E corect să ne simțim vinovați pentru ceea ce le oferim sportivilor?

Gazeta va lansa un dosar de presă despre felul în care sînt recompensați sportivii români, antrenorii și oficialii din fenomen de la bugetul de stat

miercuri, 6 ianuarie 2016, 8:02

Gîlceava de la finalul anului dintre cîțiva sportivi exponențiali și Guvern conține un rezultat și o întrebare.

Rezultatul e că autoritățile au cedat.

Luat de val, Dacian Cioloș a mărit premiile pentru medalia de bronz mondială a handbalistelor. În loc de 6.000 de euro, cît au primit gimnaștii sau scrimerele, sportivele au fost recompensate cu 13.000 de euro fiecare.

Pe bună dreptate și în numele unui principiu, Marian Drăgulescu și alți campioni au protestat.

Inițial, premierul s-a comportat exact ca orice politician, care are senzația că este contemporanul primului și celui mai emoționant succes sportiv văzut vreodată în România. Și a plusat.

Dacă ar fi comunicat cu ministrul Lipă, primul ministru ar fi știut că pasul doi va fi exact cel care a fost: celelalte discipline vor sări ca arse. De ce nu i-a spus asta Elisabeta Lipă din proprie inițiativă e și asta o mică enigmă. Mai ales că, în cazul în care n-ar fi fost demnitar, ci sportiv în activitate, la cît de vocală și de exactă e Lipă în materie de venituri, ea ar fi fost prima care ar fi semnalat discriminarea.

Și acum întrebarea.

Trebuie să se simtă premierul și, alături de el, orice cetățean român, vinovat față de sportivi pentru că le oferă recompense mici?!

Dacian Cioloș a cedat, ceea ce era singura lui ieșire onorabilă, dar senzaţia e că a rămas și cu sentimentul că sîntem, într-un fel, culpabili față de campioni pentru că le oferim puțin.

Nu discutăm aici doar despre premiile pentru medaliile mondiale, ci despre toate premiile, inclusiv cele de la Jocurile Olimpice.

Cînd spunem tot, ne referim la tot. La sistemul complicat și puțin cunoscut al celorlalte recompense și drepturi bănești, începînd cu indemnizațiile de pregătire și terminînd cu bursele de merit sau cu acele rente viagere introduse la inițiativa lui Crin Antonescu, după ce presa relatase ani la rînd despre situația degradantă a unor foști mari campioni.

În zilele următoare, Gazeta va deschide un dosar de presă cu această temă: e corect să ne simțim vinovați în calitate de cetățeni pentru ceea ce le oferim sportivilor?

Nu știm răspunsul, simțim doar că întrebarea e necesară.

Finanțarea sportului românesc de la buget reprezintă o chestiune fierbinte. Pentru că deși totalul premiilor nu scade, ci crește, numărul performanțelor, dar și al copiilor legitimați, e în picaj.

Nu avem nici cea mai mică idee despre ce va arăta cercetarea. Poate că e normal să ne simțim culpabili, poate nu.

Vom vedea împreună, important e să rămînem calmi.

Nu e vizat nimeni, nu judecăm, doar vrem să înțelegem ceva ce, de regulă, expediem ca să nu ne doară capul. Vor fi, evident, oameni supărați și părți din sentimentele noastre care se vor simți lezate.

Dar niscaiva disconfort nu strică. Vorba lui Pema Chowdron: „Nevrozele și înțelepciunea noastră sînt făcute din același material. Dacă tăiem nevrozele, rămînem și fără înțelepciune”.

Comentarii (44)Adaugă comentariu

petri  •  6 ianuarie 2016, 8:13

DA! Suntem vinovati intrucat am lasat sportul sa moara... Noi, cetatenii aveam datoria morala sa punem presiune pe aproape toate guvernele care nu au miscat nimic in sport. Sportul nu este cu nimic mai prejos decat educatia, ori sanatatea, mult mai mult mediatizate. Conditiile de pregatire de la mai multe cluburi arata deplorabil, jenant pentru o tara pe care EU, o vreau prima. Daca totusi mai rasare cateun campion si in astfel de conditii acesta trebuie sa fie bine rasplatit si sutinut, astfel ca el, CAMPIONUL ROMANIEI, sa se simta adulat, stimat, iubit!

nefertem  •  6 ianuarie 2016, 8:37

Cea mai frumoasa contributie a guvernantilor ar fi una care sa promoveze sportul de masa. In toate tarile dezvoltate, cu sport competitiv, acesta a fost primul pas. Sportul de masa naste sport de performanta.

Alin  •  6 ianuarie 2016, 8:59

Statul nu prouce banii cu care recompenseaza sportivii. Statul doar colectează si pentru a nu da drumul la o spirala a cheltuielilor imposibil de controlat - ex. olimpicii ar merita si ei recompense mai mari - trebuie sa lase loc de manevra pentru premiere celor ce produc banii. De ex. 10% din profit neimpozabil daca e directionat spre sport, educatie, sănătate sau asistenta sociala sau neipozitarea primelor acordate de club sau sponsori pentru calificarea la concursuri internationale. Cred ca noul cod fiscal are prevederi in acest sens.

