Un film despre minciunile jurnalistilor

“Nu lasa adevarul sa-ti strice un articol bun”, e o vorba care circula prin redactii. Dar n-o crede nimeni. Si tocmai pentru ca pare incredibil ca cineva sa-si construiasca o cariera pe contrafaceri, redactiile sint expuse fraudelor jurnalistice.

miercuri, 6 septembrie 2006, 4:12

“Nu lasa adevarul sa-ti strice un articol bun”, e o vorba care circula prin redactii. Dar n-o crede nimeni. Si tocmai pentru ca pare incredibil ca cineva sa-si construiasca o cariera pe contrafaceri, redactiile sint expuse fraudelor jurnalistice.

Cineva observa ca democratiile par sistemele cele mai fragile in fata pericolului terorist. Intr-o dictatura, poti ordona unui oras intreg sa nu mearga cu metroul. Poti suprima modul de viata si instaura altul. Pe cind, intr-o democratie, si in redactii se petrece acelasi lucru, e imposibil sa pleci de la prezumtia de vinovatie.
Despre asta vorbeste filmul “Minciuni” (Shattered Glass – pe DVD). Despre cum, cit si cit timp poti pacali propria redactie si publicul. Cum? Relativ simplu. Inventezi povesti. Cit? Mult. Nascocesti personaje, compui intriga, inventezi cladiri si situatii. Cit timp? Oooppps. Aici e o problema!

Americanul Stephen Glass a reusit sa publice 14 articole integral sau partial false in revista The New Republic, intre decembrie 1996 si mai 1998, cind a fost concediat.
In fond, omul era un foarte prost jurnalist. Filmul n-o spune, dar Glass a recunoscut-o mai tirziu, involuntar, la celebra emsiune 60 Minutes de la CBS. “Am vrut sa ma creada un bun jurnalist si, iubindu-mi povestile, sa ma iubeasca pe mine”, a marturisit el. Ce eroare! Chiar daca iti indragesc articolele, oamenii nu te simpatizeaza pe tine. In cel mai bun caz, ii iubesc pe eroii povestilor tale.

Asta e vestea proasta pentru ziaristi. Dar filmul aduce si una buna: Glass a fost prins de un alt jurnalist de la “Forbes”, care a descoperit ca datele, numele si institutiile invocate de colegul sau erau fictive.
Si mai e ceva. Intr-una dintre ultimele secvente din film, una dintre angajatele revistei ii strecoara redactorului sef: “Stii cum puteam sa ne aparam de asa ceva?”. El se opreste o clipa din mersul furios/ametit si tace. “Cu imagini, Chuck, publicind imagini!”. Vorba cade greu in redactia umilita si dezorientata. E o greutate cu care presa scrisa traieste in fiecare zi si care a facut-o ruda saraca a televiziunii.

Si, totusi, cum traiesc ziarele? Un posibil raspuns il da eseistul italian Giovanni Sartori: “Da, o mie de cuvinte nu fac cit o imagine. Dar un milion de imagini nu pot crea un concept. Civilizatia umana, asa cum o stim noi, s-a fondat pe idei, notiuni, concepte!”.

 

Comentarii (52)Adaugă comentariu

Viorel  •  6 septembrie 2006, 16:28

Da, asta e intr-adevar o problema. Dar in realitate, problema cea mai grava nu e fictiunea, ci minciuna si neinformarea.

afellow  •  6 septembrie 2006, 16:37

Acele idei reprezentau o imagine pe care la acea vreme nu o puteau prezenta decat prin cuvinte. O veste proasta pt presa scrisa si pt orice alt gen de scriitor o reprezinta tehnologia internetului astfel ca incurand orice om va putea avea propria televiziune ( actualele e-mail, web site ). Ceea ce va face de neinlocuit este nevoia omului de a asculta o opinie „avizata” pt a-si verifica propriile idei. Englezii au facut un studiu pt a masura in procente prostia si au folosit ca trasatura de baza capacitatea omului de a lua o decizie bazata pe propriile argumente. Au descoperit ca 70% sunt prosti, doar 30% au fost capabili sa-si asume raspunderea propriilor idei.

