Pierderea lui Mutu

Între un botez şi o convocare, istoria fotbalului nostru merge înainte

marți, 14 noiembrie 2006, 12:51

Între un botez şi o convocare, istoria fotbalului nostru merge înainte

„Mutu nu e o pierdere, avem fotbalişti care să-l înlocuiască”
Ionuţ Lupescu, la sosirea in Cadiz.

Fotbalul e obişnuit cu pierderile. Era totuşi o treabă să-l avem pe Mutu. De pildă în 1964, la Yokohama. Era minutul 85 al meciului decisiv pentru calificarea în semifinalele turneului olimpic. Ungaria conduce România cu 1-0 şi Petru Emil cade secerat. Penalty pentru ai noştri. Bate Constantin şi apară Gelei! În faza următoare au ungurii penalty şi se face 2-0! Dacă trăgea Mutu poate dădea scăriţă şi gooool, aşa cum făcea la juniori, cînd îi aducea pe antrenori în pragul crizei de nervi. Ce şansă am ratat atunci!

„Tot Bucureştiul în balcoane”
Eheeee. Dacă ar fi fost Mutu… doar trei ani mai tîrziu, cînd am pornit preliminariile pentru Italia ’68, primul Campionat European cu acest nume. Meci în mai cu Elveţia, la Zurich. 3-0 pentru gazde după o jumătate de oră.

Pauză. „Tot Bucureştiul era în balcoane. Nu mai avea respiraţie”, scria Ioan Chirilă. 7-1 la final, cu gol Dobrin, singurul care a mişcat. S-a vorbit despre o eroare a medicilor, care au greşit întăritoarele de efort. Dacă ar fi fost Mutu…

Adio, Mexic!
De fapt, ne-a lipsit. Şi în 1985, la meciul cu Irlanda de Nord. Partida decisivă pentru Mexico ’86. Lucescu nu i-a avut pe Cămătaru, accidentat, şi pe Ştefănescu, suspendat. Atunci, banderola l-a sufocat pe puştiul Hagi, iar Boloni a făcut singurul său meci fără luciditate de cînd revenise în „naţională”.

Gazonul de pe „23 August” a fost îngrozitor, am ratat de pe linia porţii, iar irlandezii ne-au învins cu 1-0 printr-un gol marcat de Quinn, un fotbalist din a doua ligă engleză. Zecile de mii de români au plecat pe jos ca nişte morţi vii, bîntuind printr-un oraş întunecat şi friguros. Poate cu el în teren ar fi fost altfel.

O statistică rece arată că Mutu n-a fost în teren în nici unul dintre momentele în care s-au pierdut ultimele trei calificări… 2002, 2004, 2006

Dar, peste toate, ne-a lipsit Mutu în ultimele trei preliminarii ratate. Bine… într-un fel putem spune că a jucat. A jucat şi pe Ghencea, contra Sloveniei, în noiembrie 2001, dar a fost schimbat în minutul 59. Atunci n-a putut să-l ajute pe Hagi, care a achitat nota de plată.

În 2003, la obsedantul 2-2 de la Copenhaga, a marcat şi iar a fost schimbat spre final de Şoavă, cu cîteva faze înainte ca Laursen să ne scoată din cărţile calificării.

La ultimele calificări, a marcat cu Finlanda, apoi cu Macedonia, n-a mişcat nimic în Cehia şi a căzut, ca din senin, ghilotina suspendării. Ne-a lipsit cu Olanda şi totul s-a făcut praf!

Nici la victorii…
Acum am luat-o de la capăt. Sîntem tot noi, cei care „am pierdut multă vreme o perioadă de timp”, după cum ne caracterizează, cu umor involuntar, Ion Iliescu în cartea recentă a lui Paraschivescu.

