miercuri, 23 mai 2018, 7:26
Când rezidenți își fac selfie pe telefonul mobil cu răniții de la ”Colectiv” îi spunem cruzime.
Când, la Jocurile Olimpice, 80% din sală se uită la ecranele TV panoramice plasate deasupra ringului, și nu la boxerii adevărați din ring, îi spunem spectacol.
Iar acum, când 9 oameni mor pe o șosea din Ungaria după ce șoferul transmitea cu telefonul live, pe Facebook, cursa sa, îi spunem inconștiență.
Imaginile cu accidentul de pe Facebook sunt greu de privit până la capăt, tocmai pentru că e atât de mult nefiresc în ele.
Microbuzul intră, aparent fără grijă, în depășire pe contrasens și rămâne acolo.
Vezi un camion cum apare și nu se întâmplă nimic, nicio reacție, e ca și cum șoferii s-ar fi așteptat ca mașinile să treacă una prin cealaltă, ca în jocurile video.
Ca pe calculator.
Sigur că e o iluzie a timpului, dar senzația asta e: parcă se amestecă ecranul virtual și viața reală, iar concretul își ia revanșa într-un mod incontestabil și tragic.
Căci nu e nici cruzime, nici spectacol, nici inconștiență, este o confuzie antrenată zi de zi, temeinic, potrivit căreia viața noastră ar fi acolo, în lumea virtuală.
Camionul care se apropie din sens opus pe șoseaua din Ungaria e un vehicul real, al durerii și suferinței palpabile, nu o plăsmuire colorată, precum formele de pe ecranul telefonului din mâna șoferului.
14 copii au rămas orfani după accidentul din Ungaria
E ca și cum realitatea, în forma ei brutală, s-a năpustit și a sfâșiat decorul virtual în care omul de la volan credea că se află, când își transpunea prietenilor viața, în format de gigabiți.
Ca atunci când traversăm strada, ca pietoni, cu ochii în telefon. Sau, când conducem, ”doar încet, la stop”, pipăind compulsiv pe touchscreen.
Ce ne împinge să comitem această confuzie între material și digital și să o practicăm cu o furie de neoprit?
Pentru Zygmunt Bauman, dincolo de efectele ei colosale, globalizarea informației ”favorizează difuziunea stimulilor, comportamentul imitativ și extinde privarea relativă la nivel planetar”.
O privare relativă la nivel planetar înseamnă că noi ajungem să ne comparăm cu tot ceea ce trăiesc, simt sau dețin miliardele de avataruri ale ființelor umane care-și descriu viața în rețelele sociale.
Procesul comparației este etern perdant, dar asta nu ne împiedică să revenim, somnambulici, în ciclul dependenței de a butona.
Telefonul inteligent și Facebook sunt pistolul, însă mâna care a apăsat trăgaciul în tragedia din Ungaria este a noastră.
Poliția română și televiziunea Antena 1 au lansat o inițiativă ”STOP live pe Facebook la volan! Dă like vieţii!”.
Oamenii semnează petiția, unde în altă parte, pe Internet. E o alegere impusă căci, cinstit vorbind, în lumea reală inițiativa ar fi fost ignorată.
Cu Internetul, pre Facebook călcând.
enduroyz • 23 mai 2018, 19:56
D-le Tolontan , cine se joaca cu telefonul in timp ce conduce masina aceasta soarta o va avea , mai devreme sau mai tarziu , partea proasta este ca mai ia ia cu el in viata de dincolo si persoane nevinovate . Legi, legi cu pedepse aspre daca esti prins cu telefonul in mana la volan , suspendarea permisului pe perioade lungi , un an ,doi ani sau mai mult de atat .
Ted • 23 mai 2018, 20:00
Solutia este STOP telefonului mobil la volan. Si amenzi usturotoare. Rog soferii: opriti-va sa mai injurati politistii care dau amenzi. "Hotul" prins e hot, nu e vina politistului ca nu poate ramane "negustor cinstit" pentru ca nu a vazut politistul "pitit". Aplicarea riguroasa a amenzilor este cea mai buna preventie. Si mai rog si Politia romana: fara ipocrizie din partea politistilor. Incercati sa urmariti politistii la volan (fie ei de la politia circulatiei, politie locala sau jandarmerie) si veti fi umiti. Eu fac asta de vreo 2 luni si pana acum scorul observatiilor mele e dezastruos: 1 din 3 politisti vorbesc la mobil cand conduc (fara hands free). Poate am fost eu ghinionist. Nu e de mirare ca probabil 2 din 3 soferii civili vorbesc la mobil in masina. Fara politisti cu comportament model nu se poate impune o lege.
