sâmbătă, 8 octombrie 2016, 9:32
Puțini ”decreței” au reușit să ajungă în postura lui Costi Mocanu într-o companie multinațională.
Director al ProTV cînd Adrian Sârbu a urcat șef suprem al CME, Costi a condus cel mai mare business de media din România.
Chiar și după plecarea lui Sârbu și schimbarea furioasă a gărzii de către cei de la CME – Warner, el a rămas în compania terraformată aproape total și înțesată de expați.
Costi ocupă și azi o poziție în conducerea ProTV.
S-a născut microbist, a devenit ziarist sportiv în anii ’90 și stilul său, pe care nu l-a ascuns niciodată, este acela de a da ”chibiților din Cișmigiu, îți amintești de ei?” puterea de a se auzi. O parte a publicului îl vede pe Costi în falanga tabloidizării sportului, reproș care ne atinge pe toți.
Pentru cei cu care a lucrat, pentru lumea publicității și a comunicării, el este personajul de nestăvilit, în stare să susțină zeci de idei, contraziceri și inițiative în fiecare moment.
Asta e postura din care a decis să scrie articolul pe care-l aveți în față. Obișnuit să muncească, să tragă, să nu renunțe indiferent ce, el nu crede că generația 40+ e una învinsă.
Costi Mocanu spune că ”am făcut legătura dintre lumi” și, tocmai de aceea, putem să ajutăm la cristalizarea viitorului într-o formă normală.
Pentru el, normal nu înseamnă resemnat.
de Costi Mocanu
Cum adică generaţia neîmplinită?
De unde şi până unde trebuie să facem un bilanţ?
Cred că noi, trecuţii de 40, avem o echipă tare interesantă, pentru că viața ne-a așezat la începutul multor drumuri.
Nu suntem nici de sacrificiu, nu suntem nici de consum, dar noi avem grijă de sacrificaţi şi tot noi îi facem mari pe consumatori, adică legam lumile între ele.
Suntem primii din ţara asta care au plătit taxe conştient, suntem ultimii care citesc cărţi. Unul de-al nostru a inventat Google, că Brin putea să fie coleg de gradiniţă cu noi.
Neîmplinire? Ratare? Cum aşa?
Am aruncat la gunoi planul lui Lenin, păi, nu le-a ieşit asta tuturor preşedinţilor Americii din ultima sută de ani!
Luaţi imaginile cu nemţii cu blugi prespălaţi care dau cu ciocanele în Zid, la Berlin, in ’89. Ăia suntem „noi”.
Aşa şi cu Ceauşescu aici, ia vedeţi, toate pozele de la Revoluţie sunt cu gecuţele alea cu blăniţă artificială albă, vândute la consignaţia sau la bişniţă, pe Covaci.
Moda aia a dat jos comunismul.
Nu e tare? Ceauşescu a decretat naşterea celor care l-au dat jos.
Noi am fost primii, temporal macar, în meseriile noastre, care am făcut televiziuni, am făcut ziare, am făcut siteuri, am comunicat primii.
Uneori tâmpenii, aşa este.
Am făcut firme.
Anii ‘90-2000 au fost cei mai intenşi, dinamici, nebuni, din istoria lumii, au fost atâtea măreţii în ei câte se întâmplau în milenii în trecut.
Asta a făcut generaţia noastră, gecuţele de pretutindeni, şi alea de la Est, şi alea de la Vest de Zid.
În Romania am fost generaţia care a avut şansa să aleagă ce vrea să facă, s-o ia de la zero, am avut totul pe masă, ca un copil la tăierea moţului, când tatăl se roagă să iei mingea, iar mama plânge fericită că ai pus mâna pe stilou.
Au apărut milionari cinstiţi care au plecat cu 100 de lei în buzunar.
Lasă că n-am făcut eu asta, că n-ai făcut-o tu! Au făcut-o unii de-ai noştri. Sigur, au fost şi greşeli în anii ăştia, le vezi la tot pasul, şi poate că sunt mai multe decât prostiile oricărei alte generaţii.
Dar dacă am făcut greşeli, asta nu înseamnă că a venit timpul să citim despre excursii la preţ redus prin casa de pensii sau să ne grăbim la băi cu namol la Eforie pentru binele articulaţiilor.
Nu e vremea pentru asta, pentru că un lucru n-au făcut cei din generația 40+ până azi – politică.
Şi eu cred că politica adevărata în tara asta, în lumea asta, tot cu noi o să înceapă. Cioloş, poftim, este unul de-al nostru, dacă îl cauţi bine în pozele din ’89 ai să-i vezi gecuţa pierdută printre sutele alea de mii din stradă.
