DNA cercetează cum a plătit KRKA medicii! Slovenii au aruncat vina pe angajați, iar aceștia s-au dus la procurorii anticorupție

Într-o conferință de presă ținută joi la Ljubliana, CEO-ul KRKA Joze Colaric a spus că “Românii nu au primit din Slovenia indicaţiile pentru practicile discutabile”. Angajaților din București le devenise deja clar că se încearcă ”să fim scoși țapi ispășitori” și ei începuseră să furnizeze probe către Parchet.

luni, 3 februarie 2020, 11:49

De Alexandra Nistoroiu,  Cătălin Tolontan

Direcția Națională Anticorupție a deschis un dosar despre felul în care compania farmaceutică KRKA a plătit sute de medici din România pentru a prescrie medicamentele companiei, susțin surse judiciare pentru Libertatea. În anumite cazuri, doctorii se angajau cu un an înainte ce cantități ale unor anume produse să prescrie. Medicii primeau din partea angajaților KRKA ”inimioare” și note, codificări transformate în bani.

Pe 14 ianuarie, Libertatea a început o investigație jurnalistică în care a oferit publicului documente din interiorul KRKA, care arătau aceste mecanisme de mită.

KRKA a ajuns să creeze, în propriile fișiere excel, o rubrică intitulată “Perioada amortizare”, unde compania pharma a înregistrat, în dreptul medicilor cu nume și prenume, în câte trimestre își scoate mita plătită acestora.

”Încă din primele reacții ale șefilor ne-a fost clar că vor da vina pe noi, deși totul era știut și coordonat din Slovenia”, a spus unul dintre angajați pentru ziar.

Joi, într-o conferinţă de presă, KRKA a prezentat presei slovene concluzia anchetei interne despre practicile ilegale de marketing, după investigația din Libertatea.

CEO-ul gigantului farma din Slovenia a negat că slovenii ar fi cerut angajaţilor români să mituiască medicii români.

„Au apărut nişte tabele… dar ancheta noastră internă în România a arătat că nici în România, nici în Slovenia, noi nu am ştiut de aceste excel-uri. Nici comisia internă de anchetă care a fost în România nu le-a găsit acolo” Jože Colarič , CEO Krka

“Şi unul dintre cele mai disputabile lucruri: noi am găsit că românii nu au primit din Slovenia instrucţiuni pentru aceste practici controversate. Credem că totul a plecat din resentimentele unor angajaţi care au fost sau urmau să fie concediaţi”, a adăugat CEO-ul din Slovenia.

Între timp, o parte din angajaţii români, nemulţumiţi de atitudinea corporaţiei și temându-se că vor fi sacrificați în cazul unei investigații, au început să se adreseze procurorilor, care deschiseseră dosar!

DNA a început cercetările și, din informațiile ziarului din interiorul KRKA, mai mulți angajați vor urma primilor care au mers, ”pentru că oamenii cunosc exact sistemul de mită și nu vor să ajungă să plătească cei mici”, după cum a declarat un alt actual angajat.

Comentarii (16)Adaugă comentariu

Ilie  •  3 februarie 2020, 15:21

Medicii români, încearcă să arunce vina pe sloveni. De ce nu au anunțat încă de la început parchetul? Pt că lăcomia ia făcut să ia mită și să tacă ani de zile, deși au salariile mărite.

Pacientuedevina  •  3 februarie 2020, 16:18

1. DNA evită să ancheteze vinovatii principali (favorizatorii si complicii medicilor care au luat mită): functionarii-medici de la CNAS si casele teritoriale care au vândut bazele de date cu medicii. 2. Dacă nu sunt anchetati directorii medicali de spitale şi măriile lor profesorii-şefi de secţie de spitale care au luat mita şi au avut cele mai consistente "volume", chiar nu ne impresionează acarii Păuni (nişte medici de familie, cu trei blistere). 3. DNA a suflat cazul DIICOT, pentru că este vorba în realitate de un sistem ORGANIZAT, cu implicarea caselor de sănătate, spitalelor, dsp-urilor, inspecţiei sanitare, care de ATÂTA TIMP AU MASCAT ŞI MUŞAMALIZAT această mafie medicală bine organizată. 4. Goana nesimţită după bani a medicilor nu poate fi temperată decât prin obligarea lor să depună declaraţiile anuale de avere şi interese, precum şi prin înfiinţarea unei Secţii specializate de Parchet pentru infracţiunile din sănătate, după modelul SIIJ. (infracţionalitatea din acest domeniu a scăpat de sub control, fiind foarte elaborată şi sofisticată, fiind şi ascunsă şi mascată de organele de stat de pseudo-control formate tot din...medici (de ex, la spitalul Y, se cere şi se decontează de la CNAS cheltuielile pt. 11 paturi la secţia cutărică, numai că dintre acestea, o rezervă întreagă e transformată de dl profesor în cameră cu toaletă personală, sub cheie- ăştia au mania ţinutului sub cheie, inclusiv a medicamentelor, aparaturii performante şi a sălilor de operaţie. Credeţi că în urma controalelor simultane ale medicilor "controlori" din CNAS, dsp, MS etc a sesizat cineva DIICOT? Şi nu va sesiza, cât timp FINANŢELE sistemului medical sunt ABERANT exercitate de medici, nu de economişti)...

