Ministrul culturii își corectează sintagma referitoare la TVR, Radio România și Agerpres: ”Aveți dreptate, nu sunt ale statului, sunt ale țării”

Lucian Romașcanu acceptă că a greșit și spune că va lucra în continuare ca să profesionalizeze jurnalismul public

vineri, 13 octombrie 2017, 4:18

Propunerea de schimbare a legii Agerpres a stârnit o dispută publică. Meritul polemicii e că se menține la nivelul argumentelor și nu a coborât la atacuri personale.

După ce a fost criticat în mai multe zone ale sferei publice pentru că a inițiat modificarea legii, ministrul culturii, Lucian Romașcanu, a reacționat  printr-un comunicat de presă.

În notița ministrului apare însă o sintagmă amețitoare.

Formularea lasă să se înțeleagă exact ce a îngrijorat  sfera publică atunci când PSD a eliminat taxa pentru TVR și pentru Radio România!

Toate organismele profesionale, ONG-urile, de la CJI la Active Watch, și vocile preocupate de media au semnalat că din momentul în care guvernul va finanța de la buget jurnalismul public, el va avea senzația că îl deține!

Astfel, media publică din România se transformă, de facto, într-una de stat.

Sintagma ministrului Romașcanu, ”organisme de comunicare ale statului român”, a lovit exact în această zonă sensibilă.

Când, de fapt, media publică este în serviciul societății, nu în slujba statului!

Nu contează că jurnalismul public este finanțat prin taxe directe sau direct de la buget, care este compus tot din taxele  plătite de cetățeni. Finanțarea nu schimbă misiunea sa, de a servi comunității și nu oficialilor sau instituțiilor statale.

Înr-un comentariu postat azi chiar la articolul cu pricina, ministrul revine și recunoaște că a folosit o sintagmă nefericită.

Cineva a comentat chiar acum câteva minute: ”Lucian R.  •  13 octombrie 2017, 14:51  • (editeaza) @tolo: Multumesc pentru publicarea comunicatului! Legat de „ale statului” spun doar ca imi doresc legi care sa le permita sa se profesionalizeze chiar daca sunt finantate de stat. Ai dreptate, nu sunt ale statului, sunt ale tarii, ma refeream la finantare. Influenta politicului este daca jurnalistii permit asta, indiferent unde lucreaza. Sper ca noile legi pe care mi le doresc sa limiteze aceasta posibilitate dar, repet, jurnalistul decide”.

Aflat la Frankfurt, ministrul culturii a confirmat că îi aparține comentariul.

E un moment rar, în care cineva dintre noi, nu neapărat un demnitar, acceptă că a comis o eroare și o rectifică.

”Ceea ce vreau să las în urmă, de fapt, este o profesionalizare a jurnalismului public. Voi continua să lucrez pentru modificarea legii, vom ține cont de ce ne-a semnalat CCR și mă voi strădui să-mi conving colegii ca TVR, RRA și Agerpres să devină cu adevărat ce trebuie să fie”, a adăugat, într-o convorbire telefonică, ministrul Romașcanu.

Comentarii (11)Adaugă comentariu

Andrei F  •  13 octombrie 2017, 16:50

Presa romaneasca are propriile sale interese...Demagogia este la ea acasa...

Cătălin Tolontan  •  13 octombrie 2017, 16:51

@Andrei F: exista o definitie pentru ce faceti dvs. Se numeste trolling. Apareti la orice articol si, indiferent de subiectul acestuia, veniti cu o agenda din care se remarca: apararea PSD, protectia primarului Gabriela Firea si atacul la presa. Faceti asta in mod sistematic si deliberat astfel incat sa minati increderea in fapte. In cazul articolului de fata, el arata tocmai o conversatie publica civilizata intre mai multi actori, inclusiv un ministru PSD, mediata de presa. Nu va intereseaza asta, ci doar agenda pe care o aveti. Insa, sa stiti, ca studiile arata exact ca trolii sunt cam unul din 5.000 de oameni care citesc un articol. Scriem si pt dvs, dar si pentru cei 4.999 care nu inflameaza premeditat si interesat discutia. O zi buna.

Andrei F  •  13 octombrie 2017, 17:43

@Andrei F • 13 octombrie 2017, 16:50 Ma onorati cu atentia dv.!Trebuie sa fiu de acord cu dumneavoastra?Scrie undeva ,poate mie mi-a scapat!Trebuie sa aveti numai aprecieri?Va repet,spuneti-mi ca nu mai doriti decat aplauze!Apoi pe cine pacaliti cu discutia civilizata mediata de presa?Te pomenesti ca Ministrul pe care-l acuzati in articolul trecut de pesedizare acum va multumeste?Daca Ministrul a recunoscut ca a gresit dv. ce ati schimbat din,,pesedizare,,?Sau dv. aveti dreptate in ambele cazuri?Cate comentarii incurajeaza revolta ,ura fata de PSD ,sau membrii PSD?Si vorbiti de ,,medierea presei,,?Si ma faceti sa rad...Agenda mea?Domnule va deranjez spunindu-va ca nu v-ati facut treaba!Observati ca bateti la PSD ca la fasole de ani buni si astia nu v-au dat nici o replica ca domnul Basescu?Ati spus singurel ca in cursul anchetelor au fost probleme mari?Ca ati fost contrazis si in final Justitia v-a dat dreptate?Si totusi ce bun e Basescu,nu?Sindromul Stockholm!!!!