denys • 23 mai 2018, 20:03
nu el a fost de vina nu știu dacă a avut permis de conducere daca da cum la luat va respect mister tolontan sunt mulții *** care nu au permise dacă au sunt false sau luate pe euro sunt analfabeții nu știu să citească și ce este mai grav poliția știe pe euro ia permisele știu că au false iau euro în vestul țării sunt aduse multe mașinii cu volan pe dreapta fara acte fara permise sau false *** circulă că decartează la poliție și cine este de vina sa se revaluieze toate permisele la *** vor avea surprize mari nu știu să citească o fraza dar au permise poliția română jale filiere de dat permise mai ceva că în Arges în vestul tariu
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Cătălin Tolontan • 23 mai 2018, 20:03
@Ted: aveti dreptate, multi soferi si pietoni se uita pe telefon cind sunt fie la volan, fie pe trecerea de pietoni.
zappy • 23 mai 2018, 20:04
ca de obicei ,la obiect cataline...vezi,si moartea se updateaza,acum vreo 30 de ani venea pe banda de magnetofon..acum pe fb
Dan Gabriel • 23 mai 2018, 20:12
Cineva a filmat locul accidentului până să ajungă autoritățile la fața locului.Clipul e pe Youtube dar e ceva de nevăzut.Daca nu ai sânge în instalație nu e recomandat să îl vizionezi.Oricum bănuiesc că o să fie șters nu ai voie să postezi așa ceva pe Youtube.
Gica • 23 mai 2018, 20:20
Cine sta la volan pe telefon e pur si simplu *** si ist merita soarta. Pacat de pasagerii nevinovati. Eu evit microbuzele si prefer trenul, exact din aceasta cauza. Prea multi *** in trafic.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Dax • 23 mai 2018, 20:21
Domnule Tolontan, Sunt sofer din 1987,mai am putin si ma pensionez,dar ce vad pe drumurile tarii ma ingrozeste pur si simplu,mai ales in Bucuresti unde activez de la un timp. Vad tot mai multi soferi/soferite cu ochii in telefon neatenti la drum , Nu mai au pic de respect fata de ceilalti participanti la trafic,sunt total incostienti ,nu se poate asa ceva legea data e prea moale ,trebuie ceva mai dur,mult mai dur pana sa se ajunga la finalul iremediabil .
sundance kid • 23 mai 2018, 20:29
In Romania orice transpontator poate face transport de persoane in orice conditii in numele economiei de piata ! Aici nu mai poti avea incredere in regfulamentul intern al firmelor de transport ! Guvernul trebuie sa intervina . Trebuie instalate camere de luat vederi .
daniel • 23 mai 2018, 20:36
Oare cat "marca" la granita acest sofer ptr a face transport de persoane cu un vehicul necorespunzator din multe puncte de vedere?
George B • 23 mai 2018, 21:02
Acum pe bune, vă uitați un pic la șofer? Păi cum să-i dai lu' ăla un microbuz plin cu oameni pe mână?! Cineva înțelege ce responsabilitate are o astfel de meserie?!
betina • 23 mai 2018, 21:03
Voi cei care postati aici ...cati respectati legea ?Cati mergeti cu 50 km /h prin localitati (eu merg cu 60 ) si toti ma depasesc cand intru intr-o localitate ..de la masina mica la tir . Cati opriti la trecerile de pietoni daca vedeti un cetatean care ar vrea sa treaca strada daca ar fi lasat ? Cu ochii pe telefon stau absolut toti de la pietoni la soferi. Nimeni nu se mai uita in jur sa vada ce face cel de langa el .Parca asa a murit si persoana de la metrou uitandu-se in telefon .Cand o sa ne invatam minte ca trebuie sa traim in viata reala si nu pe fb .?Probabil nu o sa ne mai revenim .
George B • 23 mai 2018, 21:04
Acum pe bune, vă uitați un pic la șofer? Păi cum să-i dai lu' ăla un microbuz plin cu oameni pe mână?! Cineva înțelege ce responsabilitate presupune o astfel de meserie?!
idna • 23 mai 2018, 21:11
Toti soferi care transporta persoane ar trebuii reevaluati.Rezultatul va fi mai socant ca acest accident.
