luni, 17 octombrie 2022, 8:12
Investigație de Ada Constanda și Cătălin Tolontan
Pe 8 noiembrie 2021, în jurul orei 7.30, colonelul Cristian Radu, prim-adjunctul șefului IGSU, se afla la volanul mașinii de serviciu, un Volkswagen Passat, cu numărul de înmatriculare B-40-RYE. Mașina mergea pe șoseaua Mihai Bravu din București. În Volkswagen, pe locul din dreapta, se afla șoferul său, un plutonier adjutant șef, grad imediat inferior sublocotenentului.
De ce nu conducea șoferul? „Lui Cristian Radu îi plăcea să conducă, iar mașina Passat avea motor de 2800 cmc și 180 CP”, era o mașină puternică, a explicat șoferul, luni mai târziu, la Parchet. Plutonierul susține că Radu era sub influența băuturilor alcoolice, pentru că băuse până târziu în noapte.
Colonelul Cristian Radu, prim-adjunctul șefului IGSU | Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Pe șoseaua Mihai Bravu, Radu a pornit luminile de avertizare speciale, cu care sunt dotate și mașinile „civile” ale șefilor pompierilor. El a intrat pe șinele de tramvai, cu viteză mare. Potrivit mărturiei plutonierului, consemnată în dosarul penal, mașina a atins și 120-140 km/h.
În stația de tramvai Laborator, vizavi de KFC Mihai Bravu, Cristian Radu a văzut un pieton care traversa strada regulamentar. Omul de pe „trecere” s-a grăbit și el, avea o trotinetă. Mașina avea viteză foarte mare, așa că Radu a tras de volan ca să-l evite pe pieton și s-a izbit de refugiul stației de tramvai, aflată la jumătatea distanței dintre Calea Vitan și Calea Dudești.
A dislocat 5-6 borduri care delimitau refugiul pentru pietoni de stația de tramvai.
Plutonierul din dreapta
Cei doi pasageri au fost răniți. Mașina a fost serios avariată.
Potrivit ordonanței întocmite de procurorul de caz, „folosindu-se de autoritatea funcției deținute, Radu Cristian a acționat pentru declararea necorespunzătoare a împrejurărilor în care s-ar fi produs accidentul rutier”. Libertatea a consultat mai multe documente ale anchetei, obținute dintr-o sursă anonimă de la IGSU.
Folosindu-se de autoritatea funcției deținute, Cristian Radu a acționat pentru declararea necorespunzătoare a împrejurărilor în care s-ar fi produs accidentul rutier. I-a solicitat unui subordonat să-și asume rolul de conducător auto.
Parchetul militar, 83/P/2022
Radu Cristian i-a cerut șoferului să-și asume rolul de conducător auto și, în plus, să declare că în urma incidentului au rezultat doar pagube materiale minore și că nimeni nu a fost rănit. În realitate, amândoi au ajuns la spital.
Dar înainte de spital, imediat după impact, colonelul și șoferul au mutat mașina avariată de pe linia de tramvai.
La scurt timp, din dispoziția lui Radu, mașina a fost transportată la baza de reparații a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) din bulevardul Timișoara. „Mașina a fost rapid ascunsă. I-a fost relativ ușor lui Radu să mușamalizeze, pentru că are o influență mare în IGSU și în MAI”, a confirmat un pompier la curent cu circumstanțele evenimentului, sub condiția anonimatului.
Cristian Radu ocupa, la data accidentului, funcția de prim-adjunct al șefului Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Aceeași funcție o ocupă și astăzi, cu diferența că la 18 zile de la accident, cu ocazia zilei naționale, pe 1 Decembrie 2021, a fost înaintat de către Klaus Iohannis în gradul de general de brigadă cu o stea.
Generalul Iamandi este inspector general al IGSU, iar generalul Radu este numărul doi în organigrama care include pompierii și SMURD.
Radu este ofițerul despre care Libertatea a relatat în 2019 că a ascuns vreme de trei ani filmul intervenției de la Colectiv. Filmul a fost ascuns nu doar publicului, ci și Parchetului, care ceruse probele.
În intervenția de la Colectiv, din 30 octombrie 2016, cinci șefi s-au succedat într-o jumătate de oră la comanda acțiunii de stingere a incendiului și de salvare a supraviețuitorilor. Radu a ajuns și el la fața locului. În calitate de șef al Centrului Operațional Național al IGSU, „a cooperat cu inspectorul-șef ai ISU și cu secretarul de stat Raed Arafat pentru gestionarea evenimentului”, potrivit raportului corpului de control al Guvernului Cioloș.
