte pe acest teritoriu.
Românii care ar fi în stare să organizeze o astfel de competiţie se află în afara hotarelor, iar cei care au rămas nu cred că merită un Campionat Mondial. Nici peste 100 de ani. Punct!

Adrian  •  25 iunie 2010, 0:09

NU idei ii lipsesc romanului… ci oameni capabili sa duca la capat acele idei! ajuta ne Domane!

sorin  •  25 iunie 2010, 0:11

tolo, ceva nou in cazul ridzi? ne-ai lasat balta cu acest caz…

Surprize Kinder  •  25 iunie 2010, 0:13

Da, e misto ideea, ar trebui sa se puna pe tapet si sa se inceapa munca: infrastructura, infrastructura si iar infrastructura.

m68  •  25 iunie 2010, 0:16

Super jurnalist TOLONTAN. Eu personal iti multumesc pentru modul in care iti faci meseria. Esti un PROFESIONIST DESAVARSIT. TOLONTAN,VOCHIN SI C.OPRISAN = PROFESIONISTI cum rar gasesti.

Calin  •  25 iunie 2010, 0:17

O idee si propunere foarte buna.Da, un plan pe termen relativ lung, dar daca s-ar gasi hotarare si determinare s-ar putea face si pe 12 ani.Asta insemnand ca peste 4 ani sa existe un proiect coerent care sa poata fi prezentat pt. canditatura.Adica 4 ani in care sa fie identificate orasele care pot sustine un asemenea proiect si unde autoritatile locale sa sa implice.As exemplifica cu Oradea, care are diponibil un teren unde se doreste construirea unui nou stadion si o capacitate de cazare relativ buna, avand in apropiere Baile Felix si Baile 1 Mai.In 4 ani identificate sursele de finantare si finalizate proiectele si in alti 5 ani punerea in practica.Ramane sa gasim acei oameni care sa creada ca este posibil si sa se implice total.Sa vedem daca se gasesc si in cel putin 10 orase….

Iulian  •  25 iunie 2010, 0:18

Foarte tare.

G.I.  •  25 iunie 2010, 0:29

De ce nu? Avem orase, un inceput de infrastructura (o ducem mai bine la aeroporturi, la hoteluri asa si asa, celelalte necesita multa munca, insa nu este imposibil), putem construi stadioane. In ceea ce priveste banii, nu cred ca sunt chiar imposibil de gasit. Suntem o tara de peste 20 de milioane de cetateni, totusi.
Ceea ce ne lipseste este unitatea si consistenta visului, iar ceeea ce ne rapune este delasarea si smecheria.
M-as bucura daca peste 20 de ani as scoate acest articol si as spune ca un „nebun” a visat frumos. Pana atunci ii dau un copy, il pastrez la loc de cinste si astept, sper sa nu fie in zadar, sa am aceasta ocazie.

Goran  •  25 iunie 2010, 0:29

Da „moshule”, asa e,am facut sport de performanta,stiu cu ce se mananca sportul,acum sunt pensionar,sunt dezamagit dar sunt tare si strang din dinti,pentru mine e ca „punctul mort” din atletism,am depasit de multe ori faza asta cand eram tanar,atunci ma bazam pe forte proprii,acum ma bazez pe unii ca tine,ma bazez pe putin noroc,ma bazez pe „cumintenia…romanului”.Cand vine vorba de sport parca mai uitam si de necazuri.La un moment dat am vrut sa lansez,perioada asta,o provocare lui Traian Basescu sa facem un meci de box,clasic,trei reprize x 3 minute,asa,sa-l mai scot si pe el din nebunia asta,sunt mai in varsta ca el cu un an,avem cam aceeasi inaltime,sunt ceva mai greu ( 67 kg ),as fi acceptat sa-l pregateasca Doroftei,un arbitru cu ecuson EABA si,ma rog,alte chestii.Am renuntat la idee doar gandindu-ma ca,probabil,multi ar fi clamat :”iata ce pensionari tari avem,in loc sa-si caute de munca il bat pe presedinte”.Asa ca…totusi sportul ramane o oaza de speranta.Cu respect.

Catalin  •  25 iunie 2010, 0:36

„o idee tîmpită, fragilă şi ridicolă în plină criză”. N-ar fi daca ar exista o mana de oameni hotarati in tara asta. Si un mondial e foarte greu da’ un „Euro” s-ar putea realiza, chiar daca va fi umflat cu inca 8 echipe. S-ar juca in Bucuresti si in inca 8 orase, cate 3 orase la 2 grupe (mondialul american, ultimul cu 24 de echipe, s-a jucat in 9 orase). Dar ar mai trebui vreo 8 stadioane, cam pe atatea aeroporturi, 2000 km de autostrada, 25000-30000 camere de hotel, etc… Dupa cum ai spus „o idee tîmpită, fragilă şi ridicolă în plină criză”. Daca un amarat de patinoar a costat 12 mil. Eur, inchipuieste-ti cat va costa un stadion. Si apropo, vezi ai grija, ca reprezinti o vulnerabilitate la adresa securitatii nationale.