pavel  •  6 ianuarie 2016, 9:02

nu toata lumea a pus botul la spectacolul "regizat" de catalin tolontan si anamaria prodan. gsp si prosport, pe vremea cand inca mai era print, titra sus si tare ca ana a luat rosu. curios, pe nici una din instantele de judecata din bucuresti nu este trecut un proces intre gsp si anamaria prodan. colac, peste pupaza atat catalin tolontan cat si anamaria pordan, fosta dumitrescu, au aceeasi casa de avocatura, SCA COSMA SI ASOCIATII. iar ca marsaviile prosteaua sa continue iata ce apare pe siteul gsp: Budescu la Steaua? Transferul la Al Ahli e ca și picat! Mijlocașul recunoaște: ”M-a sunat Gigi Becali” ”N-am discutat cu Steaua. Am vorbit la telefon cu Gigi Becali, dar nu am negociat. M-a întrebat ce fac și mi-a spus că e interesat și urmează să discute cu cei din club. Iau în calcul și această variantă. În zilele următoare vedem ce se va întîmpla”, a spus Constantin Budescu la DigiSport. iar stirea oficiala de la DIGISPORT: Budescu anunță că transferul nu a picat! "Dau răspunsul la finalul săptămânii" Transferul lui Constantin Budescu este în continuare una dintre cele mai așteptate știri ale începutului de an. Deși antrenorul Astrei, Marius Șumudică, a anunțat, luni, că mutarea este ca și făcută și că fotbalistul va pleca în curând să efectueze vizita medicală, decarul giurgiuvenilor spune că încă nu a dat un răspuns final și că abia la finalul săptămânii va avea o nouă discuție cu oficialii clubului Al Ahli Doha. Budescu (26 de ani) spune că nu detaliile contractuale l-au împiedicat să dea un răspuns până în acest moment, mai ales că a fost, în mare parte, de acord cu oferta prezentată de echipa din Qatar, care s-a înțeles de mai multă vreme cu Astra pentru prețul tranzacției. Jucătorul a cerut un răgaz pentru a se putea gândi care este cea mai bună variantă pentru viitorul carierei sale, iar perioada de gândire aproape a expirat. La sfârșitul acestei săptămâni, Budescu trebuie să le dea un răspuns celor de la Al Ahli. "Sunt în vacanță și ne bucurăm de ea, mai durează câteva zile. Nu știu nimic, deocamdată, despre transer. Să vedem ce va fi la acest final de săptămână. Cluburile s-au înțeles de o lună și ceva. În mare, eu am fost de acord cu oferta prezentată, dar le-am cerut timp pentru a mă decide ce voi face pe viitor, le-am spus că trebuie să mă gândesc. Nu e vorba de contractul meu sau de bani, ci de ce voi face în viitor în cariera mea. Le-am cerut timp să mă gândesc, pentru a lua cea mai bună decizie", a spus Constantin Budescu, în cadrul emisiunii "Fotbal Club". Deci, inca odata gsp se pune in genunchi in fata stelei. Noroc cu Costin Stiucan ca e singurul ziarist cu coloana vertebrala. *** Apropo, vad ca Zuluf va actionat in judecata. In locul lui as cere insolventa ziarului.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cătălin Tolontan  •  6 ianuarie 2016, 9:02

@nefertem: da, asa e, numai ca, in Romania, grosul banilor pentru sport merge la sportul de performanta, nu la sportul de masa. Dvs vorbiti despre modelul european, unde in general banii de la buget merg catre programele pentru sportul de masa, nu pentru sportul de performanta, care se finanteaza din piata. Desigur, este o alta piata acolo.

Abu Issa  •  6 ianuarie 2016, 9:20

Cum oare sa fie normal sa lasam un mare campion sa moara in anonimat. Sa nu mai spunem ca unora viata li s-a scurtat din lipsa banilor si aici ma feresc sa spun ca au trait in conditii de higiena strigatoare la Dumnezeu. El acel campion care a dat multor copii visul de a deveni si ei campioni, visul de a incepe un sport, de strange din dinti prin cantonamente de le inghetau picioarele pe cand prietenii erau cu gacicile la Mall...El, acel campion care ne-a scos de fericire la aeroport, in strada...el, cel care a facut PR pentru tara pe care nici un alt politician roman nu il poate face sau nici un alt om de rand...de fiecare data cand se ridica drapelul tarii la competii internationale televiziate in lumea intreaga...insemna IMAGINE. De Duckadam, Hagi, Nadia, Nastase si multi altii iti vorbesc toti strainii pe care ii intalnesti, dar si de Ceausescu - In schimb Ionesco nu este Ionescu si nici Sioran nu este Cioran - iar Brancuzi nu va fi nicodata Brincusi ... asta pentru ca noi romanii, adica oamenii nostrii politici nu au inteles inca adevarata importanta a unei medalii. Acolo unde Franta a folosit toate parghiile pentru a isi duce oamenii la nivelul decizional prin care sa controleze ca niciodata niste fete de aur nu primesc doar bronzul...noi am ramas cu plansul la drobul de sare...norvegiencele nu cred ca s-ar fi sculat din pat pentru o performanta mondiala la 6.000 de euro in conditiile in care salariu minim pe economie este de cam 4.000 de euro...iata de ce sportivi romani au abandonat sportul in tara lor pentru un job oarecare in occident...a venit vremea de asemeni sa destalinizam sportul romanesc de metode invechite, deci sa trimitem oamenii la pregatire...

