Un medic şi-a înregistrat şefa cum împarte viața și moartea la Spitalul Sf. Pantelimon, spunînd: „Eu am propus o chestie care mi s-a părut de bun-simț. Hai să dăm medicația la ăia tineri și la ăia cu șanse!”. Ei sînt numiți ”ăia care merită”!

Două mărturii despre cinism și 800 de flacoane de antibiotic dispărute dintr-un mare spital bucureștean. Vorbesc un medic de ATI și farmacista spitalului, care-și dă și numele: Mioara Duvlea.

joi, 2 iunie 2016, 7:03

UPDATE: Șefa ATI, Laura Constantinescu, și asistenta șefă au fost suspendate de conducerea Spitalului Sf. Pantelimon, anunță Digi24. Totodată, sursele Gazetei susțin că se face o anchetă și la farmacie. ”Sîntem curioși dacă vor astfel s-o pedepsească pe Mioara Duvlea, care a vorbit”, spune un medic din spital.

UPDATE: Un medic român din Africa de Sud povestește, cu duritate, pentru ziare.com contribuția nefastă a celor care se țin de scaun în medicina românească. 

 

Investigație de Mirela Neag, Răzvan Luțac, Marius Mărgărit și Cătălin Tolontan

Ascultăm înregistrarea.

În ea, șefa de la ATI spune că fie ”le dăm la ăia tineri și la ăia cu șanse”, fie ”nu mai avem nici pentru ăia care merită și nu ne mai interesează că ăsta e bugetul”.

„Nu sunt Dumnezeu ca să decid eu cine trăiește și cine moare”, spune medicul, punînd înregistrarea cu șefa sa, pe care a făcut-o acum două zile.

Mai ales că există un program național, foarte scump, construit exact ca pentru ca fiecare pacient critic, indiferent de vîrsta, condiția sa socială și situația medicală, să fie tratat cu cele mai bune resurse în cea mai critică clipă a vieții sale.  

Doctorul lucrează de mulți ani la secția ATI de la Spitalul de Urgență Sf. Pantelimon, care deservește Sectoarele 2 și 3 din București.

321.000 de locuitori are Iași, cel mai populat oraş după Capitală

850.000 de locuitori au Sectoarele 2 și 3 din București

Cu 486.000 de locuitori, numai Sectorul 3 înseamnă, după populație, al doilea oraș al României.

Mai mare decât Iași, Cluj și Timișoara.

Medicul vine în redacție, „m-am decis greu”, pentru că „am descoperit câteva lucruri care m-au făcut să mă revolt fără întoarcere”.

Și, de data aceasta, neregulile pe care le povestește medicul sînt confirmate de un om care-și oferă zălog numele și reputația: Mioara Duvlea, farmacista spitalului Sf. Pantelimon.

Să o luăm cronologic, cu mărturia medicului.

– Ce s-a întâmplat?
– Luni, pe 30 mai, la presiunile unor colegi medici, directorul Gheorghe Popescu a dat unei comisii interne dreptul să deschidă dulapul cu medicamente de la secția de Terapie Intensivă.

– E un dulap închis?
– Da. Cheia este la șefa de secție Laura Constantinescu sau la asistenta șefă acasă.

– De ce?
– Ascultați de ce.

Pune înregistrarea în care se aud mai mulți medici. „Ținem dulapul închis pentru că se fură!”, răspunde șefa de la ATI unuia dintre doctorii care o întrebau de ce nu le dă acces la dulapul cu medicamente.

– Ați auzit care e pretextul folosit de conducere. Că se fură! Nouă ne rămâne în gardă și peste week-end o cutie în care nu poți prevedea toate medicamentele necesare.

– Și ce faceți?
– Suntem împinși să alegem noi cui dăm un medicament și cui nu. Cine sunt eu să decid cine trăiește și cine moare?!

– Ne pare rău, nu credem așa ceva!
– De asta sunt aici. Pentru că, probabil, nici oamenii nu cred. Și voi arăta probele.

– Ce probe?
– Comisia a găsit mai multe medicamente decât trebuia să fie în dulap.

– Ce înseamnă acest lucru?
– Înseamnă că există obiceiul ca unele asistente, la indicația conducerii ATI de la noi, să bifeze că au administrat Colistin, de exemplu. Dar medicamentul nu e, de fapt, administrat. Colegii au găsit în dulap de două ori mai multe flacoane de Colistin, un antibiotic foarte puternic, decât figurau în evidența din calculator. Altfel spus, s-a folosit mai puțin decât s-a declarat. Rămîne un stoc consumat fictiv, care nu știm unde merge!

1703 flacoane
de Colistin au găsit în realitate în dulapul de la ATI când au făcut controlul pe 30 mai 2016!

877 flacoane
de Colistin apăreau ca fiind în stocul ATI conform bazei de date din calculator la 30 mai 2016

Medicul descrie ceea ce mai mulți doctori știu. Că, uneori, nu li se administrează pacienților medicamente, dar ele apar drept consumate.

– Și ce s-a întâmplat?
– Normal că șefii s-au speriat.

– De cine?
– De presă. Și de DNA.

– În ce sens?
– Păi, de când ați început să scrieți, o groază de lucruri s-au schimbat la Sf. Pantelimon. Până atunci se folosea și de o sută de ori aceeași sondă de aspirație la pacientul intubat. Acum s-au introdus sondele cu circuit închis, care sunt sterile. Alt exemplu. Au schimbat saltelele care erau pline de secreții, așa cum fuseseră folosite și pe vremea răniților de la Colectiv.

– Concret, ce s-a întâmplat după descoperire?
– A avut loc o ședință incredibilă. În care colegii i-au spus din nou șefei de la ATI că nu se mai poate așa. Că nu e normal să nu avem acces la medicamente.

„Din ce știu eu, ca medic, programul special de ATI are fonduri mari și e destinat tuturor pacienților critici. Cred că suntem mințiți de conducerea spitalului că trebuie să alegem cui dăm și cui nu dăm medicamente” medic de la ATI, Spitalul de Urgență Sf. Pantelimon

– Și ce a răspuns șefa ATI la ședință?
– Dați asta oamenilor, să audă cu urechile lor ce a spus șefa secției.