Ne-am învăţat bolnav cu ideea că ne pleacă copiii, care încotro, la studii, la muncă. Pleacă şi rămân acolo.
E un dat al epocii, îl înghiţim, deşi ne doare. Oftam prelung „Deh, să le fie bine, aici ce să facă? Lasă-ne pe noi…”, ne obişnuim cu gândul că ne vom vedea nepoţii pe Skype şi ne vom înţelege cu ei cu google translate.
Pe asta trebuie să o schimbăm, pentru că viaţa este despre cum îţi mângâi nepoţii şi cum îţi săruţi copiii.
Să împarţi cu ei masa de Crăciun, nu să-i atingi doar prin poze sau pe ecranul tabletei.
Treaba noastră e să dam jos de data asta Zidul care ne alungă copiii şi-i împrăştie în lume. Să ne ţinem viitorul aici. Căutaţi-vă acasă gecuţele din ‘89.
Luaţi-le la purtat, a venit vremea să devină dress code în Parlamentul României!
Citește și celelalte episoade ale generației 40+
Generaţia care încă n-a. de Șerban Alexandrescu
Generația solitară de Sorin Cucerai
Cristian • 8 octombrie 2016, 15:54
Este uluitor ca m poate gândi *** Cosmin! Băi nene...ori ești vreun mucos de 20 de ani, ori ești inconștient! Mocanu chiar nu a fost părtinitor! Dacă după lectura unor asemenea rânduri tu te gândești că omul e stelist sau ori ce altceva, înseamnă că ești irecuperabil băiete!
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Ana • 8 octombrie 2016, 15:58
1. Reductionista si conservatoare definitie a ce conteaza in viata! Cu asa idei nu e de mirare ca banul si tabloidul rulz! Si sa-si tina copiii si nepotii langa el indiferent daca e in binele lor sau nu. Foarte modern ce sa zic! 2. Desi vi s-a mai spus ca sunteti deja in varful politicii, nu va tine nimeni sa intrati mai multi si din categoria dvs sociala, dar preferabil nu pe usa din dos ca Ciolos. Si ar fi bine sa si invatati cite ceva despre democratie si regulile ei inainte. 3. In general, cred ca n-ar fi rau ca dupa atitia ani de munca si facut bani sa incercati sa invatati si sa folositi mai mult expertiza si experienta unora diferiti de dvs. Dle Tolontan, am senzatia ca tot spuneti nu suntem perfecti, atit putem face, dar nu vad ce si cum incercati sa faceti mai bine, mai gandit si mai in pas cu timpul. Sigur nu este doar o forma de automultumire si de a spune ca merge si asa?
Cristian • 8 octombrie 2016, 16:09
Foarte mulți frustrați pe aici și ***(vezi Cosmin)! Articolul dl.Mocani nu împarte oamenii în buni și proști, lumea în capitalistă și bolșevică! Singurul lucru cert dragă Tolo este că "generația decrețeilor" a fost înșelată amarnic de un personaje îmbătrânite în rele și cu sechele comunistoide grave! Noi am făcut ceea ce am putut! Alții au profitat de naivitatea și încrederea noastră...din păcate!
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
Basencu • 8 octombrie 2016, 16:10
Costi era la facultatea de construcții. Bun de gura. Multă vrajeala. Le umfla. A fost pe nisa potrivită. Vrajeala si minciuna. A fost pregătit natural. La fel ca *** cu comertul înainte e Revoluție. Televiziune manelista si comunicare mincinoasa. Era de acolo. Intr o profesie serioasa era complicat. Revoluția a fost făcută de decreteii din provincie care făceau foamea prin căminele Studențești, cu salamul pe milogeala, ca nu era buletinul valabil. Decreteii cu părinți Securiști au fost primi care au beneficiat. Asta ne trebuie in Parlament. Sa schimbam o vrajeala cu alta, mai de calitate, corporatista, dar care sta tot cu manutele in buzunarele noastre. Mi e mila de publicul captiv al televiziunilor. Ar trebui sa fie si alegători captivi ?
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
ctmanny • 8 octombrie 2016, 16:22
"Decreteii" sunt cei care au schimbat planul lui Lenin? Care l-au dat jos pe Ceusescu? Si asta, avand totul la dispozitie, prin munca parintilor lor? Mda, frumos spus si, in parte adevarat! Cum ramane cu "decreteii" prezenti ACUM in Parlament si care etaleaza o cretinitate, vizavi de care fostii membri ai Comitetului Central al P.C.R. s-ar simti rusinati?!...
exidpol • 8 octombrie 2016, 16:44
-eu mai, mai ca l-as asculta pe CM daca imi spune incotro se duc mingile atunci cand jucatorii incep sa le ...verticalizeze? (pana atunci sunt ...pe muting).
exidpol • 8 octombrie 2016, 16:46
-si pe TOLO l-as citi daca imi spune ...in ce se masoara concentraía unei solutii...
