Acum, serios. Cîte meciuri vor trebui să mai treacă pînă cînd FIFA să accepte că şi corectitudinea politică are limitele sale? Degeaba încurajezi pluralismul cultural dacă asurzeşti zeci de mii de spectatori şi miliarde de telespectatori. În acest ritm, o spun protestele din toată lumea, ne îndreptăm spre un singur popor: cel al dependenţilor de ORL.
luni, 14 iunie 2010, 12:50
Acum, serios. Cîte meciuri vor trebui să mai treacă pînă cînd FIFA să accepte că şi corectitudinea politică are limitele sale? Degeaba încurajezi pluralismul cultural dacă asurzeşti zeci de mii de spectatori şi miliarde de telespectatori. În acest ritm, o spun protestele din toată lumea, ne îndreptăm spre un singur popor: cel al dependenţilor de ORL.
La fiecare meci, fondul sonor te ameţeşte. Îl auzi minute în şir după ce partidele s-au încheiat, îl simţi aşa cum adulmeci asaltul ţînţarilor în Deltă, înainte să cadă soarele, atunci cînd te împachetezi în cremă ca un faraon; degeaba! Deschizi frigiderul, tragi apa, dai din telecomandă mai încet sau mai tare. Degeaba! Sunetul monoton şi iritant al vuvuzelelor se infiltrează în timpane şi rămîne acolo, ciclînd la infinit.
„E parte a specificului local”, au răspuns, diplomatic, cei de la FIFA valului de cereri ale jucătorilor, spectatorilor şi telespectatorilor. „Nu putem interzice”. Ei, na! Dar ce se întîmpla dacă, atunci cînd au organizat Europenele, elveţienii şi austriecii veneau la meci fiecare cu o tobă? Imaginaţi-vă 30.000 de tobe în tribune. Nu s-ar mai putea juca fotbal. Şi ce se va întîmpla dacă se mută Mondialul în Irak? Se trage cu Kalaşnikovul în tribune ca reverenţă la adresa specificului local?!
Acum, serios. E un turneu cu echipe bune, Germania a plutit pur şi simplu aseară, dar ar fi şi mai bine fără zgomotul de fond. infinit.
cetateanu_neturmentat • 14 iunie 2010, 0:58
Început de competiţie mai degrabă sălciu decât entuziasmant. Dacă El Mundial-ul argentinian din 1978 a avut baletul confetti-ului, cel spaniol din 1982 corrida tobelor lui Manolo, cel mexican din 1986 magia valului, cel italian din 1990 frenezia melodioasă a tribunelor, cel american din 1994 entuziasmul a câte 80-90.000 de spectatori (cea mai mare afluenţă şi medie de public din istoria turneelor finale), cel coreeano-japonez din 2002 sacadarea obsedantă a încurajărilor fanilor asiatici, în schimb World Cup-ul african actual a adus cu sine, peste toate, zumzetul atoateacaparator, înnebunitor al vuvuzelelor.
Una peste alta, primul week+end de mondial ne-a oferit un fotbal aproximativ şi un arbitraj matematic, aproape fără cusur. Altădată, am fi considerat exotice brigăzi din Uzbekistan, Kazakhstan, Japonia, Coreea… Azi, trebuie să ne înclinăm în faţa valorii unor astfel de arbitri şi să ne gândim, o dată în plus, amintindu-ne de prestaţiile “fluieraşilor” noştri, cât de departe suntem de lumea bună a fotbalului…
Tirania vuvuzelelor | Calarasi online | portal judeţ Calaraşi • 14 iunie 2010, 1:03
[…] Tirania vuvuzelelor […]
Cristi • 14 iunie 2010, 2:13
Subscriu. Este absolut insuportabil si face din vizionarea unui meci de fotbal, un adevarat chin. Nu se aude nici macar cum se bucura fanii la goluri, doar zumzetul ala infect.
Marmorosblanc • 14 iunie 2010, 3:14
E pacat, un turneu care pana acum pare excelent organizat sa fie aruncat in derizoriu de cretinii aia cu goarnele. E o forma pura de infantilism de masa, sa te bucuri ca prostul ca poti sa scoti zgomote nearticulate, sa produci idei articulate e ceva mai dificil.
Ciprix • 14 iunie 2010, 4:10
Efevtiv ne omoara vuvuzelele astea. Eu nu zic ca nu sunt ok is placute , dar daca ar fi folosite doar la gol. Ar fi mai frumos sa se auda galeriile si sunetul de la pasele jucatorilor…sa te faca sa simti ca esti pe stadion.