Dă play la încă o înregistrare.

Se aude Laura Constantinescu, șefa de la secția ATI. Ea vorbește exact despre programul Acțiuni Prioritare ATI, pe care-l numește AP-ATI.

Proiectul a început acum câțiva ani, în toată țara, pentru ca toți pacienții în stare critică să poată primi cea mai bună asistență, fără ca spitalul să se mai plîngă că nu-i decontează Casa de Sănătate.

Guvernul României, indiferent că s-a numit Ponta sau Cioloș, s-a ținut de cuvînt: banii pentru AP-ATI sînt peste fondurile normale ale spitalului. În afară de AP-ATI, spitalul are și banii normali de medicamente, care existau și pînă acum doi ani, cînd a început programul.

Ce spune Laura Constantinescu, șefa de la ATI, pe înregistrarea făcută de medic în 30 mari 2016:

„Medicația pe care o putem lua pe AP ATI, în primul rând, nu ar asigura cei 24 de pacienți. Că ar fi foarte simplu să-i băgăm pe AP ATI să le dăm la toți. Din păcate, nu ajunge pentru toată lumea. Trebuie să facem o oareșce diferențiere”

„Eu am propus o chestie care mi s-a părut de bun-simț: haideți să dăm totuși la ăia tineri și la ăia cu șanse!”

„Dacă vreți, nu am nicio problemă, îi băgăm pe toți, care cum intră la începutul lunii. Dacă pe 20 ale lunii nu mai avem medicație pentru ăia care merită, nu ne mai interesează, că atâta îi este bugetul!”

„Deci bugetul este pe fiecare trimestru și în fiecare trimestru îl împărțim pe fiecare lună și n-am nicio problemă”

Medicul oprește înregistrarea.

– De ce spune domna Constantinescu asta. Spune inclusiv ”ăia care merită”! Nu merităm toți?
– Vorbește așa pentru că se crede Dumnezeu. Iar eu nu vreau să fiu Dumnezeu!

– E greu de acceptat ceea ce tocmai am auzit.
– Știu. Nu așa gândesc medicii! Și de aceea pleacă mulți. Din spital și din țară. Anul trecut, noi eram 11 medici la ATI la Sf. Pantelimon. Acum, suntem cinci! Medicii de ATI sunt căutați în străinătate. Și mai e ceva ciudat.

– Ce anume?
– Ni se bagă pe gât un antibiotic foarte scump, 2.400 de lei cutia cu 10 flacoane, se numește Zinforo. Care nu e bun pentru terapie intensivă, pentru cazuri grave, nu se regăsește în nicio schemă terapeutică de sepsis. E bun să-l iei când ești acasă. În schimb, Vancomicina, care costă 15 lei, nu-l avem! De ce insistă conducerea pe cel scump? Șefa a făcut de câteva ori prezentarea acestui antibiotic Zinforo pe secție. N-ar avea voie ca ea să-l prezinte! Care e interesul? Abia acum s-au speriat că vine DNA peste ei.

„Există medicamente păstrate într-o altă cameră, tot sub cheie. Există acolo un medicament foarte bun, care se numește Ecalta. Știu că există, dar eu ca specialist ATI nu l-am văzut niciodată!” medic de la ATI, Spitalul de Urgență Sf. Pantelimon

– Care este incidența infecțiilor nosocomiale la ATI Sf. Pantelimon?
– În 48 de ore de la internare, în 99,9(9)% dintre cazuri pacientul ia o infecție. Scrieți chiar așa: 99 virgulă 9 perioadă 9!

– Spitalul recunoaște infecțiile?
– Până acum nu se declarau infecțiile nosocomiale. Dar ele există în fișe. Dacă nu se apucă să scoată fișele!

10_facsimil2
Comisia care a căutat medicamentele scrie că pe unele nu le-a putut găsi pentru că asistenta șefă avea cheia. Iar asistenta șefă spune că n-a venit la spital cu geanta în care avea cheia și de aceea n-a putut deschide al doilea dulap !

 

– De ce v-ați decis să vorbiți?
– Când văd pe listele de la ATI că scrie LF, adică lipsă farmacie, în dreptul unui medicament din programul special AP ATI, mă cuprinde revolta! LF înseamnă că medicamentul nu există în farmacie! Cum să iei tu cheia acasă și să spui că vii dacă e o urgență?!

„Acest program AP ATI este plătit cu bani grei! Nu ca să ții medicamentele sub cheie sau să spui că ele lipsesc pentru că nu vrei să le ții ca-n toate spitalele, la farmacie!” medic de la ATI, Spitalul de Urgență Sf. Pantelimon

– Chiar dacă vă protejăm identitatea, vă asumați totuși un risc. Corect e să vă spunem asta.
– Știu. Însă nu mă mai simt bine cu mine ca medic! Nu e normal să decid eu că un pacient mai tânăr are o șansă și altul nu.

– Noi ne-am califica?
– Ce vârstă aveți?

– 47.
– Cred că da.

 

Farmacista spitalului: „Este ciudat că la Colistin am găsit altceva în dulap!”

– Doamnă Mioara Duvlea, sunteţi farmacistul spitalului. Aţi făcut parte din comisia medicală care a inventariat luni, 30 mai, stocul de medicamente pe programul AP-ATI la secţia ATI a Spitalului de Urgenţă Sf. Pantelimon?
– Este adevărat. Am fost cinci membri şi am numărat medicamentele şi produsele sanitare achiziţionate prin programul AP-ATI. Mai exact, am făcut inventarul de pe teren şi l-am confruntat cu cel din baza de date.

