Avionul fusese fabricat în România în 1977. Un pilot Austrian, ultimul care a întîlnit în aer avionul lui Iovan

UPDATE: Pasionații care au ascultat comunicațiile traficului aerian (există siteuri publice) au găsit ultima reperare din aer a avionului prăbușit. O cursă Austrian Airlines, care se găsea în zona Sibiului, a reperat avionul lui Iovan în zbor. La 7 minute după asta, Iovan a cerut să coboare la 8.000 de picioare, turnul de control a continuat să discute cu el, dar n-a mai primit nici un răspuns. Căzuse.

marți, 21 ianuarie 2014, 10:48

UPDATE: Pasionații care au ascultat comunicațiile traficului aerian (există siteuri publice) au găsit ultima reperare din aer a avionului prăbușit. O cursă Austrian Airlines, care se găsea în zona Sibiului, a reperat avionul lui Iovan în zbor. La 7 minute după asta, Iovan a cerut să coboare la 8.000 de picioare, turnul de control a continuat să discute cu el, dar n-a mai primit nici un răspuns. Căzuse.

Digi 24 s-a mișcat cel mai bine pe informații și a descoperit că avionul căzut în județul Cluj are o vechime de 40 de ani. Cîteva completări față de ce au dat ei.

Avionul are aproape 40 de ani. Se spune că oamenii mor în preajma zilei lor de naștere. Se vede treaba că la fel se întîmplă și cu avioanele, pentru că aeronava Britten Norman BN-2A-27 Islander a fost fabricată pe 13 ianuarie 1977, la Băneasa. A fost trimisă pe vapor, nevopsită și fără sisteme de bord, în Bembridge, Anglia, unde a fost finalizată.

Primește pe 1 ianuarie 1978 înmatricularea YR-BNP, conform registrului avioanelor înmatriculate în România. Pe 22 decembrie 1978 este trimisă înapoi în România.

Vreme de 20 de ani este avion de antrenament în aviața civilă românească. Apoi, avionul este depozitat mai mulți ani în hangar, cam din 1998 pînă în 2005, Lucian Mîndruță își amintește bine pentru Digi 24 că l-a văzut stînd, iar în 2005 trece printr-un proces de mentenanță și o parte din sisteme îi sînt înlocuite cu unele mai moderne.

În 2006 este livrat Școlii Superioare de Aviație Civilă, o instituție publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Insitituția are un buget de aproape 4 milioane de euro în 2012, ultimele date disponibile public, din care aproximativ jumătate vin de la buget.

Cam 250.000 de euro pe an realizează școala din zborurile comerciale, medicale, dar și aerotaxi pentru firme sau agenții de turism. Principalul beneficiar al zborurilor este Serviciul de Ambulanță București – Ilfov, chiar în programul zborurilor umanitare din programul de transplant de organe.

 

Comentarii (28)Adaugă comentariu

dan  •  21 ianuarie 2014, 11:20

O informatie bruta si corecta. Problemele sunt insa altele: lipsa procedurilor, inertia statului, lipsa de pregatire a oamenilor, politizarea tuturor compartimentelor din judete. Pacat! Nu a fost prima data si nici nu va fi ultima data.

Andrei  •  21 ianuarie 2014, 11:26

Statistica de pe aviation-safety.net indica o rata statistica a supravietuirii de 22% in cazul accidentelor in care a fost implicat Britten-Norman BN 2, de-a lungul timpului. http://goo.gl/q2i78i

aldy  •  21 ianuarie 2014, 11:31

Avionul asta nu a picat ca avea 40 de ani.Falsa problema sa spui acum ca vezi doamne ce vechi era avionul…
Problema e ca avionul nu a pierdut singur din altitudine.El a fost pilotat prea jos din cauza cetii si s-a izbit de un deal.Graba de a ajunge la Oradea indiferent de riscuri a fost cauza.Cand nu vezi pamantul sub picioare si te bazezi doar pe navigatia „oarba„ sunt mari riscuri.

fane  •  21 ianuarie 2014, 11:52

Bun, care-i faza cu vechimea avionului? Ce legatura are asta in situatia de fata? Buffalo Airways zboara in nordul Canadei cu avioane care au trecut prin al Doilea Razboi Mondial. Deci de doua ori mai „batrane” ca BN-2-ul in cauza.

Daca avionul a avut o problema tehnica, e vina celor care l-au verificat si l-au dat apt de zbor, plus vina pilotilor ca au plecat cu el in conditiile astea. Daca n-a avut o problema tehnica e incompetenta lui Iovan si-a copilotului pentru ca n-au luat in calcul vremea si pentru ca n-au tinut cont de relief cand au scazut altitudinea de zbor.

