sâmbătă, 26 noiembrie 2016, 6:54
”În județul Iași, anul trecut am descoperit la controlul pentru anii 2012-2015 un număr de 140 de persoane în numele cărora Vitalaire a cerut bani deși muriseră” Robert Dâncă, președinte CAS Iași
Investigație de Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan
Șefii tuturor celor 42 de Case Județene de Asigurări de Sănătate tocmai au terminat o întîlnire națională la Sibiu.
Ei au o problemă și o știu.
Cu cele 3.000 de procese deschise pacienților, Vitalaire a fost expus acum, dar e o problemă compusă din cioburile unor evidențe pe care instituțiile n-au fost în stare să le analizeze corect.
Deși au avut semnele!
Chiar Casele au ridicat niște stegulețe roșii pe unde trecea garnitura cu butelii de oxigen.
N-au oprit trenul.
”Noi sîntem o Casă mai exigentă”, spune Robert Dâncă, președintele de la CAS Iași.
46.000 de lei a fost frauda descoperită la Vitalaire, numai în județul Iași, de către controlul CAS din 2015
Corpul lui de control, ”avem doar 7 oameni”, a descoperit în 2015 ”abateri în contractele cu Vitalaire”.
Ziarul de Iași a publicat și valoarea penalității aplicate companiei: 46.000 de lei.
Numai că, potrivit regulilor, CAS nu amendează, ci oprește din contracte ceea ce consideră că furnizorul a cerut fără să aibă dreptul și Casa i-a decontat degeaba.
Ce a decontat multinaționala Air Liquide Vitalaire în plus din banii asiguratului?
Zile și luni inventate.
Răspunde la întrebări directorul ieșean Robert Dâncă, prin telefon de la Sibiu.
-Concret, în cazul penalității pe care ați aplicat-o celor de la Vitalaire e vorba și de faptul că au solicitat bani în numele unor asigurați decedați?
-Da. Marea parte a acestei sume de aici vine.
-Ca să înțeleagă publicul: Casa a plătit și, în urma controlului, ați sesizat că ați plătit pentru folosința concentratoarelor de oxigen pentru oameni deja morți.
-Da. Noi am făcut un control tematic în anul 2015. Am vizat mai mulți ani.
-Și ce ați descoperit?
-Am făcut o intersecție de CNP-uri, avem metodele noastre de control. Și am descoperit 140 de asigurați pentru care furnizorul Vitalaire a cerut spre decontare sumele deși pacientul murise. La cei mai mulți e vorba de zile. 5 dintre ei au decontări pe o lună.
-Adică, practic, un talon apărut după moartea omului.
-Da.
-Și mai mult de 30 de zile?
-Nu, pentru că nu se poate peste 30 de zile. Sistemul informatic reacționează imediat.
Explicație pentru cum se petrec lucrurile.
PASUL 1. Bolnavul merge la medicul specialist, primește o recomandare și, împreună cu alte cîteva acte simple, o trimite către CAS. Se poate duce el, o rudă sau o trimite prin poștă.
PASUL 2. CAS analizează dosarul și dă o decizie de acceptare. Se acordă trimestrial. Decizia are trei taloane lunare și o listă în care sînt scriși furnizorii pentru ca oamenii să aleagă din ei.
PASUL 3. Asiguratul vine și ridică decizia și taloanele de la casă. ”În cazul nostru, angajați ai Caselor le dădeau agenților de vînzări și aceștia ni le trimiteau prin curier direct la sediul din Iași al Vitalaire, fără să mai treacă pe la pacienți. Le semnam noi în locul bolnavilor. Am semnat sute de taloane şi decizii trimise direct de la CAS la noi la firmă”, spune o a doua sursă a ziarului din interiorul Air Liquide Vitalaire.
”Cei din Casele de Sănătate ne rugau să semnăm cu pixuri diferite că prea apărea aceeași culoare pe toți asigurații” Fost angajat, a doua sursă a gsp din interiorul Vitalaire
PASUL 4. Pacientul primește decizia. Semnează talonul lunar și îl trimite firmei.
PASUL 5. Firma înscrie pacientul în sistem, cere decontarea de la Casă, trimite talonul semnat de pacient, ”sau de noi în fals în locul lui”, și obține banii.
Dacă pacientul decedează, să spunem, la jumătatea lunii firma este obligată să anunțe și i se vor deconta doar primele 15 zile.
Dar, în multe cazuri, Vitalaire n-a făcut anunțul, spune nu doar controlul de la CAS Iași, ci și surse din mai multe Case.
Și nu e tot.
Problema devine penală în momentul în care altcineva semnează pentru pacient pe talonul care ajunge la CAS.
Ea e cu atît mai gravă cînd vorbim despre decontarea unor oameni morți.
Pentru că CAS Iași a descoperit și situații în care s-au decontat luni întregi, adică taloane care au fost integral decontate după ce omul deja decedase!
”Noi nu avem mijloace de a verifica semnăturile”, spune Robert Dâncă, președintele CAS, ceea ce e integral adevărat. De aceea, se fac controale prin sondaj și, dacă suspiciunile cresc, se iau asigurat cu asigurat.
Au falsificat semnăturile pacienților. Cei puțin în cazurile celor cu 30 de zile, răspunsul pare simplu: da. Căci omul murise.
Sigur, există varianta ca pacientul să fi trimis o singură dată trei taloane semnate de el și să fi murit pe parcursul primei luni.
”Dar avînd în vedere frecvența cazurilor descoperite, suspiciunile unei fraude de proporții sînt foarte mari”, potrivit unui om din interiorul Casei de Sănătate.
Prima problema e decontarea pentru decedați, apoi vine problemă falsificării semnăturilor.
