Macazul defect și Revoluția de la metrou

Starea psihică din Bucureștiul lui 2018 amintește de cea din Teheran 1978, cu un an înainte de îndepărtarea Șahinșahului Iranului

miercuri, 24 octombrie 2018, 11:27

Imagini filmate de un cititor Libertatea la Stația Piața Victoriei, azi, ora 8:30

 

”La ora 08:20, în apropierea stației de metrou Constantin Brâncoveanu, s-a defectat un macaz”.

Așa sună explicația lapidară a Metrorex pentru haosul stârnit azi dimineață pe magistrala Sud-Nord a metroului bucureștean.

Metrorex nu spune publicului cât a durat defecțiunea, estimarea călătorilor e că doar câteva zeci de minute, dar efectele s-au prelungit peste două ore și în subteran, și la suprafață, la periferii și în centru, pe trotuare și pe carosabil!

Au fost suficienți cât să umple brusc centrul Bucureștiului, imaginile de la Intercontinental, cu mulțimea buluc, amintind de secvențele de la Revoluție.

Nu suntem departe.

***

”Pentru ca oamenii să izbucnească nu e nevoie doar de sărăcia generală sau de abuzuri scandaloase, ci e nevoie și de o conștiință a asupririi și e nevoie de convingerea că sărăcia și asuprirea nu sînt un dat firesc”.

Frazele nu sunt despre București, ci despre Teheran.

În cartea sa ”Șahinșahul”, despre epoca și înlăturarea liderului iranian Mohammad Reza Pahlavi,  legendarul reporter polonez Ryszard Kapuscinski descrie o lume care nu-i atât de departe de ceea ce simt oamenii din metroul bucureștean.

”Fiecare revoluție e precedată de o stare de epuizare generală și, pe acest fond, de o agresiune exaltată. Autoritatea nu suportă poporul, care o irită, poporul nu suportă autoritatea, pe care o urăște”.

”Alegerea momentului în care poporul ajunge la bilanț e o enigmă a istoriei”

Au trecut 40 de ani de la starea populară invocată de Kapuscinski.

Suntem în alt mileniu, în Europa, nu în Orient, dar anumite lucruri nu se schimbă.

„Puterea este aceea care provoacă revoluţia. Desigur, nu voit. Dar stilul ei de viaţă, modul de guvernare devin pînă la urmă o provocare. Aceasta apare atunci cînd printre oamenii din elită se consolidează sistemul impunităţii, credinţa că nu vor fi pedepsiţi. Este o iluzie, dar nu lipsită de baze raţionale.

Într-adevăr, o vreme, scandal după scandal, un abuz după altul rămîne fără urmări. Poporul tace, este răbdător şi prudent. Se teme, nu-şi simte încă puterile.

Dar, totodată, face un calcul amănunţit al nedreptăţilor şi, la un moment dat, ajunge la bilanţ. Alegerea acestui moment este cea mai mare enigmă a istoriei. Ce am făcut oare?, se întreabă surprins conducătorul, că aşa, dintr-o dată, parcă au înnebunit. A abuzat de răbdarea oamenilor, asta a făcut!”.

***

Întâmplarea de azi din metrou nu e decât încă o palmă măruntă, care se adaugă însă la ”calculul amănunțit al nedreptăților”.

Oamenii înțeleg defecțiunile tehnice.

Mai greu e să accepte că ”un macaz” poate arunca în confuzie și neputință, pentru ore întregi, coloana vertebrală a unui oraș de 2 milioane de locuitori.

Ce nu mai acceptă oamenii e abuzul la adresa răbdării lor. Iar abuzul nu e un accident, o defecțiune, ci se comite zi de zi.

Când afară sunt 7 grade Celsius, în vagoanele metroului se ajunge la 32 de grade!

Până și Curtea de Conturi a sesizat ”disconfortul călătorilor”. Curtea de Conturi!