Imagine de ieri, 16 octombrie, cu generalul Radu, alături de Raed Arafat, în timpul vizitei unei delegații iordaniene la Inspectoratul pentru Situații de Urgență București-Ilfov | Foto: Facebook DSU
„Radu este mâna dreaptă a lui Arafat în materie de legislație pe IGSU. Radu este creierul normativ al lui Arafat, omul care l-a ajutat pe Raed să deseneze legăturile dintre IGSU, DSU și MAI”, a explicat pentru ziar, sub condiția confidențialității, un ofițer al IGSU, care a lucrat îndeaproape cu Cristian Radu.
În materie de norme specifice, Radu este excelent, unul dintre cei mai buni specialiști în legislație pe care i-a avut vreodată IGSU. E și un bun șef de operațiuni, are experiență. Nu te temi să te duci alături de el la cea mai dificilă intervenție.
Ofițer al IGSU care a lucrat cu Cristian Radu
„Funcția înaltă, dar și forța în sistem, venind din pregătirea lui bună, l-au ajutat să mușamalizeze accidentul. Practic, nimeni n-a suflat. În plus, l-au ajutat și cei de la circulație, din MAI, care au închis ochii”, spune același ofițer IGSU, care îl cunoaște bine pe generalul Cristian Radu.
Poliția a confirmat pentru Libertatea accidentul. Acesta a fost declarat în ziua în care s-a produs, pe 8 noiembrie 2021, la biroul de accidente ușoare din cadrul Brigăzii Rutiere București, a spus pentru ziar purtătorul de cuvânt al instituției, Claudiu Costea.
Dar, susțin procurorii militari, accidentului i-a fost diminuată gravitatea, în mod fals. Atât generalul, cât și plutonierul, cel de-al doilea a trecut între timp în rezervă, sunt acuzați că au făcut presiuni asupra președintelui comisiei tehnice de la baza de logistică a IGSU.
Procurorii susțin că presiuni s-au făcut și asupra membrilor comisiei, ca să mintă în actul de constatare tehnică. Aceștia au consemnat în fals că au verificat mașina și că au găsit doar avarii minore.
Colonelul și șoferul i-au mințit și pe cei care au întocmit Fișa de eveniment și Nota Raport privind accidentul rutier.
Potrivit documentelor intrate în posesia ziarului, „subalternul (plutonierul șofer, n.red.) a făcut declarații mincinoase la Brigada Rutieră cu privire la condițiile, împrejurările și urmările reale ale accidentului. Motivul a fost acela de a evita demararea unor cercetări administrative, disciplinare și/sau penale față de Radu Cristian și pentru ca acesta să fie avansat la gradul de general de brigadă”.
Potrivit surselor Libertatea din IGSU, șoferul și-a recunoscut ulterior faptele în fața procurorilor, în timp ce Radu nu și-a recunoscut vina.
După ce s-a deschis dosarul, telefoanele lor au fost interceptate, în mai 2022. Șoferul-plutonier a fost surprins spunând unui interlocutor: „Am avut accident cu el, a condus el, a vrut el să conducă și era și beat… Și am luat răspunderea mea, că pe 8 noiembrie a făcut și pe 1 (decembrie, n.red.) trebuia să fie general și am luat răspunderea mea, că altfel nu-l făcea general”.
Mașina a fost descoperită de anchetatori, după mai bine de jumătate de an de la accident, într-un hangar din baza de reparații auto a MAI.
Parchetul Militar a solicitat la INML să analizeze probe de sânge prelevate din mașină. Sângele găsit pe airbagul locului din dreapta îi aparține șoferului, și nu generalului, susțin surse din IGSU. Dar cât durează probele ADN, cât timp sunt viabile?
Libertatea a discutat cu dr. Ligia Barbarii, șefa Laboratorului de Genetică al INML.
Explicațiile au vizat aspectele de specialitate, nu cazul în sine.
„Dacă ne referim la identificarea unei persoane, nu la rezultate mai complexe, pe probele de sânge asta se face mai ușor, pe analiza unor segmente scurte de ADN”, a explicat dr. Barbarii.
„Desigur, contează foarte mult unde au stat probele. Soarele, în general radiațiile, umiditatea sau temperaturile extreme sunt factorii care pot afecta probele”.
„O probă de sânge rămâne validă și 10 ani. Generic discutând, depinzând de mediul unde se păstrează, probele genetice sunt valabile ani sau chiar decenii”, a mai spus medicul cu experiență de 30 de ani în domeniul analizelor genetice.
Dr. Ligia Barbarii, șefa Laboratorului de Genetică al INML
Plutonierul nu s-a dus la spital în ziua accidentului. El le-a declarat procurorilor: „Am procedat în această manieră la indicația lui Radu Cristian, deoarece dacă aș fi mers la spital și aș fi obținut concediu medical, ar fi bătut la ochi, el fiind deja în concediu medical, după ce a fost operat”. Abia la câteva zile de la accident, șoferul colonelului s-a internat la Spitalul Gerota, clinică a MAI.
