Libertatea este în posesia unui document intern al primăriei care arată cum a trecut peste neregulile descoperite de cei la ANAP în licitație și apoi a dat contractul pentru 100 de tramvaie firmei Durmazlar, iar apoi turcii au secretizat licitația.
vineri, 29 noiembrie 2019, 3:57
Libertatea este în posesia unui document intern al primăriei care arată cum a trecut peste neregulile descoperite de cei la ANAP în licitație și apoi a dat contractul pentru 100 de tramvaie firmei Durmazlar, iar apoi turcii au secretizat licitația.
De Mirela Neag și Cătălin Tolontan
Primăria Municipiului București a organizat o licitație privind achiziționarea a 100 de tramvaie. Au participat doi ofertanți: Astra Vagoane Arad și Durmazlar Makina Sanayi.
Agenția Națională pentru Achiziții Publice a efectuat un control intermediar, în urma căruia a emis 6 avize condiționate, toate privind oferta companiei turce.
Conform legii, avizul condiționat este emis de ANAP “atunci când se constată că există abateri cu privire la aspectele de calitate și/sau de regularitate cuprinse în listele de verificare”. De 6 ori, susține ANAP, comisia de evaluare a făcut derogări de la caietul de sarcini și de la prevederile legale, de fiecare dată în favoarea firmei din Bursa.
Contrar concluziilor ANAP, care nu sunt executorii și doar îndrumă autoritățile publice pe timpul achizițiilor, primăria a decis să mențină neschimbată oferta Durmazlar motivând că, de fapt, ANAP se înșală și că “ofertantul a îndeplinit cerințele”.
Gabriela Firea a împuternicit-o pe Dorina Elena Popa, director executiv Direcția Proceduri – Achiziții Publice, să concilieze Primăria cu ANAP, dar în final PMB a ignorat observațiile agenției de achiziții publice.
Prima neregulă sesizată de ANAP a fost cea legată de certificatul de omologare tehnică a tramvaiului ofertat. Fără omologare după standard european, niciun produs, mai ales un model de tramvai, cu care circulă zeci de mii de oameni, nu poate fi pus în uz.
“Comisia de evaluare a acceptat aceste documente de omologare ca fiind conforme cu cerințele documentației de atribuire”, a argumentat Primăria București în raportul de conciliere. Practic, comisia de evaluare a echivalat adeverința emisă de un auditor independent, cazul Durmazlar, cu un certificat de omologare emis de o autoritate națională, cazul Astra.
O altă neregulă sesizată de ANAP este cea legată de faptul că ofertantul turc nu a putut prezenta rapoarte de testare privind nivelul de zgomot al tramvaiului măsurat în mers și în staționare.
Firma din Bursa a spus că nu poate prezenta aceste rapoarte de testare a zgomotului, deoarece tramvaiul va fi personalizat în funcție de cerințele licitației și că nu există posibilitatea de a dispune de aceste testări decât abia după producție. Aici e un alt punct interesant, pentru că, practic, conform documentului intern al primăriei, se arată că PMB a știut că turcii nu au produs niciodată tramvaiul cu care au participat la licitație.
Durmazlar a anunțat că deține echipamente și personal instruit pentru a efectua toate aceste teste și că sunt gata să prezinte facturile echipamentelor.
Primăria București a acceptat toate aceste argumente în locul atestatelor și a concluzionat că “propunerile tehnice sunt conforme”. În acest caz, problema e că testele trebuie făcute independent, nu de ofertanți, astfel încât facturile care arată că ei au aparatura de testare nu au nici o relevanță.
Toate celelalte 4 abateri sesizate de ANAP se referă la lipsa din oferta turcă a altor buletine de încercări emise de un laborator autorizat sau acreditat CE și a unor certificări de conformitate CE.
Explicația Durmazlar este aceeași și anume că se află în imposibilitatea de a prezenta aceste certificate pentru tramvaiul ofertat, deoarece acesta va fi personalizat și gata abia după producție.
Comisia de evaluare a Municipalității a acceptat aceste argumente și consideră că sunt respectate prevederile legislației achizițiilor publice pe motiv că aceste abateri nu pot fi imputabile ofertantului turc.
Raportul de conciliere, prin care au fost ignorate toate neregulile sesizate de ANAP, a fost întocmit de comisia de evaluare compusă din 13 membri, dintre care au semnat însă doar 6.
Au semnat: George Mîndrilă (președinte), Marin Pompiliu, Radu Merlă, Amalia Andrei, Nicu Voinea și Liviu Bărbulescu.
Nu au semnat: Mirela Rațiu, Anca Panțu, Andreea Ivașcu, Dan Ganea, Sorin Ivan, Dicran Costache și Mihai Iacovici.
