Disperarea turnului de control când, după MiG, a dispărut de pe radar și elicopterul cu 7 oameni: „Nu-l mai vedem nici pe ăsta și nu vreau să spun, mai dă-o dracu!”

Ofițerul de supraveghere aeriană Nicușor Anghelescu a declarat superiorilor, într-un document consultat de Libertatea, că aeronava a mers constant „până la altitudinea de 1.900 de picioare, raportat la 20:28”. Apoi, în nici două minute „aeronava pierde altitudine constant și este pierdută legătura radar la ora 20:30:30 la înălțimea de 100 de picioare”. Niciun moment nu se aude pe convorbirile „cutiei negre” sau ale turnului MK că li s-ar fi spus să se întoarcă.

joi, 13 octombrie 2022, 8:00

De Iulia Roșu, Cătălin Tolontan

Dublul accident din Dobrogea, din 2 martie 2022, nu are până azi nicio concluzie, nici din partea autorităților militare, nici din partea celor judiciare.

O parte din elicopterul Puma 57, după prăbușire
O parte din elicopterul Puma 57, după prăbușire

În acea seară, în turn se aflau locotenentul colonel Iulian Vîrșan și sergentul Ștefan Uatu.

Pe parcursul zborului, ei au fost cei care au pus echipajului întrebarea din partea bazei Borcea, „dacă misiunea se poate continua”. Asta pentru că baza Borcea primise o nouă actualizare meteo.

Pilotul răspunde că e „cam nașpa”, dar vor căuta o gaură spre sud, ca să iasă din ce părea un nor de ninsoare și gheață.

Ce se vede pe radar: cade de la 580 de metri în mai puțin de două minute

În acel moment, situația era foarte grea, conform interpretării datelor radarului, de către de Nicușor Anghelescu, ofițer specialist la unitatea din Moara Vlăsiei. În declarația sa, văzută de Libertatea, ofițerul de supraveghere aeriană spune că a stabilit contactul radar cu elicopterul la 20.23, la două minute după decolare. Radarul a fost cel de la Ovidiu.

„Aeronava evolua la 500 de picioare, azimut 005, la distanța de 0,5 mile față de Kogălniceanu”, scrie Anghelescu.

Apoi, Puma 57 merge constant în înălțime, până la altitudinea de 1.900 de picioare, raportat la 20.28, în azimut 006, la 2 mile de Mihail Kogălniceanu. Cu un minut înainte de prăbușire, elicopterul era la 580 de metri.

„La 20:28:05, aeronava pierde altitudine constant și este pierdută legătura radar la ora 20:30:30 la înălțimea de 100 de picioare (aproximativ 30 de metri), pe azimutul 004, la distanța de 6 mile față de Mihail Kogălniceanu.

Epava elicopterului a fost găsită la aproximativ 35 km distanță de orașul Constanța, la aproximativ 21 km față de Marea Neagră și la aproximativ 7,4 km de locul unde se afla epava avionului MiG-21 Lancer
Epava elicopterului a fost găsită la aproximativ 35 km distanță de orașul Constanța, la aproximativ 21 km față de Marea Neagră și la aproximativ 7,4 km de locul unde se afla epava avionului MiG-21 Lancer

În turnul de control, situația nu era mai bună.

Colonelul Vîrșan: Ați auzit? (n.r. – către centrul de la Moara Vlăsiei)

Sergent Uatu: Să sunt eu la 112? Cum e să sun la 112? Caută și tu procedura aia acolo, nu știu care. Ioana, la ce minut ai trecut tu decolarea? La 5-0?

Voce feminină: 5-0.

Sună un telefon. „Da, da, confirm, da, bine”, răspunde. „Puma 57, Puma 57, approach de la operații curente dacă vremea este proastă continuați apropierea și aterizarea la Kogălniceanu”.

Numai că, în acele momente, conform cu ce se aude pe înregistrarea din elicopter, acest apel nu mai ajunge la echipaj. Turnul era prins între comandamentul din Moara Vlăsiei, care îi spunea să se întoarcă elicopterul, și realitatea că elicopterul nu mai răspundea.

Sergent Uatu: Puma 57! Puma 57! 7 mile nord, nu-l mai vedem nici pe ăsta și nu vreau să spun, mai dă-o dracu!

Era al doilea aparat de zbor pierdut în nici 30 de minute și oamenii din turn tocmai au realizat că 8 oameni au murit.

Comentează