vineri, 1 februarie 2019, 2:56
UPDATE: Directorul Ringier, fostul jurnalist Mihnea Vasiliu, vorbește într-un interviu în Pagina de Media despre reacția firmelor care scot publicitatea după investigația din Libertatea: ”Este prima dată când o redacție are curaj să scrie despre astfel de lucruri. Când vrei să scoți publicitatea fie vrei să te răzbuni pe ziar, fie dai senzația că produsul are o problemă!”
Investigație de Alexandra Nistoroiu, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan
GrowUltra îți promite că îți va combate calviția.
O să crească părul chiar în primele 48 de ore de la folosire.
Prin lege, dacă adaugi unui produs “mențiuni de sănătate”, ești obligat să ceri aprobarea Ministerului Sănătății.
Și dacă vrei să scrii pe cereale că ele conțin fier și ajută sănătatea, urmezi același drum.
În publicitatea sa, apărută și în Libertatea și în alte site-uri, GlowUltra te invită să suni la un telefon.
În unele machete publicitare, în special pe net, Glow Ultra folosește un medic, pe Andrei Dumitrescu, care se recomandă ca “specialist în domeniul bolilor de păr și scalp”. Și spune că are un cabinet în București de 15 ani.
Nu există un medic dermatolog cu numele Andrei Dumitrescu în registrul Colegiului Medicilor.
Fotografia folosită de GrowUltra pentru Andrei Dumitrescu este o fotografie stoc folosită în diferite testimoniale pentru diverse produse vândute în multe țări și limbi.
De exemplu, pe un site nemțesc, falsul medic Andrei Dumitrescu, de la noi, este Marek, are 42 de ani și recomandă, ca pacient, un tratament pentru artroză.
Pe un site australian, pe medicul Andrei Dumitrescu îl cheamă Dave Simon și este folosit într-un testimonial pentru o companie care produce rafturi pe comandă și alte finisaje.
Iar în Polonia, același personaj e consultant juridic!
Ziarul a găsit fotografia folosită de GrowUltra pentru Andrei Dumitrescu în baza de imagini 123rf.com, folosită în diferite testimoniale pentru diverse produse vândute în multe țări și limbi.
Promovat în presă și pe site-urile din România de către firma poloneză de net Intredo, Grow Ultra este un produs cosmetic, nu un supliment alimentar.
Dar dacă pretinde că oferă beneficii de sănătate, chiar și un produs cosmetic tot la Ministerul Sănătății ar trebui să ajungă.
Și, de fapt, asta le unește pe toate și aici se concentrează investigația ziarului Libertatea: indiferent că sunt înregistrate drept suplimente alimentare naturale, complexe de vitamine, cosmetice sau altceva, indiferent cum încearcă să se strecoare în mintea oamenilor, atunci când susțin că tratează boli, aceste campanii sunt mincinoase!
Revenind la suplimentele alimentare, avem prima reacție a autorităților la investigația Libertății despre cei care pretind că tratează cancerul.
“Administratorul societății care deține Onconovical este sub anchetă la noi!”, spune Tatianei Onisei, șefa serviciului care se ocupă de suplimente alimentare în cadrul IBA.
Nu e vorba de o anchetă penală, ci de una a instituției care oferă notificarea pentru suplimente alimentare.
Și mai concret spus, e o anchetă cu puține puteri.
La capătul cercetărilor, IBA nu poate decât să sugereze firmei să-și schimbe reclama sau să sesizeze alte autorități!
Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare (IBA) este autoritatea care a acordat suplimentului alimentar Onconovical, despre care Libertatea a scris ieri, certificatul de notificare, pe baza căruia produsul poate fi vândut.
Practica reclamelor fake nu atrage în nici un caz toate companiile, “iar cele care joacă cinstit sunt primele care suferă”, spune Tatiana Onisei.
Onisei recunoaște că “legea nu ne permite să le retragem notificările celor care își promovează în mod fals suplimentele alimentare drept vindecătoare”.
Și atunci ce pot face?
