joi, 12 ianuarie 2017, 8:51
SRI comunică azi că ”domnul general-locotenent Florian Coldea este pus la dispoziţia Directorului”.
În cele cîteva rînduri, SRI reușește să facă patru erori gramaticale sau de exprimare.
La finalul a ceea ce poate fi, datorită interesului public, cel mai audiat comunicat din istoria Serviciului, SRI încurcă un genitiv: ”Reiterăm faptul că Serviciul Român de Informaţii îşi îndeplineşte misiunile cu bună credinţă, în interesul securităţii naţionale şi a cetăţenilor români”. Corect este ”și al cetățenilor români”.
În fine, un genitiv, să zicem că e o nuanță. Toți greșim cînd sîntem pe grabă. Au fost pe grabă?
Mai sînt două dezacorduri în paragraful al doilea, lăsăm departamentul de analize, atît de drag lui George Maior, să le depisteze 🙂
Cel mai tare este însă pleonasmul din fraza ”constituirea unei comisii speciale de verificare a eventualelor încălcări ale legii sau deontologiei profesionale”.
”Deontologia” este, prin definiție, ”profesională”.
Ea se referă la o profesie și reprezintă, conform DEX, ”Totalitatea normelor de conduită și obligațiilor etice ale unei profesiuni”.
Patru erori mici pentru om, un pas mare pentru limba română.
La următorul comunicat vor fi mai atenți. Pentru că vor comunica mai des.
vlad • 12 ianuarie 2017, 21:13
SALUTARE! TE APRECIEZ PTINVESTIGATIILE TALE MAI EFICIENTE DECAT CELE ALE AUTORITATILOR, DAR NU UITA CA IN LIMBA ROMANA SE SPUNE "SUNTEM" SI NU "SINTEM". TOATA STIMA IN CONTINUARE!
Ioan • 12 ianuarie 2017, 21:15
Atat ai de spus despre subiectul asta? Cand vrei sa arunci un subiect asa de important in derizoriu il tratezi in aceasta maniera... Dezamagitor....
Molotov • 12 ianuarie 2017, 21:17
Ba pardon, prima e corectă: „în interesul securităţii naţionale şi a cetăţenilor români”, adică „în interesul securităţii naţionale şi al securității cetăţenilor români”. Se acordă cu „securitate”, nu cu „interes”. Semantic, poate fi și așa, și cum ziceți voi. Dar hai să le acordăm prezumția de corectitudine... :)
Cătălin Tolontan • 12 ianuarie 2017, 21:18
@vlad: corect :-) Am ramas la grafia veche.
Lucian • 12 ianuarie 2017, 21:20
Greșelile gramaticale sunt light. Urate sunt cele de raționament. SRI declara prin acest comunicat ca este erodat și vulnerabil. Spune comunicatul ca "s-au sesizat pe baza informațiilor din spațiul public".... Adicatelea ditamai structura de informații nu este capabila sa afle ce fac angajații SRI decât după ce apar informatiile in media." Bine ca ne-a spus Ghiță ce făcea Codlea acum 6 ani.. Noi SRI taiem frunză la câini ". Încheie comunicatul in mod ridicol, asigurandu-ne ca au mijloace verificate de a se proteja... Asta după ce tocmai au menționat ca ei nu știau numic..." spatiul public".
ionnis • 12 ianuarie 2017, 21:23
plin de "agramaticalitati" :))
taras bulba • 12 ianuarie 2017, 21:26
Un *** pus la dispozitia altui *** . Statul Roman a fost condus si este condus numai de *** dupa cum urmeaza : Bica, Coldea , Kovesi , Helvig, Johannis , Ciolosz si acum se adauga banateanul .
