Imaginile care explică de ce n-a fost penalty

UEFA a trimis arbitrilor, chiar la ultimul curs, o fază similară cu cea de la Steaua - ASA în care explică de ce nu se dă henț la o astfel de alunecare

vineri, 1 mai 2015, 11:41

UPDATE: După ce a citit textul, Ion Crăciunescu și-a exprimat opinia: „Fazele nu sînt identice. Spre deosebire de neamț, Sepsi deschide brațele, mărindu-și astfel suprafața corpului. Dacă arbitrii noștri, că nu știu cine le-a explicat, vor aplica rigid ideea că nu e henț la alunecare, atunci orice jucător va putea să bage alunecare măturînd și cu brațele gazonul pe o suprafață de doi metri și oprind astfel mingea să treacă. După părerea mea, a fost penalty indiscutabil”.

Am greșit. N-a fost penalty la mîna în careu a lui Sepsi.

Nu eu sau Ion Crăciunescu, ci Ovidiu Ioanițoaia a avut dreptate.

În ciuda primei senzații, în ciuda reluărilor, în ciuda sentimentului celor de pe stadion și, probabil, în ciuda majorității telespectatorilor, conform regulamentului n-a fost henț. Deși Sepsi trage incontestabil mingea cu mîna, UEFA a explicat genul acesta de fază cu un filmuleț pe care l-a trimis arbitrilor, coincidență, chiar la ultimul curs.

Cînd e vorba de regulament nu mai contează că nouă ni se pare firesc altceva. Am greșit și e important să admit și să învățăm împreună.

Imaginile sosite de la Nyon sînt de la meciul Bayern Munchen – Manchester United din Champions League. Fundașul stînga al nemților, David Alaba, bagă o alunecare ca să oprească centrarea unui adversar. Dar mingea se duce mai în spate decît a estimat el și, din alunecare, o trage cu mîna în afara terenului. Alaba nu doar că schimbă direcția balonului, dar oprește pur și simplu faza de atac, făcînd corner cu brațul!

Secvența seamănă foarte mult cu cea de la Steaua – ASA, pentru că și Sepsi a venit în alunecare la Varela și a tras mingea cu mîna, precum cu o crosă. Diferența e doar aceea că Sepsi are o alunecare mai lentă decît cea a lui Alaba, dovadă că pe Național Arena el are timp să-și tragă mîna, nescoțînd mingea în aut. Dar acesta este un detaliu. Importantă este esența interpretării unei astfel de faze.

”UEFA consideră că atunci cînd fundaşul pleacă după fenta adversarului, alunecă şi în alunecare atinge mingea cu mîna, mîna fiind în spatele corpului, NU se dă penalty”, a explicat arbitrul Găman decizia unor amici.

Puteți compara pe siteul Digi cu faza de la Steaua – ASA. Și fotografiile excepționale ale colegului meu Raed Krishan, care au deschis Gazeta de azi, realizate tocmai de la cealaltă poartă!, demonstrează că mîna lui Sepsi e în spate, într-o poziție naturală, de sprijin pe pămînt.

Bine, veți spune, dar dacă un jucător sare cu mîna la fel de depărtată de corp în zid, la o lovitură liberă, nu e henț? Ba e, dar în zid poziția depărtată a mîinii nu e firească, pe cînd la o alunecare mîna nu poate sta pe lîngă corp.

OK, și dacă bagi alunecare pe linia porții și oprești mingea cu mîna din drumul spre gol? Nici așa nu e henț? Oricît de ciudat ar părea, dacă Alaba sau Sepsi ar fi fost pe linia porții, strict regulamentar era să nu se acorde penalty.

Faza se judecă împotriva obișnuinței publicului de a vedea fotbalul și tocmai de aceea UEFA ține să lămurească astfel de momente. Sigur că în interiorul forului continental există o dezbatere aprigă exact pe categoria aceasta de faze. Pentru că fotbalul e, teoretic, un joc clar, ușor de înțeles și dacă-și pierde trăsătura simplității vor apărea o groază de probleme. Ajungem să discutăm, ca în celebra expresie de acum un deceniu a lui Ion Crăciunescu, ce e ”poziție firească” și ce nu e. Dar, iarăși, asta-i altă discuție.