“În cazul Onconovical a existat o adresă înregistrată la noi, o altă firmă a fost revoltată de faptul că ea respectă legea, iar alții, nu. După verificarea site-urilor pe care se promovează produsul, s-a confirmat că petentul avea dreptate și s-a procedat la identificarea administratorului firmei, căruia i s-a adus la cunoștință sesizarea și care a început revizuirea mesajelor. Am sugerat firmei o comunicare, încă nu avem un feedback de la operator privind acceptarea sugestiilor noastre”, spune șefa de serviciu de la IBA.
Ceea ce înseamnă că autoritatea care a avizat încearcă să-l convingă pe cel care încalcă normele avizului!
Și în afara înțelegerii cu deținătorul suplimentului alimentar?
Dacă el nu schimbă de bunăvoie falsa reclamă, o altă soluție folosită de IBA este sesizarea ANAF.
“Celor de la Fisc le-am înaintat unele cazuri, iar ei au intervenit în cazul firmelor care făceau publicitate mincinoasă”, susține Tatiana Onisei.
Însă, conform unei decizii a Tribunalului Bucureşti din 2017, ANAF are competenţe limitate în ceea ce priveşte publicitatea mincinoasă. Mai exact, poate interveni exclusiv în relaţiile pe orizontală, dintre comercianţi. Deci poate proteja concurenţii, nu consumatorul final, adică victima umană a fraudei publicitare.
Oricât de frustrant este pentru public, cei care dau notificările, IBA în cazul Onconovical și al celorlalte suplimente naturale, susțin și au dreptate că, potrivit legii, nu pot să le retragă avizul de comercializare, nu pot amenda, nu pot penaliza în alt mod firma.
E ca și cum statul român a desenat structura de avizare și control punând în centru orice altceva decât interesul de sănătate publică al oamenilor.
IBA tratează neconformitatea, Fiscul se ocupă de eventuala fraudă în publicitate, dar cine se ocupă de sănătatea publică?
Ministerul Sănătății?
Libertatea a întrebat ministerul Sorinei Pintea care-i felul în care verifică publicitatea suplimentelor alimentare.
· Cum sună Ordinul 1069 din 2017, emis chiar de Ministerul Sănătății:
“Art.12. Publicitatea suplimentelor alimentare este permisă numai după avizarea conținutului materialului publicitar de către Autoritatea de Sănătate Publică din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice şi nu poate face referiri la tratamente, prevenţie, afecţiuni”.
· Întrebare ziar:
“Legea spune că orice formă de publicitate a suplimentelor alimentare trebuie întâi autorizată de Ministerul Sănătății. Cum se întâmplă în practică? Trec absolut toate formele de publicitate la minister?”
· Răspuns minister:
“Responsabilităţile în domeniul suplimentelor alimentare sunt împărţite de legislaţia existentă între mai multe autorităţi, respectiv Ministerul Sănătăţii si IBA (Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Bioresurse Alimentare – aflat în coordonarea Ministerului Cercetării şi Inovării).
Suplimentele alimentare pot fi comercializate numai după ce sunt notificate în funcţie de compoziţie la una din cele doua instituţii în conformitate cu actele normative în vigoare.
Potrivit Ordinului nr. 1069/2007 la cerere Ministerul Sănătăţii îşi dă acordul pe materialele publicitare prezentate, materiale care trebuie să respecte prevederile legale.
Ministerul Sănătăţii răspunde la toate solicitările primite.
În anul 2017 au fost 29 de solicitări; în 2018 au fost 25 de solicitări
Tot în anul 2018 a fost şi o solicitare a unei societăţi care şi-a notificat produsul la IBA”.
· Concluzia:
Din răspunsul ministerului, rezultă că acesta vede sarcina sa de a verifica reclamele drept facultativă și depinzând de bunul plac al comercianților de a aduce sau nu, spre avizare, machetele publicitare.
Așa apar la TV, pe site-uri și în presă, reclame în care unele firme de suplimente naturiste susțin că vindecă boli neurologice, osoase, de stomac, cancere și afecțiuni ale sistemului circulator.