Din motive care uneori n-au depins de el, Mutu a lipsit la multe dintre momentele ratate ale echipe naţionale, de la Yokohama şi pînă la matul din Giuleşti, cu Olanda. După cum, din păcate, n-a participat, nici la clipele de glorie. Egalurile de pe Wembley, uite că s-a dărîmat stadionul şi n-am pierdut încă acolo!, Guadalajara, Rasunda, Bratislava lui Geolgău, World Cup ’94…

Înainte de a se retrage, Gică Popescu îşi inventaria, amuzat, zilele de naştere petrecute în cantonament. Reieşea că ultima aniversare în familie o făcuse prin clasa a şaptea. Anii au trecut şi nici unul dintre „tricolori” nu se mai poate plînge de aşa ceva. Avantajul de a nu participa la turneele finale!

Fără sfîrşit
Aşteptaţi un final? N-am. Povestea fotbalului nostru e fără sfîrşit. În ea se amestecă iluzii, boemie, momente emoţionante, un palmares mai degrabă modest la scară europeană şi cîteva perioade în care am răsturnat parcă ordinea mediocră a lucrurilor. E aproape imposibil de găsit, în covorul timpului, o logică pentru felul în care se ţes la noi eşecurile şi succesele.

Ca un abur, ca o întîmplare, se iţeşte totuşi o pildă fragilă, gata să se destrame în orice clipă. Poate că e o impresie, poate că am ajuns să confundăm dorinţa cu realitatea, dar parcă de fiecare dată cînd a reuşit, „naţionala” a fost condusă de pe bancă şi din teren de către un grup de oameni talentaţi şi care au ars pentru o idee, pentru un ambîţ. Să fie pasiunea şi efortul reţeta succesului? Măi, măi! Dacă ar fi aşa de simplu, atunci Mutu ar fi acum în oraşul unde apele calde ale Mediteranei îmblînzesc vînturile Atlanticului.

Comentarii (236)Adaugă comentariu

Dr@Gosh  •  14 noiembrie 2006, 14:57

🙂

radu  •  14 noiembrie 2006, 14:58

multumesc ptr raspuns. uneori ma intreb cand ai timp sa le faci pe toate.
Dr@Gogh:mutu nu e nasol. mutu e…jenant. e o problema de etica muncii, la el, desi am senzatia ca s-ar putea sa fie mai complicat ptr tine(no offense!)

Mujo Tutun  •  14 noiembrie 2006, 14:59

oameni buni,
dependenta, daca despre asta vreti sa vorbiti, e o chestie cumplita! Drogatul, dependentul, sunt, totusi, si ei, oameni. Cine vrea sa-i puna la stalpul infamiei? Putem acuza un anumit mod de viata, dar toata ranchiuna asta este de-a dreptul psihanalizabila!
Siktir tuturor puritanilor de pe acest blog! Mutu este, nolens-volens, un jucator esential pentru Romania. Restul sunt barfe, mondenitati, „rautacisme”.

Matei  •  14 noiembrie 2006, 14:59

D-le Tolontan, nu conteaza daca il aperi pe mutu ci faptul ca incerci sa-l introduci cu forta in constiinta microbistilor alaturi de foste mari glorii, ceea ce e penibil. mutu este un drogat apropiat (din interes, nu prin natura lui) al lumii interlope, un om care si-a abandonat propriul copil. Spe ca intr-o zi sa scapam de el si sa ne putem bucura de echipa nationala.

Real Sport Romania  •  14 noiembrie 2006, 15:00

Nu conteaza ce zice unul si altul, astia de scriu articolele sint dastepti de bouane … nu va plictiseste stilul asta exagerat de a face din rahat bici?

Du-te si voteaza rezultatul: Spania – Romania la:

http://real-sport.blogspot.com/

Mujo Tutun  •  14 noiembrie 2006, 15:01

De dragul jocului: taca-ti plischi!