– Au fost constatate diferenţe mari la unele medicamente. Cum explicaţi acest lucru?
În cazul Colistinului, am găsit pe teren 1.703 flacoane, dar în evidenţa electronică erau 877 flacoane. Este foarte ciudat deoarece aceste cifre trebuie să coincidă! Când medicul administrează unui pacient un anume medicament, acesta este scris în fişa medicală a acestuia, care este electronică, şi se scade automat din stoc. Nu vreau să fac speculaţii, dar aceste diferenţe nu trebuie să existe.

– În procesul-verbal este menţionat faptul că nu au putut fi inventariate toate medicamentele deoarece o parte erau încuiate într-un dulap, iar cheia se afla la asistenta-şefă, care era în concediu de odihnă…
– Din câte ştiu eu, legea prevede că medicii trebuie să aibă acces la medicamente la orice oră. Acum s-a constatat că acestea se află sub cheie, iar cheia nu e în spital.

– Aţi mai auzit de astfel de cazuri la alte spitale?
Nu mai există aşa ceva. Chiar la noi în spital, medicaţia pe acelaşi program Acţiune Prioritară, dar pe terapie intensivă nou-născuţi, şeful de la neonatologie a lăsat medicaţia pe farmacia spitalului. Doctorii vin cu condica şi primesc fără nicio problemă ceea ce au nevoie. La secţia ATI însă, şefa de acolo a spus că medicamentele sunt pe banii ei, adică pe programul pe care-l coordonează, şi că aşa trebuie să fie, sub cheie.

– Ce program are farmacia spitalului?
– De luni până vineri, de la 7:30 la 17:30, iar sâmbăta, de la 7:30 la 15:00.

– Şi care este procedura pentru gărzile de noapte şi week-end?
– Medicii îşi fac aparatul de urgenţă pe secţii, care trebuie să le asigure tot ce au nevoie pentru 72 de ore. Este un stoc necesar pentru pacienţi, pentru cazurile de urgenţă, inclusiv pentru cele neprevăzute, cum sunt accidentele colective.

 

”Le-am spus că fără programul AP-ATI mutăm doar moartea din stradă în saloane!”

Dorel Săndesc, medicul care a insistat pentru a crea programul național pentru Acțiuni Prioritare – ATI, spune că scopul pentru care România cheltuiește 70 de milioane de euro pe an este tocmai acela ca niciun pacient critic să nu mai sufere din cauza lipsei medicamentelor.

– Domnule Săndesc, de la ce idee ați plecat când ați propus planul AP-ATI?
– De la o constatare obiectivă. România reușise să-și îmbunătățească asistența prespitalicească de urgență. Ambulanța, SMURD-ul și UPU. Dar apoi, când se ajungea pe secțiile ATI, condițiile erau îngrozitoare. Iar medicii erau frustrați că nu aveau cele necesare pentru pacienți.

”AP-ATI a pornit de la ideea că orice țară civilizată, oricît de săracă, e datoare să-și îngrijească, fără să se gîndească prioritar la bani, cetățeanul aflat într-o condiție critică, condiție care, de regulă, nu durează mult” Dorel Săndesc, președintele Societății ATI din România

300 de milioane de lei pe an cheltuiește statul pentru programele AP -ATI

– Și cum ați explicat nevoia de un buget mai mare pentru ATI?
– Am bătut de multe ori drumul Timișoara – București. Încă înainte să devin secretar de stat. Și i-am convins. N-am fost un partener comod, dar i-am convins.

„Le-am spus un lucru real: fără programul ATI salvăm omul din stradă și-l omorâm în spital. Mutăm moartea din stradă în saloane!” Dorel Săndesc, președintele Societății ATI din România

– Și cum a mers programul?
– Acum sunt 7 programe. Asigurăm toate medicamentele și reactivii de zi cu zi pentru pacienții critici. S-a schimbat semnificativ în bine tratamentul! Practic, nu sunt fonduri AP-ATI pentru toate spitalele, dar la spitalele unde sunt alocate fondurile AP-ATI eu n-am auzit să fie probleme importante.

– Credeți că medicul mai e pus să aleagă cine trăiește și cine moare?
– Păi, asta a fost ideea! Să nu mai fie așa. Și nu cred că mai e. Totuși, statul investește niște sute de milioane de lei pe an! Nu se cumpără echipament, doar medicamente, reactivi, consumabile. Așa am gândit: să nu mai depindem la pacienții de mare risc de decontările Casei. Casa deconta puțin, cazul costa mai mult, spitalul avea tendința să facă economii. Acum nu mai e așa! AP-ATI nu a rezolvat toate problemele, dar cele curente sunt asigurate. Sigur, nu mai sunt secretar de stat, nu mai sunt informat la zi, însă am văzut cifrele care arată modificări în bine la ratele mortalității pe diversele specialități.

 

 

”Nu scoateți din context, vă rog!”

10-agerpres_7610277_Laura Constantinescu

– Doamnă doctor Constantinescu, avem o înregistrare în care vorbiți despre felul în care se prioritizează medicația în funcție de șansele pacienților.
– Știți, în lumea medicală e multă invidie și răutate.

– Sigur că așa e. Dar sunt vorbele dumneavoastră.
– Ce am spus?

– Vă citez: „Eu am propus o chestie care mi s-a părut de bun-simț. Hai să dăm la ăia tineri și la ăia cu șanse!”.
– Nu scoateți din context, vă rog!

– Nu scoatem. Vă citim tot. Contextul era că le spuneați colegilor că nu sunt medicamente pentru toată lumea și că dacă s-ar da la toți ați termina înainte de 20 ale lunii. Totuși, programul AP-ATI la nivelul țării înseamnă 70 de milioane de euro. Cum de lipsesc din nou medicamentele?
– Dar din program se cumpără medicamente, se repară aparatele, se cumpără reactivi. Și nu mai înseamnă atât de mult, credeți-mă.

– Oricât înseamnă, vă spunem sincer că fraza dumneavoastră pare că discriminați pacienții care nu sunt tineri sau care sunt critici. Or, programul este conceput exact pentru cei critici!
– Să vă dau un exemplu. Am avut pacienți de 88, 86, 87, pacienți de 92, de 93 de ani. Eu vorbesc de realitate. De exemplu, dacă vine un bătrân de 92 de ani cu un accident ischemic, care îi inundă o jumătate de creier și mai face și o bronhopneumonie, că familia l-a ținut mult acasă, șansele lui sunt foarte mici. Nu înseamnă că nu-l tratăm, ci doar că-i dăm un medicament mai slab.