Când ”contabilii cu mânecuțe” ai societății îți atrag atenția că ai o problemă, ce spui, tu, Metrorex?

”Nu punem aer condiționat pentru că problema supraîncălzirii aerului din vagoane apare doar două luni pe an și nu e economic justificat” Răspunsul Metrorex din 2015, la observația Curții de Conturi că e o atmosferă sufocantă în vagoane

Răspunsul conține o minciună și o insultă.

Întrebarea e nu cât costă aerul condiționat, ci dacă ne permitem să călătorim fără el, zi de zi!

Minciuna e când pretinzi că ai probleme doar în lunile de vară. Temperaturile măsurate și toamna târziu sau iarna în vagoane trec de 30 de grade!

Insulta e atunci când afirmi că ”nu e economic justificat”, pentru că ar costa  ”25.000 – 40.000 € per vagon”.

La 500 de vagoane, prețul aerului condiționat ar fi de 20 de milioane de euro.

Sigur că s-ar mai adăuga și alte costuri, despre care conducerii Metrorex îi e lene să vorbească.

Dar întrebarea nu e cât costă aerul condiționat, ci cât costă lipsa lui?!

Ne permitem să creștem riscul de sănătate și batjocura la adresa călătorilor necheltuind acești bani?!

”Ce am făcut oare?, se întreabă surprins conducătorul, că aşa, dintr-o dată, parcă au înnebunit. A abuzat de răbdarea oamenilor, asta a făcut!”.

Comentarii (84)Adaugă comentariu

Iani  •  24 octombrie 2018, 18:02

Din ce în ce mai prost! Nu știu ce se întâmplă cu revista voastră? Parcă v-ați tâmpit toți!

Andrei P.  •  24 octombrie 2018, 18:04

Dormiti linistiti ca cine trebuie nu circula cu metroul. Si nu circula nici pe banii sau pensiile lor speciale. Avem o veste buna de la Camera Deputatilor care a votat sa se poata "achizitiona" masini mai scumpe pentru scumpii angajati ai statului. Angajatii statului care munceste pentru noi astia cetatenii... De exememplu ne bate daca ne exercitam dreptul constitutional de a protesta. Dormiti linistiti, casta de clanuri de la stat lucreaza pentru dumneavoastra.

Gogu  •  24 octombrie 2018, 18:17

Un articol interesant, care a atras multe critici si nu mai din partea trolilor pesedisti platiti pentru asta, dar si din partea oamenilor care nu inteleg o figura de stil. "Hiperbola este un procedeu literar artistic prin care se exagerează intenționat însușirile unei ființe sau caracteristicile unui obiect, fenomen, sau ale unei întâmplări, cu scopul de a-l impresiona pe cititor mai puternic".

Luca  •  24 octombrie 2018, 18:30

Felicitari pt articol ! Centura capitalei este un alt capitol jenant al partidelor politice care aduna zilnic frustrari importante !

gilos  •  24 octombrie 2018, 19:08

Mai bine sa cheltuim banii bucurestenilor pe petreceri cu mici si bere de ziua sectoarelor / sa trimitem gratis 1000 de pensionari in vacanta in Grecia / sa cumparam iepurasi colorati spanzurati pentru Pasti/ pe panselute si borduri/ adica sa-i tocam aiurea ( sa-i sifoneze, pe romaneste ), decat sa investim in intretinerea corespunzatoare a metro-ului, in aerul conditionat pentru calatori....etc

Mihai  •  24 octombrie 2018, 19:09

Prin alte parti se inchide metroul din cauza defectiunilor si 2-3 zile si nimeni nu face revolutii. A dat cineva exemplul din paris insa la fel de frecvente sunt defectiunile si la metroul din londra sau munchen. Ce comparatii aiurea intre situatia din iranul anilor 70 - unde puterea asasina adversarii politici cu faptul ca s-o stricat macazul la metroul din bucuresti.