Lupu D  •  6 septembrie 2006, 16:37

Foarte adevarat..insa nu cred ca acesta este pericolul cel mai mare care pandeste presa (sportiva) de la noi (nici nu ai spus asta!). Pericolul cel mai mare este sa expui tot felul de platitudini care nu au nicio legatura cu jocul in sine sau cu ce vrea el sa insemne. Pericolul cel mai mare este sa pici in derizoriiu si sa te lasi, ca jurnalist, condus de preferintele unora limitati (dar din pacate multi) care mai degraba ar vrea sa vada si sa auda ce a zis unu’ despre ce a spus altu’ si sa fie informati zilnic de ce a mancat Mutu in Albania si asa mai departe. Singurul pe care l-am auzit zicand ceva a fost Chivu cu remarca „sunt alte lucruri mai importante decat footbalul”…Footbalul nu este important prin jucatorii lui ci prin ce transmite. Acesta conteaza atata timp cat exista suporteri…care gusta numai meciul, si nu platitudinile din jurul lui…Lasati-i sa joace mai mult si sa vorbeasca mai putin, nu le (si ne) creeati deserviciul de a da declaratii..!
In rest, toate bune…o idee excelenta cea cu blogurile si o idee excelenta ca Tolontan sa se apuce sa scrie..despre sport si nu numai…!d

Mike Tyson  •  6 septembrie 2006, 16:42

Probabil si presa din Romania inventeaza subiecte si are multe denumiri fictive. Nu probabil, ci sigur. Celebra ramane stirea Evenimentului Zilei parca, care anunta ca o gaina a nascut pui vii. Stiri de genul asta nu fac prea multe deservicii nimanui, sunt introduse in ziar doar pentru senzational. Problema e (cum zicea si Viorel) minciuna, dar minciuna in care oameni nevinovati au de suferit. In Romania inca presa controlata politic e la putere. Aproape orice ziar din Romania ai citi, favorizeaza sau dezinformeaza o formatiune poilitica sau alta.

raducu06  •  6 septembrie 2006, 16:44

Intr-adevar… putini jurnalisti mai tin minte de ce s-au apucat initial de meserie… care le erau telurile cand urcau prima data treptele la Jurnalism
sau imediat dupa primul articol reusit. Adevarul, onestitatea sau fayr-playul nu prea mai au loc in aceasta lume gen „ShokingNews” Domnule Catalin… mai tineti minte ce gandeati prin anul 2 … sau poate nu ati uitat niciodata. cu respect…

ION  •  6 septembrie 2006, 16:46

„we’ll keep giving you what you want as long as you tell us what you need”,spunea cindva o trupa mare a rock-ului.atunci cind publicul stie ce vrea e greu s-l pacalesti.pe termen scurt s-ar putea sa treaca neobservata minciuna,dar „a la longue” e se va intoarce si-l va musca de posterior pe autor.atentie!poate fi o muscatura destul de neplacuta!incet cred ca si cititorul roman se educa si invata sa selecteze lucrurile pe care mass-media incearca uneori sa i le indese in josul esofagului.”adevarul invinge intotdeauna.adevarul este IMENS”.iata un motto deocamdata imposibil de aplicat in media.imposibil,dar probabil-sa fim totusi optimisti.

Cătălin Tolontan  •  6 septembrie 2006, 16:47

raducu06: anul doi de facultate? de jurnalism?

dragomir dan  •  6 septembrie 2006, 16:51

Un om ce are pretentia ca poseda o anumita capacitate de discernamint nu poate lua de-a gata orice apare intr-un ziar, indiferent de numele ziarului sau de cel ce semneaza un articol. Asa ca treaba cu gazetarii-formatori de opinie e relativa. Iar in ceea ce priveste imaginea, am un alt film-exemplu:Inscenarea, cu De Niro si Dustin Hoffman, imi scapa titlul original. In ziua de azi, daca vrei sa manipulezi, ai toate instrumentele la indemina….vezi Decembrie’89….totul depinde de cei carora te adresezi.O idee buna, sa-i lasam pe baieti sa vorbeasca mai mult pe teren. Ca si pe conducatori.

razvan  •  6 septembrie 2006, 16:52

ai dreptate nea tolontane!!de fapt nu tu! ci cea ce se intampla de fapt cu presa in general!!tocmai din cauza faptului cum spui tu ca presa este”o ruda saraca a televiziunii”va face pe voi jurnalistii sa o luati razna cateodata!!o fi invidia!!o fi orgoliul vostru de jurnalisti „de gazeta” vezi Doamne sa nu fiti voi mai prejos decat colegii vostrii de breasla(de la tv)…poate toate aceste frustrari ale voastre se reflecta in ceea ce scrieti!!sa nu fiu rau!!nu mereu!!!dar indeajuns de des sa va atrageti antipatiile de rigoare si uneori scandaluri cu diverse persoane publice(ca altfel cum).Si nu in ultimul rand sa nu uitam de subiectivismul aratat de atatea ori de catre colegii dumneavoastra in editorialele lor.pt ca trebuie sa fim cinstiti si sa recunoastem ca el(subictivismul) exista.si intr-un fel e si normal pt ca si voi sunteti oameni si aveti si voi dorintele voastre,simpatiile voastre…dar sa stiti ca din postura dumneavoastra de jurnalisti de sport acesta ar trebui sa ,daca nu sa dispara, macar sa fie cat de mult posibil ascuns.Oricum va doresc succes in continuare si….stati linistit ca televiziunea nu face doua parale fara jurnalistica!!
ps: astept un replay asa sa nu imi fi batut gura de pomana!!merci!