Adevărul e unul singur: aflat la un metru de fază, arbitrul adițional George Rădulescu a văzut perfect și a judecat bine faza; la fel a procedat și ”centralul” Găman.

Comentarii (138)Adaugă comentariu

Cristian  •  1 mai 2015, 21:58

Nu pot fi de acord cu opinia dvs. Dar nu ma refer strict la aceasta faza. Altminteri un fotbalist poate sa si marcheze cu mana daca este in pozitie naturala, respectiv sprijinit in brat, cu bratul pe pamant nu? Intentionat sau nu, cu mana in pozitie naturala sau altfel crearea unui avantaj chiar si involuntar intr-o faza evidenta de gol trebuie sanctionata. Daca socotim astfel s-ar acorda fault doar cand jucatorul este lovit nu si cand adversarul intra periculos si cu intentie, dar nu reuseste sa il rupa pe celalalt. Cum ati spus si dvs. oricine poate intra prin alunecarea cu mainile intinse si la ce scoala au majoritatea fotbalistilor pozitia mainilor va parea de mai mult decat fireasca sau intamplatoare.

Gheorrrghe  •  1 mai 2015, 22:20

Corect. Am ajuns milogi după penalty? Sau ce avem?

Nicu P.  •  1 mai 2015, 23:09

Găman a gresit ca nu i-a umplut de galbene pe stelistii cersetori! Nu se poate sa faci 5-6 simulari in careu in timpul meciului si sa tot fii iertat…Prepe Ţucu Popa Iancu… plus inca doua cereri penibile de-astea facute dupa faulturi CLARE in atac. Si dupa toate astea voiati penalty la final pentru ca asa zice craciunescu, cel mai partinitor om din fotbal cand e vorba de steaua si craiova

Delta Dunarii  •  1 mai 2015, 23:14

Bine…nu e hent, e fault la Varela deci penalty. Tot nu s-a dat. Tolontane era mai usor cand investigai Gala Bute decat sa spui daca a fost un rahat de 11 m. Hai ASA

Ovidiu  •  1 mai 2015, 23:34

A fost hent si gata, ce s-o mai lungim. Si a fost si fault. Uita-te in poza la picioarele lui Sepsi. Joaca mingea ? Stangul e pe tibia lui Varela. Si daca tot te dai mare analist microscopic, parca privirea arbitrului e spre fault, nu spre hent. Tolontane, tu mereu vrei sa fii mai deosebit decat altii, chiar cu riscul de a cadea in penibil. Trebuia sa zici ca desi nu s-a dat hent, conform uluitoarei tale descoperiri de la UEFA, trebuia macar sa se dea fault. Dar probabil ca asta o sa scrii in alt articol, ca deh, tre’ sa aveti ce scrie. Am lucrat si eu ca ziarist sportiv si stiu cum sta treaba. In rest, delir placut va urez !

gogoman george  •  1 mai 2015, 23:44

tolontane, esti cel mai fals om pe care l-am vazut vreodata.Sa-ti fie rusine.Un zero mare.Lasate.

dudu  •  1 mai 2015, 23:51

Oricum, toata discutia asta despre acest penalty nu isi are sens, in conditiile in care arbitrajul a fost evident in favoarea ASA-ului. Ai doua echipa din care una e cunoscuta pentru stilul de joc agresiv (a se citi „dat la gioale”) si tu te decizi sa lasi jocul liber si sa nu dai cartonase? Muresenii au dat la picioare, au taiat contraatacurile Stelei cu mana, Voiculet a facut atea faulturi dure sau de la spate cat sa adune vreo 3 cartonase rosii, Zicu i-a dat una in gura lui Guillherme (apropo, daca Zicu era eliminat la faza aia, asa cum se sanctioneaza regulamentar o intrare nesportiva, mai reusea el sa dea gol 10 minute mai tarziu, de la vestiare?) s.a.m.d.
Stelistilor le-a luat vreo juma de ora sa se prinda care e smecheria si sa se apuce si ei de cotonogit, dar era deja prea tarziu.
Evident, stilul stupid de arbitraj care a dat mana libera muresenilor si stilul ciobanesc de fotbal al celor de la ASA nu au facut parte din comentariile elogioase la adresa lui ASA, lansate inclusiv de clasicii in viata Tolo si Ionitoaia.
In definitiv, ASA e pe locul 1 acum si datorita celor trei puncte castigate in tur la Targu Mures, in care trei stelisti au iesit pe targa iar arbitrajul a fost de domeniul fantasticului.
Dar Ioanitoaia si Tolontan au alta treaba – sa il scoata pe Gaman curat ca lacrima. De ce oare?

gogoman george  •  1 mai 2015, 23:52

Daca spuneti ca asta nu a fost penalty,d-le tolontan apucati-va de alt sport.

gogoman george  •  1 mai 2015, 23:57

Sunt multe interese obscure si pentru asta sunt folositi ziaristi ca dumneavoastra.Rusine sa va fie.