Grigore • 23 mai 2018, 21:59
"Fabrica de narcisism" cum bine spunea dl Baconschi, se pare ca si ucide.
Gabin • 23 mai 2018, 22:02
Mi se pare mie sau mașina e cu volanul pe dreapta? Și înmulțirea acestor tip de mașini pe șosele creste riscul de accidente.
Poison • 23 mai 2018, 22:41
Prostia nu-i pe gratis în viață, mai devreme sau mai tarziu vine nota de plată. Câteodată e prea dură, decisivă.. Ca acum. Oare nu ar fi mai bine dacă s-ar preda în școli Educatie Rutieră, Educatie Financiara, Educatie de Business, Educație Civică, Educatie Medicala și să se dea si BAC-ul din materiile acestea?? Nu ar fi mai practic? Altfel de țară am fi.. Pt că fondul problemei, fondul acestor accidente, e lipsa educației, viața mizera care te împinge non-stop să te preocupe ce postează alții, să pozezi în mega-star etc..
P.M. • 23 mai 2018, 22:53
#Gabinee,dumneata ai comentat doar ca sa faci prezenta?!?;oare ai citit articolul?sper ca nu,fiindca daca l ai citit si asta ai inteles,este mai grav;ca o gluma:facebookool e pe dreapta ori pe stanga?
Danut Munteanu • 23 mai 2018, 23:16
In opinia mea, Facebook ar trebui sa ignore prostia românească ! Cine te pune sa cerșești atenție pe Facebook ? Ah, da : complexul inferiorității maxime care te face sa-ți confecționezi măști, cu care sa-i impresionezi pe ciumpalaci. O faci pe pielea ta, asta e : ești prost și ÎȚI MERIȚI SOARTA ! Când însă ii omori pe alții...discuția capăta alte Conotații ! Sunt absolut siderat însă, de câte opinii sunt împroșcate in online împotriva rețelei sociale. De ce ? Are cineva GARANȚIA ca șoferul nu ar fi produs același accident ȘI FĂRĂ sa caște gura pe Facebook ? Știu , in România cel mai ușor lucru e sa arunci vina pe alții ! Niciodată, dar absolut niciodată nu sunt vinovați ADEVĂRAȚII VINOVAȚI ! Mda...rămâne cum ne-am înțeles : de vina e autostrada “ îngustata “, camionul de pe contrasens și...Facebook-ul !
Dan Olteanu • 23 mai 2018, 23:38
Daca s-ar da teste psihologice pe bune si s-ar mai si tine cont de ele ne-am ingrozi cati ar pica inainte sa ajunga la sala. Asa, insa, asteptam sa se produca urmatoarea tragedie.
xyz • 23 mai 2018, 23:50
din 8 indivizi nu s-a gasit niciunu sa-i spuna sa lase telefonu jos si sa conduca! nu-s victimele de vina dar arata ca suntem un popor care ne lasam calcati in picioare de orice cocalar prost
Gradu • 24 mai 2018, 0:17
Cu sau fara FB se moare prea des pe sosele. Se conduce fara cap, se depaseste fara cap, iar cei care au noroc sa scape cu viata o iau de la capat in citeva zeci de secunde pina cind ingerul pazitor ia o pauza de masa. Mobilul doar inrautateste situatia, nu o creaza. Idiotul ar fi intrat oricum in depasire, iar singura necunoscuta ar fi fost doar citi nevinovati ar fi ajuns mai repede in rai.
QCD • 24 mai 2018, 0:22
Locuiesc in afara tarii, iar acolo ma duc la servici pe bicicleta (recunosc nu port casca desi am doua). Am calculat ca ajung la fel de repede ca si cu masina, nu afum orasul si nici nu platesc parcarea, care in particular este exorbitanta. Bun, in tara cand vin in vacante, conduc exact ca dincolo, "plictisitor" dupa cum ma gratuleaza prietenii din tara, in localitati 55-58 km/h, afara 95-99 , sper ca marja aia de 10% sa fie inca activa. Observ schimbarile an de an, mi se pare acum ca sunt din ce in ce mai multe rable (asa cum era Bulgaria vs. Romania cam acum vreo 10 ani), si mai multa agresivitate. Dar ce ma socheaza este numarul tot mai mare de masini cu antena lunga - reteaua aia radio paralela prin care soferii se anunta de existenta radarelor, de parca asta e vreun serviciu sau vreo pacoste de care neaparat trebuie sa scapam. Cand o localitate e considerata "libera de radar", masinile cu antena lunga vajaie cu 100 - 120 km/h. Bun, radarele care te ard la buzunar n-or fi, dar cum ramane cu copiii care merg pe bicicleta sau scapa mingea pe drum ? Stiu... urmeaza lamentarile de rigoare - era sofer bun numai ca "i-a sarit un copil in fata". Pe copil il lasam de obicei la urma, el a avut "ghinion".