În acest moment, cazul este la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, pentru că Astra Vagoane a atacat atribuirea contractului în valoare de 160 de milioane de euro către Durmazlar.
Lucian • 29 noiembrie 2019, 17:08
Aha. Totusi, de ce continua jurnalistii din subordinea ta sa incalce deciziile Tribunalului? Nu va place legea? De ce nu o respectati? De ce sunt jucatorii fc fcsb-ului denumiti in continuare "stelisti" pe site-ul gsp? Cat mai incalcati legea?
gepi • 29 noiembrie 2019, 18:01
nu cumva decisiv a fost faptul ca primarul de Arad(ca si judetul) este PNL?
Andrei • 29 noiembrie 2019, 18:04
S-au turcite autobuzele si tramvaiele! Să dai contractul unei firme străine si dinafara UE in dauna constructorului român prin matrapazlîcuri este un act de trădare ! ALO ,ALO DNA! E DE TREABA LA PRIMARIA BUCURESTI. NE AUZI DNA? Personal cred că acolo a fost cu milioane multe,multe ca sa fie LINIȘTE.
Filbert • 29 noiembrie 2019, 18:33
La viteza cu care duamna Gabi da contracte basbuzucilor, in cel mai scurt timp Catedrala Neamului va fi Moscheea Neamului! Aferim! 😛
Ilie • 29 noiembrie 2019, 18:46
Domnule Tolontan, mi se pare suspecta tacerea si neimplicarea presedintelui cu privire la taierea ilegala de paduri. O sa spuneti ca nu e treaba lui, dar la cate nenumarate „semnale de alarma” si „ingrijorari” a transmis in legatura cu justitia, putea sa traga multe altele, si in primul rand legat de paduri. Dar nu l-a interesat. Simplu. Justitia este cea mai importanta arma politica de 30 de ani, taman pentru a-i elimina pe adversarii politici ai celor de la putere (indiferent cine au fost) si mai ales pentru a-i proteja pe „marii investitori”. Iesiri in strada mai stupide ca cele pentru justitia nostra de doi lei nici ca se putea. In ceasul al 13-lea – „a trebuit sa moara oameni” in paduri - si nici asta nu il misca pe presedinte. Ar trebui verificata firma austriaca, poate itele duc la presedinte.
CCC • 29 noiembrie 2019, 19:44
Nea Tolontane, despre partea "tehnica" a ofertei turcesti, nimic? Faptul ca Astra vagoane a atras atentia ca tramvaiele produse de turci sun mai late cu 20 de centimetri decat dimensiunile admise, conform caietului de sarcini, nu se pomeneste pe nicaieri. Puse pe sinele din Bucuresti, efectiv nu pot trece unul pe langa altul! Poate "duoamna" Firea, care este, vrea sa atribuie o "lucrare" de largirea sinelor, sa incapa tramvile, tot vreunei firme turcesti, evident, ca vad ca s-a dedulcit la "turkish delight" cu apa rece! Imi cer scuze postacilor patrioti Ilie si Gepi ca am scris intr-o limba straina, care este de neinteles si de neconceput pentru ei, dar cu siguranta autohtonul "***" ar fi (este!) cenzurat, chiar daca se refera la banalul dulce de cofetarie!
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
MZM • 29 noiembrie 2019, 20:44
Ce legatura au cele 100 de tramvaie cu sportul si cu Gazeta Sporturilor?
florin • 29 noiembrie 2019, 22:09
Tramvaie, autobuze, autoturisme... Guvernele Romaniei, toate cele care s-au succedat timp de 30 de ani, au facut permanent numai contra industriei nationale! Permanent a fost adus in discutie faptul ca fabrica/ uzina cutare se indreapta spre faliment, ca productia e scazuta etc. Reale situatiile, dar adevaratele motive care au dus catre astfel de situatii au fost permanent ocolite, principal fiind, zic eu, lipsa de comenzi catre respectivele unitati. Pai de ce sa (mai) produca Aradul tramvaie daca Romania le cumpara din Turcia? De ce sa se mai produca autobuze daca se aduc tot din Turcia!?! De ce sa mai produca Pitestiul sau Craiova autoturisme daca Guvernul, Ministerele, Primariile etc. cumpara doar BMW-uri, Audi, Jeep, VW... As vrea sa vad acel Guvern care sa dea o OG (procedeu extrem de mult uzitat, in toate domeniile ce tin de Executiv, cand e vorba de interese proprii) prin care sa se impuna unitatilor bugetare doar achizitii de pe piata si productia interna! Doar asa cred ca se poate realiza o adevarat relansare a economiei Romanesti!
mordi • 29 noiembrie 2019, 22:11
Daca parte din acuzatiile ce i se aduc lu' madam firea sunt adevarate, atunci chiar ca e vorba de tradare nationala.