Pacientuedevina  •  3 februarie 2020, 16:24

Medicii să facă medicină, să ne presteze servicii medicale. Să nu ne mai administreze ei banii noştri, că nu sunt economişti şi jurişti! #fără medici la fondurile noastre de asigurări de sănătate; #fără complicităţi între medici pe banul public

bg  •  4 februarie 2020, 12:33

Compania Slovena nu a dat instructiuni, nu stie, nu a gasit, deci este un fake lansat de fosti angajati nemultumiti! Care este reactia autoritatilor statului roman la acest scandal?Mutenie totala! (dez)Organizarea actuala a sist. medical romanesc, permite, tolereaza si chiar incurajeaza astfel de practici ale comp. farma pe piata romaneasca. Se pare ca mita in sanatate devine tot mai mult o CUTUMA (cum le place medicilor sa spuna). Nu sta in natura umana sa refuze mita pe considerente de etica profesionala, morala, constiinta. Am inghitit ani buni fraze politice cu sintagma "om de buna credinta". Nu exista asa ceva. O conduita etica, morala, echitabila intre membri unei societati se formeaza in timp prin masuri sustinute din partea statului respectiv. La noi, e valabila descurcareala si toata lumea e multumita!

Gyorfy Attila  •  4 februarie 2020, 14:43

Dam vina pe DNA. Dar SRI ce afacut??!! De aceste practici eu ca simplu cetateanam auzit de mai bine de 10 ani.Deja atunci m-am intrebat,nu este la limita legii oferitea de comisioane pentru prescriptii!?? Si alte companii fac la fel cu medicamente muuuuullllt mai scumpe. Bine ca avem DNADIICOT,SRI....toti si-au facut treaba!!😁😁

Mariana  •  4 februarie 2020, 19:15

@Ilie, nu "Medicii români, încearcă să arunce vina pe sloveni" ( apropos, fara virgula dupa medicii romani - asta daca vrei sa credem ca opiniile tale vin din partea unei persoane instruite, deci credibila atunci cand emite o parere), ci angajatii romani din Krka au realizat ca , slovenii vor sa arunce vina doar pe romanii din companie. Ca si cum decizia era la indemana executantilor ,nu a sefilor. Se vede ca esti plin de invidie la adresa comunitatii medicale, insa incearca sa rationezi, nu sa ai doar reactii "viscerale". Medicii aia, care in falsa ta viziune "arunca vina pe neprihanitii de sloveni", au salarii marite de nici 2 ani. Timp de zeci de ani au trait cu salarii de mizerie, la limita rusinii si a nivelului de asistati social, in timp ce niste indivizi cu 4 clase primare( care evident ca erau productivi la nivelul genunchiului broastei) primeau venituri de 3 ori mai mari. Insa nici macar despre asta nu era vorba in acest articol, insa evident ca ratiunea a adormit. Da, angajatii din Krka e bine ca au oferit dovezi, e bine ca se fac investigatii, insa ma intreb daca asta este suficient, astfel incat aceasta practica sa se opreasca. Personal, nu cred. Toate mariile companii pharma procedeaza identic. Si cu siguranta ca, nu doar in Romania. Mita iau si medici din alte tari, insa procentul lor este f mic prin comparatie cu cei cinstiti. Insa si acolo cu siguranta marile companii procedeaza in mod similar. Coruptia nu s-a nascut la noi, la noi doar se simte in largul ei, nestanjenita de mai nimeni si de nimic.