Tibs  •  14 noiembrie 2006, 15:01

Cred ca Tolo(macul) a incurcat borcanele, cum sa joace Mutu in meciul acela cu Ungaria cand Mutulica nici nu fusese nascut?
halal jurnalist! Nici macar ca apropo nu e reusita gaselnita asta, cine se pricepe la fotbal stie ca Steaua cand a castigat C.C.E. din ’86 a ratat si ea 2 lovituri de la 11 metrii prin Majearu si Boloni care pe atunci erau cei mai buni. corect, daca Jenei l-ar fi convocat la acel meci pe Mutulica, precis am fi facut scor cu spaniolii, nu-i asa? Vise…
Noapte buna domnule Tolo si lasa-te de jurnalism ca nu te pricepi si mergi la prasit…

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:02

Dr@Gosh: multumesc, uite ca noi, romanii, am transformat blogul in chat. de aia ne iubeste bill gates. chiar, a facut un gest senzational donindu-si 85% din avere

Georgero  •  14 noiembrie 2006, 15:02

@tibs

nu te mai arunca aiurea… n-ai inteles nimic

Dr@Gosh  •  14 noiembrie 2006, 15:05

radu nu mai incerca sa te dai destept, k nu tine…etica muncii nu are nici o treaba cu performanta…poti sa ramai tu cu etica muncii, dar cei care vor performanta o obtin trecand peste etica bunului simt si apoi ne fac pe noi ceilalti sa ii admiram…daca ne cramponam in idei si principii pierdem substanta fotbalului modern, care vrem, nu vrem este CASTIGUL…ca sa citez un clasic in viata: „cine spunea ca important e sa participi a fost probabil un invins”…

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:05

Cataline, crezi ca si-a donat 85% din avere?! atunci cred si eu ca miron mitrea, viorel hrebenciuc, dan ioan popescu sunt nevinovati si din acest motiv justitia nu ii deranjeaza si mai cred ca dinu patriciu si tristul premier al guvernului sau, adrian nastase sunt vinovati si de asta sunt anchetati de DNA. am fost suficient de clar?! ::))

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:06

Tibs: Ok, evident ca nu putea juca in 1964. Spune-ne, cum i se spunea lui Majaru la Steaua. Doua porecle, te rog si fara telefon la prieteni)):: Si, intrebare suplimentara, cum i se spunea lui Orac la Dinamo?

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:07

Tibs: Astept cele doua porecle ale lui Majearu si porecla lui Orac. Mersi

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:09

dragos, nu te supara etica bunului-simt nu exista! pur si simplu nu exista! nu ma dau destept ptr ca sunt deja, am o parere foarte buna despre mine, sunt tanar, talentat, destept si modest, dar etica muncii ramane in picioare. daca treci peste bun-simt, efectul de bumerang ese inevitabil. apropos, poti sa-mi dai un exemplu, unul singur de sportiv care a reusit trecand peste bunul-simt? stiam eu. o zi buna tinere !

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:10

Tibs: Vad ca esti mai putin prompt ca atunci cind ma trimit la prasit! Nu mai esti mult mai informat si ma bun ca noi, cei de pe blog?

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:16

TIBS iESI IN PANA MEA AFARA, IA-TE SINGUR DE URECHI CA TOLONTAN NU POARTA PANTOFI DE LAC!!!!

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:16

ADICA NU AI CE SA LUSTRUIESTI, SARACULE!!!

Georgero  •  14 noiembrie 2006, 15:18

@Catalin Tolontan

Mitzi

Georgero  •  14 noiembrie 2006, 15:20

si daca nu ma insel, a 2a era Schuster

Dr@Gosh  •  14 noiembrie 2006, 15:21

radu nu te grabi sa tragi concluzii pripite…daca vrei exemple de mari campioni ce nu s-au impotmolit de asa-zise principii facute de looseri atunci te sfatuiesc sa pui mana pe cartea domnului Radu Paraschivescu „Fanionul Rosu”…

eu ma refeream in primul rand la nationale care nu se sfiesc sa apeleze la cei mai in forma jucatori ai lor si sa lase deoparte antipatiile si orgoliile, sa nu ii mai intereseze pe antrenori viata privata a jucatorilor etc. Nu are rost sa dau aici exemple de fotbalisti care au evolutii apreciate in pofida vietii extrasportive tumultoase…nu uita ca romario [campionul mondial] declara ca el joaca mai bine dupa o noapte petrecuta in bar…

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:24

dragos, un om nu poate fi jigodie in privat si sportiv-exemplar si indispensabil in viata sportiva. asa e firea omului! si nu-mi vorbi de romario ca iti scriu trei carti despre maradona, eric cantona, gaza etc. dar una ar fi mai bunadecat toate: viata lui hagi. crezi ca poti sa fii bun in teren si acasa sa-ti bati nevasta pina sar vecinii sa o scape?! hai, omule, fii rezonabil!