– Și medicamentele puternice?
– Pentru tineri, pentru politraumatisme…

– Și dacă am 60 de ani și am un accident de mașină?
– Poate că am fost greșit înțeleasă. La 60 de ani sau la 70 de ani eu vă consider un pacient tânăr, cu șanse. Vă rog, nu scoateți din context! Nu e ca și cum pe unii nu-i tratăm.

– Și noi suntem sinceri: tot discursul dumneavoastră în fața colegilor sună ca și cum, pe fondul insuficienței, vă orientați resursele către cei cu mai multe șanse.
– Nu în sensul în care spuneți.

– Puteți explica publicului, vă rugăm, cum a apărut diferența la Colistin între evidența din calculator și cea din dulapul de la ATI?
– Știu despre ce vorbiți, e o diferență într-adevăr, dar nu am o explicație. Sincer, cred că a fost o brambureală. Eu nici nu am fost în spital în acea zi. Dar acolo poate că erau și dozele de Colistin din achiziția normală, nu din cea de AP-ATI.

– Păi, nu se țin în dulap doar medicamentele de la AP- ATI? Ce să caute altele acolo?
– Ba da. N-am o explicație. Însă, să știți, Colistinul este injectabil, nu-l poate lua nimeni acasă, nu-l folosește nimeni în altă parte, nu cred că urma să dispară, el poate fi folosit doar în mediu spitalicesc.

– Este normal să se țină dulapul de medicamente închis?
– Vorbiți despre dulapul mare. Că necesarul rămâne în secția ATI. Dulapul mare da, așa e, e pe gestiune și e sub cheie.

– A cui gestiune și a cui cheie?
– A mea și a asistentei șefe. Sumele pe AP-ATI se alocă trimestrial. Acolo sunt multe medicamente și eu și asistenta șefă răspundem totuși de ele.

– Se fură medicamentele dacă rămâne deschis?
– Nu pot să spun asta. Dar așa lucrăm noi.

– La alte spitale se închid medicamentele în dulapuri?
– Nu știu cum lucrează alții, chiar nu știu.

 

 

CELE 31 DE PĂRȚI ALE INVESTIGAȚIEI:

Comentarii (249)Adaugă comentariu

ovidiu_3003  •  2 iunie 2016, 7:21

da...se fura medicamente de catre asistente si se iau spagi de catre medici ...nimic nou ...si asa o sa ramana in vecii vecilor ...

claudiu farcas  •  2 iunie 2016, 7:34

va rog , puneti la dispozitia DNA toate aceste dovezi oameni ca Laura Constantinescu nu ar trebui sa mai lucreze in viata ei intr-un spital la fel cum nu ar mai trebui sa se afle in libertate raspunsul la intrebarile dumnavoastra arata un cinism demn de nazisti

ionut  •  2 iunie 2016, 7:44

Domnul tolontan este strigător la cer ce se intampla in acest zis spital de urgenta, am avut mama intenata de la pasti acolo si a mers din ce in ce mai rău, personal mizerabil cel putin la terapie intensiva la cardiologie, ai tratează cu scarba, mama sa aimti rău tot timpul , o infirmiera a urlat la ea ca se preface iar asistentele nu au zis nimic sunt multe de povestit, nici doctorii ni si dau silinta, daca nu intervenea alt doctor de la alt spital sa o mute la carol davilla sai facă dializa murea, este măcelărie ai mizerie

Radu  •  2 iunie 2016, 7:45

Nu pot sa cred ca domnului Tolontan nu i s-a facut inca o oferta de angajare la DNA. Va multumim pentru si tineti-o tot asa!...

zm  •  2 iunie 2016, 7:47

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Adrian  •  2 iunie 2016, 7:50

Tot respectul pentru medicii care nu mai sunt dispusi sa taca. In cazuri de acest fel, tacerea inseamna complicitate. E revoltator sa afli din presa ca in spitale sunt medici cu comportament criminal si cei ce ne conduc nu au facut nimic.

dorin ioan  •  2 iunie 2016, 7:51

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

corneli  •  2 iunie 2016, 7:51

Tolo, sint fanul tau, ceea ce faci cu seria asta legata de sănătate este exceptional, felicitări! Tu vei fi cl care a dat sartul schimbării in sistemul medical, nu am nici o îndoiala. Dar... Asa cum dupa nici 9 luni de guvernare răspunsul la întrebarea ce alegi intre un guvern (conducere) care face romania sa se miste si e partial corupt si un guvern (conducere) care e incompetenta, dar necorupta, nu mai este la fel de clar. Tot asa si in medicina: Cînd ai 2 paie si le imparti la 3 măgari, trebuie sa fie cineva amoral si sa decidă cum face impartirea asta. Sint doua optiuni: Împarți in mod egal sj dupa ce se germina paiele astepti ajutor divin ca cei 3 măgari sa nu moara de foame sau iei o decizie (evident grea, amorala) cui dai cele doua paie. Atit vreau sa spun: Păstrează calitatea anchetelor tale, ai mult material pentru asta, nu cumva sa cazi in derizoriu ca justiția romana (care de la anii 2000 cînd nimeni nu exista nici un corupt in Romania, ajunge 15 ani mai tirziu sa vadă numai corupti, chiar daca nu exista probe, pe genul stim ca e corupt, il luam si găsim noi niste probe slabe si un judecător anticorupție sensibil si il rezolvam). Sigur, discutia e ampla, de ce nu sunt suficiente medicamente, de ce se folosesc cele scumpe in loc sa se folosească altele mai ieftine si in număr mai mare, de ce se încuie dulapul (chiar se fura?), etc. Dar daca la finele zilei ai de ales cum folosesti un numar insuficient de medicamente, cineva trebuie sa ia o decizie. Din cite vad strict decizia aceasta nu are legatura cu coruptia, este strict povestea cu paiele si magarii. Repet, nu fii mai catolic decît Papa, risti sa te decredibilizezi pe tine si toata campania asta excelenta pe care o faci si care are un efect rapid si snzational. Stiu, sinteti oameni, mai obositi, mai aveti si voi simpatii si antipatii oricit de obiectivi încercări a fi, dar încercati pe cit posibil uman sa tineti standardul sus, sa aduceti argumente obiective si evidente care sa nu poată fi puse la indoiala.