dorin zamfir  •  25 iunie 2010, 0:40

bucuresti (2 stadioane),cluj ,timisoara,craiova,constanta,piatra neamt,brasov. Daca am putea lega cu autostrazi aceste orase am fi in rindul lumii si am putea sa ne punem problema organizarii unei competitii la noi in tara.Vise ale unor oameni care refuza sa creada ca Romania e o tara inferioara si ca noi romanii suntem la periferia Europei civilizate.Nu ar fi deloc rau ca tara asta sa fie directionata spre a munci cu un scop.Macar viitorul ar ramine cu o infrastructura sportiva si sosele.Poate ca si competitia ar fi un succes sportiv pt. noi si ar atrage astfel multa lume sa faca sport, adica sa fie mai sanatoasa. Cred ca ce spun acum e o mica/mare prostie dar se pare ca avem nevoie de unul ca Adrian Nastase si unul ca Tiriac sa puna ei un pariu si sa inceapa ceva gen 200 de sali de sport contra Mertane.Un hei-rup in capitalism e cam greu de crezut.Domnule Tolontan ma bucur ca gindesti asa si ca mai e speranta in noi in tara asta in care scade calitatea si a oamenilor si a viselor.

explorish  •  25 iunie 2010, 0:48

trebuie gasit cineva suficient de influent care sa vrea sa intre in istorie cu chestia asta (cum vrea sa intre tolo cu ideea ;)) si suficient conectat la mafia CIO/FIFA. greu e sa gasesti un om din asta care sa fie totusi SI un pic idealist.

dar sa zicem ca gasim. sa vedem cum ar arata: stadioanele din Bucuresti (2), Craiova, Timisoara, Cluj, Constanta si Iasi. Poate intre timp mai rasare unu’ sa fie opt (Brasov?). Ne trebuie autostrazi care sa le lege cumsecade, trenuri cat de cat. apoi locuri de cazare pentru huligăns, campinguri organizate tiptop. servicii de „entertainment” facil sa-i ţii ocupaţi sunt la „nice to have”, dar n-ar strica.

să vedem cum se descurcă polonejii şi mai ales ucrainenii peste doi ani, şi din greşelile lor plus ale africanilor putem învăţa.

abia e o scuză să facem autostrăzi. atenţie, grecii s-au îndatorat pentru olimpiadă de acum nu mai ştiu de ei… dar s-au făcut cu infrastructură? s-au făcut. trebuie evitat pe cât posibil enormităţi de genul stadionului făcut în deşert, lângă altul mai vechi, într-un oraş fără echipă de fotbal (polokwane mi se pare).

în rest… eu sunt „pentru” 🙂

unul  •  25 iunie 2010, 0:58

am 27 ani deci sunt unul pe care teoretic se poate baza tara ca peste 20 ani poate ajuta la organizarea unui asemenea amplu proiect pentru romania…sunt plecat in america….impreuna cu mii zeci de mii de stundenti(teoretic oameni din viitoarea elita a tarii)….am trait 22 ani in romania, vin de doua ori pe an acasa…sunt un „capsunar” pentru guvern…….stiu foarte bine ce este acasa……ca sa nu o mai lungesc mult nu cred in viitorul romaniei pentru ca viitorul nu mai traieste in romania ci doar vine sa-si vada parintii ,fratii si locurile copilariei.
hai romania

gelu  •  25 iunie 2010, 1:41

e doar o propunere de miezul nopti.
din pacate suntem campioni la pus bete in roate
nu am stiut niciodata sa fim uniti ca popor, sa ne impunem tinte mari.
ne-am incurcat in detalii de fiecare data, si ne-am comparat prea mult cu bulgaria.
in intreaga noastra istorie ( reala nu cea din cartile comuniste ) nu am reusit sa ne depasim statutul de popor inferior. putinii oameni de valoare cu care ne laudam sunt si ei coplesiti de conditia poporului din care face parte. am urat sa invat mioritza in cls 8a, am urat sa mi se spune ” am fost un popor pacifist in istorie, nu am atacat decat in scop de aparare ”

asa ca nu vom organiza niciodata nimic important, nu ne vom unii cu moldova decat atunci cand vrea rusia, nu vom ajunge din urma pe unguri ca si dezvoltare desi ne e ciuda pe ei ca neam dominat o treime din teritoriu o mie de ani, nu vom avea ambitia sarbilor, si nu imi permit sa ma compar cu altii mai la vest.

vom fi un pic mai tari ca bulgaria, mai bogati ca albania, mai civilizati ca cei din kosovo

raspuns dupa miezul noptii si 2 beri

Cătălin Tolontan  •  25 iunie 2010, 8:27

gelu: eu cred ca se poate sa organizam o mare competitie. Cu beri cu tot 🙂

Istropateanu  •  25 iunie 2010, 8:53

Nu de mult o organizatie voia sa uneasca Romania construind o catedrala. NO (other) COMMENT.