Cristian Radu s-a internat în ziua accidentului la Spitalul Colentina, nu la unitățile medicale unde se tratează de regulă cadrele militare.
Potrivit foii de observație clinică aflată la dosar, prim-adjunctul IGSU a fost diagnosticat cu mai multe leziuni la piciorul drept. În aceeași zi, 8 noiembrie 2021, Radu a suferit o operație la picior, iar a doua zi, pe 9 noiembrie, a fost externat.
Pentru recuperare, a avut nevoie de 31 de zile de concediu medical, în perioada 10-30 noiembrie 2021 și 6-15 decembrie 2021.
Consultat de medicul delegat de Parchet pe timpul anchetei, Radu prezenta o cicatrice de 5 centimetri, cu urme ale firelor de sutură, rezultate în urma intervenției chirurgicale din noiembrie.
În documentele consultate de ziar, Radu este citat, spunând că s-a accidentat la picior cu circa două săptămâni înainte de accident, în timp ce se afla cu copilul în parc. El susține că a sărit de pe o bordură. Raportul de expertiză medico-legală solicitat de Parchetul Militar susține că leziunile „s-au putut produce prin lovire de corp dur (posibil pedalier auto), având partea dorsală a piciorului drept fixată pe podea”.
În octombrie 2008, pe atunci ofiţer specialist în cadrul IGSU cu grad de maior, Cristian Radu se afla la volanul mașinii personale, un Opel Astra, și se întorcea dintr-o misiune pe ruta Iași-București. Era însoțit de o colegă, locotenent.
Radu a ațipit la volan și a pierdut controlul autoturismului, a pătruns pe contrasens și s-a izbit de un podeț.
În urma impactului, pasagera din dreapta a suferit leziuni grave, care i-au pus viața în pericol, potrivit expertizei medico-legale. A avut nevoie de 45-50 de zile de îngrijiri medicale.
Datele din dosar arată că la momentul producerii accidentului, alcoolemia lui Radu era zero, iar viteza de deplasare a maşinii – 80 km/oră – era peste limita legală din localitate. Maiorul s-a apărat, spunând că și-a pierdut conștiența la volan din cauza unor probleme medicale.
Procurorii militari au deschis un dosar penal și l-au acuzat pe Cristian Radu de vătămare corporală gravă din culpă. Colega rănită în accident s-a constituit parte civilă, solicitând daune. IGSU a fost introdus în cauză, ca parte responsabilă civilmente.
Pe 23 aprilie 2010, Tribunalul Militar Iași l-a condamnat pe Radu la 10 luni de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de vătămare corporală gravă din culpă și la 6 luni de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de accident de muncă.
Cristian Radu, societatea de asigurări, dar și procurorii au atacat decizia, iar pe 7 octombrie 2010, Tribunalul Militar Teritorial București l-a achitat pe maior, sancționându-l cu o amendă de 1.000 de lei.
Sentința definitivă a fost dată, în martie 2011, de către Curtea Militară de Apel București, care a menţinut achitarea lui Radu, dar l-a obligat, în solidar cu IGSU, să plătească:
Numele lui Cristian Radu a apărut și într-un alt dosar al Parchetului Militar, caz despre care nu se mai știe nimic de aproape trei ani.
În perioada decembrie 2019 – februarie 2020, procurorii DNA au făcut percheziții la IGSU. Printre calculatoarelor șefilor IGSU ridicate a fost și cel al lui Cristian Radu.
Perchezițiile au avut loc după ce IGSU a schimbat câștigătorul licitației privind achiziția a 2.000 de mașini de intervenție pentru pompieri, licitație în valoare de 623 de milioane de euro.
În mai 2020, Libertatea a făcut publică o înregistrare cu Raed Arafat când amenință o firmă poloneză care câștigase contractul celor 2.000 de mașini, în fața firmei Deltamed, unul dintre furnizorii tradiționali ai SMURD și IGSU. „Atunci repet licitația de la zero! Deci nu am nicio problemă”, le-a spus Arafat reprezentanților polonezi. IGSU a repetat licitația și a câștigat Deltamed.
Potrivit informațiilor din surse judiciare, atât dosarul cu achiziția ambulanțelor, cât și cel cu accidentul auto al generalului Cristian Radu sunt cercetate de procurorul Cătălin Strîmbei, de la Parchetul Militar de la Curtea Militară de Apel.
Libertatea a luat legătura cu generalul Cristian Radu privind accidentul auto din 8 noiembrie 2021. Prim-adjunctul IGSU a confirmat existența „unei anchete” referitoare la accidentul care a avut loc cu mașina lui de serviciu.
„Despre ce anchetă e vorba?”, l-am întrebat. „O anchetă a IGSU și una penală”, a răspuns generalul. Întrebat cine a condus mașina, Cristian Radu a spus: „Mai mult nu pot să vă spun acum. Detaliile le veți afla la finalizarea anchetei”.