Dac  •  6 ianuarie 2016, 9:35

Prea târziu! ROU s-a aflat pe locul 27 la JO Londra, acolo unde nu reprezintă o forță în performanță. Și la Rio? Mersi pentru 30. Dacă este să discutăm cauzele și eventualele remedii ne prinde următorul revelion. In esență ar fi bine să se înțeleagă că situația în care ne aflăm este una obiect ivă și nu mai este nimic de făcut. Banii nu vor rezolva problema, tot așa cum interferonul nu rezolvă o o fractură de tibie. Uriașul efort de inteligență pe care l-ar fi solicitat reașezarea trenului deraiat pe șine a devenit imposibil. Și atunci? Cârpeli! La o medalie de bronz anțărț în handbal staff ul echipei și al federației, departe de a fi premiat, era muștruluit.Dragi prieteni, poate nu am fost clar... Am pierdut ceva scump nouă. Pentru totdeauna!

Lukis  •  6 ianuarie 2016, 9:35

Ar trebui marite premiile, pentru stimulare. Ar trebui diferentiate premiile pentru "olimpice", mai rare, fata de cele pentru "mondiale" si "europene"(acestea nu sunt deja remunerate de forurile mondiale si europene?). Ar trebui marite premiile pentru echipe fata de cele individuale, deoarece nu depinzi doar de tine.

Pintea  •  6 ianuarie 2016, 9:42

Lipa e de vina ! Tehnocrat cum este domnul premier nu se pricepe la relațiile interumane si cum sa gândească dansul ca ceilalți sportivi vor sari ca Arși .Deduc de aici ca tehnic a fost ok ; uman Nu ! Sau : bun profesionist , manager nu prea !

stefanita  •  6 ianuarie 2016, 9:56

Intrebare: Catalin, ce buget avea (cu cat era finantat) Centrul Olimpic de la Deva acum vreo 10 ani cand a fost prima ruptura cu Bellu-Bitang? Cred ca vreo 3-4 milioane E maxim - incluzand turnee, deplasari, etc. Pai, la ce super reclama a Romaniei cata facea gimnastica, statea statul roman intr-o crestere a cheltuielilor de, sa zicem, 3-400.000 E pe an??

jay  •  6 ianuarie 2016, 10:06

Referitor la actul discriminatoriul de marire a premiilor handbalistelor, doua situatii, una ipotetica si una reala: a. Sa presuspunem ca bateam la scor toate echipele in grupa, inclusiv Norvegia, ne calificam in semifinala, unde pierdeam greu in fata aceleiasi Norvegia, pentru ca apoi sa luam bronzul. Toata lumea le aplauda pe fete, le felicita, le chiar compatimea ca "n-au avut un dram de noroc" pentru finala si poate pentru aur. Finalitatea era aceeasi, dar nimeni nu se mai gandea la a mari primele pentru bronz. Totul se desfasura conform grilei deja stabilite. In cazul nostru, emotia parcursului fantastic din finalul turneului, generata de contrastul dintre asteptari si realitate, la care s-a adaugat vinovatia nationala generata de faptul ca, reactionand la criticile din tara, fetele s-au supramotivat ca grup, nu ca reprezentativa, ca nationala ("Pentru cine jucam noi? / Pentru NOI!"), au facut ca decizia politica sa fie cea care a fost. Ori deciziile luate sub imperiul emotiei si al culpei nu sunt cele mai bune. Si nici nu prea sunt specifice unei tehnocratii (dar asta e alta discutie...). b. Purtatorul de cuvant al Guvernului a motivat decizia maririi primelor prin faptul ca Romania sta prost la capitolul performantelor din sporturile de echipa. De acord. Dar hai sa ne uitam la salariile handbalistilor (care bat de 1-2 mii euro la multe echipe) sau ale baschetbalistilor (tot pe acolo) si sa le comparam cu salariile gimnastilor sau ale scrimerelor, cu cele ale boxerilor amatori sau ale halterofililor. Si nu vorbim aici de fotbalisti. Inteleg sa sprijinim sporturile de echipa pentru a avea performante, dar nu neaparat supra-platind aceste performante atunci cand apar, ci mai degraba sprijinind fundamentele acestor performante (centrele de copii si juniori, scolile de antrenorat, bazele de pregatire). Revenind la intrebarea din titlu, cui apartine vina de a nu le putea oferi mai mult? Noua, tuturor, desigur. E simplu sa dai vina numai pe politicieni. Dar, atunci cand nu le putem oferi mai mult (si sportivii stiu asta, pentru ca impartim aceeasi realitate), macar sa le oferim ceea ce nu depinde de PIB. Sa le oferim macar principialitate, astfel incat, atunci cand dam din putinul pe care il avem, sa o facem corect.

Emilian  •  6 ianuarie 2016, 10:07

Articolul asta este despre totul si... nimic. E foarte simplu: sportul in ansamblu are nevoie de o finantare mai substantiala, atat la nivel de masa cat si la nivel de varf. Nu vad ce ar putea fi de comentat la capitolul asta. Intrebarea de baza insa ramane aceeeasi: isi permite statul roman sa aloce fonduri mai mari sau nu? Unii vor raspunde ca da, daca managementul ar fi mai bun, altii insa vor observa ca toate domeniile (educatie, sanatate, aparare etc.) au nevoie de bani mai multi. Deci, Tolontan, desi foarte filosofic, nu spui nimic nou.

pawn  •  6 ianuarie 2016, 10:10

nu inteleg invocarea pluralului. care "noi"? adica "noi" alaturi de ciolo-jos? sau "noi", tolontan si turcescu (colegi in profesia de ziarist, desigur), ca purtatori de cuvant ai acestui guvern? eu, de pilda, nu ma simt inclus in acest grup si le urez "lor"aceeasi sanatate, putere de munca si fericire pe care ne-a urat-o noua domnul presedinte iohannis pe toate televiziunile, la trecerea anilor. adica nimic.