Mido  •  14 noiembrie 2006, 15:26

Cataline imi raspunzi si mie te rog care i parerea ta sincera despre nashul lui Mutu?

del_piero  •  14 noiembrie 2006, 15:27

prea exagerati cu criticile .
daca joaca mutu …….nu e bine
daca nu joaca …..iar nu e bine
daca i-si boteaza copilu ….nu e bine

voi credeti ca nationala fara mutu ar castiga cupa mondiala……o situatie asemanatoare e si in anglia unde vinovat de toate esecurile a fost gasit beckham

Andrei Marculescu  •  14 noiembrie 2006, 15:38

@Catalin Tolontan
imi pare rau sa va anunt, dar tocmai i-ati raspuns lui ioan plischi fara ca el sa va intrebe ceva.

@ioan plischi
acu’ trebuie sa faceti poza, pt ca v-a raspuns domnul Tolontan fara sa-l intrebati ceva. sa ne trimiteti poza si noua pe internet. btw: e mare monitorul ?

despre articol :
Domnul subscriu si eu la parerea lui ultras. articolul spune cam putine, e cam lung, iar aerul de profunzime si de subtilitate mi se pare putin cam in gol.

Nationala are nevoie de Mutu, pentru e o certitudine, dar si Mutu are nevoie de succese cu nationala ca sa se incununeze ca un mare fotbalist alaturi de cei pe care ii citati. Problema actuala este ca nici una dintre parti nu recunoaste ca are nevoie de cealalta, in vreme ce realitatea este exact pe dos.

@DoctorLov
Nu sunt de acord nici cu ideea altui ca am avea nevoie de Mutu ca fotbalist, dar nu si ca om. Daca nu il vom avea ca om nu il vom avea nici ca fotbalist, cele doua aspecte sunt intim legate

@Dr@Gosh
Perfect de acord ! Aceasta discutie putin cam sterila (avem sau nu avem nevoie de Mutu), n-ar mai avea loc daca am dispune de o generatie ca cea numita „de aur”. De fapt noi avem nevoie de Mutu, dar in primul rand avem nevoie de o echipa nationala talentata si omogena (prin comparatie cu generatia „de aur”). Aerele de vedeta pe care sa recunoastem ca Mutu si le da vin si din *lipsa de concurenta*. E singurul care „stie cu mingea” cu adevarat in echipa actuala.

toate cele bune

sorin-arges  •  14 noiembrie 2006, 15:42

Daca articolul se vrea ironic vis-a-vis de Mutu, atunci acesta nu-si are rostul. Ca in multe alte situatii nu prea stim ce vrem. Cu acelasi material (MUTU)altii stiu ce sa faca (vezi Juventus, Parma, acum Fiorentina). Noi suntem ironici. Pariez ca la finalul campionatului Mutu va fi in primii 3-4 marcatori ai Seriei A… cumva cel mai pretentios campionat din lume ?
In rest pacat de ironii …
Oricum o observatie interesanta pe care cred ca o puteti comenta, este ca dupa schimbarea lui Mutu echipa (oricare: Nationala sau de club) primeste gol.

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:42

Tibs: uite, Georgero stieee. Lui Majearu i se spunea Miti si Nutria. Iar lui Orac, Tache. Asta ca sa te lamuresti ca nu esti singurul de pe blog care mai stie ceva fotbal. regret ca am fost un pic cam infipt, dar raspunsul tau agresiv merita o developare. Salut!

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:43

Orac – Tzache, ca sa fiu scrupulos

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:43

Mido: Pai daca iti spun ca am patru sau cinci procese cu Nicu Gheara cred ca ti-am raspuns, nu-i asa?