tindala  •  5 februarie 2020, 16:44

Nu stiu daca am inteles bine care e nelegalitatea?Ca o companie producatoare de medicamente ar fi "cointeresat"medicii de familie din Romania sa prescrie pacientilor cu preferinta medicamentele produse de acea firma?Cati medici ar fi putut"mitui"?Si in ce consta prejudiciul suferit de statul roman?Pentru ca daca s-a implicat DNA -ul trebuie sa existe un prejudiciu, iar acel prejudiciu sa depaseasca suma de o suta de mii de euro!In conditiile in care- cred ca toata lumea stie ca- distribuirea medicamentelor in aceasta tara, este in mana catorva importatori de medicamente-"recomandati"de anumite ambasade-si a "lanturilor"de farmacii-asa cum sunt"lanturile"se supermarquet-uri!Si de ce totusi s-a"implicat"DNA?Care nu asculta decat de Presedinte-in afara de o anumita ambasada?Nu cumva cei care se simt prejudiciati sunt tocmai acei importatori, care ne aduc medicamentele la preturi impuse,mai mari chiar decat cele din Germania?Chiar daca in Germania veniturile populatiei sunt incomparabil mai mari?Intreb si eu,asa ca prostul!Pentru ca poate n-am inteles despre ce-i vorba,ca doar nu am dosarul in fata!

Ilie  •  5 februarie 2020, 17:18

@Mariana - Nu sunt invidios pe comunitatea medicala, si nici nu e loc de ratiune. Mare parte din comunitatea medicala, este corupta pana in maduva oaselor. Doar 1% din aceasta comunitate, este cinstita si nu asteapta plicul pentru a-si face datoria. Lacomia lor face ca oamenii sa moara cu zile. La cum ai pus problema, pare ca esti din breasla lor :)))

Mariana  •  5 februarie 2020, 23:51

@Ilie, ai dreptate. Mare, chiar prea mare parte din comunitatea medicala este corupta. Si da, fac parte din breasla lor. Cu toate astea, nu inteleg de ce pui emoticoane ca si cum te prapadesti de ras cand spui acest lucru, de parca ai tu fi descoperit America inainte lui Columb, dar noi eram confuzivi si abia acum binevoiesti sa ne luminezi . Nu am facut statistici sa vad ce procent de persoane integre mai sunt in aceasta comunitate, insa clar ca e mic, nu doar 1%, pentru ca atunci am fi ca in Somalia, insa oricum, extrem de mic. Cu toate acestea , nu sunt de acord ca orice persoana care are frustrari legate de acest subiect ( apropos, si eu am, si unele legate chiar de breasla mea), sa vina sa arunce cu piatra, asa, doar pentru ca altfel nu poate rezolva problema. Personal cred ca, daca am fi mai atenti la rezolvarea problemelor si nu la infierarea unora si altora, am avea mai mult succes ca societate. Si ca sa revenim la subiectul acestui articol, vinovatia este purtata de toti cei care accepta si participa la o ilegalitate. In acest caz , reprezentantii companiilor pharma si medicii. Personal nu inteleg de ce medicii se preteaza la asa ceva astazi, dupa ce salariile unora ( nu tuturor, si aici este clar ca nu toti medicii au salarii fabuloase- personal, eu am fix 5000 lei dupa maririle de 200%- drept care te invit sa calculezi ce salariu aveam inainte...asa ca un exercitiu pentru frustrare) au ajuns la limita decentei. Probabil au ramas cantonati in mentalitatea de "sarantoc" caruia ii este teama ca nu are ce manca a doua zi...sau poate ca anumite caractere au fost atat de mult mutilate de politica de umilire si desconsiderare promovata in ultimii zeci de ani, incat nu-si mai pot reveni, indiferent ce s-ar intampla. @tindala Nu este legal sa furi banii nimanui. Cand furi bani de la buget , e ca si cum furi din buzunarul fiecarui cetatean care plateste taxe, chestie care este inca ilegala la noi. Cand medicii respectivi au prescris medicatie inutila, doar pentru ca sa creasca vanzarile companiei X sau Y, si au prescris medicamente decontate partial de la bugetul de stat, asta , in opinia mea, este complicitate la savarsirea unei infractiuni.