Lolozaur  •  24 octombrie 2018, 19:50

Bai nene. Sa ma fac cat mai clar inteles. Mi-e indiferent daca acest comentariu se aproba sau nu. Un lucru este cert. Poporul roman este atat de iobag, slab, fara demnitate, indiferent, lingau si fripturist, incat daca tot Parlamentul ar aparea live pe toate posturile de TV simultan, cu toti parlamentarii si toti minionii lor de prin structurile statului aratandu si ostentativ madularele catre populatie si strigand in gura mare ''sunteti o natie de prosti'', romanii ar spune ''bravo, sunteti cei mai jmecheri, nu avem ce sa va facem, deci ne dam cu voi si va lustruim pantofii''. EXACT asta este mentalitatea poporului Roman. Pentru ca doar o natie cu trasaturile enumerate mai sus, ar putea accepta ce fac astia acum. 10 August a dovedit inca o data ca bolsevicii conduc tara si sunt dispusi si la razboi civil ca sa si pastreze scaunele. Societatea civila a tinut partea jandarmilor. Chiar si unii protestatari au acceptat umil sa fie dispersati si au strigat catre aia care luptau ca sunt '' huligani''. Romania este o tara a mafiei bolsevice, tolerata de USA atata timp cat nu se sunt deranjate bazele si cu sforile la Moscova. Nu ai ce sa faci cu o natie care se lasa calcata in picioare fara un minim de riposta, ba mai mult, este solidara cu agresorul. Actualmente mi e greata sa stiu ca ma asociez cu aceasta natie. Ma mandresc cu istoria mea, cu strabunii mei si cu pamantul lasat de ei, care din pacatate este otravit si distrus de o clasa politica sustinuta tolerata si iubita de o natie inferioara.

Kendo  •  24 octombrie 2018, 19:53

@Mihai - ia da, domnule, un exemplu de capitala europeana unde s-a inchis metroul 2-3 zile si a paralizat orasul. Desigur, cum ai putea? Arunci din burta niste lucruri asemenea idolilor tai, Dragnea, Tudorel, ca sa pari de vreo inteligenta aparte...

Mihai  •  24 octombrie 2018, 20:04

@kendo: Paris: https://www.lemonde.fr/economie/article/2018/07/30/gare-montparnasse-a-paris-pourquoi-la-panne-dure-t-elle-aussi-longtemps_5337537_3234.html Londra: www.standard.co.uk/news/transport/four-london-underground-lines-and-overground-services-disrupted-amid-25c-heat-a3817641.html%3famp

sorin  •  24 octombrie 2018, 20:08

Apropo de macazuri, in Bucuresti: in 2012-2013 (cu aproximatie) s-a modernizat calea de rulare a tramvaielor pe Sos. Stefan cel Mare si Sos. Mihai Bravu. S-au montat macazuri automate, dar dupa un timp s-au defectat si asa au ramas! Ar fi interesant de luat la intrebari Societatea de Transport Bucuresti pe aceasta tema. Mai sunt ingineri, tehnicieni, mecanici in schema ei de personal? Sau trebuie sa apelam la vreun angajat de la NASA ca sa le REPARE?

pawn  •  24 octombrie 2018, 20:10

@Kendo. ti s-a dat exemplul parisului, unde...pff, instant se inchid linii de rer (un tren de suprafata) sau metrou ptr revizie, amenintare terorista sau ce...nu, stii ceva? nu lua exasperarea unui blogger (ca nu ies cartile lui) drept opinie generala. si turcescu avea *** asta de kingmaker: daca zice el, cade guvernul. nu te mai *** :) nu cade.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

mecanicosu  •  24 octombrie 2018, 20:27

Un tip inteligent spunea ca revolutiile apar atunci cand diferenta materiala dintre clasa de aussi cea de jos este foarte mare.