Mariis • 24 mai 2018, 0:27
Daca anumite categorii de transport auto sunt reglementate prin programe de condus, (timp maxim de condus, pauza, odihna obligatorie) exista transport de marfuri si persoane (max. 3,5 to. ptr marfa si 8+1 ptr persoane) care nu este reglementat. Acestia, ca sa fie eficienti, conduc pana peste orice limita a epuizarii. Si atunci mai intreprind si alte activitati in paralel. Mai intervine si monotonia drumului lung, nu e usor sa parcurgi distante f lungi si sa fii atent exclusiv la drum. Daca cei care parcurg distante scurte si nu se pot abtine de la utilizarea telefonului, e absurd sa fii mai catolic decat Papa cand vine vorba de soferii care stau si cate 20h/zi la volan. In cazul de fata, nu stiu ce a fost in capul soferului. Posibil sa fi mers f mult pe autoband si sa nu-si fi dat seama ca se circula pe ambele sensuri ptr ca a fost prea pasiv. Ciudat, nici pasagerii nu reactioneaza. Am citit mesaje care nu au nicio legatura cu realitatea. Pe unul il depaseau TIR-urile prin localitate. Ca sofer de TIR, e groaznic sa stii ca nu mai ai suficient program de condus si sa dai de cate unu d'asta care nu se poate adapta la conditiile de trafic.
Bogdan • 24 mai 2018, 1:10
autovehiculul implicat in accident e un autoturism cu 8+1 locuri, nu microbuz iar soferul pentru ceva euro “facea si el un ban cinstit”,( un sofer profesionist atestat, nu ar fi dormit in papuci, pentru ca dupa 9h de condus are pauza 8h si timp sa dea like-uri). Astea sunt riscurile cand mergi cu “ nea Costel” care face el transport persoane cu masina lui buna, a, si el super sofer cu peste 2 milioane de km la activ( asti
Politist abjectiv • 24 mai 2018, 1:32
Baiatul asta ar trebui sa aibe o statuie in fata la DRPCIV si sa scrie "Multumiri domnilor de la rutiera fara de care dobandirea permisului nu ar fi fost posibila". Ca el mai sunt destui pe soselele patriei. Dar se ocupa cine trebuie sa nu aibe permisele suspendate prea mult pentru ca ei trebuie sa revina pe carosabil. Astazi au murit 9. Acum o luna si ceva tot 9 in raul Bistrita. Sa nu le uitam pe cele 4 fete de la Jibou. O intrebare de bun simt este acesti soferi prolifici in victime cu cine si-au obtinut permisul?
Ion1965 • 24 mai 2018, 1:48
Cate nenorociri se vor mai intampla pana se vor lua masuri si cand vor schimba legislatia.*** cu permise unguresti sau luate pe spaga in Ro.Pana cand acesti(criminali vor mai face victime)vor mai cricula .STOP ajunge ,trebuie urgent luate masuri !!
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Cutzy • 24 mai 2018, 2:53
Bai nene În tara asta prost făcută Toți ai care înainte vreme nu ar fi terminat nici profesionala sunt șoferi de taxi sau microbuz doar ca să nu dea cu sapa Intri pe sosea, welcome to the jungle!
cucu • 24 mai 2018, 3:43
in america cu lane keep assist nu se mai uita nimeni la trafic doar in telefon.
jos_cenzura • 24 mai 2018, 4:49
Nu trebuie mai multe legi, mai multă birocrație, mai mult guvern. Pur și simplu cei care cauzează un accident sa plătească grav - și să restituie părțile vătămate. Dacă cineva îmi lovește mașina sau mă lovește pe trecerea de pietoni, nu mai contează pentru mine dacă a făcut-o pentru că era beat, era cu ochii în telefon, era supărat și distras pentru că pierduse la pariuri sau pur și simplu nu era șofer bun.