Abia dupa asta putem vorbi despre cat de tarziu s-a intervenit, de ce s-a intervenit atat de tarziu, cine trebuie demis si restul inutilitatilor vanturate la TV.

fanulumocanu  •  21 ianuarie 2014, 12:04

Da dar Mandruta e foarte jurnalist si are o tinta speciala: Arafat. Vrea sa-l scoata vinovat ca tine nu stiu ce avion nou in hangar. De parca asta e problema. 4.000.000 euro buget? As fi curios daca Mandruta isi plateste singur costurile cand face pe pilotul pe-acolo.

razvan  •  21 ianuarie 2014, 12:07

@fane. In loc sa vorbesti despre „incompetenta” lui Iovan care a adus pe sol, pe un accidentat, in mijlocul unei paduri aviounl cu toti pasagerii in VIATA, te sfatuiesc sa te documentezi despre givraj si abia atunci sa vorbesti. Tin sa te informez ca pilotii romani sunt printre cei mai buni din lume. Iar motivul pentru care au plecat a fost pentru a aduce organe anumiti pacienti si sa le salveze viata.

brod  •  21 ianuarie 2014, 12:09

aldy se află în eroare: pilotul a refuzat navigaţia prin aparate (pe nevăzute), solicitând coborârea „la vedere” pe nivelul 2100 m!? asta când depăşise sibiul şi mai avea de survolat munţii apuseni, cu altitudini 1500 – 1800 m.
ceaţa se ridică, de la sol, doar câteva zeci de metri, deci abia când ajungi jos îţi taie vizibilitatea.
dacă ar fi avut probleme tehnice, existau în apropiere aeroporturile sibiu şi câmpia turzii (militar). din păcate, toate indiciile duc spre erori ale comandantului. despre morţi numai de bine – dar antecedentele lui nu erau tocmai imaculate, având la activ şi „performanţa” de a rata, din vina lui, şi o decolare. faptul că a scăpat cu viaţă copilotul este în măsură să limpezească lucrurile.

Porumbelul  •  21 ianuarie 2014, 12:48

Incompetenta autoritatilor de a localiza avionul a dus la cei 2 decedati.
Cum poti ca avand la mai putin de 150 Km cea mai mare baza militara din Vestul tarii sa nu le ceri ajutor???????????
Cum nu se poate localiza un apel disperat de pe un mobil cu date exacte, cand ni se pune la dispozitie tot ce am vorbit in ultima luna.
Cum de nu s-a cerut ajutorul padurarilor din zona, sunt persoanele care cunosc cel mai bine accesul in orice zona.
Rezulta incompetenta celor care au condus aceste cautari este mult sub penibil. Lasati numirile politice si puneti oameni capabil in toate functiile.

fane  •  21 ianuarie 2014, 12:48

@razvan

Daca avionul nu avea o problema tehnica, Iovan e vinovat pentru ca l-a pus jos pe varf de munte, in padure. Avionul ala trebuia sa ajunga la Oradea, nu printre pomi.

Ce trebuie sa invat despre givraj? Ca fenomenul dispare odata cu scaderea altitudinii? Te sfatuiesc sa inveti ce inseamna sa zbori la relativ mica inaltime in zona montana. Iovan putea foarte bine sa schimbe cursul in afara muntilor si sa coboare pentru a scapa de givraj.

Si te mai informez ca pilotii sunt platiti (foarte) bine pentru zboruri, chiar si pentru alea in care se transporta organe. De fapt, Iovan pentru bani zbura, c-a tot plans ca i-au taiat pensia si nu se mai poate intretine. Dar chiar si daca zbura gratis tot n-ar fi scuzat o eventuala eroare de pilotaj si spun eventuala pana cand vom avea raportul final si vom sti ce s-a intamplat.

Trebuie sa stii ca nu tot ce se spune pe la TV, de multe ori interesat, este si adevarat.

je  •  21 ianuarie 2014, 12:59

stie cineva daca acest tip de avion avea scaune ejectabile la piloti, asa cun sustine doamna doctor atotstiutoare pop??

Cristian  •  21 ianuarie 2014, 13:00

Tolontan, iar scrii cu picioarele: ce are vechimea avionului in acest caz cu ceata si greseala de pilotaj? aaaa, ca nu are sisteme de navigatie ca pe liner-e, care scaneaza permanent distanta pana la sol asta e alta problema. Insa Iovan stia ce piloteaza si ce conditii meteo sunt. GRESEALA DE PILOTAJ !!! PUNCT !!!