a_man_ro  •  6 septembrie 2006, 16:52

daca tot vorbiti despre adevar si minciuna in jurnalism va rog spuneti-mi si mie daca jurnalistul de la gsp care in vara anului trecut a dezinformat cititorii timp de 2 luni a fost pedepsit. ma refer la articolele privitoare la „iminenta” arestare a lui gigi becali care au avut drept consecinta directa refuzul mai multor jucatori si antrenori de a veni la steaua.
de vorbe suntem satui in tara asta. (daca vrem sa auzim ce ar trebui sa facem il ascultam pe vadim ca el „le zice” foarte bine) la practica insa suntem repetenti.
Andrei

Mihai Ungureanu  •  6 septembrie 2006, 16:54

dle Tolontan, desi publica si in Corriere della Sera, Sartori nu e tocmai un „eseist” (am in vedere sensul uzual de scriere de mica intindere). E ceva mai mult…desi banuiesc ca stiti asta:)

gabri999  •  6 septembrie 2006, 16:54

Interesant punct de vedere. Eu n-as fi insa de acord cu parerea „ziaristului” Tolontan.
Cel putin la noi, jurnalistii denatureaza adevarul tocmai pentru acel „senzational” despre care se vorbeste si exemplele sunt, din pacate, extrem de multe.
Eu nu stiu nici macar un ziar care sa pot spune ca nu denatureaza adevarul de dragul zenzationalului.

avem-avem  •  6 septembrie 2006, 16:56

SA INTELEG CA IN CURAND VA APAREA SI O VARIANTA ROMANEASCA,INSPIRAT DIN PRESA AUTOHTONA? :-))….VA UREZ SA OTINETI ROLUL PRINCIPAL

Guardian  •  6 septembrie 2006, 16:57

Cataline te-ai regasit in film ??? Sau macar unii dintre colegi ? Sau macar ziarul la care lucrezi ? Stii carre e problema ca voi ziaristii lucrati cu ceva foarte periculos: PERCEPTIA. Influentarea perceptiei poate crea unele „realitati” sau ascunde altele. Asa ca inainte sa va apucati de scris ganditi-va bine la consecinte si la cat de mult indepartati sau apropiati de adevar perceptia oamenilor.

P.S.Daca acest articol s-a vrut un bobarnac, subtil la adresa presei de la noi si inclusiv gsp, esti MARE……daca nu…..

Val Darian  •  6 septembrie 2006, 16:57

Stephen Glass poate fi angajat oricand la un ziar de la noi … CTP-ul zice ca daca intr-un articol este 50% adevar insemna ca ziaristul si-a facut datoria !

Mihai  •  6 septembrie 2006, 16:57

eu cred ca nu ar fi foarte greu sa umpli paginile unui ziar daca intr-adevar ar fi o gazeta a sporturilor, si nu in cel mai bun caz o gazeta a fotbalului si a mondenitalilor din fotbal. despre europeanul de polo se spun foarte foarte putine lucruri de exemplu. in rest se abereaza cu tot felul de tampenii gen : Almunia vrea sa joace pentru Albion
Portarul iberic al lui Arsenal, Manuel Almunia, a anuntat ca e dispus sa apere culorile Angliei, daca Spania nu are nevoie de el., Elin, femeia care îi face cadouri lui Tiger Woods!(nu se scrie un rand despre golf dar se scrie despre prietenele golfistilor, asta da ziar de sport) , Niculescu: „Sper sa-i vad in teren pe Ganea si Margaritescu!” , etc. cred ca ar fi cazul ca gazeta sa scrie despre sport si nu despre ce vor sa citeasca publicul cu iq-ul putin mai mare decat a lui borcea, becali, dinu vama etc. parerea mea

avem-avem  •  6 septembrie 2006, 17:00

PE CAND LOBBY PENTRU O GAZETA DE SPORT IN ROMANIA?…..PE CAND VETI RENUNTA LA TITLURILE POMPOASE PT NISTE ARTICOLE RIDICOLE?…..PE CAND VETI CAUTA ADEVARUL SI NU SENZATIONALUL?….SAU PE CAND VETI DEDICA MACAR O PAGINA VIETII SPORTIVE?