Cătălin Tolontan  •  6 ianuarie 2016, 10:31

@Emilian: articolul anunta un dosar de presa, dar inteleg ca pe dvs v-am pierdut :-) Pentru ca, asa cum spuneti, considerati ca totul "E foarte simplu". Iar simplul dvs arata asa: sa dam mai multi bani decit acu. Nu v-ar interesa, totusi, sa vedeti cit dam acum? @pawn: adica noi, contribuabilii, ca nu sint banii lui ciolos sau ai guvernului. Noi finantam sportul, cit il finantam.

Mihai Badea  •  6 ianuarie 2016, 10:55

Pema Chowdron > Pema Chodron. Are o carte publicată și în română: "Impăcarea cu noi înșine. Cum să acceptăm incertitudinea și schimbarea", Curtea Veche.

Botizan  •  6 ianuarie 2016, 11:04

Ai putea sa iti incepi ancheta prin a ne relata cum isi rasplatesc alte tari sportivii ... Poti incepe prin tarile bogate gen Germania , Olanda .. si apoi tarile mai aproape de noi economic gen Cehia , Ungaria ... Si Romania sa preia strategia lor si aia e ... Nu trebuie noi sa reinventam roata , o putem copia si modifica pe ici pe colo

Georgeta  •  6 ianuarie 2016, 11:08

Sunt parinte de Campion European la Go , in 2015 , si am simțit un gust amar cand Federatia i-a dat copilului ca recompensa pentru reușită un tricou XL 😞si o cupa !!! Iar scuza finala a fost ca Ministerul Sportului l-ar fi premiat dar la numărul de tari participante au lipsit 2 tari din 15 si astfel nu s-a întrunit criteriul de premiere ! N-a contat faptul ca am învins. Germania , Rusia , Anglia , Franța , Ucraina , Croația .... Inteligenta nu are fond de premiere ... Contează numărul de tari ! Dar cate tari reușesc sa mai atraga copiii in performanța ? Acest sport fabulos al minții are in Asia zeci de milioane de fani , este respectat si a devenit materie de studiu in facultati pentru tinerii manageri de firme !

Cristian Ignaton  •  6 ianuarie 2016, 11:18

Buna ziua, Ma bucur ca se lanseaza o ancheta cu privire la situatia sportului in Romania. O sa-mi expun si eu parerea in calitate de fost sportiv de performanta, actual practicant si parinte. In primul rand trebuie sa se faca o analiza foarte clara asupra sanatatii la nivelul Romanilor si asta deoarece sportul merge mana in mana cu sanatatea. Sistemul de invatamant ar trebui sa functioneze pe principiul : O minte sanatoasa intr-un corp sanatos! astfel rezultand oameni pregatiti si sanatosi. Dar de unde sa fie acei oameni sanatosi daca: 1. La scoala se baga enorm de multe informatii in capul copiilor, netinand cont de cele mai multe ori nici de varsta lor, nici de capacitatea lor de asimilare, nici de capacitatea lor fizica de a cara ghiozdane grele, nici de faptul ca ei mai si trebuie sa se odihneasca (atat fizic cat si mental), ca iei mai trebuie sa se si joace si sa petreaca timpul si cu familia. 2. La lucru, adultii petrec mai mult de 10 ore pe zi la lucru, de multe ori chear si in week-end, neglijand de cele mai multe ori atat alimentatia echilibrata cat si sanatatea (aici se pune inclusiv miscarea fizica) cat si viata de familie. Cei care in tot acest haos reusesc sa se tina de orice forma de miscare, organizata sau nu sunt niste eroi, iar cei care se dedica unui sport si fac performanta, de cele mai multe ori pe banii lor sunt niste supereroi. Acum, aproape orice forma de miscare se face pe banii proprii, asta fata de anii dinainte de '89 cand oricine putea sa mearga la cluburile sportive din fiecare localitate si sa practice un sport aproape gratis, iar daca dorea performanta era sustinut (spatii de antrenament, antrenor, cota de mancare, cantonamente gratis, concursuri la care ti se oferea deplasarea, cazarea si masa gratis, etc). Ca sa se poata face performanta trebuie create conditii. Trebuie crescuta baza de recrutare. Asta se poate face in scoli prin marirea orelor de educatie fizica obligatorii (fara scutiri medicale aiurea). Profesorii trebuie sa indrume elevii si sa descopere impreuna disciplina sportiva la care se potriveste fiecaruia si bineinteles trebuie facuta cu placere. Asta inseamna ca baza materiala (cladiri, spatii destinate activitatilor fizice pe diverse discipline) a scolilor trebuie sa fie mult mai mare. Profesorii de la celelalte discipline trebuie sa inteleaga ca si sportul si implicit sanatatea (atat fizica cat si mentala) sunt importante. Materiile studiate ar trebui sa contina informatii de baza, repetate de multe ori cu legaturi interdisciplinate si practice (viata reala), astfel incat copilul de la scoala sa plece acasa cu lectia invatata si sa inteleaga aplicativitatea ei in viata de zi cu zi. Fara teme pentru acasa!!! Cine doreste sa aprofundeze mai mult o materie sau alta poate sa faca parte din diverse cercuri de studiu. Astfel se creaza cadrul ca dupa scoala copilul sa aibe timp si pentru sport si sa nu vina surmenat de la scoala stiind ca trebuie sa mai petreaca acasa 4-5 ore sa faca teme si sa pice frant, devenind un obez frustrat!!!!