Cătălin Tolontan • 8 octombrie 2016, 17:02
@Ana: recunosc exigenta. Aveti dreptate in toate cele 3 puncte. Fara discutie ca aveti dreptate. Sintem asa cum spuneti si mai rau decit atit. Dar mai adaugati, va rog, un punct: 4.000. Cam atite ore pe an au muncit cei care au muncit, nu doar decretei, de pe la jumatatea anilor 90 si pina pe la jumatatea anilor 2000, cind economia s-a contractat. Bine, hai sa fim rezervati, sa nu punem 20 de ani, punem 15 ani munciti in ritmul de 80 de ore pe saptamina. Sigur ca ar fi bine sa fim inovativi, proaspeti si asa mai departe, dar e mai greu cu analizele de singe, de ficat si cu tot ceea ce rezulta ca efect uman dupa acest 4.000 an dupa an. Aveti experienta Occidentului, nu ma intrebati de unde stiu asta. Poate din cele 4.000 de ore -:) Avind asadar experienta unei lumi civilizate, mai uitati-va o data la cifra asta: 4.000. Si uitati-va in studii ce se intimpla cu o intreaga piata de munca in care foarte multi oameni, nu ma refer doar la manageri, ca aici sint toti colegii nostri din zeci de profesii, au muncit aproape 20 de ani cite 4.000 de ore pe an.
Gabriel Valeriu • 8 octombrie 2016, 17:35
De mai bine de zece ani nu ma mai uit la pro tv. Deloc. Fara exceptii. Asta e (si) rezultatul muncii domnului Mocanu. Articolul are tenta unui "motivational" scris in pauza de tigara, cu recursul la cateva imagini bine infipte in mentalul colectiv si doua-trei indemnuri de tribuna a doua, gen "Hai Romania". Plus inevitabila marca a trustului, incursiunea lacrimogena in amintirile fiecaruia cu parinti, copii si Craciunul in familie. Un fel de "Singur acasa" pe invers, reluat la infinit. Din fericire generatia peste 40, ca oricare alta generatie, isi traieste parcursul si in alte parti, nu doar in cliseele media de succes.
Stefanita • 8 octombrie 2016, 17:36
Schimbarea in continuare, politica, energia in societatea civila a venit, vine si va veni din generatia post-decretei. Avem si vom mai avea un cuvant de spus, dar tranzitia ne-a tarat. Ciolos este o exceptie, a avut sansa sa aiba o traiectorie aparte, bravo lui si norocul nostru!
gigelos • 8 octombrie 2016, 17:52
Trist . Un subiect frumos ,o posibilitate de comunica , de a discuta ce e de facut , daca mai e ceva de facut , de a ne incuraja si poate de a se lega ceva si noi discutam de persoane , ca ala coafor , a fost cu aia , a facut , a dres ... nu-l cunosc pe Costi , habar nu am , dar stiu ca si eu si voi si el am incercat , am reusit , n-am reusit , ne-am inflacarat , ne-am dezumflat , am luat-o de la capat , am crescut copii , poate am facut compromisuri ,poate nu ,am crezut la un moment dat ca tot ce zboara se mananca , ani nebuni cu adevarat . Acum poate chiar am invatat . Vorbesc de cei ce au incercat ceva nu de tristii spectatori , dupa comentarii vad multi pe aici . Vai ca a stricat Pro populatia , dar nu pe ei , nuuu , poporul . Ce vorbesti nene , ce sa spun asteptati ceva educatie de la un post de televiziune privat ? Televiziune de divertisment , caterinca si vrajeala , rating si hai sa luam banii . Isi spune unul pararea , isi pune sufletul pe masa si noi astilalti sarim cu bocancii si apoi ne plangem ca nu stiu cum ne merge . Tipic .
