miercuri, 4 decembrie 2019, 12:27
De Mirela Neag, Cătălin Tolontan
Omologarea este procesul prin care autoritățile naționale confirmă faptul că un produs – în acest caz, un tramvai – îndeplinește standardele de calitate, siguranță, mediu și toate celelalte care îi dau dreptul să transporte călători.
La capitolul 2 al caietului de sarcini, intitulat “Documente de referință”, se cere participanților să depună “CEE-ONU R 107 – Dispoziții uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M 2 sau M3 în ceea ce privește construcția generală a acestora”. Conform regulamentelor UE, omologarea se face de autoritățile de omologare.
Certificatul de omologare este, practic, actul de bază, fără de care participarea la licitație nu ar fi fost posibilă.
Documentul prin care s-a atestat omologarea a fost unul dintre primele lucruri care trebuiau verificate de comisia primăriei, iar Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a semnalat către PMB că documentul prezentat de turcii de la Durmazlar nu este conform.
Dar PMB a trecut peste observația ANAP! Într-un document din dosarul de achiziție publică, primăria susține că “ambii ofertanți au îndeplinit cerințele din documentația de atribuire, respectiv au prezentat certificatul de omologare emis de o autoritate de certificare/omologare într-una dintre țările membre”.
În dreptul Dumazlar, PMB trece drept certificat de omologare un document emis de RINA Service SpA Genoa Italia, la data de 11 martie 2019, cu numărul 2016QTL62NTC.
Asta înseamnă că turcii au obținut acest document în ultima zi înainte de depunerea ofertei la licitație.
Libertatea a verificat ce autorități pot oferi certificate de omologare de vehicule în Europa, conform listei Comisiei Europene.
În cazul Italiei, doar un departament al Ministerului Infrastructurii și Transporturilor poate oferi omologări
În Italia, doar Ministerul Infrastructurii și Transporturilor are acest rol.
În România, sunt Registrul Auto Român pentru autovehicule și Autoritatea Feroviară Română pentru trenuri, inclusiv pentru tramvaie.
Durmazlar nu a prezentat omologarea de la nici una dintre aceste autorități și nici de la altă autoritate de omologare aflată pe lista Comisiei Europene.
Hârtia pe care firma din Bursa a depus-o la dosar provine de la RINA, care este o organizație italiană independentă de audit, cu o bună reputație, dar care nu poate elibera omologări. RINA face certificări de calitate, teste, dar nu dă omologări, pentru că nu e autoritate de omologare.
Chiar primăria a cerut, în același caiet de sarcini, ca atât tipul cu care s-a venit la licitație, cât și tramvaiul care va fi produs să aibă omologare europeană.
PMB solicită ca ofertantul “să livreze primul tramvai în termen de maximum 9 luni de la semnarea contractului” și să-l omologheze.
“După livrare, ofertantul se obligă în maximum trei luni să realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie. (…) În situația în care ofertantul câștigător nu reușește să obțină omologarea de tip a vagonului cap de serie, după cele 12 luni de la semnarea contractului, se va proceda la rezilierea contractului” Caietul de sarcini al licitației
Fragment din caietul de sarcini unde se specifică ce fel de omologare trebuie să prezinte ofertanții
Libertatea a discutat cu Selçuk Cebe, directorul de dezvoltare al companiei Durmazlar.
-Bună ziua, domnule manager. Cotidianul românesc Libertatea a publicat mai multe articole legate de licitația de tramvaie organizată de Primăria București și pe care Durmazlar a câștigat-o.
-Da, știm despre aceste articole. Ce doriți să aflați?
-În legătură cu certificatul de omologare pentru tramvaiul prezentat în oferta dumneavoastră. Ce autoritate a eliberat acest certificat?
-Tramvaiul cu care am participat la licitație are un certificat de omologare europeană și nu unul specific pentru România, deoarece inclusiv în România există mai multe tipuri de linii. Nu trebuie ca tramvaiul să fie omologat în România.
„Avem un certificat care ne oferă posibilitatea de a vinde tramvaiele noastre în oricare țară din Europa, nu numai în România” Selçuk Cebe
-Și ne puteți spune, vă rugăm, ce autoritate a eliberat acest certificat de omologare?
-Produsele noastre sunt omologate de RINA.
-Avem documentul dumneavoastră eliberat de RINA, dar această firmă italiană nu este o autoritate competentă de omologare. În Italia, certificatele de omologare sunt eliberate de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor.
-De unde aveți documentul nostru?
Selçuk Cebe, directorul de dezvoltare al companiei Durmazlar
-Suntem jurnaliști, asta e meseria noastră. Iar RINA nu se află pe lista Comisiei Europene privind autoritățile competente de omologare.