”Sistemul de decontare nu e perfect și el poate fi îmbunătățit. Însă trebuie căutat un echilibru între a elibera asiguratul de corvoadă și nevoia de a nu lăsa breșe pe unde să pătrundă intenția de fraudă a furnizorului. Un sistem extrem de simplu sună atrăgător, dar nu e realist, pentru că este un sistem ușor de fraudat”, explică Lucian Bara, directorul CAS București.
Cazul Vitalaire deschide o temă delicată.
Să vinzi însăși esența spațiului public, aerul, celor care nu-l mai pot respira neajutați și să transformi serviciul într-o penalitate sufocantă pentru mii de oameni este suficient de rău.
Cînd iei bani din bugetul de sănătate și după ce acești oameni au murit intri într-o altă ligă.
Și atragi atenția asupra unei probleme.
5 miliarde de euro cheltuiește Casa Națională de Asigurări de Sănătate în fiecare an
Nu cumva, noi, românii, plătim servicii medicale și după moarte?!
Dosarul Vitalaire arată concret că ”da” și e doar un segment infim.
”Nu doar Vitalaire, ci și alți furnizori decontează morți. Se găsesc la controale astfel de situații, aceasta este realitatea!” director din interiorul unei Case județene
Vitalaire încasează 80.000 de euro pe an de la CAS Iași, 190.000 de euro de la București, în total, pe țară, cîteva milioane de euro pe an.
Dar bugetul CAS, plătit zecilor de mii de firme furnizoare, este copleșitor.
Ziarul a tradus primele patru părți ale investigației și le-a trimis la cartierul general al Air Liquide Vitalaire din Franța.
Am întrebat dacă firma-mamă știa de cele 3.000 de procese intentate pacienților din România de către filiala ei? Dacă știa că acest număr de procese este cel mai mare din sănătatea românească?
Cum comentează facturile pe care le-am publicat și care sînt, conform surselor, probe ale contabilității duble?
Așteptăm răspunsurile.
Complicitățile sistemului nu se opresc aici. Pentru că derularea cazului ridică următoarea întrebare firească: după ce CAS Iași găsește 140 de decedați în numele cărora Air Liquide Vitalaire a cerut bani, făcînd o fraudă de 10.000 de euro, de ce nu a fost anunțată în 2015 Casa Națională și toate cele 42 de Case Județene ca să se verifice dacă nu vorbim despre mii de cazuri la nivelul țării?
Acest lucru se întîmplă abia cum, cînd a fost lansat un control în fiecare județ de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Citește și primele 6 episoade ale investigației:
Stefan • 27 noiembrie 2016, 0:09
Ba, voi sunteti turci? !!!!!!!!!!!!Casa nationala + cea din Bucuresti!!!!!!!!! spun ca nu exista coplata la buteliile Vitalaire. Care parte e grea de inteles? Ce vina are domnul Tolontan sau tolo.ro sau mos Gerila ca asa e legea si ca asta spun autoritatile? Tolontan in sus, Tolontan in jos, Tolontan e partinitor, Tolontan e prost informat, Tolontan e "las ca stiu eu". Eu raman la parerea mea de cinic domnule Tolontan. Dialogul isi are rostul cand ai cu cine. In rest, cainii latra, marmota trece. Sau piatra e rece, apele raman.
basilicus • 27 noiembrie 2016, 0:26
the game@ Tolo nu e in masura sa-ti explice sau rezolve problema. De ce nu te adresezi institutiilor statului cu o sesizare bine documentata? Eventual, fara ”aerul” acesta de superioritate imperativa.....
Cătălin Tolontan • 27 noiembrie 2016, 0:33
@Stefan: multumim, insa sintem in dezacord in legatura cu dialogul. Dialogul e important mai ales cind gindim diferit. E datoria noastra sa explicam cum functioneaza profesia. Care sint limitele ei. Ca nu putem noi substitui autoritatile statului acolo unde ele esueaza sa protejeze pacientul sau sa-l serveasca. Nu noi simplificam accesul la dispozitivele medicale, presa nu face petitii.
Stefan • 27 noiembrie 2016, 0:45
@CT Stiu ca sunteti in dezacord. Si inteleg justificarea. Probabil tine de exercitiu, sunteti jurnalisti, faceti presa, stapaniti cuvintele, emotiile, gramatica limbii romane. Eu butonez calculatoarele. 0 si 1. Alba sau neagra. Sau alba neagra in unele situatii.
Irina • 27 noiembrie 2016, 4:17
De ce mi-ati blocat IPul? Cred ca au fost civilizate si constructive comentariile mele.
Cine vreau eu • 27 noiembrie 2016, 17:15
Greu de citit tot contractul cadru,fără răspuns la întrebările cititorilor informați domnule Tolontan,bucuros de audiență ?,făcută pe surse-)),așa funcționează presa profesionista.
Basilicus • 27 noiembrie 2016, 21:32
Doar o observatie: desi in articol se vorbeste despre firma ”Vitalaire” si multi comentatori o numesc in postarile lor fie ”Vitalaire”, fie ”vitalaire” fie ”vitalair”, numai in postarile ”cititorilor informati”, cei care ii cer socoteala imperativ lui Tolo si il acuza de minciuni, apare forma ”VitalAire” (A majuscula in mijloc!), exact ca pe situl oficial..... Asta cred eu ca spune ceva despre unii....obisnuti sa scrie corect numele firmei....
Ana • 28 noiembrie 2016, 12:18
Si eu sunt una dintre miile de clienti care au fost dati in judecata de catre aceasta firma si m-am ales cu 2 dosare din partea lor, ajungand la colosala suma de aproximativ 15.000 de lei ptr un aparat de oxigen inchirat . Mi se pune poprire pe salar lunar 50% de catre aceasta firma.