Mihai  •  24 octombrie 2018, 20:39

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

justitia  •  24 octombrie 2018, 21:29

Atentie la contractele *** facute de smecherii din metrorex !!! Plus putina *** cu serii duplicate pe cartele...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

xstelu  •  24 octombrie 2018, 21:40

intrebare ptr @iani.cate clase ai monser?absolvite desigur.m as prinde intr un pariu ca nu depasesc ***...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

George  •  24 octombrie 2018, 21:55

Atata timp cat Metrorex PLATESTE o firma STRAINA sa contrafaca (pirateze) un software realizat de un angajat al sau si utilizat GRATIS timp de 10 ani, prezentul este de mult previzibil!

Valentin  •  24 octombrie 2018, 21:59

Nasol e ca nici inainte nici dupa revolutie nu avem chef sa construim o societate.

Ghita Bizonu’  •  24 octombrie 2018, 22:16

Si cine va fi Khomeini de Bucale?!@

di livio  •  24 octombrie 2018, 22:24

foarte bun articol, amu parca te recunosc ma Tolo...da cred ca l-ai speriat rau pe Codrin de i-a activat pe postaci...stii, aia de care zice Firea...la astia le tremura izmenele cind aud de rivulutie...sper sa nu mai treaca un an pina pica si sahu asta a nost de Belina...ca vorba ta, ne da palmi zilnic

dan man  •  24 octombrie 2018, 22:26

revolutiile se fac la comanda...cand le convine bancherilor si de alde Soros etc...si *** *** pt ei...nu va e clar ¿

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Crimson Veritas  •  24 octombrie 2018, 23:08

Eu marturisesc ca am intrat sperand sa citesc despre cum plangeti in stil #rezist dupa revocarea altui membru de marca din *** *** care a confiscat Justitia Romanesca, atat ca Sistem cat si ca Concept, vanzand-o la taraba celor care atat ii duce capul, a se citi ... hastagii ... ca 'lupta anti-coruptie'. Asadar ... consumatorul #rezist cumpara ... clisee ... si chiar crede ca e vorba despre ... real deal. Vroiam sa va strig ... d'alea ... cu 'se aude rornait de catuse' sau 'se strage latul' ... pentru toti membrii si Sustinatorii sistemului ... asa cum ar fi normal ... daca chiar ar exista Justitie ... in realul sens ... unde nu numai faptuitorul este pedepsit, ci si cei care au contribuit la rezultatul infractional, fie prin complicitate, instigare, suport. De Merorex nu stiu ce sa va spun ... ma surprinde ca-l comparati pe Werner cu 'Sahinsahului Iranului' ... in afara de o ura viscerala fata de evrei ... nu par sa aibe multe in comun, din simplul motiv ca nu cred ca Sahinsahului Iranului a avut starea de prezenta ... a unei ... *** de ***. Totusi nu-l cunosc ... se poate. Cat despre Metrorex ... nu stiu ce probleme au ... ultima data cand m-a interesat subiectul ... erau administrati de niste membrii ai Familiei Extinse a ... ***. Totusi mi se pare ... amuzant ... ca niste 'ultra-europeni' se lamenteaza ca curca-n namol ... pentru ca nu pot folosi o zi sau cateva ore ... reteaua de transport subteran construita de Partidul Comunist Roman si Regimul Comunist aferent. Credeam ca de aia au inventat #rezistii ... Bicicleta, cel putin ei cred asta ... pana le sare lantul, dupa care o arunca in boschet si mai ard niste iarba (caz real ... jur!) ...:))

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

eu  •  24 octombrie 2018, 23:17

ESTI PROST ***!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Observator  •  25 octombrie 2018, 9:20

Adu i pe parizieni si pe londonezi sa circule pe deasupra cu infrastructura si in traficul Bucurestiului,atunci cand se strica ceva dedesupt ,pune i sa traiasca in si cu frustrarile de secol 21 ale vietii de zi cu zi din Romania si intreaba- i daca le place mai apoi!Ce comparatii aiuritoare faci domnule @Mihai....M as duce sa mi traiesc traiul zilnic la Paris sau Londra,cu riscul de a bloca macazul la metrou chiar si o data pe luna!