-Vă întreb din nou, de unde aveți documentul nostru?
-Nu vă pot răspunde la această întrebare.
-Cred că am discutat suficient…
Libertatea a contactat acum câteva zile, în scris, RINA ca să afle dacă documentul eliberat de ei are, în concepția firmei italiene, natura unei omologări. Până la publicarea articolului nu am primit nici un răspuns.
PAUN FLORIN • 4 decembrie 2019, 13:59
Dl.Tolontan, daca considerati ca s-a incalcat legea de ce nu sesizati in scris DNA! Cu respect.
Ilie • 4 decembrie 2019, 14:25
Pt. Florin: nu e treaba lui! ***. Ceea ce nu înseamnă că nu e adevărat. Însă, nu poți avea încredere în unul ***. (Avea bannere cu ei pe site, ***). Este un altfel de Gâdea, Rareș Bogdan, Chiriac, CTP, etc.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Ilie • 4 decembrie 2019, 15:15
Dacă nu ai luat bani înseamnă că aveai banchetele din convingere. Mai grav!
Tzierre Putzea • 4 decembrie 2019, 15:29
Ce organ al statului trebuie sa se autosesizeze? Dupa autobuze, tramvaie de la turci? PMB iubesteasade mult baclavalele si sarailiile? Pai se poate onor Consiliu General si Primar General, PSD-isti, sa dispretuiti in asemenea hal industria romaneasca?
Andrei F • 4 decembrie 2019, 15:52
Stire pentru domnul Tolontan...Sunt nenumarate licitatii pentru mari orase din Romania care au fost anulate din lipsa de copetitori!!!!Adica nimeni nu s-a inscris la licitatie!!!Acum pe piata europeana nu se pot satisface toate nevoile de schimbare a mijlocacelor de transport in comun...!!!!Uite o mica proba....,,Craiova rămâne cu tramvaie vechi de trei decenii. Licitaţia pentru cumpărarea de tramvaie noi, anulată Licitaţia pentru cumpărarea a 17 tramvaie noi pentru Craiova a fost anulată, deoarece nu s-a înscris niciun participant. Astfel, oraşul va rămâne cu flota de tramvaie veche de peste 30 de ani.,,----stirea este din Gandul... Deci ce spuneti domnule jurnalist Tolontan???Merge gazetaria pe seama primarului Firea....?
vasile • 4 decembrie 2019, 15:57
musamalizare...la nivel inalt...Ponta in vizita la Erdogan. Oare ce legaturi sunt pe axa Ponta-Pandele-Firea-SIE ? probabil multe :)
Addy • 4 decembrie 2019, 16:47
1. Chiar tolontan spune ca recomandarile ANAP nu sunt obligatorii 2. Voi detineti un document, pe care nu aveti dreptul sa il detineti. Cineva a sustras acel document, facand o infractiune. Dar pt voi acel cineva e sursa. Va deranjeaza presupusele infractiuni ale altora, dar o infractiune convenabila voua nu va deranjeaza deloc, ba chiar o acoperiti si o incurajati.
gilos • 4 decembrie 2019, 17:13
Administratia Firea de la PMB reprezinta o rusine pentru Bucuresti. Dupa ce ne-a pricopsit cu autobuze diesel turcesti, recidiveaza cu tramvaie turcesti. Ce ati publicat in acest articol arata clar ca achizitia a fost facuta cu dedicatie. Au pandelizat Bucurestiul, nu le pasa de lege, nu le pasa de nimic. Cand merg pe strada si vad cate chioscuri si dughene au aparut in mandatul acestei voluntareze imi vine sa urlu !
clujcampion • 4 decembrie 2019, 18:05
@Andrei F De ce vorbeti prostii? Acolo unde s-a vrut s-a putut. Clujul are o flota aproape in totalitate noua de autobuze Mercedes luate la mai putin de jumate pretul decat panselutele turcesti ale bucurestenilor , troleibuze noi livrate de Astra, contract pentru tramvaie noi livrate de Astra si vreo patruzeci si ceva de autobuze electrice, e drept poloneze, pentru ca era cea mai buna oferta ca raport pret-calitate. La toate licitatiile au fost ofertanti suficienti si s-a ales intotdeauna solutia optima. Probabil la Craiova se stie ce soparlaraie e in primaria lasata de Olguta si de aceea nu se prea infige nimeni. Bucurestiul, iertati-mi exprimarea directa, e furat pe fata. Si la autobuze si la sala polivalenta aflata in planul PMB. Sala care costa de 20 de ori aproape cat cea din Cluj la vreo 5000 de locuri in plus. Dar bucurestenii isi astern asa cum aleg.