Georgero  •  14 noiembrie 2006, 15:43

mda, cred ca Muzsnay era Schuster

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:44

dragos, inca o data m-ai convins ca efortul meu a fost zadarnic si asa cum anticipam, e mai greu ptr tine. repet: no offense!

Andrei Marculescu  •  14 noiembrie 2006, 15:45

@Catalin Tolontan
Va rog eu, puteti sa nu mai folotiti barbarismul developare ? in romana, in afara de developarea filmelor nu prea se foloseste acest cuvant. Exista dezvoltare, mult mai potrivit

Daca tineti neaparat sa il folositi, puteti sa-mi explicati si mie de ce ?

ROMEO  •  14 noiembrie 2006, 15:48

I SE SPUNEA BULDOZERUL

ROMEO  •  14 noiembrie 2006, 15:48

ERA PT CATALIN

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:49

Andrei Marculescu: E o metafora. Developarea unei situatii, adica trecerea ei dintr-un stadiu obscur, de necitit, intr-un format recognoscibil. Din negativ in pozitiv, cum spun fotoreporterii.

Georgero  •  14 noiembrie 2006, 15:49

Developare se foloseste si atunci cand se trateaza un text pentru a putea fi citit si inteles… In sens fizic, atunci cand este scris cu cerneala simpatica. Pentru unii de pe blog, uneori textele par scrise cu cerneala simpatica. Si eu il critic de cate ori am ocazia pe dl tolontan, dar de aici si pana la a-l injura fara macar sa intelegi ce a vrut sa scrie… e absolut jenant

gheorghe  •  14 noiembrie 2006, 15:50

mai draga domnu’ catalin …

ingrata meserie ai … chiar daca am schimbat uneori replici mai caustice, chiar daca uneori ti-am sarit la beregata, recunosc ca esti un tip inteligent, citit si cu stofa … totusi, traiesc cu impresia ca voi, ziaristii, va vindeti sufletul lu’ dreacu’ … faceti, pentru meseria voastra, lucruri pe care altfel nu le-ati face …

poate ca articolul e bun, dar … dar el face ceea ce fac toate celelalte … isterizeaza pe cei 28 de milioane de stelisti din tara … acestia nu pot ierta pe mutu … te rog sa revezi istoria disputelor mutu-steaua si vei intelege de ce …

iti trebuie ceva creier ca sa vezi ca mutu e un mare fotbalist … daca nu ai, vei muri gandindu-te ca a tras pe nas … si vei crapa inainte de vreme, te va ucide gandul ca bostina nu a fost chemat, iar dica a venit degeaba …

mah sarmanilor, mah frustratilor … mutu e fotbalist, mah … voi sunteti doar niste frustrati

theo  •  14 noiembrie 2006, 15:50

Una peste alta, maria sa Mutu putea sa-si urce fundul intr-un avion si sa ajunga in timp util la Cadiz. amicalele astea isi au si ele rostul lor. Nu ai cum sa construiesti/consolidezi o echipa (nu ca Pitzi ar fi in stare de asa ceva) daca azi ai un lot si data viitoare iti lipsesc piesele importante.

ioan plischi  •  14 noiembrie 2006, 15:50

nu ma asteptam sa ma intelegeti gresit… altceva am vrut sa spun.

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 15:54

ioan plischi: dc am inteles gresit, scuze!

senateo  •  14 noiembrie 2006, 15:55

O zeama lunga acest articol. Francezii au fost fara teroristul Zidane la penalty-uri si au pierdut. Un jucator de geniu face diferenta intr-un meci daca nu este in toane proaste, sau daca nu are necazuri in viata privata. Asa ca nu ne trebuia noua Mutu la Cadiz . Daca Mutu e linistit bate de unul singur Olanda!