Nonu • 8 octombrie 2016, 18:09
Costica, treci in banca nota 4. Asta e compunere de clasa 5-a D.
gigelos • 8 octombrie 2016, 18:13
Suntem la intalnirea Anonimii din deocamdata ratata generatie a decreteilor , acum vorbeste Costi ...Ma cheama Costi si sunt un decretel dezamagit . Bunaa Costiii ! ..intai trebuie sa ne ascultam unul pe altul , nu sa ne-o taiem din prima
Angela • 8 octombrie 2016, 18:36
Absolut exceptional ! As mai vrea sa citesc astfel de postari
Cosmin • 8 octombrie 2016, 19:22
Este specific oamenilor cu un intelect subdezvoltat, ca sa nu spun altfel, sa ii numeasca pe altii frustrati. A fi frustrat nu e ceva jignitor, oameni buni. Domnule Cristian, dumneavoastra nu intelegeti nimic din nimic. Pe mine ma intereseaza ce zice aici Mocanu la fel cum ma intereseaza ce-ar zice Dan Capatos. Valoarea lor, ca profesionisti, este fix aceiasi. Sunt parte din problema tarii, nu sunt repere morale sau profesionale.
gigelos • 8 octombrie 2016, 19:45
@cosmin - relaxeaza-te , ia-o mai usor Cosmine , era sa scriu copile si nu cred ca greseam
marginean • 8 octombrie 2016, 19:53
frumos spus, numai ca parintii sunt cei ce-i imping pe decretei sa se duca cat mai departe, pai daca vecinul sau nea Costica si-a maritat fata la San Francisco, ce, noi suntem mai prejos? Cu orice pret trebuie afistata cu mandrie o adresa exotica din strainatate unde pe urma, dupa posibilitati se sta pe capul copiilor toata vara cica sa vada de nepoti, de fapt sa se faleasca la intoarcere pe unde au fost. Iar cei ce s-ar intoarce nu o fac pentru ca ar fi o recunoastere de esec ( ceea ce e o prostie) dar gura lumii....
Joe • 8 octombrie 2016, 20:00
Helloo..uuu. Ati uitat cine l a promovat pe Gheorghe Becali?! ...un personaj de mare calitate!!! Jenant Domnule Tolontan!
Liana • 8 octombrie 2016, 21:15
Îmi place că domnul Costi Mocanu pune accentul pe cei dragi și cred că a scris un articol cuminte, ca un școlar. Nu-mi dau seama dacă merită să fie criticat ca manager TV, pentru că demult nu mă mai uit decât foarte rar la televizor, din cauză că în anul 2000 am asistat, fără să vreau, la o discuție purtată în limba engleză de către doi străini, care vorbeau exact în spatele meu în timp ce eu legam un pachet la coletăria aglomerată a Poștei din Cluj-Napoca. Acea discuție m-a marcat. În rezumat, ei afirmau că: din 1996 (de la ultima lor vizită în România) și până în 2000 (momentul discuției) se vedeau îmbunătățiri remarcabile în țara noastră, comparativ cu Anglia și Franța, unde în 4 ani nu prea se vedeau diferențe notabile. Deci, spuneau ei, poporul român este un popor foarte puternic, cu mare potențial, energic și capabil de efort, de transformare constantă și de reușită. Aceeași calitate umană au văzut-o și la polonezi și la unguri. Concluzionau că avuseseră dreptate cei care afirmaseră că aceste popoare sunt superioare englezilor și francezilor. Englezii și francezii vor doar să se distreze după cele 8 ore de muncă și nu au dorința de progres a românilor. Auzind aceasta eram uluită și m-am întors parțial cu fața spre ei, însă cei doi erau absorbiți în discuția lor și aveau un aer neprietenos, așa că am simțit că e mai bine să nu fac nici un gest și să-mi văd de pachetul meu. Și bine am făcut, pentru că au continuat: ”deci, avea dreptate X care încă din 1990 a hotărât că trebuie făcută o campania intensivă de denigrare a românilor în mass-media. Știa el ce știa. Noi nu l-am crezut atunci.” spuse cel din dreapta. Și a trasat niște directive: ”să se continue campania în toată mass-media europeană de denigrare a românilor (spunea ceva de genul: tot timpul să-i inferiorizăm, să-i facem să pară incapabili, plini de defecte etc.) și de ridicare în slăvi a englezilor și francezilor, pentru că,” spuneau ei ”deși noi știm că lucrurile stau invers, trebuie ca românii să ajungă să creadă că sunt cetățeni de categoria a doua a Europei și să nu emită pretenții de egalitate cu ceilalți, iar englezii să nu-și dea seama că, de fapt, ei sunt acum un popor de categoria a doua.” (Eu nu sunt nici acum de acord cu acei doi străini, cred că suntem egali; poate că se refereau la faptul că noi puteam fi mai utili patronilor, fiindcă învățăm și muncim mai mult). Alte