Mada  •  2 iunie 2016, 7:53

Secunda 30: "Pentru aia care merita" ... fara cuvinte

marian  •  2 iunie 2016, 8:04

Haaai sa traiti,domn' TOLO.RO ! Pai ce descoperire e asta,bre ?Nu face parte din normalul acestei tari,in care alesii, neasemuitii neamului de loaze bolnave de cancer de toate felurile,au salarii la nivel european si din anormalul unei tari normale la capul ei ?Nu este la fel si la alegeri ? Face (fac) ei "sondaje" si ne spune (spun) cu ajutorul ziarelor si al televiziunilor Ca Candidatul cu sanse mai mari e (trebuie) ALES si noi loazele,consumatorii inutili, idiotii folositori pentru ei facem alegerea "corecta si in totala cunostinta de cauza ". Gata. PUPIC mic !

Gherman  •  2 iunie 2016, 8:11

Problema nu este ca seful de sectie a luat o decizie in legatura cu prioritizarea medicatiei. In lumea medicala acest proces are loc in permanenta, vezi codurile din urgenta, ordinea in care pacientii sunt introdusi intr-o operatie etc. Problema este ca aceste decizii erau luate pe fondul dosirii medicamentelor. Adica prioritizam pacientii in conditiile in care si altii ar putea beneficia de tratament dar nu il primesc. In acest mod nu prioritizez un pacient inaintea altuia in functie de starea lor medicala ci prioritizez un dulap inaintea unui pacient care are nevoie de tratament si asta este criminal.

mircea boian  •  2 iunie 2016, 8:16

tolo.ro,te cam bagi in toate si tot,chiar daca nu ai nici cea mai mica competenta,in ceea ce priveste cazurile abordate!nu stiu ce urmaresti,ale cui interese le promovezi,dar ar fi cazul sa ti vezi lungul nasului!o sa mi replici ca nu faci altceva decat sa prezinti niste fapte...se prea poate,dar ca sa scrii despre niste fapte,trebuie sa faci parte din acea bransa pt a putea prezenta cazul echidistant!caci altfel faci un haos total!oare intentiomat?!

drako  •  2 iunie 2016, 8:18

Codruta ,esti pe faza ? Voiculescu,ai receptionat ? Toba,da ordin sa se faca loc la Beciul Domnesc !

Mache Amaluka  •  2 iunie 2016, 8:23

Doamne fereste !!! ...eu am in acest moment unul din copii internat de urgenta la Coltea dupa ce a stat la camera de garda la Matei Bals 3 ore si nu a vrut sa il consulte. Doamne in ce tara traim!

Liviu  •  2 iunie 2016, 8:27

Cand spunema cu multe articole in urma ca multi , majoritatea medicilor roomani sunt plini de ei se cred dumnezei si hotarasc cine moare sau traieste sunt dezumanizati au sarit multi in capul meu .Mergeti in spitalele de provincie e mai rau ca acolo nu ii cauta nimeni nici presa nici institutiile statului sa vedeti acolo dumnezei pe pamant.O tara pierduta suntem .Echipa D-lui Tolontan doar a crapat putin usa sa se vada cate ceva dar de fapt toata lumea stia dar se facea ca nu stie. Si e gresit cel putin in unele cazuri sa spunem ca sistemul e de vina , nu e .Oamenii sunt de vina. Toti cei din sistem care nu sunt asa cum i-am descris eu de ce nu vorbesc? De ce tac complice? Au vorbit cat 10 - 15 medicii din cateva mii? E trist .

Luc  •  2 iunie 2016, 8:28

Te crucesti cand citesti aceasta realitate ascunsa pana acum de PSD , PDL ... In Spitalul Public Sibiu , pentru ca nu au avut plosca pt un bolnav de cancer , asistenta a taiat o sticla de Cola de 2 litri ... asa ca despre ce vorbim ?! Pe langa toate acestea , am mai constatat o problema : un medic are 4 slujbe . Doctor in Spital , consultatii la Spital privat , cabinet propriu si in final mai preda si la facultatea de medicina . Cum este posibil ??? Cum poate sa faca fata cineva la atatea slujbe solicitante ?

MMM  •  2 iunie 2016, 8:35

catalin,mai lasa doctorii si fa anchete desspre sport.....

Alex  •  2 iunie 2016, 8:36

Romania, iunie 2016... un fel de scapa cine poate. Legile sunt pentru cei mici, restu' calca peste orice!

Bibanu’  •  2 iunie 2016, 8:45

Tot asa putem rezolva si problema pensiilor din Romania. Ar trebui sa procedam ca si eschimosii, sa trimitem batranii in salbaticie sa-i manance animalele salbatice. Sa zicem, cine implineste 70 de ani sa fie exilat pentru ca nu mai e util societatii.

No  •  2 iunie 2016, 8:45

Aceeasi situatie si la Constanta, unii oameni sunt lasati sa moara, nu li se mai face absolut nimic, tot din cauza unor medici....este jale ce se intampla

Cătălin Tolontan  •  2 iunie 2016, 8:50

@Gherman: aveti dreptate, sigur ca exista prioritizari. Dar, cum foarte bine spuneti, cind prioritizezi dulapul inaintea pacientului distrugi si orice criteriu profesional de prioritizare a pacientului.

Gogu  •  2 iunie 2016, 8:52

Tot nu inteleg ce legatura au articolele astea cu GAZETA SPORTURILOR... De ce nu se duce Tolomac asta sa scrie la Gandul sau EVZ???