raducu06  •  6 septembrie 2006, 17:02

acum… cu acelasi respect intreb: n-ati facut facut facultatea(asta nu cred) n-ati facut jurnalism? sau poate nu mai tineti minte nimic din acele vremuri si astfel ajungem la ce spuneam mai devreme. Multumesc pentru raspuns

avem-avem  •  6 septembrie 2006, 17:05

CAND VOR RENUNTA JURNALISTII ROMANI SA MAI FIE PENIBILI CU INTREBARI DE GENU’:ATI AUZIT CE A SPUS BULA DESPRE DUMNEAVOSTRA?…CUM COMENTATI?,BULA A SPUS CA SUNTETI PROST….DUMNEAVOSTRA CE-I RASPUNDETI?VOM FI ZMEI IN 2008 :-)))) INCREDIBIL CAND MA GANDESC CA UNII SUNT PLATITI PENTRU PROSTIE :-)))))…..SORRY DE FAPT E DE PLANS…..PE CAND LOBBY PENTRU O GAZETA DE SPORT IN ROMANIA??????

Hipgnosis  •  6 septembrie 2006, 17:07

Problema nu este eroarea jurnalistica. Aceasta isi face loc in cele mai prestigioase redactii din lume. E imposibil sa o ocolesti. Chiar jurnalistii cei mai buni, dpdv moral si profesional, se intalnesc de cateva ori cu ea pe holurile redactiei. Nu e nici o problema, cel putin dc. e urmata de scuze.
Adevarata problema in jurnalism apare atunci cand jurnalistul deschide calculatorul dimineata, si stie deja ce va scrie. Nu conteaza ce declaratii vor fi in timpul zilei, nu conteaza informatiile care de pe teren. Conteaza sa scrii acel CEVA. Cand ajungem aici, chiar nu mai conteaza daca acel CEVA are sau nu legatura cu realitatea. Poate sa aiba. Jurnalistul este din aceeasi tagma a celorlalati jurnalisti care scriue tot un CEVA, care nu are legatura cu realitatea.
Jurnalismul, la fel ca si istoria, nu poate fi un demers perfecte obiectiv. Jurnalismul nu este o stiinta. NU se folosesc formule, tabele. Tocmai de aceea exista sanse sa apara greseli. Se iarta. Cititorii pot ierta, chiar si „subiectul”. Insa atunci cand demersul jurnalistic se confunda cu scrisul la comanda -fie ca e vb. de comanda patronului, a unui editor sau a propriei constiitte- ei, atunci, Houston, we got a problem.

ultra_tei  •  6 septembrie 2006, 17:09

Un raspuns simplu e acesta: http://www.tenisclub.ro/Sport/minciuna_lui_balaj_si_prosport.mp3
Am avut curiozitatea sa sun la numarul de telefon publicat in articol, acesta reprezentand mobilul de pe care s-au trimis SMS-uri dubioase arbitrului Balaj. Ascultati si decideti dumneavoastra. Multumesc.

hgi  •  6 septembrie 2006, 17:10

stiri de genul „un personaj apropiat clubului a declarat…” apar in fiecare zi in gsp. cred ca exista foarte multi prieteni imaginari ai ziaristilor care sunt „apropiati” ai cluburilor & vedetelor sportive. dar probabil trebuie sa se umple spatiul. situatia este exagerata mai ales in perioada verii cand nu exista multe subiecte si se inventeaza transferuri fiind citate „persoanele apropiate”. exista posibilitatea reducerii numarului acestor articole? sau „adevarul ar strica articolele bune” si tirajul ziarului?

avem-avem  •  6 septembrie 2006, 17:10

nu sunt filme destule pentru cate roluri ar putea oferi presa romanesca……70% presa de scandal….scuze am zis presa de scandal?….vroiam sa zic presa sportiva…..scuze da nu mai poti face diferenta in ziua de azi

in sfirsit  •  6 septembrie 2006, 17:13

In sfirsit cineva promoveaza un film despre etica jurnalistica in Romania. .. recomandati-l si scolilor de jurnalism din tara – care folosesc obsesiv doar „All the President’s Men’ – daca tot vorbiti despre a pune bazele unei societati …. eu il discut la curs in fiecare semestru intr-o universitate americana si studentii il considera mai bun decit multe prelegeri de etica… A propos, CJI Bucuresti (Ioana Avadani, Mihaela Danga) avea o lista cu filme despre etica jurnalistica… daca macar un actual sau un iitor jurnalist va inteletge profunzimea mesajului, efortul nu va va fi fost inutil. numai bine si felicitari pentru ca intelegeti ca jurnalismul sportiv e, inainte de orice, jurnalism.