decizii erau: să se continue și blocarea accesului românilor la tehnologia de ultimă oră și mai erau câteva lucruri rele și grave, pe care le-am uitat. Eram consternată. M-a uimit și faptul că se refereau doar la englezi și francezi. De ce? Nu știu. Habar nu am nici acum cine erau și ce erau. Credeau că nimeni nu-i înțelegea fiindcă vorbeau în engleză. În fine. A fost o simplă experiență de viață, care mi-a mai tăiat puțin din naivitate. Au trecut 16 ani. Nu mor caii când vor câinii. Totuși, de atunci sunt foarte selectivă cu mass-media. Câți români sunt adevărații patroni media din țara noastră (ca verigă finală)? De aceea, nu-mi permit să critic nici un jurnalist sau angajat dintr-o instituție mass-media. Nu știu care sunt șefii lor și ce au voie și nu au voie și cu ce presiuni se confruntă. Problema cea mare este TVR-ul care este sabotat intens să nu poată educa poporul român. De către cine? Cozile noastre de topor? Să revin însă la acest articol despre noi, decrețeii. Citeam undeva că în momentul pensionării, revizuindu-și anii de muncă, omul nu regretă că nu a făcut ore suplimentare la serviciu, ci suferă că nu a petrecut mai mult timp cu cei pe care îi iubește, cu familia. Probabil că autorul a înțeles, așa cum numai cei care ajungând în vârful unei ierarhii sociale pot înțelege, că familia e foarte importantă și că avem datoria să-i ținem pe cei dragi aproape. Cred că domnul Costi Mocanu e un decrețel pe cale să devină înțelept :) Vorba aceea: ”Viața este ceea ce se petrece în timp ce noi suntem ocupați cu altceva.”
DannyTheFrog • 9 octombrie 2016, 1:00
D-le Tolontan, Respect ca incercati ceva nou cu seria aceasta despre generatia de 40+. Dar Mocanu a facut o compunere slaba. Si trebuia in opinia mea sa nu-l publicati si sa-l trimiteti acasa. Articolul este slab pentru ca prezinta o insiruire de senzatii si emotii pe care monser Moncanu nu le justifica in niciun fel... Din pacate nu rezonez deloc cu senzatiile si emotiile din articol. Mai mult, articolul nu are niciun fel de nuantari. Asta imi spune ca nu este un articol destept. Succes in continuare cu aceasta serie dar si cu celelalte subiecte!!!
Tarzan • 9 octombrie 2016, 1:09
Mocanu mai bine spunea cum ProTv -ul lui a fost decade la rând unul dintre cei mai mari hoți ai bugetului de stat, având datorii de miliarde neachitate. Si cum l-au făcut vedeta pe Gigi de la ***.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
gabidegiulesti • 9 octombrie 2016, 18:38
Un comentariu despre personaj: intr-adevar un manager de succes, insa un comentator sportiv jalnic. Unde este deontologia profesionala atunci cand comentand meciurile nationalei, dar mai ales ale Stelei auzi parca un suporter de la galerie decat un comentator care care -teoretic, macar- trebuie sa fie echilibrat. Grav este ca atunci cand urmaresti un meci comentat de ``suporterul`` Costi Mocanu ai senzatia ca voeste despre alt meci decat acela de pe ecran...
EUEU • 10 octombrie 2016, 11:28
***
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
dana iancu • 10 octombrie 2016, 20:38
da, bravo ca a iesit Mosu din zona de confort si se expune acum comentariilor pe net!...Felicitari pt mesajul militant.. Pt continut insa, am rezerve: e metafora aia cu "decreteii l-au dat jos pe Ceausescu??" Eu am scapat pe 21 Dec de la Inter (eram cu Miki Niculescu), dar mi-e clar acum ca ne-am intimplat la "revolutie", ca ceausescu urma sa pice oricum si ca romanii i-au omorit pe romani degeana in 89, si nimeni n a fost pedepsit in dulcele stil romanesc, "ce sa mai dezgropam mortii acum?". Gecuta e cu pete, ca si constiinta noastra colectiva.
bg • 15 octombrie 2016, 5:07
Ca sa ne tinem copiii langa noi trebuie sa facem Romania atractiva din toate punctele de vedere (economic, financiar, social, etc...) Si asta nu poate sa o faca nimeni din afara, numai noi, prin noi insine. Trebuie sa ne maturam singuri "gunoiul" pe care l-am strans si depozitat vreme de 26 de ani. Trebuie sa alegem graul de neghina, binele de rau, minciuna de adevar. Deocamdata trebuie sa alegem din 2 rele, raul cel mai mic si treptat tot asa. Nu va fi usor , deoarece COAFURA SISTEMULUI REZISTA si se opune din rasputeri la schimbare.