gebrail  •  6 ianuarie 2016, 11:23

noi cetatenii, trebuie sa ne simtim vinovati pentru persoanele pe care le votam, pentru ca specimenele alea decid ce si cum..nu am auzit sa hotarasca cetatenii din vreo tara, cum sunt premiati sportivii..daca stiti d-voastra, spuneti-ne! asa ca, ce ,,dosar" sa intocmiti ?

Florin  •  6 ianuarie 2016, 11:34

Statul sa finanteze sportul de mase/amator - prin construirea infrastructurii(mini stadioane, piscine, sali de sport). Daca o sa creasca numarul amatorilor, cautatorilor de talente o sa aibe de unde sa aleaga viitorii profesionisti. Sportivii profesionisti sa se autofinanteze daca pot (daca exista suficienti privitori care genereaza publicitate); daca nu, asta e viata, sa ramana amatori, facand bani la un servici normal si sportul doar hobby/suplumentare de venit.

Mediatempest  •  6 ianuarie 2016, 12:01

Dar cum ramane domnule Tolontan cu doctorii si profesorii,pe ei nu ii consideram olimpici sau medaliati,ei nu ar merita o investigatie vis a vis de vinovatia noastra,ei nu sunt retribuiti tot de la buget? Dosarul de presa n ar trebui s-o supere numai pe d na Lipa si cativa acoliti ignoranti ci sa zguduie un sistem din temelii,dati grandoare si eficienta muncii voastre!

cineva  •  6 ianuarie 2016, 12:09

Sportul este cel mai puternic sistem de educatie pentru ca spre deosebire de invatamant ( pe care nu-l exclude, ba din contra ) sportul te pregateste pentru viata . E mai usor sa conduci o tara de prosti decat una de sportivi. O lege a sponsorizarii motivanta pentru agentii economici ar rezolva problemele si ar crea un fundament solid pentru sportul profesionist Dar cum ,,tara ne vrea prosti'' iar guvernul e disperat sa stranga toti banii la buget pentru a putea fura cat mai mult si sa le mai si ramana ceva pentru a-si acoperii prezenta pe scena politica laudandu-se cu vreo cativa kilometri de autostrada normal ca acesta lege a sponsorizarii va venii intr-o joi dupa miercurea ciuc. Restul e vorbe.

cineva  •  6 ianuarie 2016, 12:13

daca intradevar nu va convine si vreti sa schimbati ceva pentru copii nostri va invit in strada caci dupa cum ati vazut SE POATE Ce zici Cataline o punem de o miscare ?

Gabriel  •  6 ianuarie 2016, 12:45

Ca sa primesti ceva, trebuie sa ceri, cred ca aici este cu adevarat problema in tara asta. Dupa 26 de ani de la Revolutie, oamenii inca asteapta ca statul sa le rezolve problemele. De ce sa fim vinovati noi contribuabilii de marimea recompenselor sportivilor, marea majoritate a celor dintre noi, nici nu stiam cat sunt pana la aparitia acestei situatii. Ca sa nu ai vorbesc, ca sunt varfuri din alte domenii, care nu sunt recompensate deloc sau putin. Profesori, olimpici, cercetatori, artisti sunt cunoscuti doar de cei din domeniul lor. Totusi sportivii au parte de niste recompense, care or fi ele, si de notorietate. Sa nu uitam ca la conducerea sportului avem pe Lipa si am avut pe Szabo, cele mai vocale sportive din anii 90, atunci cand era vorba de drepturile lor. Szabo nu a facut mare lucru, sa vedem ce va face Lipa pentru sport. Sincer, nu cred ca mult, pentru ca problema numarul 1 nu sunt banii in opinia mea, ci baza de selectie si modul de pregatire depasit, acela centralizat, vechi, de tip sovietic, care nu mai da rezulatate in lumea competitiva de azi. Am citit un articol care compara rezultatele romanilor la Olimpiadele dinainte de 1990 cu cele de azi. Paote va aduceti aminte ca Olimpiada de la Barcelona din 1992 a fost prima care a primit sportivi profesionisti. Inainte de asta, amatorii din tarile estice erau profesionisti mascati. In acest context tarile comuniste dominau Olimpiadele, doar SUA mai era acolo, in top. Dupa parerea mea, 90% din bani trebuie investiti la baza, cu riscul de a rata 2 cicluri olimpice.

jocuri cu bebelusi  •  6 ianuarie 2016, 13:02

Dupa atata timp eu tot nu am inteles justificarea guvernului de a mari primele jucatoarelor de handbal. Tot aud "vai dar noi, zane ce suntem, nu castigam cat fotbalistii" pentru cei care nu stiu salariile de la HCM sau alte echipe de top din romania, salariile ajung si pana la 10,000 euro de jucatoare, banii provenind de la primarie.