Doc  •  2 mai 2015, 0:07

Craciunescu, in update, are dreptate. Neamtul e practic cu spatele la minge, mingea vine pe sub el, mana care loveste mingea e in plan indepartat, nici nu cred ca o vede. Sepsi e cu fata spre minge, practic joaca mingea cu mana si isi creeaza un avantaj in mod voit.
Jenante sucelile astea fara vreo logica…

cosmo  •  2 mai 2015, 0:49

cine a zis ca arbitrajul romanesc e in suferinta?
pai vad cu numai pe topicul asta s-au strans pe putin 50 de arbitri corecti si competenti. suficienti pentru primele 2 ligi, ba chiar putem trimite vreo 10 si in premier league, ca si aia se mai plang pt cate un offside neacordat.

petschovschi  •  2 mai 2015, 1:10

Gaman declara: ”UEFA consideră că atunci cînd fundaşul pleacă după fenta adversarului, alunecă şi în alunecare atinge mingea cu mîna, mîna fiind în spatele corpului, NU se dă penalty”.

In cazul de fata mina lui Sepsi nu era in spatele corpului, era in lateral, ceea ce schimba complet datele problemei. In termeni populari as spune ca „sepsi o ia cu lopata”. Penalty fara dubiu…
In plus Gaman a mai ratat cel putin doua galbene in prima repriza. Mai mult de 7,8 n-are cum primi doar daca Deaconu (observatorul) vrea sa fie binevoitor….

ovidiu  •  2 mai 2015, 1:15

O astfel de abordare nu poate duce decat la abuzuri. Se va face hotie pe fatza cu arbitrii acoperiti de regulament. Regulamentul trebuie sa fie cat mai putin interpretabil. Atingerea cu mana=hent.

cineva  •  2 mai 2015, 2:15

undeva prin acel regulamen exista o expresie ce pentru un individ de o inteligeta cat de cat rezonabila poate reprezenta de fapt ESENTA ARBITRAJULUI . Aceasta expresie suna in felul urmator : In spiritul jocului
Faza pe care o tot analizam se incadreaza exact in zona controverselor lamurite de aceasta expresie lasata acolo de niste oameni inteligenti pentru niste oameni inteligenti .
Pe scurt o astfel de faza nu poate fi niciodata penalty avand in vedere ca nu are nici cel mai mic element intentional ci e rodul unei intamplari nefericite
Doar subiectivii si cei interesati de polemici inutile pot pierde timpul comentand o astfel de faza
de vina este si vestita CCA ce nu vine cu explicatii clare pentru opinia publica crein tot odata o uniformizare a deciziilor in astfel de faze .(Craciunescule tu mai taca-ti fleanca fiindca ai avut ocazia sa faci acest lucru si nu ai rezolvat nimic asa ca mucles si nu mai arunca fumigene ca te-ai compromis destul , bine?)

Octavian  •  2 mai 2015, 3:00

Acum circa 10-12 ani la un gol al lui dinamo din offside s.a spus la tv ca trebuie sa se vada o fanta de lumina intre jucatori. Credeam ca am mai evoluat ca mentalitate, se pare ca nu. Un fotbal si o presa de 2 lei, nici suporterii nu sunt mai presus, dar ma asteptam mai mult de la dumneavoastra, mai ales dupa articolele legate de gala bute. Consider ca e o pierdere de timp sa mai urmaresc un fotbal corupt relatat de o presa corupta. Mi se pare culmea lipsei de bun simt sa spui ca nu e hent si ca nu e penalti. Promovam furtul pe fata si invatam copii ca e mai bine sa atinga obiectivele in viata prin inselaciune decat prin munca cinstita. Sa va fie rusine d.nule Tolontan!