STII CINE  •  6 septembrie 2006, 17:15

Tolontane,nu ti se pare ca iti canti cantecul sau va cantati cantecul? Spuneti numai prostii si idiotenii.Ati distrus fotbalul asta cu minciunile si scandalurile pe care le provocati.Cand se va termina cu javra voastra de patron Voiculescu si implicit si cu ziarul vostru atunci va avea fotbalul romanesc succese.Gigi Becalli a facut bine ca nu va mai baga in seama si nu isi mai pune mintea cu voi, la fel si eu ca nu va mai scriu mailuri.
Acum faceti pe intelectualii si incercati sa va dezvinovatiti dar sunteti niste jeguri in frunte cu Voiculescu si Antena 1.

eftmie  •  6 septembrie 2006, 17:20

Se numeste Andrei Nourescu (cred) am impreisa si a fost primul jurnalist roman care s-a lovit de portiera masinii si apoi s-a dat ca a fost impuscat in Irak. Acum lucreaza la Prosport si 90% din materialele sale sunt inventate. Banuiesc ca dl. Tolontan il cunoaste bine la fel ca si alti colegi de reasla sportiva. Ciudat e ca nimeni nu-i spune numele. Asta e solidaritate de breasla prost inteleasa.
Va urez succes d-le Tolontan, poate ii dati in gat pe oamenii de acest gen. Hai, curaj, ca nu e greu :D.

bb  •  6 septembrie 2006, 17:23

paranoicii sunt acei oameni care vad in jurul lor numai dusmani, suspecteaza orice si pe oricine, foarte atenti la detalii. de aceea nu au incredere in nimeni si de obicei ei sunt cei ce fac istoria.

jurnalistii daca ar fi paranoici probabil ca ar scrie cele mai bune articole. dar ei nu sunt. e adevarat, incep cu dreptul, fiind foarte atenti la amanunte. dar aici se opresc. nu sunt destinati sa picteze, sa deseneze acea imagine care sa explice mai mult decat ceea ce cititorii deja vad.

noroc totusi ca in fiecare redactie mai sunt vreo 2-3 tipi care au depasit zona scarii blocului si scriu chiar interesant.

in sfirsit De ce, domnule Tolontan?  •  6 septembrie 2006, 17:24

A.. si daca tot veni vorba… domnule Tolontan, de ce il validati pe Dragomir, citindu-l chiar in antetul paginii dvs.? Omul are uNU aveti dreptul, in calitate de persoana publica si formator de opinie. Ce sa creada studentul raducu din anul doi, cind il vede pe unul dintre cei mai talentati ziaristi citind un om fara consistenta morala? Da bine, citatul, nu zic, dar v-ati gindit suficient inainte de a-l alege? Multumesc pentru ca gazduiti in pagina criticile cititorilor.

Cătălin Tolontan  •  6 septembrie 2006, 17:24

Mihai Ungureanu: OK, am folosit generic termenul eseist. E si filozof, si profesor si analist media.

Stii cine: Tipul acesta de discurs: „presa a distrus fotbalul”, „stirniti numai scandaluri” il auzim de 15 ani de la Romeo Pascu, Dumitru Dragomir, Mircea Sandu. Bine ati venit in clubul lor! Din fericire, din cind in cind vin personaje precum Hagi care spun: „Fara presa, blaturile nu s-ar fi oprit niciodata!”. Oricum, multumesc pt mesaj

raducu06: nu am facut jurnalistica, ci ase-ul

avem-avem: stiam ce risc in momentul in care am postat un topic despre minciunile din presa. e dovada ca lucrurile acestea ne preocupa

multumesc tuturor pt mesaj!