Cosmin  •  6 ianuarie 2016, 13:07

Ca orice om , care produce ceva si sportivul trebuie si este remunerat. La orice sport, in plus unii sint si angajati ( in multe locuri de forma), si primesc si indemnizatia de sportiv. In Romania legislatia e vraiste. Dna Ministru Lipa este si ministru, si Chestor, si Presedinta clubbului Dinamo, primeste si pensia de merit sportiv. O duce bine, am vazut din declaratia de avere. Ce fapte de arme a facut dansa, ca sa fie chestor ? Canotaj,la clubul Militiei, apoi al Politiei. Avem generali sau inalti gradati, pentru fapte de sport, nu de arme ( Iordanescu,Dinu,Nastase etc). E corect ?. Citeva lucruri se impun : 1. Sa existe o lege a sportului care sa scoata sportul din armata si politie. Aceiasi lege sa reglementeze cum se poate plati legal un sportiv, si cum poate fi ajutat clubul, sa-l pregateasca. 2. Premiile ar trebui prevazute pentru performante foarte inalte, fie la individual, fie la echipa.Le poate plati doar comunitatea locala, sau ministerul, dar dupa grila, nu dupa emotii de moment. 3 Orice pensie pentru merit sportiv, dupa terminarea cu sportul de performanta ar trebui oprita. La pensie toti romanii ar trebui sa aiba aceiasi lege ( evident,nu ca si parlamentarii, armata,politia, primarii). Dar, la romani asa ceva e greu de facut. Unii sint mai egali ca si altii.

Andrei  •  6 ianuarie 2016, 13:10

Sportivii se gândesc prea mult la bani, statul nu are obligaţia să le dea bani cu ghiotura, banii să se dea în limita posibilităţilor. Cui nu-i convine, poate pleaca în altă ţară, să candideze pentru altă ţară. Pe vremea comuniştilor, conta întâi performanţa sportivă iar de recompensat tot le dădea statul ceva. Atunci, şi performanţele sportive erau mai deosebite !

Marcel  •  6 ianuarie 2016, 14:46

Când ai politicieni de slabă factură iată că iese scadal şi când ar trebui să fie bucurie! Altfel, toţi suntem responsabili de lipsa de apreciere de care "se bucură" toţi performerii din ţară, nu numai sportivii de vârf! Prea multă vreme am apreciat şmecherii pentru că "se descurcă"... Totuşi, ca o observaţie de bun simţ, când concurezi sub tricolor banii trebuie să fie pe planul doi.

florea  •  6 ianuarie 2016, 15:01

De acord cu opiniile si pro si contra ce-l vizeaza pe Dragulescu(vezi M.Mironica).Problema ,din punctul meu de vedere ,nu este valoarea premiilor ci atitudinea politicienilor,iar daca sunt de buna credinta (politicienii),premierea sportivilor se va rezolva de la sine . S-a fotografiat guvernul Ciolos cu handbalistele avand la baza buna credinta sau a facut-o cu cinism gandindu-se la eventuale voturi?Cred in a doua varianta.

Cătălin Tolontan  •  6 ianuarie 2016, 15:28

@florea: eroarea guvernului si a premierului a fost aceea ca a aplicat premii diferite pentru aceeasi performanta. Lucru care nu e un criteriu de justete si nu e deloc in spiritul "tehnocratic"

Acciduzzu  •  6 ianuarie 2016, 15:33

Eu zic ca este binevenita provocarea. Este o discutie necesara. Intrebarea din titlu este insa prea generala. Eu zic sa pastram lucrurile in contex. Daca vrem sa discutam despre finantarea sportului si a sportivilor in general este una. Si implica o discutie mai larga plasata in contextul finantarii tuturor ramurilor economiei. Pentru ca discutam despre finantarea pensiilor ( pe deficit major si pe un trend extrem de periculos) dar si a educatiei, sanatatii, armatei, etc. Daca ne referim doar la modul in care rasplatim performantele sportivilor atunci e vorba despre altceva. Si raspunsul este DA e corect sa ne simtim vinovati. Pentru ca de 25 de ani nu avem un mecanism clar simplu si eficient prin care campionii olimpici, mondiali, europeni etc sa stie clar ce vor primi, iar aceste premieri sa fie substantiale si corespunzatoare cu efortul si recunoasterea internationala obtinuta. Cate medalii de aur argint si bronz obtine in medie Romania pe an? Nu stiu exact, dar daca ar fi 100, cat ar fi efortul pentru plata unei sume de sa spunem 60 mii euro pentru un medaliat cu aur la olimpiada sau campionat mondial? La 100 medalii olimpice sau mondiale de aur X 60 mii ar da vreo 6 milioane euro? Nu isi permite Romania sa plateasca 10 milioane euro pe an pentru niste campioni olimpici sau mondiali? cand doar luminile de Craciun din Bucuresti de anul acesta au costat vreo 4 sau 5 milioane? Domnilor avem un PIB de 180 miliarde euro sau pe aproape! Sa ma iertati dar chiar nu e de inteles. Cati campioni mondiali sau olimpici (echivalent) avem in industrie, agricultura servicii? Cum? Niciunul? Si nu putem sa platim decent pe cei care reusesc performante care ii plaseaza in topurile lumii? Este impardonabil ca pana acum nu a propus nimeni dintre cei cu atributii o lege corespunzatoare pentru premierea tuturor care in sport sau arta, cultura, etc care obtin rezultate deosebite pe plan international. E jenant pentru cei in cauza si pentru Romania. Nu vorbim de sute de milioane sau miliarde ci doar de cateva milioane euro. La cate despagubiri platim numai la CEDO plata sportivilor cu rezultate deosebite nu ar trebui sa fie o problema. Ca mai intervin si eventualii sponsori foarte bine. Dar un sportiv campion olimpic sau mondial merita.