Cristian  •  21 ianuarie 2014, 13:11

@razvan: daca ai defectiuni la sistemul de degivrare, cobori si il duci unde e mai cald cat mai repede posibil: Sibiu sau Campia Turzii-militar. !!!! e cea mai calda iarna din ultimii 100 de ani !!! Cum sa cobori la 2100 m cand vrei sa treci Apusenii? Plus ca ROMATSA e o companie excelenta care are chiar militari detasati non-stop acolo tocmai spre a face operationale comunicatiile intre civil-militar in situatii speciale. S-au grabit, si neavand repere vizuale pana la 7 a.m, cand inca e intuneric, din pacate a gresit evaluarea situatiei Iovan. Tolontan abereaza cind se leaga de vechimea BN-2. Il informez ca zboara intre insulele din Pacific inca, la greu chiar din cele montate la Romaero Baneasa.

Cătălin Tolontan  •  21 ianuarie 2014, 13:17

11, 12 cristian: Unde aberez? Tot ce am scris e corect. Am venit cu citeva mici date noi fata de ce se vehiculeaza in acest moment.

Nu am inserat nici o parere, nici o opinie. Nu eu, ci tu ai o problema atunci cind vezi in relatarea seaca a citorva elemente un atac 🙂

Tu esti populat de certitudini, de interpretari, de verdicte, nu eu.

marian  •  21 ianuarie 2014, 13:18

Domnule Tolontan apreciez informatia pusa de dvs. la dispozitia noastra, a cititorilor. Excelent.

Pe de alta parte, vad ca oamenii au pareri extrem de diferite in aceasta situatie. Poate e normal sa fie asa, dar parca ne cam grabim sa ne dam cu parerea inainte de a avea toate informatiile necesare. Ca pilotul, ca autoritatile, ca avionul … Stie cineva dintre opinenti care este autoritatea implicata in mod legal in operatiunile de autorizare, control si investigare a zborurilor, inclusiv in operatiunile de localizare a epavei si de salvare a persoanelor implicate intr-un accident aviatic ?

Ziaristul Mandruta, daca tot se pricepe, n-ar fi facut mai bine sa se refere la procedurile care ar fi urmat in mod legal sa fie aplicate, ca sa ne dam si noi cat de cat seama cam pe unde ar trebui sa aruncam cu niste pietre ? Imi permit sa va rog sa urmariti acest caz, in linia de profesionalism si obiectivitate care cel putin in ultima vreme va caracterizeaza.

emil  •  21 ianuarie 2014, 13:41

Stimate @Porumbelul,
Personal, nu ma las pe mana autoritatilor. Imi plac excursiile de unul singur si facute cu piciorul. Nu sunt un ciudat, 🙂 doar ca-mi place linistea si iubesc natura. Pe telefonul cu sistem de operare android am instalat un programel de 3 E cu care sotia ma poate localiza GPS,exactitatea fiind de +- 10 m. In mod evident, in timpul ecursiei imi inchid telefonul. Sotia, de acasa trimite un sms si imi activeaza telefonul. Mai da unul si-mi activeaza gps-ul.De pe PC poate inregistra zgomotul ambiental in reprize da 300 sec,ma vede pe o harta google exacta (satelit sau hibrid), poate deschide camera video, poate face fotografii . Si asta ,fara ca eu sa fiu deranjat. Pt 3 Euro !! :)) Dca aveti copii, va explica ei mai bine ! :)))

emil  •  21 ianuarie 2014, 13:46

PS : Am uitat sa va spun : caut sa-mi cumpar o bratara ce monitorizeza bataile inimii cu bluttoth. Se seteaza pragul nr batailor inimii pe minut sub care sa declanseze alarma acasa pe pc, sau pe telefonul sotiei.

Cătălin Tolontan  •  21 ianuarie 2014, 13:51

16, emil: are o bratara de genul acesta Apple

ipsen  •  21 ianuarie 2014, 14:41

sugestia e ca infrastructura e la pamint. O fi, dar nu prea e-n chestier. Eu ma intreb daca printr-un avion nou s-ar fi vazut ceata mai bine. Ce e asta, articol sau Melancholia lui von Trier?

fanulumocanu  •  21 ianuarie 2014, 15:07

Referiror la comentariile 15,16,17: domne , daca programele sau gadgeturi relativ ieftine pot face localizare destul de exact, de ce nu sunt dotate avioanele cu ele? Apoi, pentru ce se pompeaza milioane de euro in institutii ca STS care nu sunt capabile de localizari d-astea banale?