Hai noroc!
Vlad • 14 iunie 2010, 4:28
Corect! Foarte multa lume iritata, de-a dreptul indignata, multi editorialisti ce scriu despre „tirania” lor, dar nimic concret! Ar trebui facute plangeri oficiale! Nu se poate ca Fifa sa raspunda la fel! Trebuie salvat spectacolul de la acest Mondial! Atat cat se mai poate…
Roman paranoic • 14 iunie 2010, 5:04
Cum ar reactiona suporterii romani daca n-ar avea voie cu seminte pe stadion la finala Europa League la Bucuresti? **** ****.
Ar trebui angajati niste ingineri de sunet meseriasi care sa plaseze multe microfoane de fond si sa caute zonele din tribune fara zgomot puternic de vuvuzele pentru atmosfera.
Jucatorii ar trebui sa aiba instructuni trimise direct de antrenor pe un display pe mana (ca un quarterback in fotbalul american). Asa poate ar respecta si ei instructiunile.
E galagie pentru toata lumea, cum sa te plangi ca adversarul te-a batut ca tu nu te intelegeai cu coechipierul?
Nic • 14 iunie 2010, 5:58
sunt de-a dreptul innebuniti sud-africanii dupa vuvuzelele lor, si ceea ce e mai grav e ca nu se opresc deloc timp de 90 de minute.
ion c • 14 iunie 2010, 6:05
corect
Mihai • 14 iunie 2010, 6:36
Poate sunt singurul nebun. Mie imi place.
Dar nu cred ca sunt dingurul din moment ce zeci de mii de oameni il produc continuu. Pentru mine aduce ceva in plus, un efect oarecum halucinant, poate chiar de transa, desi e mult spus. Oricum, cand anii vor trece si ne vom aminti de acest Mondial, ne vom aminti cu nostalgie si de zumzetul african ce ii scoate din sarite pe unii acum.
Fara el e ca si cum te-ai uita la Formula 1 cu televizorul pus pe „mute”. Cu mici exceptii, fanii nu canta la turneele finale. Ce ma scoate din sarite e o liniste ca cea din Mexic ’86.
Mircea_SS • 14 iunie 2010, 6:42
am sperat ca macar englezii sau nemtii vor acoperi sonor fundalul enervant, dar m-am inselat. se pare ca e o manie ce a prins si a cuprins chiar si turistii ajunsi acolo la meciuri intrucat nu vezi doar bastinasii sufland in trompete. ajunsi acolo, toti uita de toate si sufla in trompete.
groaznic!
nick • 14 iunie 2010, 6:54
Aveti perfecta dreptate. Daca nebunia asta nu inceteaza, daca nu vrei s-o iei razna, ai doua variante: ori sugrumi total sonorul, ori inchizi televizorul. Or avea ei „specific local” dar ar fi trebuit sa invete si despre ceilalti muritori care se uita la ei. Si dupa ce trece „spectacolul lumii” sa sufle cat si unde-or vrea. Dar cred ca si unora dintre spectatorii ne-africani le place. Ca lumea-i plina de primitivi si „iubitori de frumos”! Nu?
porojao • 14 iunie 2010, 7:01
Cred ca prea mult tam tam se face cu vuvuzela asta. FIFA are dreptate, e parte din peisajul local si nu se poate interzice… Cum ar fi sa interzici in Romania semintele pe stadioane sau mici si berea in week-end?
gogu • 14 iunie 2010, 7:06
Mie imi place vuvuzeaua. Mai estompeaza din atmosfera de boschetarime si mogaldanime de la meciuri.
cristi • 14 iunie 2010, 7:30
chiar e enervant ! sa sufle in tampaniile alea doar la jocurile Africii de sud !
civilizatie@cluj • 14 iunie 2010, 7:38
cum sa fie interzise? simplu, ca si semintele la Cluj pe stadionul CFR-ului…
Puerto Rico • 14 iunie 2010, 7:52
Pt. numele lui Dumnezeu, bucurati-va de spectacolul sportiv pe care-l vedem o data la patru ani.
Pe stadion, dupa cum se poate vedea in transmisiile directe, lumea bea cate o bere la sticla, agita steaguri, sufla in trompete, suporterii stau amestecati si se tin de gat chiar daca-s adversari.
Ma uit la comentatorii de peste ocean (din America de Nord si Sud), Australia si cativa din Europa. Toti savureaza competitia, glumesc, au o bucurie in ei atunci cand comenteaza sau relateaza de la fata locului (inclusiv despre vuvuzele).