Pentru comparație, orice fel de reclamă creată pentru un medicament trebuie să fie aprobată de Agenția Națională a Medicamentului și primește un cod unic de identificare care trebuie să apară pe machetă, în orice publicație ar intra aceasta.
În cazul suplimentelor alimentare care se promovează ca având efectele unor medicamente, miza acestei păcăleli naționale este imensă: multe, foarte multe milioane de euro.
IBA susține, în Ghidul suplimentelor alimentare pe 2018, unde citează Euromonitor, o companie de cercetare de piață, că volumul suplimentelor alimentare vândute la noi a fost de 72 de milioane de euro.
72 de milioane în 2015 și cu estimare de 100 de milioane de euro în 2020!
Pentru că România va înregistra cea mai mare creștere europeană pe suplimente alimentare.
Nu toată piața de suplimente alimentare apelează la publicitatea mincinoasă. Conform Tatianei Onisei, șefa de departament de la IBA, “escrocheria are o anume întindere, dar există și multe firme serioase”.
Chiar departamentul ei a participat în toamna anului trecut la “un exerciţiu voluntar” al țărilor, în care Comisia Europeană a indicat niște cuvinte de căutare: “artroză”, “artrită”. Au verificat, pe 56 de site-uri, măsura în care sunt respectate sau nu prevederile legale cu privire la menţiunile de sănătate folosite în promovarea suplimentelor alimentare.
Rezultatul?
Au găsit nereguli pe 20 din cele 56 de site-uri verificate: “Jumătate erau comercializate ilegal, adică nu aveau notificare, jumătate foloseau menţiuni de sănătate neautorizate.”
Cifrele de mai sus, referitoare la câți bani dau românii pe suplimente alimentare sunt subdimensionate, susțin surse din industria publicității.
Iar spoturile plătite pe TV pot fi un bun indicator.
În 2017, s-a întâmplat un lucru fără precedent. Firma poloneză Zdrovit, care comercializează Supramax Articulații, Bilomag și alte suplimente alimentare, a cheltuit cei mai mulți bani pe publicitatea pe televiziuni din toate companiile din România! La mare distanță de marile trusturi internaționale.
Și în 2018 s-a petrecut același lucru.
Exemplul nu vizează comportamentul Zdrovit, care din documentarea de până acum a ziarului nu apare cu machete fake, ci doar oferă o altă măsură a pieței de suplimente alimentare.
Și arată cât de multe asemenea produse au început să consume românii.
Libertatea publică clasamentul primelor 100 de firme din România care și-au făcut publicitate pe TV, potrivit GRP30, un indicator de măsurare a audienței.
Un singur producător de suplimente alimentare, Zdrovit, a avut mai multă reclamă plătită decât mari companii precum Procter&Gamble, Orange, Coca Cola sau Vodafone.
Firma poloneză de suplimente alimentare a adunat, în 18-49 urban, 124.000 de GRP-uri în 2017 și 111.000 în 2018, ceea ce înseamnă:
• De patru ori mai multă audiență TV decât Heineken.
• De trei ori mai mult decât Telekom România.
• De două ori mai mult decât colosul Unilever!
Cum prețurile pe TV sunt, în general, cunoscute, estimări realiste vorbesc despre cel puțin 6 milioane de euro plătiți anual de Zdrovit televiziunilor!
Ca să-ți faci publicitate TV de 6 milioane de euro, vinzi, în total, produse de multe zeci de milioane.
Ceea ce, în sine, nu e nici o problemă.
Doar că, pe o piață atât de mare, cu o populație care îmbătrânește și cu un stat care nu poate ridica avizul de notificare a produselor nici după ce ele sunt dovedite ca făcând publicitate înșelătoare, tentația pentru companii de a nu respecta regulile este foarte mare.
De ce să nu te aliniezi la minciună dacă ea garantează profitul celor care o practică?
Iar factorul-cheie al dezinformării este internetul.
Roger Mcnamee, unul dintre investitorii legendari din tehnologie și în Facebook în ultimii 35 de ani, a scris un articol în cea mai recentă ediție a revistei Time.