Andrei • 29 noiembrie 2019, 22:54
Aparent, Firea n-a invatat nimic din scandalul autobuzelor albastre. Electoral, vad ca nu o intereseaza. DNA-ul nu mai este o sperietoare. As vrea sa stiu in primul rand de ce acorda un asemenea contract turcilor, cand printre ofertanti se afla si o firma romaneasca cu vechime in domeniu... sa fie oare sfanta spaga? Sa nu fi invatat nimic din aventurile penale ale lui Oprescu? Sa vrea cu orice pret si in ciuda tuturor riscurilor spaga? Chiar atat de proasta sa fie?
Ionuț • 29 noiembrie 2019, 23:14
Am votat-o pe aceasta primărița crezând că va fi altfel fata de ceilalți foști primari generali dar m-am înșelat amarnic. Eu ca Român și locuitor al Bucurestiului îmi doresc să mă deplasez cu mijloace de transport în comun Fabricate in Romania să mă simt și eu mândru că și alți Români de altfel că se mai fabrica și la noi ceva dar din păcate decid aceste *** pentru noi tot ce noi Bucureșteni nu ne dorim. Daca aveau puțin patriotism in ei acești oameni am fi avut și autobuze și tramvaie Românești pentru transportul in comun și pentru Industria ce o mai avem dar bacșișul este mult mai important decât orice patriotism și dorințele Bucureștenilor. Din punctul meu de vedere ar trebui sa intervină în primul rând DNA-ul in aceasta hoție pe fata. Oricum primărița în funcție a pierdut votul meu și al familiei mele la următoarele alegeri locale.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Lila • 30 noiembrie 2019, 0:43
Atacati din toate partile, nu se poate sa fim atat de prosti! E sabotaj al economiei nationale! Puneti rapid in miscare toata presa!
Xmas • 30 noiembrie 2019, 1:17
MZM. Placa I tocita mahh! Shut up
Dan • 30 noiembrie 2019, 1:28
Interesant. Clujul, Oradea si Aradul cumpara tramvaie de la Astra Arad, coana Firea ia pentru Bucuresti de la turcaleti. Tot aia din Cluj isi cumpara autobuze Mercedes si autobuze electrice, in timp ce coana Firea ia si autobuzele tot turcesti. Cum se face ca doar la noi au gasit-o *** de fraiera pe coana Firea, iar alti primari au refuzat turcismele?
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Dan T • 30 noiembrie 2019, 5:38
Degeaba incearca ea sa se ascunda dupa criteriul "castiga cel mai bun pret". Nu merge, castiga cel mai bun raport pret-calitate si cel care se incadreaza cel mai bine in prevederile Legii. Nu trebuie sa ia turcii toate contractele RATB, sau trebuie? Nu spune nimeni sa dai prioritate firmelor romanesti dar macar atunci cand vin cu ceva peste ce aduc strainii, macar atunci fa-o. Nu te da mare patriot doar din gura, doar cand ai nevoie de voturi.
Ilie vlad • 30 noiembrie 2019, 8:27
Nu va intereseaza cum se fac expropieri de imobile -monumente istorice - pentru "utilitate privata" sub acoperirea unor pretinse lucrari de consolidare?
Somesan • 30 noiembrie 2019, 8:46
***180 000 000 se scurg din tara in loc sa dai de lucru la romani.Asa ai facut si cu clopotele de la mitropolie. ***Respect dl.Tolontan.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Catalin • 30 noiembrie 2019, 9:46
Firea si gasca PSD sunt dupa cum au interese. Fac pe patriotii cand trebuie sa atace companiile straine, dar atunci cand ar putea sa dea un contract mare unei companii Romanesti uita repede, normal sfanta Mita. Puteau foarte bine, daca vroiau, sa scrie in caietul de sarcini ca acele tramvaie sa fie fabricate in Romania. Moral este ca aceste contracte sa ramana in UE Au facut ca acum cativa ani cand au achizitionat pt politia romana VW polo, fara sa le pese ca Dacia sau Ford puteau sa ofere masini ok. Au facut insa caietul de sarcini in asa fel incat sa castige vw
toto • 30 noiembrie 2019, 10:28
Sfidator. E vina noastra: a celor care nu protestam, nu ne ducem la vot sau votam cu stomacul. Halal!
tindala • 30 noiembrie 2019, 11:00
@Florin!Dar Uzinele din Arad chiar sa mai fie cu capital romanesc?Cum s-o fi intamplat aceasta minune!Mai e ceva al nostru, in aceasta tara?Personal,nu cred!De altfel in articol nu scrie ca oferta Uzinelor din Arad ar fi fost mai buna!Scrie doar ca oferta turcilor nu fost buna!Nu stim daca culpa ii apartine exclusiv Primarului General sau atribuirea contractului a fost in prealabil aprobata in Consiliul General!Poate ca criteriul decisiv a fost ...pretul si conditiile de plata,mai avantajoase!Nu stim!Oricum, Firea nu va iesi bine!Fiindca e politician!Si e de partea...gresita!