Adrian  •  2 mai 2015, 7:49

Lasand la o parte faptul ca Steaua ajutata de presa a ajuns imaginea cersetorilor romani nu vad de ce trebuie discutat atat despre o faza absolut banala in care absolut niciun arbitru nu ar fi acordat niciun penalty cus au fara recomandari UEFA. Cele doua faze comparate sut total diferite. Daca in cea cu Alaba e discutabil deoarece intre minge si atacant era fundasul ce a luat mingea cu mana la faza cu Sepsi si Varela scuze, Varela nu mai avea absolut nicio legatura cu mingea caci o pierduse pe drum. Mingea era in spatele lui si nu mai avea cum sa continue faza chiar daca Sepsi prin acea alunecare a sters putin mingea de praf caci el era preocupat sa cerseasca penalty nu sa mai continue faza. Faza era terminate pentru Varela. Iar ceea ce sustine „marele” Craciunescu, cel ce arbitra pentru patronal sau Copos cand era reprezentant Samsung si arbitru, cum ca trebuia penalty pentru fault nu pentru hent este iar o aberatie. Alunecarea a fost absolut corecta ba chiar de manual fara sa atinga picioarele lui Varela. Dar Varela, exact cum au facut stelistii tot meciul cand la orice apropiere la mai mult de 50cm de ei in careul muresenilor erau cu mainile pe sus cersind penalty, a fortat un penalty uitand de minge. S-a aruncat pur si simplu in picioarele lui Sepsi cesind un penalty. Si la aceasta faza si la altele incepand din secunda 30 cand Adi Popa era cu mainile pe sus cersind penalty decizia corecta era cartonas galben pentru cersetorie. Sa dea dracu goluri din actiune nu sa se vaite ca ii fura arbitrii daca sunt asa valorosi.

ROSU  •  2 mai 2015, 8:51

mai batuti in cap si mai frustrati precum ,,suporterii” fcsb nu am vazut !

eu  •  2 mai 2015, 9:19

Sunt de acord cu hentul dar cu faultul ce ne facem domnule tolo hai tu zici ca nu sia creat sepsi nici un fel de avantaj cu mana acolo si ca asa se joaca ok ai dreptate dar cu faultul ce nefacem

eu  •  2 mai 2015, 9:21

Faza de la nemti se opreste dupa hent la noi putea continua varela daca nu era inpiedicat
Vedeti voi mai gasitile motive de furat la acesti arbitri slabi pregati ca nu mai este mult si o sa ne uitam la bulagari la fotbal ca la noi nici dracu nu o sa mai bage bani de frica sa nu fie arbitrati european ca in faza de fata sau faza de craiova sau cu otelul sau astra

marius  •  2 mai 2015, 9:43

Toata lumea vorbeste de hent….. Dar faultul? Cu faultul cum ramane? Dupa ce Varela atinge balonul e maturat… Sunt curios daca portarul facea ce a facut aparatorul ce se dicta? Probabil fault in atac….. Santeti atat de obsedati sa despicati firul in 1000 incat nici voi nu mai aveti habar despre ce vreti sa vorbiti……
Daca Steaua ar disparea despre ce ati mai diseca?
Bine probabil de ce a disparut Steaua…….

Paul  •  2 mai 2015, 11:23

Cu tot respectul, observ isi fac loc multe pozitii partizane in modul in care se fac aprecieri tehnice… si oricine intervine e polarizat (inclusiv subsemnatul).
Se fac analize partiale (hentul, viziunea UEFA) dar nu prea se vede si partea de alunecare a lui Sepsi in care s-ar parea ca e un fault. Se uita prea repede cum a castigat ASA la Tg. Mures impotriva Stelei si deciziile cuminti ulterioare asupra celor implicati.
Cert sunt 2 aspecte:
– arbitrajul romanesc se teme sa dea deciziile la limita in favoarea Stelei (pentru a nu fi acuzat ulterior)
– Steaua a vandut prea mult si acum nu-si mai permite sa fie tratata ca mai sus (ci corect)
Steaua probabil va pierde acest campionat si isi merita pedeapsa pentru lipsa de performanta de ansamblu aratata in retur. La aceasta non-performanta s-a contribuit si prin arbitraje ciudate.
Noi suporterii suntem insa mai ingrijorati de starea generala a fotbalului romanesc, de viitorul acestuia, de lipsa de performanta pe plan international… In ultimele etape, vedem in campionat meciuri ‘aranjate’ (si ca urmare Rapid e data cazuta deja de Dl. Dragomir cu multe etape inainte de final) si care ar trebui sa va framante mai mult pe dvs. – jurnalistii sportivi; in plus, se pot genera curente de opinie mai ample in favoarea largirii bazei de masa in selectia de copii/tineri fotbalisti… altfel in curand o sa ajungem in lumea a 4-a a fotbalului si n-o sa mai fie nimic de scris/analizat.
Daca am lezat pe cineva, va rog sa ma scuzati… a fost doar o opinie.