liv nec  •  14 noiembrie 2006, 15:56

stau si citesc toate parerile astea de aici si nu ajung decat la o concluzie:prea multi „baieti de galerie”(vb lu gogu) au invatat sa deschida calculatoru si sa apese cu degetu pe tastatura.Pacat, ma gandeam ca am scapat de ei si au ramas sa injure pe stadion sau sa se relaxeze in duba jandarmilor….dedicatie ptr” steaua 86″zis otilia

radu  •  14 noiembrie 2006, 15:57

cataline, ai vazut filmele copilariei noastre, cu samuraii care aveau elevi pe care ii antrenau si daca cineva il provoca pe marele maestru la lupta, chalengerul trebuia sa ii infranga pe cel mai bun elev si abia apoi ajungea la el? :::)))

gheorghe  •  14 noiembrie 2006, 15:57

@matei

cata dreptate ai tu, inteligenta in forma pura … mutu e singurul tata care si-a abandonat copilul … mah nimeni care esti tu … de ce a fost mah mutu al doile marcator din italia si primul stranier ? ce nevoie au aceste doua realitati sa fie acceptate si confirmate de tine ?????????????????????

stii de ce se intinde pateul ? o fi obosit si el … e si cazul tau, noapte buna

Andrei Marculescu  •  14 noiembrie 2006, 15:58

Off-topic

@Catalin Tolontan
„E o metafora. Developarea unei situatii, adica trecerea ei dintr-un stadiu obscur, de necitit, intr-un format recognoscibil. Din negativ in pozitiv, cum spun fotoreporterii.”
da, de acord. dar faptul ca e o metafora nu inseamna neaparat ca suna bine, nu ? (vorba lui Molière, proza facem cu totii) In sfarsit, parerea mea

n.b. de meserie sunt developer, nici nu stiu cum se traduce asta in romana. stiti cumva Dumneavoastra, care sunteti specialist in developari ? 🙂

gheorghe  •  14 noiembrie 2006, 15:59

domnu’ catalin, am ales intentionat exprimarea si scrisul mai necioplite, totusi m-ar interesa un raspuns …

Adrian  •  14 noiembrie 2006, 16:01

imi place articolul foarte mult!! eu am crescut auzind doar de hagi la echipa nationala. A fost un lider pentru echipa care cu greu va fi inlocuit, daca acest lucru este posibil vreodata! parerea mea este ca ar fi fost foarte bine sa joace Mutu, nu neaparat din pricina ca joaca foarte bine, desi acuma e si pe val la echipa de club, dar el reuseste sa imprime o anumita doza de tupeu echipei!! sincer nu stiu cine ar putea juca in locul lui la momentul actual si sa il inlocuiasca in ceea ce priveste atitudinea pe teren si nu neaparat jocul! Are si momente magice, nu putine, si poate ca si acesta era un foarte bun motiv sa fie convocat! Daca pitzi face tot gafe din astea o sa ajungem sa nu mai avem jucatori de valoare la echipa nationala deoarece la un moment dat in viata, fiecare jucator o sa aibe de ales intre viata personala si echipa nationala!! Fara echipa nationala se mai poate, cum pot atatia, dar fara viata personala cine poate?? Sa speram ca Domnul Pitzurca stie raspunsul la aceasta intrebare!

Andrei Marculescu  •  14 noiembrie 2006, 16:01

Off-topic
@Georgero
„Si eu il critic de cate ori am ocazia pe dl tolontan, dar de aici si pana la a-l injura fara macar sa intelegi ce a vrut sa scrie… e absolut jenant”

Da cine l-a injurat pe Dl Tolontan ? Asa vi s-a parut ca mesajul meu a fost injurios ? Ma faceti sa rad. Cred ca jenant este comentariul dumneavoastra.

Tarabostes  •  14 noiembrie 2006, 16:02

Puneti-va floarea la rever,dle Tolontan!Aruncati ciulinul…

Cătălin Tolontan  •  14 noiembrie 2006, 16:04

gheorghe: fac cu placere meseria asta. sigur ca ma deranjeaza insultele, dar fac parte din regula profesiei

BigZ  •  14 noiembrie 2006, 16:14

28 de milioane de stelisti din tara? wtf? ;D de unde i-ai scos pe toti?

Comentează