Mcnamee este și mentor al fondatorului Facebook Mark Zuckenberg. Astăzi, el e serios îngrijorat pentru dezinformările de pe net.
“Pe Facebook, știrile adevărate și cele false arată la fel; singura diferență e că știrile false generează mai mulți bani și, de aceea, primesc un tratament mai bun”, scrie Mcnamee.
Așa e și cu publicitatea la suplimentele alimentare. Dacă spui că vindeci cancerul cu păpădie și vâsc sau că-ți repari auzul cu niște picături, vei vinde mai bine.
Datoria industriei suplimentelor e să-i izoleze pe “corsarii publicității”, iar a statului e să acționeze în favoarea companiilor oneste și, în primul rând, în apărarea publicului.
Reclama falsă pe net, de la suplimente alimentare la orice alte produse, pare imposibil de reglementat.
Dar, după cum amintea inspirat același număr din Time, societatea a mai reușit lucruri aparent imposibile.
“Părinții și bunicii noștri au reușit să stăvilească publicitatea la țigări, așa ca să stopăm minciunile de pe net și să-i redăm demnitatea e misiunea generației noastre”.
Clasamentul primelor 100 de firme din România, după audiența plătită pe TV
Citește și:
aolo • 1 februarie 2019, 18:17
pe bune? nu toate reclamele sunt adevarate? hai lasa-ma! e lovitura! te pomenesti ca nici alea de imi zic ca pot sa arat ca nu stiu ce super sportiv fara sa fac nimic? adica aia despre centura care o poti folosi cand bei bere si halesti mici si iti face abdomenul plat in 5 minute pe zi, timp de o luna e o minciuna? ai de abdomenu meu! ma pregateam sa imi iau vreo doua centuri de alea si sa-i rup pe micuti. m-ai terminat cu investigatiile astea... hai ca sigur iar sari de 2000 de unici pe zi cu subiecte de astea dure. dar ce-a declansat domne tolontan revelatiile astea? cum ati reusit sa va prindeti de asa ceva?
Andrei F • 1 februarie 2019, 19:44
Domnul jurnalist pare ca nu a auzit de Protectia Consumatorilor ...ANAF se ocupa cel mult cu produsele contrafacute.Protectia Consumatorilor se ocupa cu publicitatea inselatoare,mincinoasa...Domnul jurnalist pare ca s-a nascut dupa 2016 pentru ca statistica este doar pentru 2017 si 2018...Daca ar citi articolul un martian ar crede ca suplimentele alimentare erau reglementate pana in 2017....---Desigur ca e grav ce se intampla cu suplimentele alimentare dar in Romania multe sectoare de activitate sunt complect scapate de autoritati...Cred ca nu exista persoana matura in Romania care sa nu fi primit macar un telefon ...,,Va oferim un telefon gratuit...,,si mai la sfarsit urma ca trebuie sa inchei un abonament...Dar sa ma refer la lucruri cunoscute de tot poporul ....Acum un mare operator de cablu isi face reclama cu Liga 1 desi toata lumea stie ca drepturile tv. au sa fie renegociate...Orage si Telekom au facut multe abonamente oferind Liga 1 dar dupa o perioada au introdus Liga 1 in extraoptiune si a dorit alti bani...Bancile au reclame cu credite fara dobanzi sau cu comisioane zero...Cine poate sa se lupte cu toate astea?Si presa se ocupa de informarea cetateanului?Desigur,cand au interes...
Valentin • 1 februarie 2019, 19:56
Am facut abonament la Libertatea si am convins un prieten sa faca la fel. Cu argumentul ca prefer sa platesc eu pentru jurnalismul consumat, decat sa-l plateasca parintii si bunicii mei la farmacie.