mircea  •  6 septembrie 2006, 17:25

pe mine ma fascineaza dragostea ziaristilor (unii fata de ceilalti)…
pe terenul de sport, orice jucator lupta sa castige. si incearca sa o faca cinstit pentru ca altfel e blamat de opinia publica si amendat de forurile superioare…
in politica, daca minti copios, la un moment dat incepi sa scazi in sondaje si nu te mai ridici, iar celelalte partide te sapa si mai rau.
dar ziaristii… indiferent cate prostii ar scrie unul sau altul, niciodata nu-si vor scoate ochiii – cel putin nu public. doar presedintele clubului roman de presa isi mai permite sa mai faca unele nominalizari.
ati auzit sa fie criticati undeva in vreun cotidian colegii de breasla ai celor care l-au ingropat public mai devreme decat trebuie pe silviu brucan?
sau ca sa revenim la fotbal… cand evenimentul zilei scrie (fara dovezi) ca un portar se antreneaza beat (carlos), nenea tolontan de ce tace? publicul vrea adevarul. sa confirme sau sa infirme (reporterul gsp a fost acolo), dar sa nu taca.
concluzia mea? atata timp cat vor exista ziaristi mincinosi, vor exista si colegi care sa-i acopere.
iar gsp nu e fruntas in topuri doar datorita editorialistilor buni precum tolontan (vom auzi de el cred toata viata), ci si a pozelor cu neveste de sportivi dezbracate, a scandalurilor sau polemicilor iscate din nimic…
traim vremuri in care nu stim ce e mai grav: sa falimentezi o rafinarie, sa vinzi droguri, sa fii fost securist, sa minti prin ziare ?!? habar n-am. cert e ca tot presa (mincinoasa sau nu) castiga. asa cum a inflorit in ultimul secol, sa vedem cine o va dobori in noul mileniu…

avem-avem  •  6 septembrie 2006, 17:32

va preocupa atat de mult incat continuati sa le promovati……nu mi-a venit sa cred cand am avut primul gand care suna asa:…pana la urma si becali asta are dreptate :-)))))))

Maik  •  6 septembrie 2006, 18:12

Sintem atit de isteti,ne-am nascut isteti.Vorbim despre lucruri pe care nu le cunoastem si putem spune ce gust are brinza din care nu am gustat.Mai nocivi decit ziaristii sint aceia care consuma ceea ce produc ziaristii.Ce naiba,sistemul este simplu.Atita timp cit emisiuni stupide au rating mare vina nu este a celor care le produc ci a celor care le consuma.Toti facem pe moralistii insa mintim si pacalim oridecite ori avem ocazia.

NASCUT PENTRU A FI STELIST  •  6 septembrie 2006, 18:26

Adevarul?Cine este detinatorul,cine cantareste,cine masoara,cine hotareste ce este adevarul?Adevarul meu nu este acelasi cu cel a lui Tolontan,pentru al meu raspund,la Tolontan adevarul sta la panda,pregatit sa striveasca si sa pedepseasca nuantarea,colorarea sau schimbarea trasaturilor genetice!Caci pericolul in presa zilelor noastre nu este minciuna!Nu!Pericolul consta in informatia cu sambure de adevar,esenta de real, si invelis ce se transforma uneori in platosa,platosa formata din minciuna,neadevar si dorinta de manipulare.Prefer minciuna gogonata,pe care o pot detecta si combate,adevarului pe jumatate,spus pe bucatele si infofolit in intentii de cele mai multe ori necurate.Referitor la presa,nu ma intreb niciodata cat adevar cuprinde respectiva scriere,ma intreb”cui foloseste”?Atunci cand imi dau seama,cand imi dau,devin o persoana impacata,impacata cu autorul mincinos,cu cei ce trag foloase de pe urma acestuia si cu mine insumi.Dar acest sentiment este unul mincinos,pentru ca nu include,sau mai bine zis ma minte prin omisiune,omite cel mai important element:pe cel ce sufera din cauza minciunii!Omite un Radoi dat terminat pentru fotbal,omite un Carlos dat betiv,omite un Nicolita dat crescut in tiganie,omite un Saban dat adus pentru comunitatea evreeasca,omite un Mihai Stoica dat un parvenit obedient,omite un George Becali dat un „rechin” veroce si fara suflet,omite un club-STEAUA-dat comunist acum in 2006,acestia toti si inca 6000000 sunt oameni ce se intreaba cu durere uneori de ce se minte in presa?De ce domnule Catalin Tolontan???

bb  •  6 septembrie 2006, 18:29

Maik, nu inteleg. Tu cauti vinovati sau ce? Eu de exemplu nu sunt sosit din razboi. Tu esti? Nu inteleg de unde placerea de a infiera decisiv cititorii.

Poate ar fi bine sa mai nuantam putin. Rating mare, ok. Dar si ratingul asta mare e o medie intre mai multe. Cu siguranta ca un articol prost nu-i la fel primit cu unul bun. In timp, dupa cum de altfel vedem, calitatea usor usor creste. Ceea ce e bine.

salgado88  •  6 septembrie 2006, 18:37

Tolo, pe cand o poveste pozitiva, Woodward and Bernstein, chestii?