Bogdan-Catalin Serban  •  25 iunie 2010, 9:02

Catalin, cred ca ne putem propune organizarea unei olimpiade de iarna. Avem patinoare foarte bune… Restul vine de la sine.

svek  •  25 iunie 2010, 9:51

Am putea organiza un turneu european cu unul din vecinii nostrii, nu trebuie neaparat sa gasim opt orase ajung si patru. Nu este rea ideea, numai ca viitorul nu suna prea bine. Ma gandesc daca alta ar fi fost istoria noastra recenta daca am fi castigat turneul din SUA.

Prudent  •  25 iunie 2010, 10:23

Da, iata o opinie cu valoare de principiu fundamental. A crede in fortele proprii (ca natie) si in domeniul sportului ca o cale de a valorifica talentul, aceasta este si dupa mine o solutie pentru iesirea din marasm si subdezvoltare. Lumea sportului romanesc, o familie extrem de numeroasa, prin reprezentantii ei de traditie- Iolanda Balas,Ivan Pazaichin,Vasile Stanga,Ilie Nastase,Nadia Comaneci, dar deopotriva prin cei de astazi (Gabriela Szabo,Victor Hanescu,Beatrice Caslaru,Rares Dumitrescu) alaturi de tehnicienii (mai cunoscuti sau mai putin cunoscuti) din spatele sportivilor, ar putea da consistenta ideii, cu beneficii evidente pentru imaginea Romaniei, si a fiecaruia dintre noi.
Impreuna vom reusi !

PS. La Multi Ani Rapid Bucuresti ! (25-iun-1923 25-iun-2010)

raul  •  25 iunie 2010, 10:39

Frumoasa idee.

Ovidiu  •  25 iunie 2010, 11:02

Desigur. Hai sa ne gandim.

Ducu  •  25 iunie 2010, 13:12

@sorin
Astepti ca cineva sa rezolve problemele, in timp ce tu stai confortabil in fotoliu?

alex  •  25 iunie 2010, 13:49

Catalin, daca ne fixam un astfel de obiectiv si ne tinem de el exista riscul serios de a ne alege, la final, cu o tara. Cine vrea asta?

Virgil  •  25 iunie 2010, 14:30

Handbal.Un campionat european.Cred.
La multi ani Rapid!

adrian  •  25 iunie 2010, 14:37

fara prea multa vorbarie.un tip care a trait acu vre-o 2000 si ceva de ani spunea cam asa : ca sa afli ceva ceva despre un OM ofera-i o minge si vezi ce face cu ea .

GYBY  •  25 iunie 2010, 14:37

hipercontinentul nu era pangeea?

adrian  •  25 iunie 2010, 14:38

….scuze da cu bazinele cum ramane ! ?!?

Bodorin Romica  •  25 iunie 2010, 15:03

Cred ca vei ajunge tu prim ministru sau o sa castige Dacia Unirea Braila Liga Campionilor si noi tot nu vom organiza o asemenea competitie.Stii de ce?In primul rand suntem lipsiti de credibilitate noi ca natie si pentru asta pot sa iti dau multe exemple din istorie dar si mai recente. Cel mai elocvent ar fi anularea unei competitii de anvergura, spun eu pentru tara noastra. Este vorba despre cea in care erau implicate tarile din jurul Marii Negre.( mai stii ceva, cum a ramas?) In alta ordine de idei.. trec zilnic pe langa viitorul stadion olimpic din Madrid si nu vad nici o miscare, nici un utilaj, muncitor.. nimic. Daca ei nu pot.. crezi ca noi am putea?
P.S. mai e mult pana departe! (macar daca ai fi avut mai multe comentarii la articolul asta as fi putut sa sper, dar asa… )

explorish  •  25 iunie 2010, 15:21

jur ca n-am vazut comentariul lui dorin zamfir dinaintea mea, cand am inceput eu sa scriu nu era nimic :). dar imi place sa gasesc minti care gandesc la fel… in sensul pozitiv. si da, am uitat de piatra neamt, gata, avem 8 stadioane! hai, suflecam manecile? 🙂

Cătălin Tolontan  •  25 iunie 2010, 15:31

alex: super 🙂

Alex  •  25 iunie 2010, 16:39

Ai dreptate Tolo, e tarziu…

Aurica  •  25 iunie 2010, 16:43

ar fi bun si un european.

Mada  •  25 iunie 2010, 23:37

Si poate asa o sa ne mai calificam si noi la un Mondial (din oficiu)… Ca altfel nu avem cum!

Comentează