Ionut • 30 noiembrie 2019, 11:54
Și încă ceva ce multi nu știu sau poate nu și-au dat seama legat de autobuzele cumpărate de edilul din Voluntari care sunt achizitionate la mana a doua din Olanda cu aproape 1 mil.de km la bord și care sunt Euro 3. Partea cea mai urâtă este că aceste autobuze poluante Euro 3 parcurg peste 70% din traseul lor prin București dar nu vor fi atinse de taxa Oxigen a primăriței din cauză că nu au ca și traseu bulevardele și străzile din configurația prezentată de PMB că fiind zone centrale. Daca aveam o centura moderna a Bucurestiului cap coada taxa Oxigen era oarecum bună dar în condițiile de fata este o jignire și o bătaie de joc la adresa cetățeanului sărac. M-aș bucura tare mult ca mare parte din presa sa fi-e pe ei zi și noapte pe toate canalele posibile ca noi oameni de rând nu putem face nimic cu excepția perioadei de alegeri locale când putem inclina balanta prin votul nostru. "Primărița + Primar = Șmecherii in Familie"
tindala • 30 noiembrie 2019, 15:00
@Ionut Pai de ce nu se stie?Pentru ca nimeni nu a scris(obiectat) despre acea achizitie de autobuze reconditionate din Olanda!Dar de ce nu s-a scris?Simplu!Pentru ca achizitia s-a facut dintr-o tara...UE!Culmea e,ca acea tara e printre cele mai ostile romanilor si Romaniei!
17 Nentori Tirana • 30 noiembrie 2019, 19:24
17 Nentori Tirana 30 noiembrie 2019 11:19 Comentariul tău așteaptă moderare. Ce va spuneam, Arad e in alta tara, Doamna asta a luat de la ea din Turcia, Maria Andries e de zece ori mai buna si la clatite, poezie, tramvaie - stie ea unul bun -, la ce vreti voi. De cite ori imi aduc aminte – o sa fie bataie la postul de secretar, asa ca Tolo apuca cit mai e liber - o sa inchei asa: ------ Maria pentru Romania !
Trubac • 30 noiembrie 2019, 19:56
Sper sa o vad si pe asta in spatele gratiilor.
cip • 30 noiembrie 2019, 22:45
Credeam ca epoca cand se cumparau blugi din Turcia s a stins...!!!Probabil sau sigur turcii ,experti in tribut...stiu sa dea si ceva inapoi...cat sa zicem 10,20/100???Acuma relatiile dintre turci si romani sant mai calduroase...faza tare este firma respectiva nu a construit inca tramvaiul propus este de fapt un prototip necostruit...adica dam milioane la unu care ne promite ca ne va construi un tramvai...asta i cam pe "fata" ar zice romanul...chiar asa se fura acolo ma ca n codru?auzi la ei secretizeaza....de cand firmele turcesti au dreptul sa "secretizeze"pe banul romanilor..banul public..auzi operatiune secretizata...mai sant institutii ale statului in Romania?Alo???Mai e careva acasa??Teapa cu busele turcesti au muscat o bucurestenii..mai doresc???asa ceva...Romania a ajuns batjocura crainicelor tv..sau ma rog fostelor...!!!
Florin • 1 decembrie 2019, 15:46
Pun câteva întrebări : 1. Câte abateri sunt 6 sau 4? În text se vorbește doar de două: anume lipsa omologării și lipsa testelor de zgomot. 2. Prin caietul de sarcini se solicită tramvaie deja construite sau firma câștigătoare va proiecta și realiza tramvaiele? Că atunci nu mai au sens omologarea și testele de zgomot. Mai întâi se construiește prototipul și apoi este testat și omologat. 3. De unde a știut Astra ce documente au depus turcii? Matale ai aflat pe surse, noi de la tine, dar Astra știe la sigur, altfel n-ar fi atacat la CNSC. 4. De ce omologare AFER și nu RAR?
?????? • 3 decembrie 2019, 2:07
Apreciați că ministrul de externe ar trebui să acționeze pentru clarificarea situației patrimoniului Fundației Gojdu, în mandatul actualului prim ministru Ludovic Orban, ? Considerați că responsabilitatea clarificărilor referitoare la patrimoniul Fundației Gojdu revine președintelui, primului ministru și ministrului de externe, ?