George  •  25 octombrie 2018, 10:02

Atata timp cat in Metrorex exista „personal autorizat care sa masluiasca masuratorile la calea de rulare” (asa cum este precizat intr-un act oficial Metrorex), nu este intamplator ce se intampla. Atata timp cat in prezent, in mileniul 3, masuratorile la calea de rulare sunt efectuate cu sfoara si cu rigla, cu toate ca Metrorex a achizitionat echipamente electronice de sute de mii de euro, dar nu stie sa le foloseasca, NU E INTAMPLATOR NIMIC din ce se intampla. Atata timp cat Metrorex isi cheama in judecata un salariat caruia ii cere despagubiri 200.000 de euro (!!) pentru ca A CREAT UN SOFTWARE mai performant decat Sistemul Informatic Integrat (in valoare de 16 milioane de euro) NIMIC NU E INTAMPLATOR. Atata timp...exemplele sunt NUMEROASE si nu vreau sa plictisesc. Informatiile sunt verificabile si publice.

bg  •  25 octombrie 2018, 10:06

POLITICI PUBLICE = actiuni realizate de autoritati (centrale sau locale) ca raspuns la problemele care vin din societate. In Romania, intrebarea este: Cat de bine intentionate si interesate sunt acest autoritati ca prin alocarea resurselor de care dispun sa rezolve pe termen lung problemele reale ale cetatenilor? Conducerile Metrorex si STB puteau sa achizitioneze de la inceput vagoane si autobuze cu ap. de aer conditionat si ar fi fost mai ieftin decat sa le monteze dupa. Chiar si atunci cand ai putini bani, iti prioritizezi nevoile, investesti in lucruri mari, de calitate si mai putine. Suntem prea saraci ca sa ne permitem lucruri ieftine. STB a achizitionat troleibuze second-hand care sunt vai mama lor, numai ca sa le raporteze ca numar. Dupa ce primaria sectorului 4 a asfaltat trotuarele, a desfiintat vechile refugii RATB, a montat banci noi in statii, acum sparge asfaltul ca sa monteze chipurile refugii STB... Alti bani, alta distractie, in schimb problemele raman...

varner  •  25 octombrie 2018, 12:09

doame fereste cata prostie, cata *** "jurnalistica". Tehnic, nu este fezabil sa instalezi aer conditionat in metrou, pt ca nu exista sufiecient aer. doamne fereste !voi aveti un gam de creier?nea tolo, mai merge bibilica sau e plecata?2- nu exista in europa metrou cu AC- ventilatia se face natural. doamen ne meritam soarta - 99% din oameni sunt inteligenti ca acum 300 de ani - animale, sobolani care se gandesc doar la umplut matul azi- ***.3- problema de la metrou este a multinationalelor care s-au inghesuit la 2 statii de metrou si a primariei care a dat avize de constructie aiurea. si a voastra *** cae v-ati luat case in *** de dimitrie leonida.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Mihai  •  25 octombrie 2018, 12:55

Penibil....pur si simplu penibil. Halucinanta si asocierea dintre revolutie si macaz. Citeam inainte articole serioase scrise de Tolo. Asta e pur si simplu penibil. Dar se iarta...nimeni nu e perfect. Il asteptam pe urmatorul articol...serios!