De ce n-ar putea gsp-ul sa-l dea jos pe Mircea Sandu?

andu  •  6 septembrie 2006, 18:42

imi pare rau pentru ante-postanti, dar eu stirea cu carlos beat la antrenament am citit-o intai si-ntai la gazeta, fireste cu mentiunea ca e o info oferita de ev.zilei. mai informati-va.

draga domule tolontan  •  6 septembrie 2006, 18:49

Mister tolontan….va datorez tot respectul….SUnteti un jurnalist de calibru cu o finete rara pentru o nisa a jurnalistilor romani sportivi…
Cel mai mult m-a impresionat atasamentul dumneavoastra fata de remarca lui Sartori care este unul din teoreticienii mei preferati.. Bravo!
Sper sa apreciati laudele la fel de mult cum apreciati si criticele…
Jurnalismul roman are nevoie de dumneavoastra…

Andrei  •  6 septembrie 2006, 18:51

O parte din stirile de scandal sunt pur si simplu fictiuni. Dar sunt scrise, pentru ca atrag cititorii. Si in lipsa de alte articole…se apeleaza si la asa ceva…din pacate

zerro65  •  6 septembrie 2006, 18:51

din pacate in presa ramaneasca, si cred ca si tu o stii foaete bine cataline, ziaristi care SUNT PROSTI, INCULTI SI UNII DINTRE EI NICI MACAR NU STIU SA SCRIE, nu sunt dati afara de nimeni si ei scriu in continuare la comanda, prost sau vara sa verifice nici macar o stire din ce scriu. As vrea sa te intreb ce parere ai cataline, cam care ar fi proportia? buni sau mai bine zis documentati sau talentati si prosti din toate punctele de vedere, si as vrea sa-ti aduc la cunostinta ca sunt si ziaristi care au un liceu tehnic amarat si vai mama lui de ziarist. Astept raspunsu tau!

piccolo  •  6 septembrie 2006, 19:08

Tagline: Read between the lies. LOL =))

cucuiatu  •  6 septembrie 2006, 19:41

INTERESANT,
as vrea sa vad in presa romaneasca un ziarist (de presa sporiva, mai ales), prins cu mata-n sac, cred ca sunt prea multi „pupincuristi” ,aia care stau pe la usa lui JIJI ,sau care primesc bani pentru anumite articole favorabile anumitor persoane(politicieni) – cunosc cazuri- dar mie prieten si nu-l pot da-n gat,
asta e ROMANIA inca ne dam mana la aranjamente, blaturi,mica ciupeala, „schimburi amicale „, ca doar asta e avem cu toti un salar de mizerie si trebuie sa ne intretinem familiile, doar nu „dam in cap la nimeni”
hai Romania ca atat mia mai ramas,pa.

Adrian  •  6 septembrie 2006, 21:08

“Da, o mie de cuvinte nu fac cit o imagine. (din pacate de cele mai multe ori falsa, creata tocmai pentru a atrage si vinde, rare fiind exceptiile de la aceasta regula transformata in ultimii ani intr-o adevarata doctrina).

Dar un milion de imagini nu pot crea un concept. Civilizatia umana, asa cum o stim noi, s-a fondat pe idei, notiuni, concepte!”. (Concluzia ?? Cand notiunile, ideile si conceptele de viata sunt denaturate, false si gresite, ne mai miram de ce ne dusmanim peste tot in lume si suntem in stare sa pornim razboaie pentru 3 cuvinte aruncate la un moment dat de un idiot a carui inteligenta se rezuma la a cobori si compara Mercedes-ul cu bicicleta Pegas, s.a.m.d). Pur si simplu nu merita !!! Ignoratii !!!!

Ne aruncati incet incet intr-o lume oarba si falsa, (indiferent ca e vorba de presa de sport sau alt gen de cotidiane iar daca voua va e usor sa spuneti….“Stii cum puteam sa ne aparam de asa ceva?”. ….“Cu imagini, Chuck, publicind imagini!”….din nefericire, prostului de rand care vede doar pana la usa, nu-i mai ramane nici aceasta varianta pentru ca, …nu-i asa, ….. voi faceti imaginile.

Poate sunt nebun, dar eu vreau inca sa mai cred faptul ca, printre voi mai sunt si oameni ale carori valori n-au fost alterate sau patate de cerneala neagra IMPUSA de cele mai multe ori.