Ted  •  21 ianuarie 2014, 17:34

Lectie banala de localizare: telefonul GSM incearca sa sune la 112. Incercarea sa de a initia un apel este preluata de 1 sau mai multe antene terestre GSM. Prin legatura de date prin aer, antena GSM primeste si informatii privind puterea cu care este emis semnalul din telefon, si astfel estimeaza distanta dintre antena si telefon. Cu semnalul receptionat de 1 antena se genereaza o sfera imaginara cu raza egala cu distanta de la telefon la antena => nu stim cu exactitate unde este telefonul. Cu semnalul receptionat cu 2 antene se genereaza 2 sfere imaginare, care se intersecteaza in 2 arce de cerc => aproximam mai bine unde e telefonul, dar tot nu stim exact. Cu semnalul receptionat cu 3 antene se genereaza 3 sfere imaginare care se intersecteaza intr-un singur punct => abia atunci este localizat exact telefonul.

luka  •  21 ianuarie 2014, 18:04

Nimic nu e intamplator in viata si probabil ca Iovan avea unele „datorii” catre soarta(pentru stim noi ce).Asta ne arata ca totul se plateste in viata,pacat de fata aia tanara care a platit si ea „vina” altuia….

George  •  21 ianuarie 2014, 19:10

Avionul o fi fost harb dar nu are relevanta aici din moment ce nu i s-au oprit motoarele si aparent nu a avut nici o alta problema tehnica catastrofala (trebuie verificat totusi).
Avionul a fost dus „pentru evitarea cetii” la o inaltime unde s-a izbit de deal. Trebuie vazut de ce.

guerrilla  •  21 ianuarie 2014, 21:19

Din pacate ne trezim doar cand au loc tragedii, dar la nici 20 km in linie dreapta (aeriana) de locul tragediei se afla cea mai mare baza de radiolocatie si supraveghiere a traficului aerian din Ardeal. ( Muntele Mare, 1826 altitudine, sper sa nu gresesc cu altitudinea). Aceasta baza militara este locata pe al treilea varf ca si altitudine din Carpatii occidentali (Apuseni). De aici se poate monitoriza traficul aerian de pe tot teritoriul Ungariei, o parte a Slovaciei,etc. De aici se coordoneaza orice interceptie aeriana militara daca se „violeaza” spatiul aerian Romanesc in zona de N-V a tarii noastre.

cj666  •  21 ianuarie 2014, 22:15

@Ted Problema acolo e ca nu exista decat o singura antena…. nu poti face triangulatie. Dar e la fel de simpul. Sfera imaginara descrisa de tine se intersecteaza cu o linie… traiectoria avionului. Da tot o suprafata mica de cautare.

dan  •  21 ianuarie 2014, 22:18

o gramada de pareri idioate…habar nu aveti sigur ce s-a intamplat, care sunt cauzele, si va dati cu parerea..probabil pentru ca nu va costa nimic…si sigur unii dintre voi ar fi pilotat mai bine, nu? ca noi ne pricepem intotdeauna la toate…DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA PE ACESTI OAMENI CARE SI-AU RISCAT SI PIERDUT VIATA DIN PACATE PENTRU A INCERCA SA II SALVEZE PE ALTII!!!!

Luca  •  22 ianuarie 2014, 7:32

Problema cred ca este alta . STS ul nu a avut absolut niciun aport ! A preluat informatia bruta , oferită de telefonia mobila si a transmis-o mai departe , fără sa o prelucreze , fără sa se asigure ca epava va fi găsită in timp util ! Pur si simplu au spus ca nu e problema lor !

Cristi  •  28 ianuarie 2014, 11:23

Felicitari, domnule Tolontan! Vorba regretatului Ioan Chirila, un ziarist bun scrie exact ce gandeste cititorul dar nu are talentul sa astearna pe hartie. Exact senzatia aceasta o am, suntem impartiti in tabere, nu mai respectam opinia celuilalt. S-a implinit profetia domnului Cristian Tudor Popescu, cand scria in urma cu ceva ani ca Romania se va imparti in grupuri de interese (se exprima altfel, o sa caut articolul sa citesc exact exprimarea). Dumnealui „gresea” doar prin faptul ca se referea la interese economice. Dar, acum, ceea ce ne-a virusat este ura viscerala. Din pacate!
P.S. Vad acum la tv cum sunteti terfelit de Mircea Badea. Va doresc sa aveti puterea sa indurati si sa mergeti mai departe.

Adina Popescu  •  30 iulie 2014, 17:24

La noi nu trenurile sunt problema, ci infrastructura! Nu se intampla nimic bun, totul se fura, nimic nu se repara, avem trenuri care teoretic pot ajunge la 320 Km/H dar practic merg cu 30 pentru ca sinele sunt praf!

Comentează