ticbis  •  25 octombrie 2018, 14:15

@Mihai: Asa este, ai dreptate! Articolul este slab documentat si plin de informatii eronate; in plus, pune in discutie niste paralele absolut fortate si aruncate ca nuca-n perete, doar sa fie acolo!:) Am explicat si in comentariul anterior: n-am vazut inca in lume metrou cu aer conditionat; o exista asa ceva montat special pentru vagoanele cu circuit inchis (diplomatice, prezidentiale sau regale), altfel nu! Nici nu este nevoie de asa ceva; vara, pe canicula, ventilatia naturala a tunelului subteran este suficienta pentru a asigura o temperatura decenta de max 22-24 de grade Celsius si un flux de aerisire optim; iarna, pe gerul cel mai aprig, vagoanele sunt dotate cu incalzire prin rezistente electrice plasate sub sirul de scaune, pe ambele laturi ale vagonului, asigurand o temperatura ambientala de 24-26 de grade Celsius. Cine afirma ca in vagoanele de metrou se ajunge la temperaturi de 32 de grade Celsius, iarna sau vara, indiferent de gradul de aglomeratie, bate campii si, evident, nu cred ca a calatorit cu metroul macar o data in ultimii 10 ani!!! Repet, metroul n-are nevoie de aer conditionat, nicaieri in lume; de bine de rau, din punctul asta de vedere, conditiile sunt cat se poate de OK. Aerul conditionat este necesar si vital insa in mijloacele de transport in comun de la suprafata, in tramvaie, troleibuze si autobuze; acolo unde vara, cand sunt 35 de grade Celsius afara, in interior sunt 45 de grade Celsius si te sufoci din lipsa de aer; acolo unde iarna, cand afara sunt -10 grade Celsius, in interior sunt tot atatea si dupa 3 statii ai facut deja turturi in barba!!! Realitatea este asa cum am descris-o eu si cum o traiesc sute de mii de cetateni zilnic si in fiecare anotimp al anului, nu elucubratiile pe care le-a imaginat dl Tolontan in articolul de fata!

ancan  •  25 octombrie 2018, 14:30

Imi amintesc de o vorba din vremea lui Ceausescu: cu cit e mai rau cu atit e mai bine.

allex  •  25 octombrie 2018, 16:41

treaba e că merge toată lumea cu metroul de n-are treabă. e bun când mai ai jumătate de oră și trebuie să ajungi și nici dacă zbori nu poți pe a suprafață că e full d mașini și traficul e oribil . dar când se întâmplă o defecțiune gata, nu mai este bun. preferați să fiți victime sau să întârziați?

Marius  •  26 octombrie 2018, 2:01

..da. altceva am senzatia ca e mult mai grav si mai urgent, Catalin. acum doi - trei ani de zile o doamna a fost impinsa, pe sine, in fata unei vagon de metrou in viteza. un caz de exceptie, de acord. dar. intr-o situatie ca cea descrisa de tine in acest articol, la o inbulzeala teribila pe peron...

Marius  •  26 octombrie 2018, 2:07

..cu toata pamica aferenta, daca... oamenii se imping, si citiva ajung pe sine, in fata unui vagon ce intra in statie cu viteza ??? ... s-a discutat, acum doi - trei ani , de situatia din alte orase , unde sunt pereti protectori, de sticla , intre sine si peron. scump , da. asta cred eu ca e urgenta. pe magistrala Nord - Sud , macar in trei - patru statii , cele mai aglomerate...

Marius  •  26 octombrie 2018, 2:33

..o solutie, provizorie si aproape gratis, ar fi ca vagoanele de tren sa intre in statiile de risc cu 10 km pe ora, nu cu 50 - 60 , ca acum.

Ciolanus  •  26 octombrie 2018, 17:03

Geamurile deschise doar cauzeaza probleme persoanele mai inalte, nu doar pensionarilor. Multi stau in metrou imbracati pana in gat, dar deschid geamurile. Nu inteleg rostul acelei bare metalice in mijloc. Doar ca sa stationeze lumea in centru si sa ingreuneze imbarcarea si debarcarea. Cum s-a petrecut un incident mediatizat, ce doleante au cei de la metrorex? Salarii cu 42% mai mari... A se vedea si la politisti, cum mai moare cate unul (chiar daca da in gropi), cum se cer salarii mai mari. In sanatate s-au dat salarii, dar nu ai loc de clanuri de doctori, spaga e la locul ei, intregi de o investigatie - ori nu functioneaza, ori a plecat dr mai devreme, ori te programeaza peste 2 luni samd

Comentează