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
fotbal • 12 ianuarie 2017, 21:28
#nimeninuedumnezeuadjunct
io • 12 ianuarie 2017, 21:28
o fi baiatul ala- fost la televiziunea de nisa, televiziune tinuta artificial in viata.
florin batincu • 12 ianuarie 2017, 21:33
Dl Tolontan, dupa cum vedeti am ales sa fiu , relativ , la egalitate cu dv. Nu ma ascund in spatele unui acronim sau pseudonim, acesta e numele meu real . Mi--as fi dorit ca dv , un mare aparator al societatii civile din Romania sa reactionati mai devreme la acest scandal . Ca nu ati facut-o pana acum e inca o dovada a presupunerii mele . *** . *** . ***. Ca un sistem teribil o sa puna stapanire pe Romania . Mi-as fi dorit , dl Tolontan , ca Gazeta sa fie asa cum a fost , vreme de zeci de ani, un jurnal care apara sportul , ***. *** . Ani de zile v-ati laudat ca va pasa de sport . Va anunt cu respect , nu mai avem sport ! Nici fotbal , nici echipe de treditie . *** .
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Mihnea • 12 ianuarie 2017, 21:37
Da, "securitatea" e a cetatenilor. E corect acolo
Liviu Petre • 12 ianuarie 2017, 21:47
Domnu' Tolontan, lasati iesprimarile baetzilor, ziceti mai bine, daca stiti, dupa tot deranjul asta care este firma de casa care taie in continuare facturi pentru toate licitatiile publice babane depe SEAP? Tot Teamnet Asesoft? Sau a aparut o noua firma de tineri hiper destepti care va creste intr-un an cat altele in zece, conform ordinului de zi pe unitate?
Dorin • 12 ianuarie 2017, 21:52
Draga Tolo, Daca aveai ceva de obiectat asupra "deontologiei profesionale" puteai sa te adresezi Academiei Romane in 2007, cand a fost facut acest document (vezi website). Extras : MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETARII ŞI TINERETULUI AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CONSILIUL NATIONAL DE ETICĂ CODUL GENERAL DE ETICĂ ÎN CERCETAREA ŞTIINŢIFICĂ (Propunere) CAPITOLUL 1. DISPOZIŢII GENERALE Art. 1. Codul de etică şi deontologie profesională a personalului de cercetare-dezvoltare denumit, în continuare, Codul General de Eitcă în Cercetarea ştiinţifică, este elaborat în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr.57 din 16 august 2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aşa cum a fost aprobată prin Legea Nr. 324 din 8 iulie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, cu Legea Nr. 319 din 8 iulie 2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare, cu Legea Nr. 206 din 27 mai 2004 privind conduita în cercetarea ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inovare, cu Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării Nr. 400 din 22 februarie 2007 şi cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Etică a Cercetării ştiinţifice.
Je • 12 ianuarie 2017, 21:52
"La următorul comunicat vor fi mai atenți. Pentru că vor comunica mai des." Cand in intregul articol autorul nu mentioneaza substantivul la care face referire in ultimul paragraf, nu poate da lectii de comunicare.
florin • 12 ianuarie 2017, 22:08
E o vorba din batrani : "Calul de dar nu se cauta la dinti" :))))))
gresitilor nostri • 12 ianuarie 2017, 22:12
oricum asta nu explica de ce l-au dat afara...
John • 12 ianuarie 2017, 22:36
Tolontan lucreaza la Gsp si face un articol legat de greselile gramaticale ale altora???? Ooooo Ironiaaaaa!!! Bah loaza ia vezi ca nu e zi in care sa nu fie o *** de articol pe site-ul asta *** cu greseli gramaticale si de logica!!! ***!
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Andrei • 12 ianuarie 2017, 23:02
si "reiteram" e ok ?
Maxentiu • 12 ianuarie 2017, 23:15
Exceptional. Daca gaseati si vreo virgula lipsa in comunicatul ala, Pulitzer scria pe acest articol.
Costy Doctorul • 12 ianuarie 2017, 23:17
Este inadmisibil ca a venit asa de tarziu comunicatul SRI, precum la fel de inadmisibil este faptul ca cele mai importante institutii ale Statului Roman tac in continuare, adica : Presedentia, Presedintele Senatului, Procurorul General. Presedintele Camerei Deputatilor a facut o declaratie cu vorbe goale, numai ca sa nu se zica ca n-a vorbit si el. In acest context al tacerii absolute si nepermise ale institutiilor Statului, ne aflam in situatia sa credem ca acest Coldea este cel mai puternic om din Romania, pentru ca nu-i asa, celorlalti le este clar frica de el. Si atunci ajungem la ce a zis in oarecare secret Basescu, adica Romania e un Stat mafiot. Si logic, cam asa este!