Adrian  •  6 ianuarie 2016, 16:08

Sunt multe, inca foarte multe lucruri de spus pe aceasta tema. Mult mai multe decat acest fals " razboi " intre jocuri si disciplinele individuale.

Adrian  •  6 ianuarie 2016, 16:09

Sunt multe de comentat pe aceasta tema. Pe de o parte, faptul ca ceilalti sportivi care au obtinut medalii nu au primit premii marite se datoreaza SI conducerii federatiilor respective. Alexandru Dedu a CERUT marirea acestor premii, si Guvernul a spus da. De ce ? Pentru ca in sporturile de echipa, este intr-adevar o performanta mult mai greu de atins - o medalie mondiala sau olimpica - decat in sporturile individuale. Nu miscorez cu nimic meritele TUTUROR celorlalti campioni, de la scrima, gimnastica, etc. Dar este o realitate a sportului. Marian Dragulescu este vicecampion mondial, dar oare presedintele FRG a cerut Guvernului de la vremea respectiva marirea premiului lui ? Cred ca nu, mai ales in conditiile in care, de fapt, la acea competitie, am "reusit" o contraperfomanta, iar medalia lui Dragulescu s-a pierdut in dezastrul fetelor. Cineva nu a avut puterea de a separa o contraperformanta de o reusita mondiala, si s-a mers pe " batista pe tambal". Partea mai trista este alta. Noua conducere a MTS pare ca are mai degraba are ca tinta distrugerea intr-un timp record a sportului romanesc, atat cat a mai ramas din el, decat sa incerce macar sa pastreze partile bune facute pana acum si sa corecteze erorile si derapajele existente. Cu siguranta ca este mult mai usor sa distrugi decat sa construiesti. Si inca pe termen lung. Razboiul personal pe care noul ministru il are cu federatiile care NU au votat-o la alegerilor pentru COSR este un lucru de notorietate, dar pe care inca nu il spune nimeni.

Ramon  •  6 ianuarie 2016, 16:42

fiecare țară susține ce poate. USA nu a susținut niciodată handbalul sau nush ce alt sport. La fel de bine, mulți campioni olimpici sunt susținuți mult mai puțin de țăriel lor, africane sau asiatice. Cine se simte vinovat, nu are decât să se implice, dar pe mine nu mă interesează nush ce alergător sau caiacist. Nu neapărat cu cât susții mai mult cu atât vei căștiga mai bine. Ilie Năstase nu a fost susținut decât când a început să minuneze România (mai puțin occidentul). Urmașii lui Nasty au fost susținuți degeaba, n-au fost nici 1/1000 din Nasty. Sportul românesc moare din educația românului de a nu face sport, apoi dn cauza susținerii minime (vezi sute de echipe desființate după 1990). Olandezii nu merg pe bicicletă ca să susțină sportul ci pentru ca așa le vine lor mai bine. Ajaxul lui Kovacs nu a răsărit din prea multă susținere ci dintr-o generație de aur, strânsă cu inteligență de Rinus Michels. Există un echilibru in a susține sectoarele neproductive și cele care fac ceva util, dacă ținem doar distracția, vor pleca cei care fac ceva util și nu le ajunge să-și întrețină familia.

catalin  •  6 ianuarie 2016, 16:55

@ cine.va.. Hai ca nu toti sportivii sunt niste genii :)))) De regula oamenii geniali nu prea au excelat si-n sport..

Maxentiu  •  6 ianuarie 2016, 17:30

Cind spuneti "le oferim", insinuati ca noi, simplii cetateni, am avea vreun cuvint de spus in distribuirea fondurilor publice. Din pacate, nu avem. Cred ca statul are o politica fundamental gresita in problema sportului, de la sistemul de premiere pina la investitiile in infrastructura sau la finantarea unor echipe din fonduri publice (vezi CSM Bucuresti). Rolul statului in sport trebuie sa se rezume la: 1. stimularea sportului de mase si asigurarea infrastructurii pentru acesta (terenuri cu acces gratuit, finantarea unor competitii de amatori etc.); 2. recunoasterea simbolica a performantelor exceptionale (prin decoratii, titluri oficiale); 3. sprijinirea materiala a fostilor campioni cu o situatie precara (nu acordarea de rente viagere in corpore, cum se intimpla in prezent). In rest, sportul de performanta se poate finanta din surse private. Cred ca sistemul de rente viagere a fost foarte pagubos. Multi sportivi de valoare s-au plafonat si, avind un venit asigurat, s-au orientat catre alte activitati lasindu-se de sport.

toti romanii  •  6 ianuarie 2016, 18:09

tu nu te simti vinovat ca intr-o tara in care salariul minim nu atinge 200 de euro sa castigi 2,5 milioane euro in 5-6 ani?