Parca numai la noi vad crispare, inversunare si o atitudine critica fata de orice amanunt, orice mica gresala de organizare…. ca si la olimpiada de la Vancouver de altfel…
Si daca ne aducem bine aminte, acest zumzait continuu, nu-i o noutate. Celebrele goarne cu cu aer comprimat, se auzeau cu miile in fotbalul vestic si turneele finale de prin anii ’80.
Culmea e ca la cateva rubrici mai jos de acest editorial, pe pagina GSP-ului, este un articol cu titlul: „Cîştigă o supervuvuzelă la Smiley Vuvuzela, la GSPTV!”
Începînd de luni, în fiecare seară de la 23:10, pînă la finalul Campionatului Mondial din Africa de Sud, GSP TV va prezenta „Smiley Vuvuzela”, o emisiune despre evenimentele din spatele cortinei competiţiei.
Într-un decor specific african, Cătălin Oprişan va oferi informaţii inedite despre turnirul mondial, într-o manieră personală, comică. Se va acompania de fiecare dată şi cu o vuvuzelă, goarna sud-africană, pe care telespectatorii o pot cîştiga.
🙂
Luca • 14 iunie 2010, 7:59
Da, e o porcare ! Nici nu pot sa ma uit la meciuri !
incontestabil Dinu Cornel • 14 iunie 2010, 8:33
In primul rand ca asta e o smecherie buna pentru patronasii nostrii autohtoni! Pai daca Gigi Becali ar avea 1 miligram de creier, ar chema tot neamul sau mioritic si ar face vuvuzeala in tribune de nu s-ar mai auzi nici o injuratura la adresa lui!
In al doilea rand, desteptul de mai sus care vede comentarii favorabile prin Americi si Europe, sa se mai uite inca o data si sa vada ca e chiar isterie, mai ales la Americanii aia mai nordici.
Dar oare cine suntem noi sa comentam cand se stie cum a fost atribuit campionatul asta continentului african??? Oare in spaga nu era inclusa si vuvuzica asta, care baga bani multi in buzunarele comerciantilor???
E clar ca multi jucatori, mai ales dupa sezoane obositoare, vor dori sa scape de jungla viesparului si de zgomot si vor dori sa se duca si mai repede in vacanta, deci vor dori sa paraseasca aceasta competitie cat mai repede!
vali • 14 iunie 2010, 9:18
@cei cu semintele
se pot interzice si semintele…vezi stadionul CFR Cluj. acolo te poti uita la un meci fara sa iti aterizeze din spate cojile+scuipatul de rigoare.
daca esti dependent, poti sa intri cu seminte decojite.
Ion • 14 iunie 2010, 9:18
Cel mai probabil televiziunile au tehnica necesara pentru eliminarea zgomotului trompetelor din sunetul care vine din Africa de Sud.
Barrie • 14 iunie 2010, 9:33
Probabil vuvuzela a fost inventata inainte de aparitia primei forme de limbaj articulat. Iar unii pur si simplu nu au evoluat si au ramas la suflatul in corn.
Bogdan Ghiurco • 14 iunie 2010, 10:01
Mai e un aspect în privința vuvuzelelor. E vorba de faptul că uniformizează atmosfera meciurilor, care este, la rândul ei, parte din joc, așa cum îi place FIFA-ei să spună.
Cu vuvuzelele astea, o dispută între galeriile lui Liverpool și AS Roma ar fi o banalitate… Globalizarea, corectitudinea politică n-ar trebui să însemne „otovizare”, ci diversitate.
(observația aparține unui prieten, eu o răspândesc, doar).
gratzi • 14 iunie 2010, 10:24
Chiar daca interzic vuvuzelele, pentru noi romanii nu e mare diferenta: oricum suntem condamnati sa urmarim meciurile fara sonor, din cauza „comentatorilor” tvr. Nici nu stiu cine produce poluarea fonica mai greu de suportat … ei sau „vuvuzelele” … mare dreptate avea maestrul Chirila: „nu te mai lasa comentatorii sa te uiti la meciuri” … atata penibilitate, greu de imaginat si suportat … o mare de cuvinte intr-un pustiu de idei …
georgeil • 14 iunie 2010, 10:25
cica face parte vuvuzeaua din traditia lor!!!ce face parte frate, ca te innebuneste de cap bazaitul ala continuu dar pentru ei e familiar ca acolo in copaci bazaie intruna musca.