Poporul sunt eu • 12 ianuarie 2017, 23:32
Eh...grabă mare, mon cher. Cu toți ştim că cei patru evanghelişti sunt trei: Luca şi Matei. Dacă de la cei care "scrie comunicaturi"pentru SRI, nu am mari aşteptări, cu totul stă treaba atunci când vorbim despre "ministresa" de la Interne, cu al ei "interval oral". Prin această sintagmă ce stă pe punctul de a deveni "celebră" eu îmi explic două aspecte: - de ce anume a fost scoasă presa din sală, atunci când a fost audiată în fața comisiei această doamnă; - pe ce criterii a fost "aleasă" pentru demnitatea pe care o ocupă în prezent.
Cătălin Tolontan • 12 ianuarie 2017, 23:38
@florin batincu: nu, nu sintem la egalitate. In sensul in care dvs va simtiti superior si credeti ca puteti calomnia fara consecinte. Noi nu scriem fara probe. Nu ne comanda nimeni. Si avem o atitudine critica fata de Putere, indiferent cum arata ea. Am confruntat public SRI in cazul Hexi Pharma, inclusiv in conferinta de presa in fata presedintelui tarii. La fel in cazul Secureanu. Intotdeauna am scris ca agentii serviciilor din presa sint o deformare a democratiei. Poate ca n-ati citit si n-ati vazut nimic din toate acestea, nu e nici o problema, ca nu sintem un capat de tara, nimeni nu e. Dar faptul ca n-ati citit nu va scuza daca veniti cu minciuni!
gresitilor nostri • 12 ianuarie 2017, 23:46
tot nu am inteles, de ce l-au dat afara pe Codelas asta?
Cristi • 12 ianuarie 2017, 23:47
Mor de râs! În ziarul vostru am găsit greșeli nenumărate, deci:" rade ciob de oală spartă "!
Cătălin Tolontan • 12 ianuarie 2017, 23:48
@cristi: SRI da comunicate cu frecventa anilor bisecti. Un ziar scrie sute de articole si stiri pe zi. Vi se pare ca se compara posibilitatea de a gresi?
Antonescu • 12 ianuarie 2017, 23:52
Chiar îi a acoperi pe ăștia? Adica șeful operativ al sri poate pleca oriunde fara sa raporteze? Tu vezi greșeli de gramatica în loc sa vezi ca sri a aflat din presa ca șeful ăl mare își face vacanțele cu xyz? Problema comunicatului sri este ca ne ia de prosti pe noi, clamind ca abia acum a aflat ce facea nenea Coldea. Pai, ori se duc toți la pușcărie pentru prostie, ori se duc toți la pușcărie pentru ca știau și nu au spus.
Vali Spatrau • 12 ianuarie 2017, 23:53
Dl. Tolontan, tot la grafia veche ati ramas si in ultimul comment :)
florin • 13 ianuarie 2017, 0:02
Ca tot e vorba de Sri, Guran se intreaba de ce se agita lumea asa mult cu Coldea asta. El nu vede nicio mare branza. Mie asta imi miroase a ***. Lasand la o parte afirmatii pe care nu pot sa le probez, un lucru e clar : Coldea a fost suspendat din ordinul lui uncle Sam. Pentru el a devenit o "liability" pe linie operativa. Asta de cand Ghita a prezentat niste facturi platite de el pentru niste concedii facute impreuna cu Coldea. Si Iohannis s-a conformat, ca n-avea incotro. Parca era vorba si de Dancu, despre care chiar Gazeta a scris ca e "apropiat" de Sri. Ce parere aveti despre faptul ca Dancu a facut parte din guvernul Ciolos? De curiozitate...
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
StefanCM • 13 ianuarie 2017, 0:13
Moaaamaa, parca am scris eu comunicatul :)) In noaptea asta dorm mai linistit, ca acu stiu ca nu doar eu scriu cu picioarele. Suntem o comunitate selecta. Daca ne puneti cumva in legatura cu Secureanu poate o punem si de un premiu pe la Londra, Amsterdam, de ce nu, poate chiar Bangkok.