Dan • 4 decembrie 2019, 18:10
@ Andrei F - Problema la Craiova e ca ofera prea putini bani pentru tramvaie si din cauza asta nu i-a bagat absolut nimeni in seama. Licitatia se va repeta dupa ce vor updata oferta si vor pune o suma decenta la bataie, iar atunci probabil ca se vor bate turcii cu Astra Arad
dan man • 4 decembrie 2019, 19:06
Tolontan scrie si face dezvaluiri bomba numai cand este interesat sa defaimeze pe cineva anume.Nu zic ca nu face firea magarii cu turcii...pt ca toata tara stie...numai ca alegerile acestui tolo sunt orice numai impartiale.
Dani • 4 decembrie 2019, 19:18
Eu nu inteleg ce cauti cu articole de genul asta pe un ziar de sport. Eu cand intru vreau sa citesc despre sport nu despre investigatiile tale paralele sportului. Chiar nu inteleg ce cauti pe pagina unui ziar de sport cu articole d astea. Aberant!
cris4co • 4 decembrie 2019, 21:47
De ce oferiti articole cu informatii incomplete Domnule Tolontan? Daca turcii ne ofera niste tramvaie,pe noi ne intereseaza daca tramvaiele lor sunt bune? Ar trebuii sa ne spuneti in primul rand daca liniile noastre de cale ferata sunt bune pentru tramvaiele lor...nu de alta dar omologarea e fix PIX atata timp cat pot si eu sa vad poze pe Net cu tramvaiele turcesti ( care fie vorba intre noi,sunt mai oachese decat ale noastre...) iar cu liniile noastre de cale ferata...Doamne fereste sa ma intersectez cu ele...
?????? • 4 decembrie 2019, 22:24
Domnule Tolontan , dumneavoastră fiind colaborator probabil și la publicația România Curată, probabil că știți că publicația "oferă consultanță" și despre modul cum se procedează referitor la spețe precum cele la care faceți referire în articolele dumneavoastră, ?
codin • 5 decembrie 2019, 5:51
Acest articol este prezentat de imaculatul Tolo la categoria ''blogsport'' ??????????
Eugen • 5 decembrie 2019, 7:27
Ce au mai sarit postacii....normal ca ,jurnalist fiind, este menirea Dlui Tolontan sa ne semnaleze furturi de asemenea amploare....nu conteaza daca e partizan sau nu,furtul e furt.Ii invit pe "ceilalti" sa demaste furturile "celorlalti",nimeni nu spune ca unii sunt.ok pt va fac parte dint-o tabara sau alta,daca au furat,oricine sunt ei ,sa plateasca!
Andrei F • 5 decembrie 2019, 9:01
@clujcampion • 4 decembrie 2019, 18:05 Amuzant!!!Dumneavoastra in afara de sport mai cititi si alte pagini,de ex. economice?Stiti ce cifra de afaceri are firma din Arad?Vreti sa aflati de la mine relevanta la aceasta mica intrebare?Daca aradenii in anii trecuti aveau o cifra de afaceri de in jur de 100 de milioane de lei cum credeti ca acestia ar onora un contract de 180 milioane euro???Si daca aradenii se apuca de tranvaiele miticilor de la Bucuresti cand mai fac si tranvaiele super pentru marele tau oras Cluj???De altfel aceasta problema a livrarii tramvaielor este un lucru care se intampla in toata Europa!!!Sunt nenumarate orase europene care primesc tramvaiele dupa cel putin 2-3 ani !!!Mai mult ,Bucurestiul in caietul de sarcini ceruse ca primul tranvai sa fie livrat in 9 luni si sa fie omologat de ofertant in acest timp pe banutii lui !!!!Desigur ca o firma a contestat aceste cerinte dar cine sa-ti reaminteasca???!!!!Primaria Bucuresti sau...Cluj poate avea niste cerinte care acum nu sunt indeplinite de produsele omologate-tramvaiele- aflate in piata!!!Si pentru ca la Republica Cluj sunt numai oameni bine alesi cum explici ultimele arestari de la Primarie???Sau si in cazul vostru a gresit Justitia....?Si pentru ca esti mare campion...ce a spus Justitia in cazul terenurilor date gratis de primarie tocmai la CFR Cluj?Dar ce a spus Instanta in cazul Voiculet-singurul jucator din lume care a jucat la o echipa de fotbal fara sa fie legitimat... asta in tara in care buticarul de la colt este verificat si lovit grav daca foloseste munca la negru....?Sau ce s-a intamplat dupa dezvaluirile lui Cornel Dinu cum ca titlurile merg la Cluj cu sprijinul procurorilor si a unor sefi din serviciile secrete....?Si mai stiu multe cazuri cu CFR-ul tau cel bun dar altul este subiectul astazi...