colibry  •  6 ianuarie 2016, 18:17

La multi ani pe 2016 !!! ... referitor la subiect cred ca raspunsul e sec - si ciolos e politician roman, si el are nevoie de "popularitate" si sunt convins ca cineva i-a sugerat sau poate chiar impus acest lucru .... ca doar da bine la vot !!!! chiar se astepta cineva ca actualul sa fie cu ceva mai bun decat fostii ? acum are "antemergatori" proprii de la nea ... Ion vanatoru', ca sa il duca la Berlin, banuiesc ca mustaciosu nu a facut un gest caritabil :)) ___ Daca tot ati revenit la sport pe cand un comentariu despre ce se intampla in zona sportului din Covasna si Harghita, ma refer la incidentul de la M Ciuc (nu e primul) si mai ales la gestul lui Dragan Petricevici pentru care JOS PALARIA .... sarbul tot sarb, scuze bosniac .... cred ca e un subiect fierbinte care merita discutat ... daca nu cumva .... "nu e voie" !!! ;)

gabidegiulesti  •  6 ianuarie 2016, 18:33

Un politician de 3 parale- Cacarau de Isaccea- a acceptat o mare imoralitate: renta viagera a sportivilor! As fi fost de acord cu o renta viagera pentru cazurile sociale grave, dar sa creezi o casta privilegiata- PE VIATA- pentru niste rezultate, unele chiar discutabile, este o mare imoralitate! Dar de ce nu se dau burse viagere si in alte domenii, poate cu mult mai importante decat sportul! Cu ce a progresat sportul romanesc dupa aceasta lege? Ba, dimpotriva, multi peerformeri au abandonat la varsta frageda, simtindu-sisacii in caruta! Acuma, ce mai conteaza cateva milioane pe an, atata timp cat datoria publica a sarit de 40% din PIB si indatorarea anuala este de de peste 5 mld an doar pentru pensii, ajutoare si salariile bugetarilor! Urmasii sa traiasca, ca ei vor plati pana la batranete aceste datorii!

Mihai  •  6 ianuarie 2016, 19:27

Cred ca premierul a fost si el impresionat de meciurile cu Danemarca si Norvegia. Poate a fost sfatuit poate a venit el cu initiativa si a decis sa ofere o prima speciala fetelor. Nu vad nimic rau in asta deoarece are aceasta prerogativa. La fel se intampla si in privat. Unii angajati iau prime speciale. Problema e ca nu a explicat suficient de bine ca acest caz este exceptional sau ca se aplica de acum incolo. La noi nu s-a inteles asta si in frenezia scaderilor de taxe si restauratiei de pensii speciale normal ca s-au mai trezit si altii sa ceara ceva in plus pentru ceea ce deja au facut si pentru care deja au fost recompensati conform legii.

sportiv amator  •  7 ianuarie 2016, 3:26

@Tolontan - "e corect să ne simțim vinovați în calitate de cetățeni pentru ceea ce le oferim sportivilor?" / "adica noi, contribuabilii, ca nu sint banii lui ciolos sau ai guvernului. Noi finantam sportul, cit il finantam." ... In primul rand, mie unul mi se pare cam fara rost intrebarea, iar in al doilea rand, prin explicatia termenului "noi", intri pe un teren minat. Nu eu, cetateanul, decid unde si cati bani sa fie alocati. Contribuabilii "finanteaza" statul (si implicit sportul) prin plata de taxe si impozite. Aceasta finantare poate sa creasca ori prin marirea taxelor si impozitelor (din acest punct de vedere, "noi" NU ne simtim vinovati, deoarece aceste taxe sunt deja destul de mari in Romania) ori "voi"/"ei", patronii, sa mariti/mareasca salariile pentru "noi" angajatii, astfel incat sa ajunga mai multi bani la buget (nici in acest caz, "noi" angajatii, NU ne simtim vinovati, ca nu suntem mai bine platiti). Ar mai fi si varianta sponsorizarilor - subiect tabu - (prin intermediul carora banii ar putea ajunge exact acolo unde trebuie fara ca guvernul/clasa politica sa-i poata deturna catre alte directii), insa nici in acest caz "noi" cetatenii/contribuabilii de rand NU ne simtim vinovati, pentru motivul ca nu ne permitem astfel de lucruri. In concluzie, eu NU ma simt vinovat ca nu "finantez" sportul de performanta mai mult decat o fac in momentul de fata (pentru ca nu depinde de mine). Si cred ca sunt multi "eu" (ca mine), care nici ei NU se simt vinovati. In schimb, TU (si altii ca tine), te simti oarecum vinovat, altfel nu ti-ai pune astfel de intrebari.

FairPlay  •  7 ianuarie 2016, 10:19

Daca ati vedea care este cuantumul pe care il primeste un campion pentru castigarea unui titlu national… este absolut ridicol. Verificati aici: http://www.frsah.ro/files/listings/1815/premii.cn.sah.rapid.blitz.2015.pdf
Cu astfel de premii, credeti ca putem incuraja performanta in sport?

Alina  •  7 ianuarie 2016, 14:55

Bineinteles ca suntem vinovati, sportul ar trebui sa fie promovat si sportivii sa fie recompensati pentru performanta si nu doar cu cativa banuti aruncati in batjocura pentru ca doar ei stiu cat muncesc sa ajunga sus.

Vasilique  •  14 ianuarie 2016, 12:05

Nu putem sa negociem cu CIO, să plătim medaliile direct acolo? Măcar nu se sifonează o parte din bani :))

Comentează