Florea • 1 februarie 2019, 20:37
Felicitari Tolo & echipa, iata ceva de interes public si foarte util. Inarmati-va cu multa rabdare, sunt interese mari si lucrurile vor fi tergiversate de catre autoritati. Astept niste anchete si despre banii publici pe care institutiile publice ii arunca pe publicitate
Marcos • 1 februarie 2019, 20:53
Hm... Era o vorbă pe vremuri: Reclama e sufletul comerţului, iar comerţul (îţi ia) sufletul. Dar tot într-o epocă apusă, nu vedeai nici un fel de reclamă la medicamente, fie ele convenţionale sau "alternative". De ce? Foarte simplu (că tot ne place să reinventăm roata şi alte chestii): la farmacie nu primeai nimic (cel puţin în teorie) fără reţetă. Ei bine, asta e soluţia, la fel cum soluţia ca un neavizat să nu producă ravagii pe şosele a fost obligaţia de a deţine permis. Nu te duci să cumperi nici un medicament fără să treci pe la medic. A, că medicul poate să aibă contract cu nişte băieţi deştepţi: l-ai prins, e caz de malpraxis, n-are decît să practice în altă parte, eventual în jungla ecuatorială. Şi bineînţeles, toate "suplimentele" strict interzise la comercializare, aşa cum n-am eu voie să-mi deschid acasă atelier şi să fabric piese auto din plastilină. A bon entendeur, salut!
PACIENTUEDEVINA • 1 februarie 2019, 23:58
Acum descoperiti indolenta si indiferenta din MS? Ca ministra nu modifica ordinele, ca sa fie eficiente? Ca functionarii se prefac ca ploua si sunt interese de miliarde? Ca MS da raspunsuri in doi peri, prefacandu-se ca nu stie ce are de facut, de parca nu ar exista legi pentru sanatatea publica? Pai daca au tupeul sa raspunda ca nu pot ancheta o infectare nosocomiala la sesizarea unui cetatean, sub pretextul ca spitalul nu a cerut el acest lucru...Asa se distreaza si ne sfideaza functionarii din MS. Credeti ca ministra va lua vreo masura? Impotriva functionarilor si a mafiei? Zero
Marius • 2 februarie 2019, 0:50
..un teribil de bun prieten de'al meu mi-a zis , acum 5-6 ani , citez : " ma duc sa il caut pe cel ce a inventat marketingul , il scot din groapa , *** , *** , pe marginea gropii . " . glumea . e cam legal ce se intimpla . nici nu se poate reglementa in detaliu bunul simt elementar . asta e lumea in care traim .
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
AO • 2 februarie 2019, 8:14
“Legea spune că orice formă de publicitate a suplimentelor alimentare trebuie întâi autorizată de Ministerul Sănătății". Da, insa legea NU SPUNE si ce sanctiuni se aplica firmei care nu solicita aviz de la Ministerului Sanatatii. In aceste conditii, este evident ca, sunt foarte multi care nu respecta o lege, ce nu prevede sanctiuni in cazul incalcarii ei. Deci formularea legislativa este incompleta. Si sunt multe legi facute in aceeasi maniera.
AO • 2 februarie 2019, 8:27
Apoi, chiar daca firma respectiva trimite un dosar spre avizare catre Ministerul Sanatatii, dosar ce contine un anumit tip de material publicitar ( care respecta, sa spunem, legea), pe internet poate posta alt continut publicitar, foarte similar celui avizat, dar care sa contina, exact ceea ce legea nu permite sa fie promovat, respectiv informatii false. Si asta pentru ca, Ministerul Sanatatii nu poate avea personal angajat care sa stea sa se ocupe cu cititul fiecarei informatii de pe internet, pentru validarea exactitatii continutului ei. E ca si cum am cere politiei sa stea sa urmareasca 24 h fiecare persoana din Romania, ca sa surprinda exact momentul cand cineva incalca o lege...ceea ce este absurd. Persoanele care citesc acel continut (cu informatii ce par inselatoare), ar trebui sa sesizeze o autoritate competenta sa ia masurile ce se impun( in cazul in care aceste masuri sunt prevazute in lege).