Cu deosebit respect,

Adrian

aldyx  •  6 septembrie 2006, 22:07

~~ZVONUL ~~ Cel mai comod pentru un ziarist este sa scrie un articol pornind de la un zvon.Cand ai un zvon nu-ti mai trebuie nimic!Ce sa mai pierzi tu timpul pentru informare si ..munca de teren.Stai in fata calculatorului si incepi rapid sa scrii ceva pornind de la un zvon.
Cand esti tras la raspundere replica va fi ca stie toata lumea zvonul respectiv.
Iar cand un zvon este preluat de mai multi ziaristi si de mai multe ziare de diferite orientari ,zvonul (care poate fi o minciuna ordinara) incepe sa devina un adevar stiut de toata lumea.Transformarea zvonului in „adevar„ este direct proportionala cu numarul de repetari.
Citeva exemple….celebra betie a lui Carlos in perioada de pregatire.Plecand de la sursa Evenimentul zilei ,zvonul a fost preluat de GSP etc.Eu ca cititor nu am vazut nimic,nici macar mersul serpuit al portarului sau macar sticla ….incriminata:)
Dar acest zvon a devenit un ..„adevar„ prin repetarea lui de mai multe ziare si mai multi ziaristi cu ….nume.

cineva  •  6 septembrie 2006, 23:04

ai facut ase-ul….si ce cauti in sport.? …si tu ai fost un tocilar de ala care nu juca niciodata fotbal ca nu stia…? tolontane, de unde ti-a venit ideea asta de a scrie de minciunile jurnalistilor…..tu nu esti unul din ei? nu ar trebui sa aperi pe cei din breasla? dar esti roman si asa fac romanii…….se dau dupa cum bat vantul…..si eu fac la fel….(la cat de suparat am fosr dupa meciul cu Bulgaria, am zis ca nu mai tin cu Romania….dar acum dak a batut…zic hai Romania…..) . Sa revenim. Esti ipocrit tolontane dak iti acuzi colegii sau insinuezi anumite lucruri…..parerea mea si numai a mea….si inca ceva….ce incerci sa faci (am mai spus asta) sa castigi increderea publicului, a cititorilor fiind sinceri cu ei….si apoi cand detii controlul sa ii influentezi intr-un mod gresit, pt ca odata ce ai cititori de partea ta faci orice…spui orice….lumea ia de bune ideile si parerile tale…..astept in raspuns dak se poate, dak nu …………. te inteleg..Salutari

Cosmin  •  7 septembrie 2006, 0:48

Giovanni Sartori 🙂 L-am studiat la facultate. Nice! E si in board-ul Institutului de Cercetari Politice de aici din Bucuresti…

Chiar o sa caut filmul, m-ai facut curios.

Sper ca ignori mesajele de genul celui de mai sus.

Cosmin  •  7 septembrie 2006, 0:52

si daca sartori-ul despre care vorbim e ala pe care l-am studiat eu, el se ocupa cu stiintele politice, adica e political scientist 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/Sartori

un prieten  •  7 septembrie 2006, 10:24

Cataline,tot citind ce scrii,te simt ca pe un prieten.trebuie sa ai caracter sa-ti asumi parerile pro si contra.E o provocare sa suporti mai ales pe cei ce n-au dreptate in privinta ta.Esti pe o scena, si noi te modelam si tu ne modelezi pe noi.Eu i-ti doresc sa-ti mentii coloana verticala in orice imprejurare.Daca te-am ghicit cu adevarat esti demn de tot respectul.

alecs  •  7 septembrie 2006, 11:19

Domnule Tolontan, mi se pare interesanta problema pusa de mircea. Inteleg ca ziaristii sa fie solidari. Credeti ca exista in presa romaneasca limite ale acestei solidaritati „de breasla”? Are publicul puterea sa”traga de urechi” presa? E presa in stare sa se traga singura de urechi?

luis  •  7 septembrie 2006, 11:32

Cu tot respectul pentru Giovanni Sartori, dar eu unul nu as subestima puterea cuvintului. Pentru ca, in definitiv, un cuvint sau mai multe iti creeaza o imagine. De exemplu, ati citit vreun roman care v-a impresionat pentru ca, ulterior, sa fiti teribil de dezamagit de ecranizarile vizionate? Este tocmai diferenta dintre propria imagine cladita pe baza cuvintelor si imaginea altora, avind ca reper aceleasi premise.

Cătălin Tolontan  •  7 septembrie 2006, 13:42

un prieten: tocmai pentru a ma lasa si eu modelat am deschis acest blog, impreuna cu colegii mei. Nu e usor, bleahhh, sa nu fac pe victima!, dar incercam sa tinem ritmul

cineva: te provoc la un fotbal 1 la 1, despre care chirila spunea ca e cel mai frumos fel de fotbal din lume. Ce zici? Sau la orice sport doresti: natatie, tenis, sah, ski. Te bagi?

zerro65: nu neg ca exista si asemenea ziaristi, dar nu sint de acord cu tine in privinta proportiei. cei mai multi sint barbati si femei istruiti, curajosi si de buna credinta. eu asa imi cunosc colegii de 15 ani. daca tu traiesti in alt mediu de presa, regret!

Comentează