Gabi • 24 mai 2018, 4:56
Băi Denys tu ești unu din aia despre care scrii aici.... mă rog, scrii e un fel de a spune
Gheorghe Constanta • 24 mai 2018, 5:20
Pana acum credeam ca Facebook ul prosteste lumea. Acum, realitatea imi arata ca o si omoară. Trist. Lipsa de educatie, responsabilitate și discernământ.
patrutreitrei • 24 mai 2018, 6:48
Înduioșător campania asta cu stop fb la volan. Mai înainte însă, aş dori ca autoritățile, în special MI, să explice ce măsuri a luat pentru eradicarea bişniţei cu transportul internațional(!) de persoane; şi despre cum se poate circula internațional cu o maşina cu talonul reţinut? Mi se par niţel mai importante decât chestia cu stop live.
arcu de triumf • 24 mai 2018, 7:02
O fo un cumul de factori care au creat ghinionul. Omul se vede clar ca nu-si da seama ca e pe sens invers, credea ca e pe banda a doua la autostrada nu se astepta sa vina ceva din fata de-aia era si relaxat pe FB. Nici camionul care venea din fata n-a claxonat si n-a facut cu farurile (nu stiu cat o fi franat). Nici vreun pasager din fata n-a vazut camionul sa strige la sofer ceva. Sigur ca whatsapp si FB si Instagramul si restul au devenit boala deja. Dependenta de like-uri si de aprecierea celorlalti e o problema a eului, a unui eu slab care se hraneste cu laudele celor din jur pentru ce face. Cu timpul se vor diminua pentru ca omul se adapteaza. N-o sa poti opri oamenii sa vorbeasca la telefon cand sunt la volan. Cred ca 75% dintre soferi vorbesc la mobil in Bucuresti. Fara handsfree. Inclusiv politisti in masina de politie :D. Dar in oras e altceva ca mai mult stai. Problema e la tineri ca ei stau cu ochii in mobil mereu.
arcu de triumf • 24 mai 2018, 7:08
Si apropo de testele psihologice sau examenul auto, n-ai bre cum sa depistezi faptul ca la un moment dat candidatul va umbla pe mobil la un moment dat. Ca si la politistii pedofili sau instabili psihic. Testele psihologice nu depisteaza genul asta de comportament terminati cu prostiile. Deviatiile comportamentale se observa in timp si se pot declansa din te miri ce nu sunt ca alunitele pe piele sa le vezi.
tamisa • 24 mai 2018, 7:32
Imposibil de comentat! La fel ca in cazul mortii, pe cala ferata, a celor patru fete din Maramures. Cand, in urma cu cca un an, am vazut un studiu privind distribuirea IQ-ului (in medie) pe natiunile europene, am fost indignat sa constat ca noi, romanii, figuram pe ultimul loc. Acum, nu mai am motive de indignare, desi continui sa cred ca la originea acestei situatii nu se afla factori rasiali, ci un sistem educational national putred, rezultat din prezenta perpetua la conducea tarii, pe toate palierele de putere, a celor mai inapoiati (intelectual) politicieni din Europa.
Liv • 24 mai 2018, 8:07
Este exact nivelu societăți de azi! La acest nivel ne găsim întreaga societate!!!
pe bune • 24 mai 2018, 8:44
Traim in dezordine. Dezordine sociala, economica si politica. Si asta lasa urme. Pacat!
Urod • 24 mai 2018, 9:10
Este o manie de a folosi telefonul la volan si nu exista metodă de a lupta impotriva ei... Ce amenzi... ce stă cate un politist in fiecare mașină...?!!!... Ok, il vede politistul, il amendeaza si dupa câțiva km iar e cu ochii in telefon...Totul depinde de constiinta fiecaruia... Uitați-va cand sunteți intr-un restaurant, terasă, etc.. O sa vedeti cum stau cate doi, trei, la o masa cu ochii in telefon fara sa vorbească intre ei sau eventual comentează ce citesc pe internet... Numai conștiința fiecăruia poate sa rezolve aceasta problema grava de comportament... Dependența de telefon, este mai răspândită decat dependența de alcool...
Geo • 24 mai 2018, 9:12
Se pare că selecția naturală funcționează totuși!
Cătălin Tolontan • 24 mai 2018, 9:13
@Geo: Nu va suparati, dar este cinic ceea ce spuneti. Iresponsabilitatea soferului a dus la moartea unor oameni nevinovati.