Corect • 2 februarie 2019, 8:42
Domnul Tolontan se îngrijorează de sănătatea românilor;interesant cum dumnealui a descoperit că aia este cea mai mare problemă ce există în societatea românească;acum vin și îi adresez câteva întrebări:domnule Tolontan ce părere aveți de fructele și legumele importate de la țările ,,educate''cu precădere Turcia și Olanda,legume și fructe care nu numai că depășesc nivelul de otrăvuri cu care au fost tratate,dar cred că de câtă otravă s au băgat în ele atârnă și la cântar;ce părere aveți domnule Tolontan de mezelurile ce sunt pe piață care orice conțin numai carne nu?ce părere aveți de sucurile așa zise naturale care sunt pline de tot felul de chestii chimice,fructe mai puțin? Sfatul meu:lăsați interesele personale,războaiele ce nu își au rostul,scuturațiv ă ipocrizia iar daca nu reușiți,lăsați vă și de grija pentru binele românilor.
Dan • 2 februarie 2019, 12:29
Nu-mi vine sa cred ce vad ochii. Romani care nu sunt de acord cu aceasta ancheta jurnalistica. Pai fratilor, daca ati avea cancer si vi s-ar prezenta produse mincinoase, drept tratament, si le-ati cumpara, apoi constatati ca nu isi fac efectul, ce veti mai zice? Adica omul vrea sa scoata o minciuna la suprafata si voi sunteti impotriva, incredibil. Datorita celor ca voi, Romania este pe un drum gresit, voi tolerati hotia si coruptia...felicitari!
bg • 2 februarie 2019, 15:18
Ord. 1069 nu este din 2017, este din 2007. Va rog sa verificati! Ea contine prevederile Comisiei Europene din 2006 privind punerea pe piata a suplimentelor alimentare, asa incat, din p. d. v. legislativ nu suntem chiar asa de inapoiati. Ca si in cazul biocidelor, legislatia romaneasca este in mare armonizata cu cea europeana. Problema la noi este ca acesta armonizare sufera multiple modificari (asa zis originale, caci noi suntem romani) care sunt grefate de interese de grup: ale politicienilor si rudelor, prietenilor lor (care sunt si oameni de afaceri) si ale functionarilor publici din ministere, institute, agentii, care fie sunt numiti politic, fie sunt in consiliile de adm. ale firmelor (conflict de interese). La noi, institutiile statului cu atributii de control si supraveghere a diverselor produse ( farmaceutice, biocide, supl. alim., etc.)sunt practic paralizate prin diverse mijloace: lipsa investitiilor in infrastructura (in laboratoare acreditate de testare), subfinantare, numiri politice, coruptie endemica, etc...In UE, o lege se elaboreaza in unor studii elaborate ale fenomenului in discutie, iar efectele unei legi sunt urmarite si se fac apoi corectiile necesare (mec. de feed-back). Ce avem la noi? NIMIC. Parlamentul da o lege scrisa la repezeala, incropita si in interesul celor din partidul la putere si Dumnezeu cu mila... nu mai urmareste nimeni efectele ei asupra consumatorului, asupra sanatatii. Cum sa stii tu, stat roman efectele asupra sanatatii umane cand pe tine nu te preocupa acest lucru? Pentru ca: nu ti-ai format experti in domeniu, nu ai proiecte finantate de cercetare, nu ai infrastructura, dotari, etc... Toate avizarile, autorizarile si notificarile se dau pe baza de hartii si angajeaza doar propria rasp. a producatorului, importatorului. NU SE FACE NICIO TESTARE, ANALIZA reala a produsului. De ce? Pentru ca nu avem cu ce, cu cine si nu ne intereseaza rezultatele reale. Statul roman este interesat doar de numarul consumatorilor (18 milioane) care trebuie sa fie neinformati, needucati, creduli, obedienti cu cei care pretind ca detin adevarul si numai adevarul. Important este ca BANI sa iasa, caci noua nu ne pasa...Un exempu recent, dar din justitie: desi zilnic sunt arestati infractori la noi si T. Toader a promis rectificari la Legea recursului compensatoriu, nu se face nimic... Ba se face; se trage de timp...Asa cum legea vaccinarii zace de 2 ani in sertarele Parlamentului, asa pateste si propunerea MS privind o Lege a suplimentelor alim. prin care sa fie actualizat Ord. 1069/2007. Nu garantez ca legea ar contine masuri punitive privind neregulile constatate in etichetarea si publicitatea supl. alim....La buna vedere...si la vara cald.