Viorel • 14 iunie 2010, 10:31
Daca pe toate stadioanele s-ar folosi aceste vuvuzele s-ar duce dracu fotbalul.
Vii puteti imagina pe cei din Liverpool cantand You’ll never walk alone cu vuvuzeaua?
Se spune ca publicul este al 12-lea jucator, in Africa de Sud se pare ca publicul a primit rosu. Va trebui sa se joace numai in 11. Pacat
dcoios • 14 iunie 2010, 10:49
Reclamele de la GSp si alte „conlocuitoare” nu ar trebui interzise? Vuvuzela lui Becali, Geona, YLYESKOVICY si bocnelile atomice? Cenzura nu are rost si libertatea de exprimare ( si prin presa) trebuiesc respectate. Intotdeauna fara conditii!
fevasi • 14 iunie 2010, 10:50
Dece nu afiseaza, ‘desteptii’ de la TVR, MINUTUL SI SCORUL !?
Gant • 14 iunie 2010, 10:50
cel mai penibil campionat mondial.organizare,neorganizare…pur si simplu nu poti sa vezi un meci de fotbal.daca era vreun meci din liga lor nu le puteai interzice…insa e CUPA MONDIALA, toti avem dreptul la spectacolul asta, sa sufli a prost asa toata ziua din niste goarne denota incultura .In Germania, ca peste tot toata lumea e scarbita si se vrea interzicerea lor, mi se pare firesc, oamenii vor sa auda incurajarile , vuietul tribunelor la ocazii, nu goarne 90 de minute!!!!sper sa se termine cat mai rapid aventura asta in africa si sa nu mai avem de-aface cu astia niciodata!
victoras2001 • 14 iunie 2010, 10:51
Africa + vuvuzela + comentator TVR = Jale mare
dcoios • 14 iunie 2010, 10:55
Daca cineva ar face acum o lege sa nu se mai scrie de patine v-ar conveni? Romania este inca cenzurata de propria constiinta>
Marius • 14 iunie 2010, 10:57
Problema de transmisiune tv e simpla. Exista modalitati de a reduce zgomotul de fond si de a amplifica vocea comentatorilor… nu e nu stiu ce filozofie, acuma ca nu stiu astia de la tvr, e partea a doua.
Cat despre cei de pe stadion, stii cum e: prostia lor, problema lor. Singurii care trebuie sa sufere fara a avea de ales sunt jucatorii… Cred ca isi rad in barba ai nostri ca nu sunt acolo 😀
G.I. • 14 iunie 2010, 10:59
Tirania vuvuzelelor si precizia arbitrilor. Cel putin pana acum asta a insemnat Mondialul sud- african.
GRadu • 14 iunie 2010, 11:07
Pe mine nu ma deranjeaza vuvuzelele. Si, in plus, sunetul de fond se poate filtra. Oare de ce nu fac acest lucru cei care transmit mondialul?
nu mai supoooort • 14 iunie 2010, 11:29
Seara dupa meciuri vrei sa te culci ca tot omul, obosit dupa o zi lunga, plina cu fotbal. Dar surpriza! Crezi ca poti? Aiurea! Vuvuzelele inca iti rasuna in creier, in maduva oaselor, urechile sangereaza, ochii ti se intuneca, lumea se sfarseeesteeeee! AAAAA! Nu mai supooort! Opriti masacrul!
Auzi: „specific local”; pai atunci iti multumesc Doamne ca m-am nascut in Romania.
PS Dragut articol.
milici • 14 iunie 2010, 11:31
Cat de ne.buna poate fi lumea fotbalului!
Galeriile ambelor echipe se manifest identic indiferent de eveniment, in teren nimeni nu stie cui i se adreseaza vuvaiala, totul e de neanteles.
Adrenalina contra viitoare tratamente la doctori urechisti, optiunea omenirii e clara si fara echivoc.
cristian • 14 iunie 2010, 11:33
E pur si simplu o nebunie sa sufli 90 de minute in acele cucuvele…aaa..vuvuzele!Acesti spectatori nu au nimic in comun cu fazele din meciuri ci pentru ei importanta este transa in care intra facand acest zgomot infernal!Hotarat lucru:trebuiesc interzise!
Vlad Razvan • 14 iunie 2010, 12:00
Peste tot se vorbeste, dar nu se face absolut nimic concret.