Marius • 24 mai 2018, 9:17
Fratilor, nu va mirati, cand am dat eu de permis acum 15 ani era un domn care m-a rugat sa-l "iscalesc" ca nu stie sa scrie. Atentie, sustinea examen la profesionisti, deci avea cat. B! Si ca el cati?! Lipsa de reactie a camionagiului probabil a fost generata tot de telefon... Masinile cu volan pe dreapta ar trebui interzise NU SUNT CONFORME PENTRU TRAFICUL PE STANGA!!! Autoritati, treziti-va!!!
sundance kid • 24 mai 2018, 9:34
Gheorghe Constanta Cel mai profesionist comentariu
bumb • 24 mai 2018, 9:48
@Mariis: ceea ce povesteste betina patesc si eu...si anume ca ma despasesc mereu si tirurile cand eu circul cu viteza maxima permisa in localitate. Dar ceea ce spuneti dumeanvoastra este o prostie foarte mare. Ma refer la "Ca sofer de TIR, e groaznic sa stii ca nu mai ai suficient program de condus si sa dai de cate unu d'asta care nu se poate adapta la conditiile de trafic." Ma adresez si dumneavoastra si tuturor "desteptiilor" care gandesc identic. Limita este valabila pentru toti, si nu este stabilita doar pentru cei care au timp suficient la dispozitie...Auzi...."conditii de trafic"....da in limitele stabilite, nu peste. Va doresc la toti care nu va tineti de limitele de viteza in localitate o locuinta cu ferestre la 5m de o sosea frecventata de tiruri unde nu aveti nici macar noaptea o secunda liniste, unde copiii vostrii nu pot o secunda sa iasa sa bata mingea in fata casei si in care un "destept" isi "parcheaza" din cand in cand masina/tirul in peretele vostru ca se uita pe telefon... Ma ingrozesc de fiecare data cand conduc pe drumuri de rang mai scazut decat autostrazi in romania...semnalizarea este un lux...daca semnealizeaza au impresia ca au prioritate...avariile sunt pentru a te opri cand ai chef...linia continua este doar ca sa marcheze mai bine mijlocul drumului si de unde sa inceapa depasirea...trotuarele sunt parcari....fiecare din familie se deplaseza singur in aceeasi directie...si se mira din ce motiv e trafic
RADU • 24 mai 2018, 9:50
Cine a transmis inregistrarea clipului ??? Persoana cu care se afla in LIVE, nu ? Sau s-a pastrat inregistrarea in telefon. Ceva nu se leaga aici !!
Ruleta ruseasca • 24 mai 2018, 10:08
A conduce pe soselele din Romania a devenit o adevarata RULETA RUSEASCA. si datorita STARII EXECRABILE a majortatii drumurilor , dar si din cauza INCONSTIENTILOR - se de multe ori *** - de la volan
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Dan Radu • 24 mai 2018, 10:14
Point fixation ... S a blocat ... nici o reactie ..de a evita in dreapta...
Lukis • 24 mai 2018, 10:55
Oare cat se va persista in tampenia asta ca soferul facea transmisiunea live? Uitati-va macar la centura de siguranta, daca orientarea spatiala nu va ajuta sa identificati pozitia in masina a celui care filma.
pe bune • 24 mai 2018, 11:11
Schimbarea minima necesara, d-le Tolontan, este reformarea sistemului educational. Lipsa educatiei e la baza tarelor acestei națiuni.
Geo • 24 mai 2018, 11:40
Da, se poate spune pe buna dreptate că sunt cinic cu selecția naturală. Dar nu asta intenționam sa arăt. Am fost cam rapid, dar detaliez acum. Unii dintre noi nu sunt suficient instruiți în ale naturii. Contrar multor opinii, unele legi ale fizicii sau chiar ale naturii nu sunt perceptibile sau nu sunt percepute corect. Șoferul a greșit, dar nu intenționat. Chestiune de percepție. Școală de șoferi la noi in țară e un dezastru. Nu te învață absolut nimic. Înveți singur. Dar aici intervine modelul ales: cursuri responsabile versus filmele de la cinema - amintesc aici seria cel puțin idioată Fast & Furious & Dead. Iar am fost cinic față de Paul Walker! Mulți șoferi și pietoni nu percep corect evenimentele rutiere. E normal, nu suntem făcuți pentru asta. Dar instruirea compensează, dacă e făcută la timp. Nu mai intru in detalii cu frânarea, încadrarea în curbă, etc. Sunt noțiuni prea dificile pentru majoritatea aspiranților la șoferie sau pentru pasageri.