Mircea Ordean • 2 februarie 2019, 15:42
Găsesc foarte util articolul dvs. Aș observa totodată că se spune foarte puțin despre cetățeanul de rind care ia in serios reclamele mincinoase. Totuși, e și problema lui ...
Napolion • 2 februarie 2019, 17:14
Problema (ca si la firmele de camatarie cu acte in regula) nu sunt cu oamenii educati sau cu oarecare experienta de viata, ca ei miros imediat chestiunea. Problema apare si se pune cu cei .... vulnerebili. Si aici "organele de control" care au insigne si costume si underware platiti de noi se pricep sa vina si sa ne-o traga noua celor care suntem la suprafata si raportam si ne platim taxele transparent. Ca la mafioti nu se pricep. Cum nici la capitalul/profitul exportat de marile firme sub forma de consultanta, taxe de utilizare , lucrari etc etc. Chiar daca stangace totusi mi se pare un inceput taxa pe lacomie (bine sar la alta chestie). Ideea este cum putem baga un morcov si in dosul organelor de control sa isi faca treaba. Incompetenta si malpraxis exista doar la doctori ? La astia nu ? Ah.... si mi-as mai dorii un morcovel si pentru avocati si judecatori.... Ca este indecent ca unul ca astia sa iasa cu 20.000 pensie iar cineva care a lucrat campul sa nu aiba pensie sa isi cumpere o paine. Si la pensia asta sa aiba in spate dosare manuite.... sau oameni distrusi....
?????? • 3 februarie 2019, 2:30
Național ,,S.C. Hexi Pharma Co S.R.L. a fost trimisa in judecata sub aspectul savarsirii a 340 de infractiuni de inselaciune, dintre care 7 cu consecinte deosebit de grave, a infractiunii de uz de fals, precum si pentru participatie improprie la infractiunea de zadarnicirea combaterii bolilor.” ,,Conform rechizitoriului, „in perioada 1 iunie 2010 – 16 mai 2016, inculpata Hexi Pharma a indus in eroare reprezentantii a 340 de unitati sanitare prin prezentarea ca adevarata a unor calitati mincinoase ale produselor proprii, referitoare la concentratia substantelor active si la eficienta biocida, precum si prin utilizarea de mijloace frauduloase constand in etichete si alte inscrisuri ce atesta elemente de conformitate nereale, inlesnind cu intentie nerespectarea de catre membrii personalului medical de specialitate a masurilor privitoare la prevenirea si combaterea bolilor nosocomiale (n.r. -boli infectocontagioase)”, arata procurorii.” Opinați că faptele au fost încadrat corect, avându-se în vedere durata întinderii faptelor, a unităților medicale “înșelate”, referitor la sănătatea populației și considerați că serviciile secrete ar trebui să prezinte instanței dacă faptele au constituit sau nu o amenințare la adresa siguranței populație, chestiune despre care considerați că și procurorii ar fi trebuit să ancheteze ? Cum ați comenta despre faptul că 340 de unități sanitare , pe lângă cele din străinătate care erau clienți ai firmei, nu ar fi verificat ce cumpără timp de aproximativ 6 ani ?
?????? • 3 februarie 2019, 2:37
Ce propuneri aveți domnule Tolontan pentru combaterea epidemiei de gripă anunțată de Ministerul Sănătății, medicul Străinu - Cercel propunând spălarea pa mâini și în nas cu apă și săpun, pe fondul propunerii guvernului de crștere a bugetului alocat ministerului ? Deci, dacă și dumneavoastră sunteți de acord cu propunerea medicului Străinu-Cercel și dacă o considerați și eficientă pentru combaterea epidemiei de gripă ? Ce opinie aveți despre faptul că 340 de unități sanitare se declară înșelate vreme de aproximativ 6 ani de către producătorul de dezinfectanți ?