Vilcea Ovidiu • 13 ianuarie 2017, 1:44
”Cel mai tare este însă pleonasmul din fraza ”constituirea unei comisii speciale de verificare a eventualelor încălcări ale legii sau deontologiei profesionale”.” Observatia este *** intrucat dupa logica gramaticala expusa, fraza scria cam asa: ''constituirea unei comisii speciale de verificare a eventualelor încălcări ale legii sau ale deontologiei'' dar VAI! ce urat suna... Mai degraba avem asa: ”de verificare a eventualelor încălcări ale legii SI deontologiei” ...intrucat nu exista una fara alta, nu exista SAU. Si continuind, as spune, ca ar trebui sa fie asa: ”constituirea unei comisii speciale de verificare a eventualelor încălcări ale legii”. Ca o mai *** voi cu deontologia ***, povesti pentru metodisti. Este General SRI nu Deontolog la ***. Dar daca un maimutoi ca Ghita poate da pe spate un SRI, inseamna ca am postat bine de Revelion. Romania SRL TAX- Free
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Traian • 13 ianuarie 2017, 2:07
Si tu faci 2 greseli in 3 randuri, ti se pare funny sa fii luat la misto de comentatori ? Securitatea e a cetatenilor, deci comunicatul e perfect corect Scrii " sîntem "", corect e " suntem " Barna si paiul, Tolo...
Gabriel Fornica-Livada • 13 ianuarie 2017, 6:17
@Vlad: se spune „sîntem”, se scrie „suntem”. Din latină am moștenit o formă derivată din „sintunt” unde „i” a devenit „î”. Abia în secolul trecut, în prima jumătate, s-a stabilit că sunetul „Δ din persoanele I sg. și a III-a pl. ale verbului „a fi” se scrie „u”. Ulterior, grafia cu „u” s-a impus asupra pronunției, cu pauza de circa 40 de ani din vremea comunismului cînd se revenise la „sînt”. Partea comică este că toate aceste oscilări nu țin de „corectitudinea limbii” ci de convenții „de cod”. Azi, mulți scriitori își păstrează dreptul de a scrie cu „î”, în spiritul unui principiu ce ține de logică: unui anumit sunet îi corespunde unul și același semn grafic. În 1990, cînd Academia Română „a legiferat” revenirea la „î” și „â”, singurii lingviști ai acestui for s-au opus, dar erau doar doi!
tudor stirbu • 13 ianuarie 2017, 8:50
din ce-mi amintesc, la SRI purtătorul de cuvânt este Ovidiu Marincea, fost la Adevărul, fost și la Realitatea TV.
iulian • 13 ianuarie 2017, 9:30
Nu trebuie sa ne mai miram de greseli gramaticale din moment ce in functii inalte ajung doar hahalere cu diplome cumparate,care bineinteles ca nu se vor inconjura de oameni capabili.Problema grava este insa faptul ca marea majoritate a gazetarilor,avand ca varf de lance pe mestrul bolsevic cristoiu,ne dezinformeaza,in loc sa ne prezinte lucrurile reale.S-a extins coruptia ca o caracatita in Romania si acum culegem roadele.Asa am ajuns sa avem in fruntea partidului de guvernamant un condamnat,ministrii cu dosare penale,iar ziaristii ii trag cu binomul SRI-DNA. Cu generalul Coldea problema este atat de simpla incat nici nu merita sa pierdem timpul cu dezbateri.In Romania 95% din cei care detin functii publice sunt sustinuti de catre infractori si interlopi.Prin urmare ghita era sponsorul lui coldea pentru ca avea nevoie de acoperire la furaciuni.Intrucat coldea nu a miscat nimic pentru a-l salva pe ghita,pentru ca nu a putut sau nu a vrut,acum infractorul ghita se razbuna.Simplu ca buna ziua maestre,nu?Parca este mai credibila varianta asta,decat sistemul,binomul.Dumneavoastra domnilor ziaristi sa scrieti despre depolitizarea Romaniei;din acest motiv au murit tinerii in 1989.De asemeni pledati pentru respectarea legilor si nu sa avem condamnati in fruntea tarii. Bolsevicul cristoiu probabil ca este *** psd sau a lui dragnea;aici totdeauna se fereste sa jigneasca electoratul psd,un electorat inteligent dealtfel. Daca nu vom lupta,Romania va disparea ca natiune.Asa sa ne ajute DUMNEZEU.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Dana iancu • 13 ianuarie 2017, 9:52
Inteleg ochiul critic si raritatea comunicatelor Dar sa nu fim 'mai catolici' decit Papa' Intr o tara in care inteligenta e faultata la fiecare pas cu 'am decit' , 'ca si parere', 'eu sint omul care stiu si dreg' etc, ce semnalati dvs aici e cam subiectiv. Nu vad greseala la genitiv, poate fi acordat cu securitatea (cum a zis si @Molotov) si e corect. La deontologie profesionala Nu vad pleonasmul, cred ca e calc lingvistic, asa a fost preluat din alta limba, Nu e ca 'societate umana'... Oricum, scopul dvs a fost atins: sintem cu okii pe cumincate, platiti-va profesionisti, SRI!