Mariana  •  6 februarie 2020, 0:02

Iar ca sa sintetizam,....companiile pharma( toate , nu doar Krka....intamplator, azi, doar Krka a "tras lozul castigator" de a i se devoala manevrele), doresc sa isi mareasca veniturile prin orice metoda, chiar daca asta presupune sa se "adape" legal sau ilegal de la bugetul de stat. Ca ei vor sa faca o ilegalitate, este problema lor. Ca au complici in societatea civila, este problema noastra, a tuturor. In acest caz, complicii sunt medicii care au acceptat sa prescrie produse ale companiie Krka in mod inutil, doar pentru ca aceste produse sa fie decontate companiei din bugetul de stat, iar ei sa beneficieze de varia bonusuri ( bani, excursii, decont la participari congrese, etc).

tindala  •  6 februarie 2020, 10:00

@mariana Doamna,nedumerirea mea era legata de competenta DNA in acest dosar!Stiut fiind ca potrivit Legii,urmarirea penala e de competenta Directiei Nationale Anticoruptie daca exista un prejudiciu adus statului,iar prejudiciul sa fie mai mare de o suta de mii de euro!Si daca suspectul este demnitar-chiar daca prejudiciul e mic-cum a fost in cazul lui Dragnea!Pentru ca eu retin ca fapta incriminata consta in aceea ca reprezentantii unei companii farmaceutice,au dat sume de bani unor reprezentanti ai medicilor de familie, ca sa prescrie cu preferinta medicamentele acelei firme!Cum s-a stabilit ca "medicatia prescrisa a fost inutila"?Si cine au fost cei vatamati in interesele lor?Nu e clar ca celelalte firme care comercializeaza medicamente pe piata romaneasca?Iar in cazul asta de ce DNA? Pai atunci, cum se incadreaza legal,"presiunile"facute de anumite ambasade asupra oficialilor romani, ca sa se importe de la firmele"agreate"?

O noua piesa spumoasa  •  6 februarie 2020, 11:40

Deocamdata vorbim despre faza de urmarire penala. Pana va ajunge dosarul in instanta vor mai trece niste ani. Si pana se va judeca la fel. In final vor fi condamnati niste amarati, maxim unul singur cu executare. Si va iesi dupa un an. Cineva trebuie gasit vinovat pentru prostime. Marii mafioti vor scapa basma curata. EVIDENT CA ACESTE PRACTICI NU POT EXISTA FARA ACORDUL CELOR DE SUS. In companiile multinationale banii sunt totul, de aceea cheltuiala unor sume mari, chipurile, fara stirea celor de sus - este o gluma amuzanta. Un numar de circ foarte caraghios. In realitate, in viata reala, in multinationale nu se cheltuie nici 100 de dolari fara aprobari. Sumele din cazul de fata erau imposibil de scos din companie de catre angajatii de jos fara stirea si acordul celor de sus. Cat despre medicii romani, ei isi permit sa lase sa moara un om pentru ca nu a dat spaga. A se vedea cazul de la Constanta unde o femeie care nu a dat spaga a fost lasata sa astepte 16 ore intr-un spital de urgenta pana a murit. INTR-UN SPITAL DE URGENTA! Se pare ca la domnii medici omorul calificat nu se pedepseste. Pentru ca daca vezi ca un om este in stare critica si nu ii oferi ajutorul pe care ai jurat si esti obligat sa il oferi - te numesti criminal. Asa ca daca nu se sanctioneaza omorul, luarea de mita mai greu spre deloc. Au primit salarii mari si tot sunt bolnavi de spagi. In acest context pedepsele din Codul Penal pentru luarea de mita, in cazul cadrelor medicale ar trebui majorate cu o jumatate. Pentru ca este o infractiune impotriva vietii in final. La cat de corupt este sistemul medical romanesc as face articole speciale pentru toti cei care conditioneaza actul medical. Fie ei somitati, medici, asistente, brancardieri - toti iau spaga. As face sectie speciala in DNA pentru asa ceva. Cu investigatori sub acoperire. Si care sa colaboreze cu ANAF sa le verifice viloaiele si concediile prin Elvetia. Sa le verifice clanurile care lucreaza in acelasi spital. Si pedepse cu executare de la 5 ani in sus. Pana cand sistemul medical nu va fi curatat de acest cancer - medicii seriosi si cinstiti vor emigra pe capete. Pentru ca cei corupti si murdari ii dau la o parte pe cei cinstiti si curati. Juramantul lui Hippocrate a ajuns ceva care se spune doar ca sa poti lua spaga. Mai tineti minte doctorita de la spitalul de arsi care a semnalat niste nereguli grave? Intr-un sistem normal colegii ar fi felicitat-o si ar fi remediat problemele. De fapt nu, intr-un sistem normal se rezolva intern, fara sa fie nevoie sa se anunte in presa. In Romania au sarit colegii ca niste hiene pe ea pentru ca a incalcat Omerta. Si nu au remediat nimic. Abuz in serviciu? Grup infractional organizat? S-a sesizat cineva? Genul asta de actiuni penale sunt considerate „normale” intr-un sistem de gandire anormal si corupt. Bine ati venit in Romania, tara in care legea e de partea faradelegii.