dan t  •  2 mai 2015, 11:53

sa nu se mai vaete mereu femeile de la steaua…atata tot

silvius  •  2 mai 2015, 11:54

Ion Craciunescu a mai spus ca a fost si fault in aceeasi faza,ce parere ai Tolo?

mosuhu  •  2 mai 2015, 12:40

catalin,
nu trebuie sa ne pricpepem toti la toate ;din punctul meu de vedere e panalty clar !oricum nu conteaza :probabil tot asa ia campionatul!
sepsi pleaca aiurea dupa fenta lui Varela :nu joaca mingea decat cu mana;
impiedica actinuea si cu picioarele si mai apoi e adevarat neintentionat si cu mana !
comnform teoriei tale daca un fotbalist se arunca (,) ca la hochei pe linia portii si neintentionat bareaza sutul cu mana nu e penalty

alex  •  2 mai 2015, 12:47

nu inteleg de ce va mai agitati atat pentru ca nu a fost nimic si voi oricum nu mai sunteti in stare sa marcati din penalty..

gaby  •  2 mai 2015, 12:48

tot pricinosi si mincinosi ati ramas,mai uitativa odata la faza,este si hent si fault, cite infractiuni trebuia sa se faca pentru un penalty,4-5 ?
a avut dreptate ioanitoaia , parca e vreun guru al fotbalului si noi nu stim,domnul tolontan sinteti penibil,ar trebui sa va mai recicleze putin sefii,daca nu sa va pina pe liber .dati exemplu ca a vorbit gaman la o bere,mai bine spuneati cum a lasat la inceputul partidei jocul de coate si intrarile la intimidare ale asa-ului.

ionut  •  2 mai 2015, 12:50

Domnule Tolontan gresiti. In faza cu Alba mingea este luata aproape la subrat, mana fiind apropiata de corp (asa cum solicitai dv. sa intre prin alunecare cu mainile apropiate ) in timp ce la Sepsi mana este perpendiculara pe corp si mingea este luata cu palma !!! Alaba nici nu ar fi avut cum sa evite contactul dintre mana si minge (nu avea unde sa ,,duca,, mana) in timp ce la Sepsi era simplu (o ridica, o tragea langa corp, etc.) Atat va rog, priviti cu atentie cele dou faze si dati mai mult credit unui fost arbitru.

Lau  •  2 mai 2015, 13:12

comentariul meu referitor la condamnarea lui vasile avram nu a fost pulbicat. de ce?

Octavian  •  2 mai 2015, 13:32

Mda, comentariul meu a fost sters. Asta spune tot despre presa din Romania.

marius  •  2 mai 2015, 13:38

Catalin, nu e hent, am inteles, dar cum ramane cu contactul dintre Sepsi si Varela?

rtjtrt  •  2 mai 2015, 13:56

bun nu e hent dar nici fault?pt ca in prima faza e fault si apoi hent.sepsi il ia cu totul pe varela neavand nici o treba cu mingea

Laurentiu  •  2 mai 2015, 14:11

Daca ar fi jucat Otelul Galati sau Unirea Urziceni in UCL împotriva lui Bayern Munchen, iar „hentz-ul” ar fi fost comis de un jucator român, cred ca arbitrul ar fi acordat penalty, iar UEFA nu ar fi comentat nimic.

varro florin  •  2 mai 2015, 14:28

penalti clar la bayern …..prea multe presupuneri ca a fost ca na fost

alex  •  2 mai 2015, 16:16

Bună ziua! Să facem o discuție de amorul artei conversației!
Eu cred că cei care contestă faza acestui penalty iau în calcul o întreagă manieră de arbitraj …. evident pro unele-echipe. Aud frecvent teorii cum că, Steaua a fost avantajată în trecut, Dinamo în trecut …șamd. Eu sunt suporter al unei echipe considerate în trecut antisistem, dar nu mi-au plăcut sau nu m-am simțit că echipa a câștigat pe bune un meci în care greșelile au fost evidente! Ideea de a lansa o legitimitate … lasă că și ei au făcut la fel ….lasă fotbalul de izbeliște …alungă oamenii de pe stadioane și îl trimite la casele de pariuri să își certifice ponturile și să sudeze relațiile ….reciproc avantajoase ….