Catalin, Gazeta Sporturilor este un ziar de profil sportiv respectat si in afara. De ce nu incepeti o campanie? O scrisoare deschisa (tradusa in 4-5 limbi de circulatie internationala) catre FIFA, dar care sa fie semnata de toate redactiile ziarelor de sport serioase din lume. Sunteti capabili de asa ceva. In plus, va circula si repede si cu o presiune constanta asupra FIFA, poate se rezolva ceva.
Intreaga lume e exasperata, nu numai noi.
cap² • 14 iunie 2010, 12:14
Cred ca Gigi isi freaca mainile de bucurie acum. IN sfarsit a gasit modalitatea sa inchida gura celor care il injura :))
victor • 14 iunie 2010, 12:24
Vuvuzela e mult mai suportabila decit zgomotul discotecii romanesti, mult mai de bun gust dcit asa zisa „muzica” de la cluburi. Si oricum mai civilizat dcit scandarile de pe stadioanele romanesti. Eu daca as fi acolo as sufla si eu in vuvuzela.
robert • 14 iunie 2010, 12:26
boala bondarilor zanateci. cel mai amuzant e ca-s unii care afirma ca le place. tre sa fie cate unu contra, ca altfel nu-s ” speciali”. nu poti sa fi sanatos la cap si sa afirmi asa ceva. probabil sufera de sindromul acut maimuta-nebuna-cu-suflatoare-de-plastic. maine-poimaine o sa afirme ca nici bach nu se compara cu „muzica” vuvuzelelor si or sa creada in asta.
victor • 14 iunie 2010, 12:34
Nu e zi in care sa nu ascult Bach, si daca nu e bach e Mozart sau e Enescu. Sa fiu insa platit, si nu as suporta un sfert de ora intr-o discooteca bucuresteana. Vuvuzela e altceva, nu e muzica, e ca curgerea a ceva. Mie imi e simpatica.
Iancu Marius • 14 iunie 2010, 12:46
Mai fratilor eu sunt disperat cu trompetele pacii….am asteptat campionatul asta mondial cu sufletul la gura..mi-am cumparat lcd hi tech, am transmisie hd (senzationala de altfel) si ma nenoroceste sunetul…si ce e mai interesant pe tvr hd dupa finalul meciurilor arata imagini…se auzeau vuvuzelele alea si cand era stadionul plin, eu nu mai inteleg…concluzia e ca din cel mai asteptat mondial a devenit cel mai enervant(am ajuns sa fac si o petitie online chiar daca stiu ca nu rezolv nimic cu ea, atat de disperat am ajuns)
danimovistu • 14 iunie 2010, 12:46
parca nici nu imi vine sa ma mai uit la meciuri, ce frumos ar fi fost sa auzi cintecele englezilor pocnetul mingilor, oleurile spaniolilor si etc…asa se aude doar un roi imens de albine africane in cautarea reginei matca (mam saturat)
vuvuzela • 14 iunie 2010, 13:03
ce-ar fi daca si bucurestenii ar claxona in dreptul ambasadei africii de sud? asa, constant, cum au patit-o rusii:))
pentru cei interesati: str. stirbei voda 26-28:))
mondial placut!
Nea Caisa • 14 iunie 2010, 13:11
Cam asa sunt si unii ziaristi sportivi: niste vuvuzele.
durden • 14 iunie 2010, 13:11
mie mi-a placut ce a comentat un cititor gsp.cik:”cum naiba sa fie vuvuzelele ceva traditional cand ele sunt facute din plastic?!?” :))
bitza • 14 iunie 2010, 13:17
mie imi place .. sunetul :)) tolontane.. nu sufera comparatie.. vuvuzela cu kalasnikovul… sa fim seriosi .. !
Alecs • 14 iunie 2010, 13:23
dragute vuvuzelele 🙂 .. eu mi-as lua una si acasa.. e spiritul acestui mondial .. mie nu mi se par insuportabile chiar deloc .. poate voi astia.. avetzi urechea mai fina …ce vreti?.. sa vina lumea pe stadion si sa manance seminte ?.. astia nu fac scandal.. nu dau foc la tribune.. canta din vuvuzele .. zici ca sunt albine.. ma relaxeaza bazaitul albinelor
mircea • 14 iunie 2010, 14:02
sunetul vuvuzelelor face parte din farmecul acestui mondial… bun sau rau…asta e.. pt colegul cu HD si super televizor… ai posibilitatea sa ti-l setezi audio cum vrei tu… chiar sa auzi numai comentatorii ( dar nu stiu daca o sa vrei asta )…. cu prietenii, in bar, la un lcd la 5 m distanta zgomotul berii depaseste ..vuvuzeaua…