@Dan • 4 decembrie 2019, 18:10 Domnule ,dumneavoastra sunteti si mai amuzant!!!!Ce credeti dumneavoastra ca inseamna ,,contract de achizitie publica,,?Eu credeam ca pretul difera de la firma la firma si ca este doar un reper in stabilirea unui castigator la un astfel de contract...Contractul pentru Craiova cum era din bani europeni a fost facut de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice!!!La fel ca si in multe alte orase!!!!In cazul unor orase MRDRAP a cuprins in acelas contract mai multe orase.Eu din presa am citit ca firmele au renuntat dupa ce au auzit de termenul de livrare al tramvaielor!!!Primul trebuia sa fie livrat dupa 15 luni!!!Tot pentru amuzament ,ati citit si ancheta cu ramele de metrou desigur tot pentru orasul miticilor Bucuresti?Nu vi se pare curioasa o paralela intre cele doua contracte de achizitie?Adica o fi normal ce au facut cei de la CAF si Metrorex...?Personal ma miram ca nu mai apareau celebrele interceptari!!!Uite ca si cu interceptarile DNA tot ne facem de ras...Dar daca era Firea pe interceptari..................................................................Pe scurt....Cine a citit presa economica stie ca de fapt subiectul este Firea.De fapt se impinge achizitia de tramvaie dincolo de mandatul actualului Primar.Se aplica schema de la numirea sefilor in Justitie sau a numirii comisarului european...si nu domnule Tolontan ?Este rusinos sa fi ,,prietenos,,cu pesedistii care tocmai aflaram ca sunt in razboi cu partea buna a societatii...O mica proba,,Primaria Bucuresti, obligata sa suspende licitatia pentru achizitia a 100 de tramvaie noi,,-articol de pe Club Feroviar....
Costelinho • 5 decembrie 2019, 9:28
1. Nu le-a impus nimeni celor de la PMB sa solicite certificatul de omologare. Dar daca l-au cerut si turcii nu-l au, trebuiau descalificati. Cine poate stii cate alte firme fara omologare ar fi participat daca nu era solicitat certificatul? adica un constructor corect vede ca i se cere ceva ce nu are si nu participa, iar turcii, probabil "pre informati", vin cu o patalama neconforma si sunt acceptati. 2. Cati dintre voi si-ar lua o masina fara omologare de la RAR? Tangenta la primarie: Suv-urile Termoenergetica - ce mai caiet de sarcini, pana si dimensiunea anvelopelor era impusa... as fi tare curios sa ne explice cei care au facut caietul de ce aveau nevoie exact de toate caractersiticile solicitate atat de specific (sa nu mai zic ca ceri conectivitate smartphone si navigatie, navigatia costa vreo 2000 Eur si o ai practic pe aplicatiile telefoanelor) ...Si sa ne arate ca au studiat piata si se mai gasesc cel putin inca doua SUV-uri cu aceste caracteristici - probabil ca doar sud coreenii le aveau pe toate in combinatia asta... Hai la mai mare si la localele urmatoare !!
xstelu • 5 decembrie 2019, 12:25
Andrei f.and ilie.ma oropsitilor,c cautati voi pe blogul lui tolontan?un bolsvic si un nauc.aaa si avem unul noucare probabil face parte din firma turca,ala autonumit "addy"car i nervos ca tolontan a obtinut documentul.maaah bata va dzeu sa va bata!
Xmas • 5 decembrie 2019, 12:36
dani,mai postacule,placa asta cu "ce cauta investigatii pe un ziar de sport" e fumata rau.e tocita.asa ca tie daca nu ti place,basti!
Stefan • 10 decembrie 2019, 17:09
Nu stiu cum unii primari de localitati, gen Cluj sau sate de care nu a auzit nimeni reusesc sa faca treaba in privinta infrastructurii la preturile pietei, indiferent de culoare politica, si altele, cum ar fi Firea si Bucurestiul ei, Olguta si Craiova ei, sa reuseasca sa promita marea cu sare si sa serveasca baclava turceasca la pret de caviar. Daca se intampla o data ziceam ca e incompetenta, dar avand in vedere realitatea e clar hotie si capusare de bugete locale cuplate cu nesimtire cat incape.
Victor • 14 decembrie 2019, 18:06
Asa se intampla peste tot, important este sa invatam din greseli si sa avem grija pe cine votam!