Cătălin Tolontan  •  2 iunie 2016, 8:53

@mircea boian: este inexact ceea ce afirmati. Daca nu ai putea relata despre o breasla decit daca faci parte din ea ar insemna ca pilotii ar vorbi doar intre ei, medicii, la fel, jurnalistii, la fel. Ceea ce, din fericire, nu se intimpla. Profesiile avanseaza studiindu-se si in interiorul sistemului, dar si deschizind usile pentru a fi chestionate din exterior.

Chiorean Mihai  •  2 iunie 2016, 8:53

Cataline, daca tot te-ai apucat sa ne arati cum suntem furati pe fata "prin diluare", poate faci o investigatie sa le arati romanilor cum toti detergentii si pasta de dinti care se vand in Romania sunt de o calitate NET inferioara acelorasi produse vandute in occident! In mod special ceea ce este produs in Polonia. Alta concentratie, alta compozitie si consistenta, alt efect! Cand am pus o intrebare unuia dintr-o multinationala de asta mi s-a explicat ca de aceea e diferenta pentru ca altfel produsul ar fi mult mai scump si romanii n-au bani! Problema este ca aceleasi produse sunt mai scumpe in Romania decat in Anglia de exemplu. Pasta de dinti *** in Romania este peste 10 lei in Anglia 0,99 lire!!!!!! Si calitatea este colosala! La noi pasta *** din Polonia este un fel de apa de ploaie si aia diluata! Ce sa vorbim de detergenti si sapunuri! Daca vrei pun si eu bani pentru analize de laborator comparate!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

gilos  •  2 iunie 2016, 8:55

Tolo, felicitari pentru curaj si perseverenta ! Daca luam numai faptul ca, in urma articolelor tale, au schimbat saltelele infectate si au adus sonde noi la pacientii intubati, si tot este un mare castig ! Perfect de acord cu comentaiul lui @corneli(7:51), atentie sa nu cadem in derizoriu. Sunt multe lucruri in neregula in sistemul sanitar, lucruri pe care multi le vedeau si le tolerau pasiv. Sper ca sistemul sa se dezghete si sa se puna pe niste baze sanatoase, sa se reformeze cu adevarat. Pacat ca a trebuit ca un jurnalist sa fie cel care da tonul si sa aduca lucrurile la lumina. Este rusinos pentru medici, cei implicati direct, ca au inchis ochii si au permis dezvoltarea acestei caracatite.

Horace  •  2 iunie 2016, 8:57

Stiu un azil de batrani din Bucuresti unde lucreaza asistente de la spital... In caz ca ai nevoie de un medicament mai scump, ele se ofera sa iti faca rost la jumaye de pret... De unde? Eu cred ca din sectia unde lucreaza la stat! In azil e plin de camere de filmat insa in spitale nu prea...

sundance kid  •  2 iunie 2016, 8:58

Au trecut aproape 27 de ani de asa zis " capitalism democratic " si ce avem !! O societate abrutizata . O sa mai treaca inca pe atit si mare lucru nu o sa se schimbe . Educatia e la pamint .

Petrisor  •  2 iunie 2016, 8:58

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

gina  •  2 iunie 2016, 9:00

Domnule Tolontan, haideti sa nu fim ipocriti...si mai ales nu mai incercati sa induceti romanii si asa dezorientati in eroare. Nu spun ca sistemul nostru sanitar, asa carpit si corupt e in regula. Dar pe de alta parte, desi cosmetizate, aspectele pe care le prezentati in acest articol functioneaza si in tarile civilizate. E stiut ca pentru pacientii peste o anumita varsta nu se fac aceleasi eforturi ca pentru unul tanar; nu se prescriu tratamente sau medicatie scumpa, pentru ca un pacient in varsta nu mai este productiv! Pacientii foarte in varsta sau cu boli incurabile sunt inrolati in sistemul ''hospice'' unde sunt ajutati sa moara si cam atat... Se face mult caz in Romania despre rezervele de sange; e posibil sa nu stiti ca in strainatate pacientul care va fi supus unei interventii chirurgicale este chemat cu cateva zile inainte sa doneze cam 400 ml de sange? In caz ca ii trebuie, are de unde, iar daca nu, sangele este pastrat pentru alte cazuri. Bineinteles ca inainte de asta i se fac analize amanuntite. Stiati ca medicamentele sunt prescrise cu multa grija, niciodata in cutiile originale sau blistere, ci in sticlute cu numele pacientului pe ele. Adica nu primesti 50 de pastile, cate are cutia, ci doar 7 daca atatea considera medicul ca iti trebuie. Si totul este pe calculator, se poate vedea de oriunde in sistem in tara respectiva ce medicamente ai luat si de cate ori ai repetat reteta. Antibioticele nu se dau la liber ca semintele, asa cum se face a noi. E vorba de educatie si disciplina, ceea ce la noi nu se va face niciodata pentru ca nu suntem capabili. In schimb suntem mari amatori de anchete '' senzationale''...personal domnule Tolontan, cred ca ar fi mai folositor sa prezentati comparativ situatii individuale de la noi, impreuna cu variantele din strainatate, pentru a se vedea ca societatea capitalista nu e una filantropica. Dar pana una alta, e singura care s-a dovedit functionala.

Ema Badea  •  2 iunie 2016, 9:02

Echipa Tolo.ro, nu stiu ce ne-am fi facut fara investigatiile voastre.Multumim.

Ion Catalin  •  2 iunie 2016, 9:02

Dle Tolontan, ajunge! Lasati organele competente sa-si faca treaba si chiar daca nu si-o fac incepe EURO curand. Eu intru pe blogsport sa citesc stiri despre EURO si depsre nationala Romaniei, nu toate tampeniile.