bg • 3 februarie 2019, 6:38
Patronul Hexi Pharma a prezentat sute de declarații false la Comisia de Biocide, privind compoziția, concentrațiile și efectele produselor dezinfectante fabricate. Mai mult decât atât, ani la rand, a beneficiat de protecția instituțiilor statului roman. Toate reclamațiile privind calitatea îndoielnică a dezinfectantilor Hexi Pharma au fost ignorate, iar la toate procesele s- a dat NUP. În SUA, exista FDA și EPA care analizează și întoarce pe toate fetele un bioxid pana să-l autorizeze ptr. piața. La noi, autorizarea se da pe baza de dosar. Nici măcar produsele românești nu se testează la un lab. acreditat independent din tara ptr. ca nici acum nu avem. De ce nu este folosit lab. lui Condrea care este înființat pe bani europeni? Pentru orice problema exista soluții, dar mai trebuie și voința...
Andrei F • 3 februarie 2019, 10:54
Puteti sa vedeti lucruri bine facute acum pe GSP!!! In doua articole dupa meciul Stelei jurnalistii dau cu batul in balta!!! In primul ridica pe fond galben un comentariu jignitor la adresa suporterilor FCSB ...In alt articol un alt jurnalist confunda pe Stoian cu Rusescu...
Man on the Silver Mountain • 3 februarie 2019, 22:46
Domnule Tolontan, nu internetul este cauza dezinformarii ci mai degraba incapacitatea audientei de a verifica sursele dintr-un imbold care ar trebui sa vina din scoala. Internetul astazi nu este ceva daunator decat atunci cand tu nu ai educatia necesara de a verifica cele citite sau de a cere celui care afirma ceva, sursa informatiei pe care o sustine.
Sergiu • 4 februarie 2019, 0:43
Nimic nou, dar poate e util pentru unii mai ignoranți de felul lor. Și pe site-uri medicale, vorba aia cu medici adevărați apar aberații care sunt distribuite pe multe site-uri gen https://www.medlife.ro/dieta-mediteraneana-eficienta-pentru-bolile-cardiovasculare-a-fost-imbunatatita-care-sunt-noile-alimente-adaugate.html Până la urmă majoritatea suntem capabili să distingem ce e aberație și ce e adevărat.
Paul S • 4 februarie 2019, 1:09
Tolontane, acum 20 de ani, am scris eu despre niste escroci care faceau publicitate mincinoasa, dar mult mai isteata. De fapt, era o inselaciune, dar mult mai interesanta ca metoda. Si tot la Ringier se intampla (si materialul si publicitatea mincinoasa). Si, la fel, au scos aia publicitatea. S-a enervat foarte tare un tinerel energic, poreclit Cornete, sefulet de mare viitor la revistele pentru femei. Ha, ha, ha, ce vremuri! Daca-mi dai o adresa de mail, iti trimit o poza cu materialul. E foarte tare!!! Fraierii cumparau telefoane GSM si primeau brichete! Oricum, bravo pentru chestia asta!
rodion • 4 februarie 2019, 9:36
Cum spunea cineva mai sus,la noi nu se fac controale vizavi de alimentele importate , consumate zilnic de intreaga populatie si dvs faceti lobby pentru interzicerea suplimentelor , consumate de un segment destul de mic de populatie, educat si care si le permite.Spuneti mai bine cum nu sunt testate(sau sunt?) deloc de catre MS "medicamentele" pentru care doctorii(aia oficiali si recunoscuti) scriu retete compensate si cu care farmaciile fac afaceri grase.Piata lor e mult mai mare decat a suplimentelor iar numarul celor ce le consuma mult mai mare decat al celor care consuma suplimente..Cercetati cum substante cu insusiri potential periculoase din clasa "medicamentelor"pot fi cumparate de la farmacie fara nici o reteta si consumate dupa ureche de oricine.Cat despre credibilitatea MS , s-a mai auzit ceva , vreun raport oficial vizavi de "branza de Bradet" si bebelusii cu sindrom hemolitic-uremic aceia ,morti, din Arges?