Adrian S. • 13 ianuarie 2017, 11:23
Da, ați rămas la grafia veche, proletară, ca să nu zic comunistă, de influență sovietică. Poate ar trebui să treceți la cea și mai veche, românească.
dana iancu • 13 ianuarie 2017, 14:21
@Gabriel Fornica-Livada, multumesc frumos pt explicatie! Numai bine in 2017!
Epure Dumitra • 13 ianuarie 2017, 16:16
Dar comunicatul nu a fost făcut public de catre purtătorul de cuvant?Acesta din cate stiu este jurnalist putea corecta ...sau nu a vrut sa iasă din cuvântul sefului si sa facă un comentariu ca la președinție!
Lucian • 13 ianuarie 2017, 16:25
Tara arde si baba se piaptana! Daca era de la SIE mai intelegeam! Agitatia! Fondul conteaza acum nu forma! Pentru a analiza fondul trebuie facut 1 pas mai sus!
Casian • 13 ianuarie 2017, 18:39
E corect genitivul. E vorba de securitatea nationala si a cetatenilor, nicidecum de interesul lor. In rest e in regula.
melquiades • 13 ianuarie 2017, 20:08
am văzut că SRI a modificat greşelile semnalate de dvs, cu toate acestea le-au mai scăpat vreo două barbarisme: "întreprind ... măsuri" (măsurile se iau, implementează, aplică, dar nu se întreprind) şi "determinarea de a menţine" (în ro cuvântul are cu totul alt sens decât cel englezesc, dar e folosit, din păcate, din ce în ce mai des)
Adrian • 14 ianuarie 2017, 7:05
Draga Tolo, ia o coala de hartie, trage o linie la mijloc si scrie sus SRI si MOSSAD. Sub fiecare scrie ,SRI - Academia SRI ,doctorate Oprea Coldea ,Ghita, Asesoft ,Ghita TV ( sau Ciutacu TV ,cum vrei tu), Hexipharma, defectare etc.Sub MOSSAD, scrie : Nahum Admoni, Zvi Henkin ,Academia Mossad,Robert Maxwell, Mirror Group, Vanunu,banii din Iran gate ascunsi in URSS, sfarsitul lui Maxwell. Acum la final trage o linie orizontala si scrie SRI= amatori de doi bani , golani pe bani publici,corupti, o mizerie mioritica, nivel - buni de Liga lui Mitica MOSSAD = profesionism ,high class , nivel - Premier League Asa ca domnule Tolontan, nu te mai mira ca toti agramatii, *** si derbedeii au ajuns sa lucreze in SRI.Acesta este nivelul Romaniei. *** precum Oprea, au ajuns conducatori de doctorate si profesori la Academia SRI? Doar in Congo lui Tshombe si Mobutu sau in Uganda lui Iddi Amin mai intalneai asa ceva
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Cornel • 16 ianuarie 2017, 18:44
Te ia cu dureri de inima! Astia au adus prostii la putere, si nu mai mira pe nimeni ca orice om onest in RSR(Republica Sekurista Romania) ajunge pribeag. Impostura iata naste *** ! Jean Manet iar a dat lovitura! Nici nu pot sa-mi inchipui ca a "terminat" alt liceu .
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.