Cătălin Tolontan  •  2 iunie 2016, 9:06

@gina: sigur ca prioritizarea resurselor exista peste tot. Ea este conditie a eficientei in orice activitate umana. Dar, asa cum foarte bine explica un cititor mai sus, aici dulapul are prioritate in fata pacientului. A spus cineva de la Sf. Pantelimon catre Ministerul Sanatatii ca nu sint resurse pentru AP-ATI? Daca nu recunosti problemele cum sa le rezolvi? Daca acest program este cu adevarat insuficient, el va fi marit pentru ca e anormal ca genul acesta de alegeri sa fie facute pe baza de bani. Intelegeti foarte bine despre ce e vorba. Exact tratamentul pacientului critic fara sa te gindesti in acele ore cruciale la costuri e la baza programului.

sundance kid  •  2 iunie 2016, 9:06

Apropo imi aduc aminte ca nu demult cind cei din mediul rural ajungeau sa se interneze in spital din saracia lor taiau doua gaini pentru "dottore" . O societate inapoiata . Atit de inapoiat eram si eu ca in 1991 aflindu-ma in Anglia am avut o problema la masina si am ajuns urgent la un garaj si am cumparat o sticla de whiskey pentru mecanic . Se uita ala la mine speriat !! Poate isi imagina ca ii fac avansuri !!

mmm  •  2 iunie 2016, 9:07

bravo gina!!!!

Dan Patru  •  2 iunie 2016, 9:09

Medicul-sursa al dumneavoastra nu este complet sincer. Stie foarte bine de ce se trec ca administrate unele medicamente si, de fapt, nu sunt. Am patit-o si eu. Sectia de urgente mi-a zis ca nu are medicamente si dupa ce m-a tratat in regim de urgenta mi-a oferit o reteta. Dupa doi pasi un brancardier (de obicei se face prin ei, dar se mai baga si asistentele - am aflat de la amici) a venit si mi-a zis ca poate sa-mi faca rost repede si ieftin de toate medicamentele de pe reteta (NICI NU STIA CE SCRIE PE RETETA!). I-am aratat reteta, mi-a zis ca ma costa 400 de lei, cu 250 de lei mai ieftin ca-n farmacie. I-am dat banii, mi-a adus medicamentele in buzunar. Fara factura, fara nimic. Acele medicamente nu-s furate, acele medicamente figureaza ca administrate deja unor amarati ;)

Lucian  •  2 iunie 2016, 9:10

Si doctorita asta va avea salariul marit? Din Banii economisiti de la pacientii de > 80 ani? *** *** *** Cand eu am spus greva fiscala, te faci ca nu vezi! Pai fac bugetarii greve, si eu care scot Banii sa- I dau lor , nu? Auzi greva la asta: > 80 medicamentele Mai slabe! Pai sa fac si eu Asa: Luna asta ce a facut statul ptr mine? Am cumparat manuale, am cumparat medicamentele ptr tata in spital, am platit amendable la circulatie, ptr viteza > 50 km pe dn1 la scoala franceza, etc! Deci 1000 Ron! Hai sa- I scad din taxele mele, pt ca se deduc din indolenta, Prostia bugetarilor!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

sundance kid  •  2 iunie 2016, 9:12

Acum serios vorbind pe voi "ruralul" va trage cu 50 de ani in urma . Nu o sa-i ajungeti pe astia unde traiesc din urma niciodata . Am iesit . Spor la lucru !

brod  •  2 iunie 2016, 9:12

în anii 80-90, s-a „asigurat” diseminarea SIDA și a Hepatitei B/C folosind aceleași ace de perfuzii și injecții. Acum, se foloseau, fără nici o urmă de răspundere, aceleași instrumente, fără sterilizare, la mai mulți bolnavi!? oameni buni, în ce țară trăim?... ieșiți în stradă, cât mai aveți zile... că se pregătesc „stăpânii” să-i scape pe nemernici până și de pedeapsa pentru abuz în serviciu - adică exact ce a determinat tragedia de la Colectiv și tot ce ați citit în acest articol. nu stați, că muriți și voi, sau copiii, rudele și prietenii!!!

Mihai  •  2 iunie 2016, 9:19

Domnule Tolontan faceti o investigatie mai amanuntita in spitalele judetene ca sa vedeti ce inseamna cu adevarat sa n-ai medicamente si sa n-ai asistente pregatite pentru acest post (puse doar pe pile) iar gandacii sa misune prin spitale. Durerea mare nu o gasiti in spitalele din Bucuresti ci in spitalele judetene sau in orasele mici de provincie unde oamenii sunt tratati ca niste animale sau chiar mai rau. Un exemplu ar fi spitalul din Zimnicea unde nu exista nici alcool sanitar in spital iar oamenii sunt tinuti in spital cate 8-10 zile doar ca spitalul sa beneficieze de pe urma lui de asigurarea de sanatate care valoareaza intre 800-1500 ron.

Cătălin Tolontan  •  2 iunie 2016, 9:20

@Ema Badea: dupa cum vedeti, multe alte redactii discuta si investigheaza sanatatea. Cazul arata ca puteti avea incredere in presa. Citindu-ne si urmarindu-ne, evident, cu ochi critici, stiti mai mult azi decit ieri.

Andy  •  2 iunie 2016, 9:21

*** ... Spuneam ca din 2004 a fost lasat totul din mana tocmai pentru ca la un moment dat sa se ,,culeaga roadele''. Si uite ce a iesit. ,,Femeia'' asta cica ,,doctor'' s-a adaptat repede si s-a lepadat total de umanitate. Cica ,,aia tineri'' si ,,aia cu sanse''. Nemernica asta trateaza contribuabilii muritori prin spitalul ei la alegere. La asta-i dau iar la asta nu. *** Ca ,,nu merita''. Nu mai vorbesc ce ar putea sa faca ea *** ***. In lagarele fasciste era cam la fel. Pe de o parte selectia se facea in ordinea: copii, tineri, femei, barbati, batrani (femei & barbati). Si mai era o selectie: cine se tinea bine si demonstra in ochii ofiterului responsabil cu ,,selectia'' ce-i bun de munca scapa, cine nu, la crematoriu cu el ... Legat de medicamente-i simplu. In fise s-a dat, ,,femeia'' tipa la doctori ca nu mai are iar pentru plusurile de medicamente ramase venea unu lasa plicul si le aduna (evident ca ..omu'' avea drum pe la multe, multe spitale. Evident ca apoi se reintroduceau in spitale ,,legal''. Si tot asa. Cel mai rau e cand auzi pe majotitatea din jurul tau cum ,,sunt socati'' de cele ce le afla. Baga inapoi capu-n nisip, nu inainte sa arunce o concluzie ,,ei na, n-o fi chiar asa, sigur, sigur e o exagerare''. Nu uita, insa, sa-si tina mainile la vedere, ca sa aiba *** din domeniul in care ,,lucreaza''.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

ciupi  •  2 iunie 2016, 9:23

atunci, scuzati, ce pretentii aveti de la anghel iordanescu?!