Florea  •  13 octombrie 2017, 17:52

@Tolontan - Troll sau postac platit (probabil si membru de partid). Problema este ca cei 4999 de cititori de buna credinta nu lasa comentarii si nu sunt atat de activi, asa ca in lipsa acestei statistici, postacii dau impresia ca punctele lor de vedere sunt mult mai larg acceptate. 2 sugestii - una este sa-i blocati comentariile, a doua sa dati optiunea sa votam comentariile pozitiv sa negativ (ca pe sit

Maxentiu  •  13 octombrie 2017, 20:44

De fapt, ministrul n-a gresit prea mult cind a spus ca institutiile sint organisme ale statului. Institutiile statului, inclusiv mass-media, trebuie sa-si asume ocuparea spatiului public, asta se si asteapta de la ele. Nu e nimic gresit ca TVR, SRR sau Agerpres sa reprezinte si sa promoveze obiectivele statului roman. Singura conditie e ca ele sa-si exercite atributiile in mod competent si obiectiv.

Cătălin Tolontan  •  13 octombrie 2017, 20:45

@Maxentiu: scuze, dar e complet gresit ca media publica sa reprezinti statul, nu cetatenii.

Tavi  •  13 octombrie 2017, 21:26

@Maxentiu Sofisme si iar sofisme....Cum definiti dvs. "competent si obiectiv"? Mai mult ca sigur ca nu avem o definitie comuna (eu si dvs.) a acestor termeni...De aici si nisa in care a aparut jocul politic cu promisiuni...

Crimson Veritas  •  13 octombrie 2017, 21:54

Si eu sunt troll ... ca nu sunt de acord cu d-voastra ... aproape pe nici un material pe care il prezentati. Serios acum ... nu este vina noastra ... ca d-voastra prezentati materiale din acelasi categorie ... un interval ... {anti-PSD ... pro-DNA} ... acesta reprezinta ... orizontul d-voastra de interes jurnalistic. Puteti sa negati daca doriti ... dar nu vad de ce ... ca se poate verifica ... aveti un material care nu este anti-PSD, sau are nuante anti-PSD la 10 care confirma regula... Eu cred ca in momentul in care va asumati un asemnea partizanat politic ... trebuie sa va asumati si critica aferenta ... nu sa atacati la persoana, userii care nu impartasesc dimensiunea d-voastra de gandire. In opinia mea ... materialele dumneavostra se pot rezuma ... la 'Hai sa criticam pe cei care nu mai au puterea in Romania de 15 ani de zile, Sa cantam ode institutilor para-democratice din Romania, Si hai sa ne facem ca abuzurile nu exista ... doar cetateni rai care fura'! Nu pot sa fiu de acord! In ultimele 2 materiale puneti semnul ega intre PSD si Statul Roman ... desi conform CR si evidentei Presedintele Romaniei ... este Seful Statului ... nu intamplator v-am facut o descriere a atributilor institutiei Presedintelui Romaniei. Daca vreti sa puneti semnul egal intre Stat si o persoana ... atunci Stat = Iohannis. Presedintele are instrumentele constitutionale si de imagine ... sa influenteze orice aspect al administratiei, economiei, justitiei, armatei, securitatii ... despre ce vorbim? Nu am vazut un singur materal al d-voatra ... criticand Puterea ... in 15 ani (dupa Nastase) ... unde putere = decizie! Nu va dati seama ... ca atacand mereu ... pe cei mici ... nu faceti decat sa sporiti capitalul de simpatie civica? Asa functioneaza lumea ... nu am creat-o eu asa ... si nu cred ca are nimeni interes ca psd sa obtina si mai multe voturi decat a obtinu la ultimele alegeri ... chiar daca ... votul a devenit ceva ridicol in Romania!

flotop  •  13 octombrie 2017, 22:04

D-le Tolontan, mult zgomot pentru nimic...sunt atat de putini jurnalisti obiectivi, cu adevarat in slujba cetateanului, incat poti sa-i numeri pe degete. marea majoritate a presei incearca doar sa manipuleze cetateanul in functie de interesele cui le serveste, din pacate.

AltBelphegor  •  14 octombrie 2017, 7:16

Pentru clarificare , Tolo , ab initio , trebuie sa definim termenii : in contextul acestei discutii/teme/polemici , ce este statul ? ce aste tara ?

cvasile  •  14 octombrie 2017, 11:08

mi-ar fi placut sa vad "in" in loc de "de" in ce isi doreste d-l mentionat. dar probabil mai avem nevoie de timp ca un anumit gen de actiuni sa dispara. apropos, de ce nu isi face statul agentie de presa? scoate ziar la monitorul oficial, sa faci televiziune e la indemina oricui iar radio este la orice colt de strada. plus ca au un profesionist desavirsit care se pricepe la toate astea, doar a fost manager in presa.

Comentează