Mariana  •  6 februarie 2020, 22:41

@Tindala - Am putea porni de la ideea ca medicii nu primeau bonus de la firma asa, doar pentru ca ii era drag firmei de ei. Insa e doar o supozitie. O alta supozitie ar fi ca, daca medicatia era utila, Krka nu ar fi bonificat niciun medic care doar isi facea datoria si prescria medicatia care este optima pacientului. Ar fi fost doar multumiti ca, produsele lor sunt eficiente si apreciate de medici, si ar fi lasat lucrurile asa. Insa, am convingerea ca aici nu vorbim despre medicamentele eficiente ( pe alea le stiu medicii si le prescriu oricum), ci de cele ineficiente( de genul "nu iti fac neaparat bine, insa nici nu te omoara daca le iei", un fel de "apa sfintita si vie") si nu vreau sa pronunt niciun nume, insa firma Krka chiar are un medicament din asta, tip "apa de ploaie", dar care este prescris cu mare drag de o gramada de medici) dar care trebuie si ele vandute . In opinia mea, daca DNA demonstreaza ca acele prescriptii nu erau necesare (sau ar fi fost mai utile medicamentele produse de alta firma), si daca acei medici care le-au facut apar in tabelul de la Krka, asta inseamna prejudiciu . Pentru ca ele sunt partial decontate de la buget, prin casa de asigurari. Totusi, daca nu ar fi fost decontate de la casa de asigurari, si doar luati banii din buzunarul oamenilor, in opinia dvs cine ar fi trebuit sa actioneze in acest context? Din cate citesc pe site-ul DNA , acesta se ocupa cu: "urmarirea penala pentru infractiuni de coruptie si asimilate cu acestea". Aici cam pare coruptie. Insa asta este responsabilitatea procurorilor DNA sa o demonstreze. De ce ar fi trebuit Krka sa dea bonificatii medicilor, nu cumva pentru a-i convinge sa prescrie medicamentele lor, in favoarea medicamentelor altor firme? Oricum, la final, cred ca DNA nu va putea demonstra nimic. Este foarte dificil si ma indoiesc ca au mijloacele necesare sa demonteze asa o masinarie machiavelica ca cea construita de companiile pharma. Pana una alta, singurul beneficiu al devoalarii acestor practici, ar fi in opinia mea, constientizarea societatii asupra acestora, precum si faptul ca marile companii vor intampina mai multe dificultati in a le aplica, pentru ca, la urma urmei, bunul simt ne indica ca ele nu par a fi in avantajul pacientilor ci, mai degraba al buzunarului companiilor ( si al medicilor - dar intr-o mult mai mica masura, daca stam sa comparam beneficiile acestora cu profitul rezultat pentru companii din vanzarea medicamentelor prescrise).

Mariana  •  6 februarie 2020, 22:44

@Tindala - "presiunile"facute de anumite ambasade asupra oficialilor romani, ca sa se importe de la firmele"agreate", in opinia mea se incadreaza la fel, tot la coruptie.

pacientuedevina  •  7 februarie 2020, 17:33

#declaratii de avere si intetese pt toti medicii

pacientuedevina  •  11 februarie 2020, 15:16

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/sanatate/lant-uman-in-fata-spitalului-judetean-constanta-in-semn-de-protest-fata-de-decesul-femeii-care-a-asteptat-16-ore-pe-hol-1257285 Noi, PACIENTII ASIGURATI, PATRONI ai serviciilor publice de sănătate prestate de ANGAJAŢII noştri, salariaţii medici, suntem tot mai bine organizaţi. Şi ce e şi mai important, NU NE ESTE FRICĂ să mergem să manifestăm în faţa spitalelor, nu ne este teamă de ameninţările lor cu avocaţii. NU mai răbdăm minciuna!

Comentează