Westfield  •  2 iunie 2016, 9:24

Nu mai traiesc in tara de vreo 5 ani, dar parintii, fratii acolo ii am si am grija sa le fie bine. De ce tre' sa am eu grija de ei? Pt ca statul roman mi-a folosit parintii cate 35 de ani in folosul sau, pt ca au pensii de 1000 lei, pt ca n-au vrut sa fure, sa insele. Tot ce as vreau sa intreb un astfel de om, ce conduce o instutie, ce poate interveni in viata unui om: el/ea cum poate dormi noaptea stiind ca a furat pastilele unor oameni, ca a furat banii de perfuzii, etc Cum dracu poate dormi cand stiu ca mor oameni din vina lor, ca ei de cele mai multe ori le pun funia deasupra capului. Cum dracu dormiti ma oamenilor? "De afara" totul pare putred, orice institutie pare ca ar incerca sa remedieze cat se poate, se incearca ceva, fara sanse totusi...parerea mea, coruptia a cuprins tot si a distrus tot. Nu mai cred ca reabilitarea tarii mele, ne-au alungat din propria casa. Oameni ca Tolo incearca sa ni-i arate, dar n-ai cum te bate cu o armata. I-ar trebui o alta armata...si n-o are. Nu-mi vine sa cred ca unii nu inteleg ce face el aici..."conspiratii", " pt cine lucreaza" " al cui angajat e"...Sa-nteleg ca voua, astora care-l judecati, nu v-au murit cu zile neamurile, prietenii prin spitale?

EUEU  •  2 iunie 2016, 9:26

A cat despre neconcordanta la flacoane va pot spune din experienta pentru ca de 15 ani lucrez in domeniu analizei inventarelor si a iregularitatilor din ele va pot spune un lucru, atunci cand stocul e tinut in sistem informatic cum in ultima perioada se intampla ca in toate institutiile, firmele etc un astfel de plus adica jumatate din stocul scriptic poate reiesi doar daca nu s-a inregistrat vreo intrare ceea ce e putin probabil avand in vedere ca predarea produselor la sectia ATI nu se poate face decat avand deja intrarea operata. Pe de alta parte consumul se realizeaza pe persoane /tratament ceea ce inseamna ca daca o intrare o am o singura data pe luna sau de 2 ori, consumul il am cel putin pe pacient ceea ce inseamna si o mie/luna poate mai mult (14.166 pacienti tratati de sectia ATI/luna). O astfel de diferenta s-a putut constata dupa parerea mea doar pe consum ceea ce inseamna ca se manareau iesirile si se scoteau plusuri. De ce oare? Se mai pun si alte intrebari De ce cheia statea la asistenta? De ce medicamentele nu stau la farmacia spitalului de unde sa fie ridicate cu semnatura? De ce nu e program non stop la farmacia spitalului asa cum e in spitalele din tarile civilizate? Sigur e doar un incident nefericit si toti sunt curati si cinstiti...

Lucian  •  2 iunie 2016, 9:28

Ok, mi- ai cenzurat gandul! Poti te rog sa spui cum ar trebui sa reactionam cand parintele tau este socotit fara sanse, sau nu merita, atata timp cat eu, el platesc ? Chair insist pe o pozitie ! Ce poti sa l faci, atunci, nu pana cand statul va lua masuri, sau se va ancheta moartea, la care din cate am tot vazut, medical nu este responsabil! Este responsabil deja daca are dreptul sa judece ca in interviu! Astept! Hai , spune ce arvtrebui sa fac daca ....

Marian  •  2 iunie 2016, 9:37

Ceea ce spune Gina este foarte adevarat. In "lumea civilizata" daca ai asigurare mai buna de exemplu, esti tinut in viata cu aparate timp indelungat. Daca nu.....Iar medicatia atunci cand nu ajunge la toti este decisa de un medic tinand cont de BIOETICA...Bioetica te ajuta sa gandesti, sa alegi. Nu da sfaturi...Este un capitol greu si interesant. Daca ai 5 pacienti de diverse varste pentru transplant renal dar nu ai decat 2 rinichi ce faci? Dai batranului de 90 de ani care toata viata a muncit ca sa avem bogatia de acum sau tanarului de 20 de ani care are viitorul in fata si poate face multe in viata?....

George  •  2 iunie 2016, 9:39

De ce credeti ca sunt dusi toti batranii acolo cu ambulanta? (ne pare rau nu putem decat acolo sa.l ducem). Spaima spitalelor din Bucuresti Sf Pantelimon.

ioana  •  2 iunie 2016, 9:40

da,asa se intimpla peste tot,in spitale , ba mai mult cumperi medicamentele si doctorii nu i si fac treaba,nu mai zic de asistente ,au un comportament infect fata de cei bolnavi,nu stiu cum se mai privesc in oglinda acesti oameni!!!!

Catalin  •  2 iunie 2016, 9:40

Acelasi lucru se intampla si la chimioterapie. :( De obicei chiar cu medicamentele cumparate de pacient.

Liviu  •  2 iunie 2016, 9:41

Domnule Tolontan, Va rog să ne spune-ti numărul mediu de vizitatori unici înainte de începerea anchetei jurnalistice si numărul actual. Cu mulțumiri.

Comentează