Eu afirm despre evidențe, iar evidențele domnule Tolontan vorbesc cu acele cifre reci, statistice ce este drept, dar elocvente ….Aceste campionate sunt decise de arbistri-instrumente ….În acest meci, ca și spectator neutru am văzut intrări ,,la rupere,, (repriza a doua nu au mai fost) și atitudini ale unor fotbaliști ce spuneau totul, atitudinea dată de siguranța ,,ca ai spate,, ….să nu ne ascundem după cireș, nu e musai să fi expert să observi….

Acum mulți ani ….un personaj cu gura mare striga ….suntem furați de arbitri …. cifrele vorbeau … Craiova conducea în topul dezavantajatelor …. 12 impotrivă – 4 pentru ….enorm ….Un meci ce l-a menționat a ajuns în stenograme….ce a rezolvat situația? cum te simți ca jucător? cu ce te încălzește că ai muncit și nu mai primești prima de obiectiv? Se mai miră cineva că echipele naționale de juniori și seniori nu mai au rezultate? ….

Oamenii despre asta vorbesc, despre evidență…evidența de a fi în ultimii 8 ani ani de 3 ori campioană, participa în ligile campionilor vinde jucători și acum să fi în insolvență, sau mai grav a dispărea ….

Așa că, de ce teoria hențului? …. nu contează hențul în sine… contează tot procesul…. fotbalul este falimentat, iar una din puținele distracții ale oamenilor pervertită!

ASA o să ia titlul domnule Tolontan, dar nu uitați, jucătorii nu uită …. și vor începe să decidă ei cine și cum va retrograda….pentru că acest tip de alunecare întârziat va ajuta echipe să se salveze și echipe să ia titlul!

O zi frumoasă să aveți!

Playmaker83  •  2 mai 2015, 17:16

Pt. mine este penalty clar,o incercare de deposedare prin alunecare esuata,nu a lovit mingea decat cu mana,in schimb a lovit adversarul.

CCC  •  2 mai 2015, 17:34

Interesant ca dupa ce analizam ca la carte (manualul UEFA) daca a fost sau nu hentz la Sepsi, uitam total de faptul ca acesta comite in primul rand fault, la intrarea prin alunecare la Varela! Mai intai il ia pe Varela, care incerca sa continue alergarea, cu ” fulgi cu tot” si abia apoi atinge mingea cu mana. Astept cu interes sa analizati la fel de profund si documentat si aceasta parte a fazei incriminate. Sper sa nu dureze vreo 2-3 ani pana descoperiti in manulaul UEFA pagina la care ni se explica de ce nu este fault la Varela.

Alex  •  2 mai 2015, 18:22

Atunci Petrolului de ce i s-a dat penalty la o faza similara, in meciul cu Universitatea Craiova din retur? Izvoranu a agatat cu mana o minge ce a lovit pamantul si i-a sarit in mana in momentul alunecarii. Revedeti faza din meciul Petrolul – Craiova 1-2! Sa inteleg ca impotriva unora e normal sa se greseasca si impotriva altora nu?

dac.impielitzat  •  6 mai 2015, 1:38

nu e corect deloc sa judeci asa o faza
pozitie fireasca?… pai daca-ti intra prin alunecare cu mainile aripi si-ti fura mingea cu mana (in pozitie fireasca!) ce fel de fotbal mai e si asta?
nu e ok
abia asa complica regulile jocului
una e sa-ti suteze in mana de la mai putin de 1m, mana lipita de corp. aia chiar nu ai ce sa-i faci, ce sa reprosezi la fundas? si alta e sa lasi libertati din astea legate de pozitie fireasca a mainilor la deposedarea prin alunecare.

Comentează